Gå til innhold
Hundesonen.no

Hihi, norsk hundeskole?


Aussieglis

Recommended Posts

Fikk vite idag at norsk hundeskole skal holde noen forskjellige kurs i byen først i februar igjen. De har visst hatt noe her tidligere, og jeg har snakket med noen av dem som var der og de syntes de fikk en god del ut av kurset. Jeg spurte mye om hva "aktiv grensesetting" vil si siden det er det de reklamerer med, men det var visst ikke så ille som det hørtes ut. Instruktørene var veldig obs på at løsningene og treningsmetodene skulle passe både eier og hund, og var man ikke interessert i å rykke i bånd eller lignende så kunne ingen "tvinge" noen til det.. Men så lurer jeg jo litt, om jeg kommer dit også skal de lære meg noe som jeg ikke er enig i, og når jeg sier ifra.. Det er egentlig bare det jeg er redd for. Jeg føler ikke for å begynne å forklare meg foran en folkemengde.. Et kurs varer ikke lenge nok til at jeg kan få sagt hvordan jeg gjør ting heller. Så det har jeg litt noia for. :)

Jeg har lyst til å få gått et kurs innen nærmeste fremtid med Emma så hun skal få erfaring i å jobbe rundt andre hunder, og gjerne et kurs hvor de fokuserer på passering. Hadde ikke gjort meg noe om Emma lærer å gå forbi en hund i slakk line :)

Noen som har vært på kurs hos norsk hundeskole? Hva er det de kan? Hva går det mest i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har snakket med flere som var på sist kurs, og mange syns det var veldig bra. Og de har også begynt å komme på treningene etterpå. Det er bra. Så jeg syns du burde melde deg på. Hvis instruktøren ber deg om å gjøre noe du syns jeg feil iforhold til deg, så sier du ifra at du ikke ønsker å gjøre det, fordi du føler deg ukomfortabel med det. Så kan du be han/hun vise deg en annen måte. Som insruktør skal de kunne gjøre det. Netopp tilrettelegge treningen ut ifra deg og hunden din. Du kan ikke nykke i båndet feks hvis du syns det er ekkelt og hunden blir usikker.

Det er ikke ofte det er kurs i byen her, så slå til. Det var veldig mange som var med på sist kurs, og flere på venteliste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en instruktør/hundeskole har holdinger om at hunder lærer av rykk i båndet så vil det nok være mange andre øvelser hvor den samme type metode vil bli brukt, den vil gå igjen og igjen i alt instruktøren lærer dere. Jeg ville vært veldig skeptisk, og ikke helt villig til å betale masse penger for å gå et kurs hvor jeg ikke ville lært noe jeg kunne bruke videre, men skjønner at det ikke er mange valg muligheter der oppe, så hadde jeg vært deg hadde jeg kanskje prøvd meg på et kurs. Det jeg ville svart om instruktør forventet et svar på hvorfor jeg ikke ville rykke i bånd eller gi korreksjoner ville vært:''Hunder LÆRER ingenting av korreksjoner, det eneste som kommer ut av det er at hunden unngår å vise adferder, jeg er på kurs for at hunden min skal LÆRE(om jeg skulle være snill å veilede instruktør i hva h*n kan gjøre for å blidgjøre meg hadde jeg videre sagt) alternativ adferd til den adferden som jeg oppfatter som negativ;) Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk kurs (videregående) hos dem for rundt 7 år siden, da de het Hundekompagniet. Så vidt jeg kan huske ble det ikke brukt fysisk straff på det kurset. Jeg brukte det i hvertfall aldri. Det vi lærte var å sette grenser ved å si tydelig "nei" og å understreke det med kroppsspråk. Dette er jo noen år siden, og det kan jo være at de har endret litt på opplegget nå. Det ville være rart om de har gått tilbake til mer gammeldagse metoder enn de brukte for 7 år siden. Men man kan jo selvfølgelig bli litt skeptisk når man leser dette på nettsidene:

"Vi tror at hunden også verdsetter helt klare grenser for hva som er lov og hva som ikke er lov. Etterhvert som hunden "går gradene" på hundeskolen, vil kravene til respons på ord som "Nei" eller "Stopp" bli stadig sterkere. Uansett hva hunden gjør; om du som eier sier "Nei", så skal hunden stoppe med sitt gjøremål. Og den skal vite at om den ikke adlyder ordre vil konsekvensene bli deretter. Dette betyr ikke at man skal være brutal eller urettferdig mot hunden, men det kan være nødvendig å fysisk demonstrere at adferden ikke aksepteres."

(http://www.norskhundeskole.no/ipub/pages/om_norsk_hundeskole.php)

Hvis du har litt noia for å måtte forklare ting foran de andre kursdeltakerne, kan du jo diskutere saken på tomannshånd med den som skal være instruktør på det kurset som er aktuelt for deg før kursstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...