Gå til innhold
Hundesonen.no

DP og vaksinasjon


C.J

Recommended Posts

Klippet fra nederste del av denne siden:

Vi har i enkelte tilfeller sett at hunder av rasen Dvergpinscher kan reagere allergisk på injeksjon av visse typer vaksiner. I disse tilfellene opptrer reaksjonen med hevelse i ansiktet og på kroppen (såkalt urticaria).Dette lar seg behandle, men hos oss bruker vi av denne grunn en annen type vaksine enn standardvaksinen til hunder av denne rasen. Eiere av dvergpinchere bør derfor ringe å avtale time i god tid, slik at vi er sikre på å ha denne vaksinen på lager.

Har andre hørt om dette? Er det bare denne dyreklinikken som har erfart det, eller er dette kjent blant alle veterinærer? Og vet noen hvorfor DP'en reagerer på enkelte vaksiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

hmm, det er ikke vanlig at dper reagerer.. Jeg har hørt om pinschere som reagerer på en del vaksiner, og vet at man skal passe på etter pinschere får vaksinen.

Så vil tippe det egentlig skal stå pinscher og ikke dvergpinscher??

Når det er sakt så reagerte Milli slik på sin første vaksine. Ikke særlig gøy :lol: Har snakket med veldig mange andre DPeiere, og dette var første DP de hadde sett denne reaksjonen på. Hun reagerte ikke noe på 2 vaksine, og reaksjonen var heller ikke arvelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligheten for at det var adrenalin er definitivt der. :lol:

Ved en kraftig allergisk reaksjon kan kroppen gå i anafylaktisk sjokk, og da er adrenalin et vanlig medikament å gi. Ved anafylaktisk sjokk utvider blodårene seg momentant, og blodtrykket forsvinner helt. Det tar ikke lange tiden før man er død, og da er vinduet lite for medikamentbehandling og adrenalinet må komme raskt. (Sånn Akutten-stil, liksom) Kortison og antihistaminer (ikke så vanlig å bruke på hund i Norge) er behandling etterpå. Når situasjonen ikke lengre er kritisk.

Jeg har selv fått anafylaktisk sjokk, og døde litt på operasjonsbordet for noen år siden. Det gikk på to svisj og et moment fra levende til dau. Jeg ble behandlet med bl.a adrenalin, og kloret meg tilbake til livet. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men denne allergiske reaksjonen er vel ikke så farlig? Om det er fare for det burde jo ikke vetten sendt pasienten ut igjen, men heller bedt dem vente en times tid i nærområdet. Syns det ville vært rart å sendt med en eier adrenalinsprøyte! :lol:

Milli fikk utslett etter 12ukers vaksinen, hovnet opp rundt øynene og på hele kroppen med små prikker. Dette skjedde en time etter vaksinen var satt. Ringte vet, og kjørte opp dit, var hos vetten 20 min seinere, og da var hevelsene allerede begynnt å gå ned. Hun fikk likavel kortisonsprøyte. Var kjempe ekkelt. Glad hun ikke reagerte noe på vaksinen nå andre gang :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anafylatisk sjokk kan både dyr og mennesker dø av, så jo, det er veldig farlig. Men det forutsetter en allergisk reaksjon.

Jepp. Det er veldig farlig. Som sagt gikk jeg i anafylaktisk sjokk, og jeg døde.

Om eieren fikk med seg adrenalinsprøyte var det noe veterinæren gjorde for å berolige de (de hadde mistet en annen hund pga vaksine?). Anafylaktisk sjokk inntrer ganske umiddelbart eller inntatt allergen. Uansett krever vel veterinærer at hund og eier er igjen en stund etter vaksinasjon, nettopp pga faren for allergisk reaksjon. Iallefall gjør min det.

Jeg vaksinerer min hund mot rabies, men alle andre vaksiner hopper jeg foreløpig over. Skal jeg begynne vaksinasjonsprogram igjen, kommer jeg ikke til å sette "samle"-vaksinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummelt å dø da, selv om man blir opplivet igjen! :) Hva var det du var allergisk for?

Er få dvergpinschereiere som har vært borti lignende. 1 oppdretter som har hatt reaksjon på en av hennes solgte valper, og en oppdretter som har opplevd reaksjon på 1 av sine hunder. Så går ut i fra at dette ikke er et stort problem med dvergpinschere, og at det heller ikke er vanlig.

Merkelig at veterinærkontoret ikke har advart eiere av pinschere, da svært mange pinschere er allergisk mot vaksine.. ser for meg at de har blandet DP og pinscher ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummelt å dø da, selv om man blir opplivet igjen! :) Hva var det du var allergisk for?

Jeg har alvorlig anestesiallergi. Noen narkosemidler med andre ord. Typisk nok er det de legemidlene de som oftest bruker i akuttsituasjoner, så om jeg havner i bilulykke og ikke er bevisstløs så jeg kan si ifra, kan det jo fort gå litt galt. Such is life. :)

Merkelig at veterinærkontoret ikke har advart eiere av pinschere, da svært mange pinschere er allergisk mot vaksine.. ser for meg at de har blandet DP og pinscher ..

Det er ikke sikkert at reaksjonene har vært så alvorlige at pinscherne har gått i anafylaktisk sjokk. En reaksjon som din hadde er sikkert det mest "normale".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anafylaktisk sjokk inntrer ganske umiddelbart eller inntatt allergen. Uansett krever vel veterinærer at hund og eier er igjen en stund etter vaksinasjon, nettopp pga faren for allergisk reaksjon. Iallefall gjør min det.

Jeg vaksinerer min hund mot rabies, men alle andre vaksiner hopper jeg foreløpig over. Skal jeg begynne vaksinasjonsprogram igjen, kommer jeg ikke til å sette "samle"-vaksinene.

Ok, rekke spørsmål til deg (og verden): :ahappy:

1. Er det rabies-vaksina veterinæren ber deg bli igjen en stund etter (siden du ikke har tatt andre)? Eller alle vaksiner? I såfall helt nytt for meg, og har vel tatt 17 vaksiner på hundene eller noe sånn med åra. Høres smart ut, så litt irritert hvorfor jeg ikke har blitt bedt om det. Kanskje bare nødvendig de første gangene hunden tar samme vaksina dog?

2. Hvorfor hopper du over vaksiner?

3. Hvorfor vil du ikke sette samle-vaksiner (visste ikke at det var det det var jeg) og hva er alternativet?

4. Veldig glad du de brakte deg tilbake fra de døde søta! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror i alle fall jeg kan konkludere med at reaksjon på vaksine hos DP IKKE er normalt, etter å ha snakket med klubben og flere andre DP eiere.

Pinschere får en annen type reaksjon som oppstår 10 dager etter vaksinen er satt, blir de ikke behandlet da kan de dø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, rekke spørsmål til deg (og verden): :ahappy:

1. Er det rabies-vaksina veterinæren ber deg bli igjen en stund etter (siden du ikke har tatt andre)? Eller alle vaksiner? I såfall helt nytt for meg, og har vel tatt 17 vaksiner på hundene eller noe sånn med åra. Høres smart ut, så litt irritert hvorfor jeg ikke har blitt bedt om det. Kanskje bare nødvendig de første gangene hunden tar samme vaksina dog?

Alle vaksiner. Nettopp fordi det er en risiko at hunden reagerer på vaksinen. Det er snakk om et ekstra kvarter på venterommet for sikkerhets skyld. Ikke noen stor biggie med andre ord.

2. Hvorfor hopper du over vaksiner?

Fordi jeg tror vi overvaksinerer, fordi vaksiner ikke bare er en positiv greie, fordi det er en enorm trøkk på immunforsvaret, og fordi hunder kan bli direkte sjuke av det (til og med i mange måneder etter vaksinasjonen). Det er heller ingen garanti for at hunden holder seg frisk fra det de er vaksinert mot. Det samme gjelder oss mennesker forresten. Mange foreldre velger å ikke vaksinere barna sine også.

3. Hvorfor vil du ikke sette samle-vaksiner (visste ikke at det var det det var jeg) og hva er alternativet?

Fordi samlevaksiner er en langt større trøkk for immunforsvaret enn enkeltvaksinene er. Med enkeltvaksiner mener jeg én vaksine mot parainfluensa, én mot parvo osv.

Det man normalt vaksinerer hund med i dag er Nobivac DHPPI. Dette er en vaksine mot parvo, smittsom leverbetennelse, valpesyke og kennelhoste. Altså en 4 i 1 vaksine. Deler man opp disse, og setter dem over tid er det bedre for hunden. Dyrere er det selvsagt, men hva gjør man ikke. :)

Rabies gjør jeg hvert år siden det er innmari dyrt og upraktisk å gå glipp av en vaksine.

Ellers kommer jeg ikke til å vaksinere på noen år med mindre jeg skal reise, stille eller noe annet som krever vaksinering. Vaksinene vi setter gir langt lengre immunitet enn det vaksinasjonsprogrammet tilsier. Mener jeg da.

Jeg gir heller ikke ormekur. Om jeg har mistanke får dyrlegen en bæsjepose for analyse. Finner de ikke orm er det ikke noe vits i å behandle unødvendig. Ormekur er ikke engang forebyggende. :P Blir litt det samme som å gi lusekur fast et par ganger i året.

4. Veldig glad du de brakte deg tilbake fra de døde søta! :)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe å tenke på det der...

Tror nok jeg kommer til å sette vaksiner fortsatt en gang i året, men nå skal jeg jammen dele det opp til enkeltvaksiner,og forlange 15 min på venterommer :ahappy:

Ormekur har jeg vært litt slepphendt på 1-2 år mellom, men etter et par mark i senga og med en bartefrans som spiser på alt mulig har jeg skjerpet inn litt. Kjørte en kur på han nå før valpen kom, sånn just in case. Men skjønner absolutt prinsippet om å proppe bikkja full av ting uten å vite om det egentlig er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ot. men jeg tar heller ikke ormekur på mine. Aro hadde gått over to år uten ormekur da han ble syk (fikk kun en kur med en gang jeg fikk han) og da vi sendte inn prøve kom det igjen helt uten orm. Så akkurat ormekur er helt klart noe å tenke over. Ang. vaksiner så må man vaksinere for å stille på utstillinger og endel stevner i regi av NKK og samarbeidende klubber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bastian: Det er overhodet ikke nødvendig å vaksinere hvert år. Anbefalingen er grunnvaksinering (dvs ved 12 ukers alder og 1 års alder) og deretter hvert 3. dje år. Dette gjelder for valpesyke, parvo og leverbetennelse. For kennelhoste er det fortsatt anbefalt med årlig revaks, men denne vaksinen er strengt tatt helt unødvendig å ta. Den er som en influensavaksine på oss mennesker og da er det er kun gamle og svekkede individer som anbefales å vaksinere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bastian: Det er overhodet ikke nødvendig å vaksinere hvert år. Anbefalingen er grunnvaksinering (dvs ved 12 ukers alder og 1 års alder) og deretter hvert 3. dje år. Dette gjelder for valpesyke, parvo og leverbetennelse. For kennelhoste er det fortsatt anbefalt med årlig revaks, men denne vaksinen er strengt tatt helt unødvendig å ta. Den er som en influensavaksine på oss mennesker og da er det er kun gamle og svekkede individer som anbefales å vaksinere seg.

Det anbefales også at vaccinere hvert år, hvis hundene er ofte på udstilling eller rejser meget i udlandet.

Litt ot. men jeg tar heller ikke ormekur på mine. Aro hadde gått over to år uten ormekur da han ble syk (fikk kun en kur med en gang jeg fikk han) og da vi sendte inn prøve kom det igjen helt uten orm. Så akkurat ormekur er helt klart noe å tenke over.

Nu er det sådan at der i Danmark er indført lov om ormekur på grund af at nogle typer orm er blevet resistente pga enkelte preperater, så nu kan man ikke længere købe ormekur på håndkøb længere, og en dyrlæge må ikke udstede en recept på ormekur uden at have foretaget en afføringstest af pågældende hund, medmindre de drejer sig om en hund der har hvalpe og de skal have deres første ormekur, og det har vist sig i Danmark at hundene havde orm i langt færre tilfælde, end når ejerne ønskede at give dem ormekur.

Så selvom jeg bor her i norge, så vil jeg absolut få foretaget en afføringstest på mine hunde før de får en ormekur, den eneste gang de har fået en ormepille uden en foregående test, er da jeg skulle have hundene med hertil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales også at vaccinere hvert år, hvis hundene er ofte på udstilling eller rejser meget i udlandet

Jada det er sikkert mange som anbefaler årlig revaksinering (gode penger vettu :) ), men dette er ikke nødvendig for fullgod beskyttelse. Det er faktisk ikke slik at jo mer/jo oftere jo bedre er det. For å delta på NKKs utstillinger og prøver er det hvert 3dje år som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales også at vaccinere hvert år, hvis hundene er ofte på udstilling eller rejser meget i udlandet.

Hvorfor det? Immunitet er immunitet. Den svekkes jo ikke selv om hunden utsettes for smitte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bastian: Det er overhodet ikke nødvendig å vaksinere hvert år. Anbefalingen er grunnvaksinering (dvs ved 12 ukers alder og 1 års alder) og deretter hvert 3. dje år. Dette gjelder for valpesyke, parvo og leverbetennelse. For kennelhoste er det fortsatt anbefalt med årlig revaks, men denne vaksinen er strengt tatt helt unødvendig å ta. Den er som en influensavaksine på oss mennesker og da er det er kun gamle og svekkede individer som anbefales å vaksinere seg.

Hmmm... Pinlig nok må jeg innrømme at jeg ikke vet hva som er i vaksina hvert år. :):) Stoler blindt på veterinæren... Huff. Må slutte med sånn.

Vel, det var flott å vite at de "ordentlige" vaksinene kan tas kun hvert tredje år. Kennelhosta har vi jo hatt selv om vi har vaksinert, så den kommer jeg nok ikke til å stresse særlig med å ta.

Lært litt av hvert i denne tråden.

Nå kommer de til å hate meg på veterinærkontoret når jeg ikke vil vaksinere bastian, og krever enkeltvaksiner på valp osv osv. :D Gleder meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...