Gå til innhold
Hundesonen.no

Tørrfòr og våtfòr


xeena

Recommended Posts

Har lest meg gjennom en del innlegg om vom og hundemat, tørrfor og våtfor, tårr kjøtt o.l., men blir liksom ikke klok uansett. Bamsen min spiser på RC, blandet med friskies valpefor siden det var kun det vi fikk tak i her. Bor på en liten plass. Var i byen fredag og kom over vogh, men ble usikker på hva som var anbefalt med dette. Forhørte meg litt hos dyrlegen som anbefalte meg å blande litt våtfor(hills) i tørrforet som en liten apertiff nesten. Anbefalte meg og blande inn noen spiseskjeer med det i tørrforet. Desverre hadde hun ikke inne boksmaten til valp.

Så jeg kjøpte en boks med våtfor på nærbutikken her og blandet inn i tørrforet, bamsen spiste som bare juling, og lurte på om hun kunne få litt mer. Så spørsmålet mitt er jo da, kan jeg fortsette med dette eller hva anbefaler dere?

Skal flytte til sommeren og får da sikkert tilgang på vogh o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville nok holde mig fra friskies og boks mat fra almindelige butikker.

Idet at du ikke har tilgang til så mange forskellige hundefor i butikken eller hos dyrlægen, så ville jeg bare give hunden RC og evt lidt slakteavfall, hvis der er en slagter i nærheden.

Så kan du altid se efter andre alternativer efter du er flyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt V&H i ca. et år nå og er veldig fornøyd med det. Men jeg blander med RC, halvt om halvt omtrent.

Hundene mine elsker dette, og jeg synes også at pelsen er blitt enda blankere enn den var før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da burde jeg kanskje kjøpe VogH neste gang jeg er i byen? Så nemlig at dem hadde det til valp, men fikk det fryktelig travelt så jeg fikk ikke tid til å spørre. Blander dere det med tørrfor event?

Jeg blander ikke, og vil heller ikke anbefalle det med mindre det er 100% nødvendig. V&H har nå et valpefor som du sier, og dette er et fullfor du kan bruke for hunden din :ahappy: Kjenner flere som driver med V&H Valpeforet og de er strålende fornøyde!

Husk at hunden din vil ha en ukes "detox" periode hvor han kan bli dårlig i magen (verre før den blir bedre), dette er fordi hunden må omstille seg fra vegatabilske proteiner og fett til animalske bla. og det kan ta litt tid for enkelte individer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Å blande med v&h kan sikker være fint. Tenkte bare at jeg skulle komme med en liten kommentar til det dyrlegen sa. Dyrleger driver butikk som alle andre og vil selge sitt eget for. Mange dyrleger sier at det foret de selger er det eneste som duger, og de får solgt mye i kraft av sin stilling. Jeg sier overhodet ikke at det foret de selger ikke er bra, stort sett er for kjøpt hos veterinær gode (og dyre) for, men jeg kan virkelig ikke se noen som helst grunn til å kjøpe dyrt våtfor hos veterinær bare for å gi hunden en liten appertiff.

Mange her forer utelukkende med vom og hundemat og mener for basert på rått kjøtt er det eneste som duger som hundefor. Det er jo selvfølgelig flott at mange har mulighet til å fore kun rått, men ikke alle har mulighet til det, noen ser praktiske ulemper (ikke en ny diskusjon om det her folkens, det var ikke det trådstarter lurte på), noen tror en blanding av (f.eks.) vom og hundemat og tørrfor er det beste og atter andre mener det er best å holde seg til et godt tørrfor. Og atpå til kommer all verdens meninger om de forskjellige merkene osv. Så dette er det tusen forskjellige meninger om.

Skal du tilsette våtfor foreslår jeg vom og hundemat. Gi gjerne 50% tørrfor og 50% v&h (eller om du skulle ha lyst til å gå over til å fore kunn v&h er jo det også finfint). Våtfor fra matbutikkene ville jeg holdt meg langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å blande med v&h kan sikker være fint. Tenkte bare at jeg skulle komme med en liten kommentar til det dyrlegen sa. Dyrleger driver butikk som alle andre og vil selge sitt eget for. Mange dyrleger sier at det foret de selger er det eneste som duger, og de får solgt mye i kraft av sin stilling. Jeg sier overhodet ikke at det foret de selger ikke er bra, stort sett er for kjøpt hos veterinær gode (og dyre) for, men jeg kan virkelig ikke se noen som helst grunn til å kjøpe dyrt våtfor hos veterinær bare for å gi hunden en liten appertiff.

Mange her forer utelukkende med vom og hundemat og mener for basert på rått kjøtt er det eneste som duger som hundefor. Det er jo selvfølgelig flott at mange har mulighet til å fore kun rått, men ikke alle har mulighet til det, noen ser praktiske ulemper (ikke en ny diskusjon om det her folkens, det var ikke det trådstarter lurte på), noen tror en blanding av (f.eks.) vom og hundemat og tørrfor er det beste og atter andre mener det er best å holde seg til et godt tørrfor. Og atpå til kommer all verdens meninger om de forskjellige merkene osv. Så dette er det tusen forskjellige meninger om.

Skal du tilsette våtfor foreslår jeg vom og hundemat. Gi gjerne 50% tørrfor og 50% v&h (eller om du skulle ha lyst til å gå over til å fore kunn v&h er jo det også finfint). Våtfor fra matbutikkene ville jeg holdt meg langt unna.

Ok da får jeg finne ut hva som er best for oss, akkurat nå er det mest praktisk og fore med Rc og eventuell tilsette VogH. Har desverre ikke tilgang på å få kjøpt så ofte vogh, og fryseren er lite, men når vi flytter blir det jo tilgang daglig :ahappy:

Vi får se hva hun liker og hva som fungerer best for henne

takk for gode innspill alle sammen, også skal jeg ikke kjøpe noe på butikken annet enn i nødstilfelle :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...