Gå til innhold
Hundesonen.no

Hihi, norsk hundeskole?

Aussieglis

Recommended Posts

Fikk vite idag at norsk hundeskole skal holde noen forskjellige kurs i byen først i februar igjen. De har visst hatt noe her tidligere, og jeg har snakket med noen av dem som var der og de syntes de fikk en god del ut av kurset. Jeg spurte mye om hva "aktiv grensesetting" vil si siden det er det de reklamerer med, men det var visst ikke så ille som det hørtes ut. Instruktørene var veldig obs på at løsningene og treningsmetodene skulle passe både eier og hund, og var man ikke interessert i å rykke i bånd eller lignende så kunne ingen "tvinge" noen til det.. Men så lurer jeg jo litt, om jeg kommer dit også skal de lære meg noe som jeg ikke er enig i, og når jeg sier ifra.. Det er egentlig bare det jeg er redd for. Jeg føler ikke for å begynne å forklare meg foran en folkemengde.. Et kurs varer ikke lenge nok til at jeg kan få sagt hvordan jeg gjør ting heller. Så det har jeg litt noia for. :)

Jeg har lyst til å få gått et kurs innen nærmeste fremtid med Emma så hun skal få erfaring i å jobbe rundt andre hunder, og gjerne et kurs hvor de fokuserer på passering. Hadde ikke gjort meg noe om Emma lærer å gå forbi en hund i slakk line :)

Noen som har vært på kurs hos norsk hundeskole? Hva er det de kan? Hva går det mest i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har snakket med flere som var på sist kurs, og mange syns det var veldig bra. Og de har også begynt å komme på treningene etterpå. Det er bra. Så jeg syns du burde melde deg på. Hvis instruktøren ber deg om å gjøre noe du syns jeg feil iforhold til deg, så sier du ifra at du ikke ønsker å gjøre det, fordi du føler deg ukomfortabel med det. Så kan du be han/hun vise deg en annen måte. Som insruktør skal de kunne gjøre det. Netopp tilrettelegge treningen ut ifra deg og hunden din. Du kan ikke nykke i båndet feks hvis du syns det er ekkelt og hunden blir usikker.

Det er ikke ofte det er kurs i byen her, så slå til. Det var veldig mange som var med på sist kurs, og flere på venteliste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en instruktør/hundeskole har holdinger om at hunder lærer av rykk i båndet så vil det nok være mange andre øvelser hvor den samme type metode vil bli brukt, den vil gå igjen og igjen i alt instruktøren lærer dere. Jeg ville vært veldig skeptisk, og ikke helt villig til å betale masse penger for å gå et kurs hvor jeg ikke ville lært noe jeg kunne bruke videre, men skjønner at det ikke er mange valg muligheter der oppe, så hadde jeg vært deg hadde jeg kanskje prøvd meg på et kurs. Det jeg ville svart om instruktør forventet et svar på hvorfor jeg ikke ville rykke i bånd eller gi korreksjoner ville vært:''Hunder LÆRER ingenting av korreksjoner, det eneste som kommer ut av det er at hunden unngår å vise adferder, jeg er på kurs for at hunden min skal LÆRE(om jeg skulle være snill å veilede instruktør i hva h*n kan gjøre for å blidgjøre meg hadde jeg videre sagt) alternativ adferd til den adferden som jeg oppfatter som negativ;) Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk kurs (videregående) hos dem for rundt 7 år siden, da de het Hundekompagniet. Så vidt jeg kan huske ble det ikke brukt fysisk straff på det kurset. Jeg brukte det i hvertfall aldri. Det vi lærte var å sette grenser ved å si tydelig "nei" og å understreke det med kroppsspråk. Dette er jo noen år siden, og det kan jo være at de har endret litt på opplegget nå. Det ville være rart om de har gått tilbake til mer gammeldagse metoder enn de brukte for 7 år siden. Men man kan jo selvfølgelig bli litt skeptisk når man leser dette på nettsidene:

"Vi tror at hunden også verdsetter helt klare grenser for hva som er lov og hva som ikke er lov. Etterhvert som hunden "går gradene" på hundeskolen, vil kravene til respons på ord som "Nei" eller "Stopp" bli stadig sterkere. Uansett hva hunden gjør; om du som eier sier "Nei", så skal hunden stoppe med sitt gjøremål. Og den skal vite at om den ikke adlyder ordre vil konsekvensene bli deretter. Dette betyr ikke at man skal være brutal eller urettferdig mot hunden, men det kan være nødvendig å fysisk demonstrere at adferden ikke aksepteres."

(http://www.norskhundeskole.no/ipub/pages/om_norsk_hundeskole.php)

Hvis du har litt noia for å måtte forklare ting foran de andre kursdeltakerne, kan du jo diskutere saken på tomannshånd med den som skal være instruktør på det kurset som er aktuelt for deg før kursstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...