Gå til innhold
Hundesonen.no

dårlig i magen av V&H?


Zoey

Recommended Posts

Jeg har en whippettispe på 10 mnd.. og hun er ingen storspiser!

jeg har foret med V&H siden hun var ca 4-5mnd, fordi hun nektet å spise noe annet..

Men har hatt problemer tidligere med at hu har blitt veldig hard i magen, og fått ganske grå bajs, så begynnte å for litt RC valpefor ved siden av.. dette fungerte ganske bra, men de siste mnd har hun hatt perioder hvor hun har vært dårlig i magen. Har jo fått "ny forskyning" med V&H så lurte på om det kan være dette?? prøvde en periode og fore bare tørrfor, og da var hun fin i magen, prøvde så forskiktig å begynne å gi henne V&H igjen, og dette har nå gått fint i noen uker, emn nå er vi i gang igjen.. noen dager med fin mage, og så en dag med renner, så fin igjen, så renner osv osv..

Dette er jo ikke bra for hunden, og jeg begynner å bli alvorlig lei av å måtte ut tre fire ganger i løpet av natta..

Er det noen andre som har erfaring med dette??

Hun har aldrig vært spesielt ømfintlig i magen tidligere heller..

blir nemlig litt skeptisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vom er det beste for hunder med ømfintlig mage og andre helseproblemer.

Mulig jeg som ikke henger helt med i svingene men fikk ikke helt med meg hvordan hun reagerte/ble dårlig.(leste det en gang til og fikk det med meg nå,hehe) Er det kun magen og avføring? Hvis det er det så er det nok kanskje fordi hun ikke får nok fiber. Det beste er å gi kokte grønnsaker sammen med vomen.

Han her gikk fra å slite med å presse ut små elgkumper til å ha normal avføring ved å tilsette mere grønnsaker. Han er blitt mye mer stabil i magen med grønnsaker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vom er det beste for hunder med ømfintlig mage og andre helseproblemer.

Han her gikk fra å slite med å presse ut små elgkumper til å ha normal avføring ved å tilsette mere grønnsaker. Han er blitt mye mer stabil i magen med grønnsaker til.

Vom bør man være veldig forsiktig med om hunden har ømfintlig mage! Det er fryktelig konsentrer og "sterkt". V&H er helt anderledes enn ren vom. Er heller ikke enig i at vom eller V&H er det beste for helseproblemer. Min hund ble kvitt kløe og våteksem etter at jeg kuttet ut V&H og gikk over til vanlig tørrfôr......

Men fungerer et fôr optimalt om man må begynne å tilsette andre ting for at det skal fungere på hunden? Selv har jeg foret V&H i perioder. På en hund fungerte det helt flott, på den andre ikke fullt så bra. I tillegg ble det for lite mat (måtte opp i 2,5 kg om dagen om han ikke skulle bli for tynn) - så han fungerer helt utmerket på Hill's Sensitive og Lam & Ris. Varierer mellom disse.

Det skal ikke være nødvendig å tilsette et fôr noe som helst. Mulig må man prøve seg frem litt for å finne det optimale foret til sin hund, men de fleste seriøse fôrmerker har noe som fungerer helt fint. Men det kan være greit å snakke med noen som kan fôr i stedet for å prøve mange forskjellige merker. Noen hunder har sensitiv mage - slik som min nåværende hund. Forrige hund kunne jeg fôre på "hva som helst" og hun var like fin i magen hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært borti det før personlig. Men har hørt om at noen hunder har fått grå bæsj. Men dette skal vistnok ikke være farlig(?). Prøv å varier litt med typer V&H, det er ikke lurt å fore på samme hele tiden :twitch:

Min får grå-aktig bajs, som ikke lukter den typiske hundedritt lukten.. Den er ikke hard, eller vanskelig å få ut, men den tørker veldig kjappt.. okei, nok om det :blink:

Det er ikke farlig for hunden å ha fast avføring, men om den er steinhard, er jo det ikke så veldig bra. Om hunden er dårlig i magen kan du prøve å kjøpe litt zoolac hos vet, eller gi litt biola.

Hunden min har hatt diare en gang, og da fikk jeg beskjed om å ikke gi den noe mat på 1,5-2 dager, men gi zoolac.. Etter 1,5-2 dager skulle jeg gi den litt kyllingfilet, og så gi den det fremover til den så ok ut i magen, og så gå over på vanlig mat igjen.. Det trenger ikke være foret som gjør at hunden din er dårlig i magen, men det kan være noe annet den har spist..

V&H er det beste for sensitive hunder, eller hunder som sliter med pels ol.. Men det finnes jo sikkert en del som ikke tåler animalske produkter, rimlig rart syns jeg da, hunder bør tåle kjøtt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er veldig i perioder, det er noen dager hun er helt fin, og så er hun plutselig løs igjen, for så og være steinhard i magen igjen, og da mener jeg skikkelig hard, den blir også litt sandete på en måte, og tørker også veldig fort.

Skal ta en pause fra det nå, for å se om det blir bra igjen da..

Får heller prøve NP en periode hvis hun ikke spiser igjen...

Er skikkelig kjipt, for V&H er det eneste hun gladelig har gafla i seg hver dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bullmastiff blei også dårlig i magen av V&H. Brukte det en periode når han var valp og det såg ut til å fungere ganske bra. Aldri hatt så flott pels som da. Men når vi skulle begynne på igjen nå for noen måneder siden, reagerte han hver gang med kontant og voldsom diarè. Stabiliserte magen igjen med Zoolac og kokt ris+mager fisk. Gjorde 3 forsiktige forsøk på å gå over på V&H fra tørrfôr, men resultatet ble det samme. Så det ser ut til at han ikke tåler V&H. Litt kjipt for han likte det så godt - og jeg har stor tro på råfôring. Men fôring er så individuelt, en må alltid prøve seg frem for å se hva som passer til si bikkje. Har hørt flere tilfeller av hunder som ikke tåler V&H, men de fleste jeg har prata med er storfornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var problemet med at avføringen ble hard og grå?

Bastian får hard, liten og grå avføring av v&h. Så lenge han gjør fra seg en gang om dagen (han får mat også en gang om dagen), så ser jeg ikke problemet med dette.

Mye bedre enn før, da han i perioder fikk vondt og masse piping, diare og oppkast (-tørrfôrhelvete som vi kalte det :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke V&H "rent kjøtt" - det er jo i stor grad avfallsproduktene som er igjen etter at vi tobeinte har fått vårt rene kjøtt da...

Men tåler ikke hunden det, hvorfor fortsette med det da? Ja, selvsagt skryter produsentene av det, slik produsenter av ALL hundemat gjør. Og alle har sikkert "delvis rett" - noen hunder vil alltid tåle ting glimrende, der andre kan være litt mer ømfintlige eller ha sine greier. Det er jo litt som oss, vi mennesker har ulike terskler og toleranser også.

Jeg fôrer også delvis på det, til en hund, men ikke til den andre - som ikke tåler det fordi det er for fett. Sånn er det bare. Derimot tåler sistnevnte hund det selvsagt helt strålende dersom jeg slår til og kjøper "ekte" kjøtt" til ham - altså rent, menneskeberegnet kjøtt. Det er ikke fôret det er noe galt med i den forstand, det er bare galt til den hunden, som er litt ømtålig - eller kanskje han er blitt det? Ikke godt å si, han ble fôret med det fra han var valp, så jeg lurer litt.

Dyrlegen min frarådet faktisk V&H til en bekjents hurtigvoksende valp, fordi det inneholder så mye fett og annet, og anbefalte da heller en mer "ekte" råfôring så man hadde kontroll på inntaket - at det ikke skulle være vom, men mer kjøtt etc. Jeg kan ikke nok om dette, men dette er en anerkjent og oppegående veterinær.

Men man må vel bare rett og slett se an. Jeg hadde en hund som ikke tålte visse tørrfôr, men trivdes glimrende på andre. Jeg ser stor forskjell på avføring etter ulike slike fôr også - jo dyrere fôr, jo mindre bæsj-prinsippet, sånn veldig generalisert!

Var også fornøyd med Norwegian Polar, som var forrige "motedille" på "antitørrfôrfronten", og har altså også delvis gode erfaringer med mine hunder når de er på V&H. Jeg klarer ikke å legge så mye energi ned i å råfôre "på ekte vis" dessverre, har ikke plass til noen egne høner (naboene hadde neppe blitt begeistret heller), jeg har ikke tid til å drive mitt eget råvareinnsamlingsopplegg hos slakterbutikker og andre, og liten fryser har jeg også... så jeg liker jo å tro at V&H er litt nestbest der og får holde. Men det var ikke magen til den ene hunden min helt enig i, så da så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at hun har vært veldig ustabil i magen, steinhard en dag, for så å ha sprutbæsj den neste...

Har vært hos vet med henne, og sjekket henne nøye, og muligens har hun hatt en liten bakterie eller noe.. Ferdig med medisinene i dag, og skal nå spise lett fordøyelig for i en-to uker, før vi skal gå over lit vanlig for igjen.. skal da prøve V&H igjen, og se.. Vet'en holdt det nemlig som en liten mulighet at det kunne være reaksjon på proteinene i tørrfor.. Håper hun klarer overgangen, for er veldig for råforing jeg også, eller i hvertfall våtfor, alla NP..

Men noen som har Tips på hvordan jeg kan holde henne "myk" i magen hvis overgangen til V&H går bra?

Hun er ekstremt kresen, og spiser ikke gullerøtter!

hvis ikke lurer jeg på å prøve NP også.. problemet med henne er jo nemlig at hun er stormkresen! og er hverken koselig eller pent å se på bare skinn og bein..

Noen som vet om NP er "safere" for mager enn V&H siden det er kokt..?

Dobbeltpost brug redigeringsfunktionen mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel med V&H som med andre fortyper..hundene reagerer så forskjellig på det.

Mine hunder får lite, fast og fin, grålig avføring av V&H. Men en venn sin hund, av samme rase som mine store, fikk sprutbæsj, og får derfor ikke V&H til tross for at hunden elsker det.

Jeg har ingen erfaring med NP, men vet av flere som er fornøyde med det, og gir det både til små valper og voksne hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Vi har tre hunder og de får to forskjellige for. Eldste og yngste får v&h sammen med litt tørrfor, mens hu i midten får tørrfor fra Foreksperten.no (josera). Hun fungerer utrolig godt på det, bare så synd at nærmeste forhandler er på østlandet. De to andre får litt "Brit" (large breed) sammen med v&h og er kjempefornøyde. Har brukt annet for på alle tidligere men var ikke fornøyd, spesielt vår hanne så ut som en junior da han var nesten 5 år (og det med bra mosjon/trening)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare V&H. Det er veldig mange hunder som reagerer på et stoff som er i tørrfor og derfor ikke kan spise det. Vær klar over at V&H har annet for enn bare vom. De selger også et for som er bare kjøtt. Jeg anbefaler dere som har hunder som reagerer på foret å ringe til han som driver firmaet og fortelle dette. Han er dyktig på ernæring og hjelper dere med å finne akkurat det foret som dere skal ha til deres hund.

Når det gjelder NP har jeg aldri prøvd dette selv. Men jeg ville ikke valgt dette foret heller rett og slett fordi jeg vet er skeptisk til en forprodusent som ikke skriver på foret hva det inneholder.

Begge mine hunder funker supert på V&H. Blanke og fine i pelsen, bra poter og negler, myk pels og liten bæsj som er tørr og lett å plukke opp. Jeg bruker mest gulrøtter ved siden av. Nei, trenger ikke å gi grønnsaker, men hundene elsker det. For da blir middagen lunken ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vom er det beste for hunder med ømfintlig mage og andre helseproblemer.

Mulig jeg som ikke henger helt med i svingene men fikk ikke helt med meg hvordan hun reagerte/ble dårlig.(leste det en gang til og fikk det med meg nå,hehe) Er det kun magen og avføring? Hvis det er det så er det nok kanskje fordi hun ikke får nok fiber. Det beste er å gi kokte grønnsaker sammen med vomen.

Han her gikk fra å slite med å presse ut små elgkumper til å ha normal avføring ved å tilsette mere grønnsaker. Han er blitt mye mer stabil i magen med grønnsaker til.

Det er ikke noen god idé å gi ren vom over tid, for vom inneholder ikke kalsium. Da er det bedre å fortsette med Vom & Hundemat, som er sammensatt av vom, kylling, slakteavskjær (og fisk, i noen av fôrtypene), og som har korrekt mengde kalsium.

Grønnsaker er ikke gode fiberkilder. De inneholder mye karbohydrater, men hovedsaklig i form av sukker og stivelse. Fiberinnholdet er lavt; en kokt gulrot inneholder f.eks. kun 3% fiber, og et rått eple med skall inneholder bare 2,5% fiber. Den beste kilden til fiber er Kruskakli, som kan kjøpes i dagligvareforretninger. En teskje pr dag er nok i massevis.

Grunnen til at grønnsaker gir løsere avføring, er rett og slett at grønnsaker er dårlig fordøyelig for hundenes korte, enkle tarmsystem. Det fører til mer, og mykere, bæsj, simpelthen fordi alt det som ikke fordøyes kommer ut igjen... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært borti det før personlig. Men har hørt om at noen hunder har fått grå bæsj. Men dette skal vistnok ikke være farlig(?). Prøv å varier litt med typer V&H, det er ikke lurt å fore på samme hele tiden :P

Grå bæsj skyldes bein-innholdet i fôret. De ufordøyelige delene av beina kommer ut igjen som en gråfarget, sandaktig substans. Det er overhodet ikke farlig.

Når hundene mine har spist mye bein, kommer restene ut i form av grålig, smuldrete, tørr bæsj. Hvis jeg plukker bæsjen opp i pose og klemmer på den, smuldrer den opp til et kornete, tørt strøssel. Jeg lar bare hundebæsjen ligge i hagen, der hundene har produsert den, for den løser seg opp og forsvinner i løpet av kort tid. Plenen blir ekstra fin og grønn der hundene har "dohjørnet" sitt. :rolleyes:

noen som har Tips på hvordan jeg kan holde henne "myk" i magen hvis overgangen til V&H går bra?

Hun er ekstremt kresen, og spiser ikke gullerøtter!

Du kan blande vann i maten, og/eller du kan ha en teskje Kruskakli i det. Kli er ufordøyelig fiber, og det binder vann. Du kan også prøve å ha i litt ekstra fett - såfremt hunden ikke er overvektig, da... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åkei, så grå tørr bajs er altså ikke farlig, en bekymring mindre :rolleyes:

skal snart prøve å gå over på V&H igjen, hun har vært fin i magen en stund nå..

Prøver også å komme i kontakt med gilde for å få litt slakteavfall og sånn, men det er jammen ikke så enkelt! hehe.. noen som har noen tips til åssen jeg kan få "smiska! meg inne på de? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åkei, så grå tørr bajs er altså ikke farlig, en bekymring mindre :rolleyes:

skal snart prøve å gå over på V&H igjen, hun har vært fin i magen en stund nå..

Prøver også å komme i kontakt med gilde for å få litt slakteavfall og sånn, men det er jammen ikke så enkelt! hehe.. noen som har noen tips til åssen jeg kan få "smiska! meg inne på de? :P

Hvorfor ta kontakt med Gilde? Hvorfor ikke et lokalt slakteri? Nå vet ikke jeg hvor du bor, men skulle anta det var enklere å kontakte et lokalt slakteri, og at de var mer villige til å snakke med deg og la deg kjøpe slakteavfall.. Evt kan du høre med en ferskvarebutikk, om de har mulighet til å ta inn litt slakteravfall til deg, men da må du sikkert binde deg til å kjøpe så og så mye, evt at du bestiller gjennom de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åkei, så grå tørr bajs er altså ikke farlig, en bekymring mindre :rolleyes:

skal snart prøve å gå over på V&H igjen, hun har vært fin i magen en stund nå..

Prøver også å komme i kontakt med gilde for å få litt slakteavfall og sånn, men det er jammen ikke så enkelt! hehe.. noen som har noen tips til åssen jeg kan få "smiska! meg inne på de? :P

Synd at du bor så langt borte som i Vestfold, for jeg har en kjemperimelig leveringsavtale med et slakteri. Men jeg bor ved Gardermoen... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til Moghrebi : Hmm.. ja, det er jo liksom litt langt å kjøre med frossent kjøtt i bagasjen kanskje..

Det er skikkelig dumt, for hadde vært flotters og kjøpt sammen med noen.. Og så kunne jeg kanskje sniki til meg noen foringstips også, det virker som du har skikkelig greie på råforing, og det beundrer jeg deg for :rolleyes:

Og så har du jo mynder da.. hehe! det er jo noe av det beste :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...