Gå til innhold
Hundesonen.no

Svensk aksjon mot raketter


Symra&Pippin

Recommended Posts

skal ikke nyttårsraketter bli ulovlig fra og med 1.1.08? dvs at nyttårsaften vi akkurat hadde var den siste med privat oppskyting? eller har jeg blinkset helt her nå?

Joda, du har jo delvis rett- alle pinneraketter blir mest sannsynlig forbudt.. Men vi har fremdeles batteriene, og de bråker like mye (og skader like mye) som pinnerakettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, du har jo delvis rett- alle pinneraketter blir mest sannsynlig forbudt.. Men vi har fremdeles batteriene, og de bråker like mye (og skader like mye) som pinnerakettene.

Og at pinnerakettene blir borte hjelper da ingenting, da vil det jo bare bli enda mer av disse bakkerakettene og da er vi like langt..

Men er sant at så lenge vi ikke gjør noe, skjer det heller ikke noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og at pinnerakettene blir borte hjelper da ingenting, da vil det jo bare bli enda mer av disse bakkerakettene og da er vi like langt..

Men er sant at så lenge vi ikke gjør noe, skjer det heller ikke noe..

Den eneste fordelen med bakkeraketter er vel at det i all hovedsak er den som skyter dem opp som kan bli skadet? Eller tar jeg feil nå? Eh, det hørtes litt fælt ut å kalle det en "fordel", men altså, når en føler at en må løpe sikksakk for å komme seg trygt fra a-å, så blir man litt kynisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste fordelen med bakkeraketter er vel at det i all hovedsak er den som skyter dem opp som kan bli skadet? Eller tar jeg feil nå? Eh, det hørtes litt fælt ut å kalle det en "fordel", men altså, når en føler at en må løpe sikksakk for å komme seg trygt fra a-å, så blir man litt kynisk :)

Nei, bakkerakettene er også farlige for andre som står rundt. Mange av disse bakkerakettene er f.eks. en trekasse der rakettene ligger inne i kassen.. Når den da blir tent på, ma jo hele kassen sprenge for at rakettene skal bli skutt opp. Bitene fra kassen som blir sprengt, kan fly langt avgårde, og folk kan bli truffet av det. Det var en jente som hadde fått en slik del av en rakett i øyet og blitt blind, og hun sto langt ifra.. Leger kan fortelle om tilfeller der de får inn folk som er skadet pågrunn av disse bakkerakettene. Sannsynligvis blir det jo færre skader - det er ingen som har muligheten til å være dumme og holde i disse pinnerakettene selv lenger, men er jo ikke bare skadeomfanget(personskader og branner) som skal gjelde for å få bort raketter fra private hjem. Det bråker og skremmer mange hunder og andre husdyr, og ikke minst dyrene og fuglene ute i naturen. Dessuten skal jo Norge være et slikt miljøvennlig land, og bare tenk hvor mye vi forurenser bare i løpet av den natten..

Jeg er veldig for at fyrverkeri skal bli offentlig; det forebygger skader, branner, redde dyr og blir mindre forurensede - samtidig som at folk fortsatt kan nyte synet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...