Gå til innhold
Hundesonen.no

la hunden bade ute?

Theodor

Recommended Posts

Skrevet

Er det noen som vet om det er for kaldt å la hunden bade ute når temparaturen er ca5+. Har en nysgjerrig gordon setter på 5måneder som virker badelysten :icon_fun:

Skrevet

jeg ville nok lade den vente lidt, til det er lidt varmere i vejret, så den ikke pådrager sig urinvejsbetændelse eller anden form for infektion.

Har selv et stort badedyr, som jeg prøver på at holde væk fra vand i vintermånederne.

Skrevet

På nyttårsaften så hoppa Amigo i sjøen. Det var vel rundt 4-5 plussgrader og ikke snø eller vind. Han syntes tydeligvis det var helt topp for han svømte rundt en stund. Ingen skjelving eller andre plager når han kom på land heller.

Det kommer nok litt an på temperaturen på land - om det er vind så blir det myyye kaldere enn om det er vindstille. Og hund med kort pels fryser lettere enn en som har mye. I tillegg hvor vant de er til å bade; Amigo jumper jo ute vannet hele året og er godt vant til det. Noe annet er det nok med en valp.

Skrevet

man SKAL skylde av vannet etter hunden har vært i salt vann ja?

for cibaen min elske å svømme i havet (når jeg bader også :D ), men når jeg skal skylle av saltet og sånt på henne etter på, blir hun helt rabiat :D

2. spørsmål da

skal jeg skylle av henne etter på?

å hvordan kan jeg få henne til å bli bedre til å bli vasket?

Skrevet
man SKAL skylde av vannet etter hunden har vært i salt vann ja?

for cibaen min elske å svømme i havet (når jeg bader også :D ), men når jeg skal skylle av saltet og sånt på henne etter på, blir hun helt rabiat :D

2. spørsmål da

skal jeg skylle av henne etter på?

å hvordan kan jeg få henne til å bli bedre til å bli vasket?

Ja det er en god ide at skylde den efter den har været i saltvand, så salten ikke udtørrer huden.

jeg har altid trænet charlie i badnig med en lille snor på, taget ham ofte ud i badet for at skylle poter og bedt ham om at sætte sig ned, givet masse ros og godbider, og småsnakket med ham som om alt var normalt, og ikke køre op.

Har så samtidig stået i badet.

når "vi" så bader beder jeg ham om at sætte sig ned ligesom alle de andre gange, skyller ham over med godt lunkent/småvarmt vand, slukker for vandet og sæber ham ind, skyller igen og småsnakker ligesom vi har gjordt alle de andre gange.

masser af ros og godbider efter badet.

Skrevet

Hvis mine hunder har vært i sjøvann så blir de som regel skylt av i dusjen (vinteren) eller vi kjører til nærmeste tjern og de hopper uti der og skyller av seg selv (om sommeren). Men det er også forskjell på årstider her; sjøen er ikke så salt nå på denne årstida og dermed blir ikke pelsen så seig og ekkel.

Nå er jeg heldig som har hund som digger vann så jeg åpner bare dusjdøra og så går Amigo inn og setter seg. Jeg bruker ikke shampoo - kun rent vann. (shampoo kun hvis det er snakk om utstilling 3 uker fram i tid).

Skrevet
Hvis mine hunder har vært i sjøvann så blir de som regel skylt av i dusjen (vinteren) eller vi kjører til nærmeste tjern og de hopper uti der og skyller av seg selv (om sommeren). Men det er også forskjell på årstider her; sjøen er ikke så salt nå på denne årstida og dermed blir ikke pelsen så seig og ekkel.

Nå er jeg heldig som har hund som digger vann så jeg åpner bare dusjdøra og så går Amigo inn og setter seg. Jeg bruker ikke shampoo - kun rent vann. (shampoo kun hvis det er snakk om utstilling 3 uker fram i tid).

Min hund og elsker vann, men det skal IKKE komme fra dusjen eller en hageslange.

Han bader hele året om han får muligheten, og det virker ikke som om han synes det er kaldt etterpå heller.

I fjor kastet han seg ut i sjøen på Kalvøya mens det var -15 i lufta, innen vi kom til bilen hang det istapper rundt hele bikkja, men han brydde seg ikke nevneverdig..

Jeg prøver å unngå at han bader midtvinters, men finner han en liten bekk e.l som jeg ikke har fått med meg, hopper han glad uti.

Skrevet

Av en eller annen merkelig grunn så liker Mike bedre å bade om vinteren enn sommeren. Finner han en bekk eller en lite vann nå, så er det rett utti og legger seg ned, men om sommeren så gidder han så vidt å vasse. men han går selvfølgelig uti vannet om vi trener vannapport og sånne ting...

Men prøver å begrense han med den badingen om vinteren, han får jo alt som er av sykdommer hele tiden, så han hadde sikkert fått noe urinveis greier hadde han badet for mye om vinteren.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...