Gå til innhold
Hundesonen.no

Typisk schæfer?


C.J

Recommended Posts

På tv2.no/hundeskolen kom jeg over en side hvor folk hadde sendt inn hunderelaterte spørsmål. Det var hundetrener Thale fra Hundeskolen som svarte på disse. Se her. Sjekk spørsmål nr 8. Her står det blant annet: "...så nå bjeffer han veldig på nesten alle hunder vi møter, busta reiser seg i nakken på han, men han logrer med halen." Hunden som beskrives er en schæferhann. Thale svarer blant annet: "Adferden du beskriver er typisk schæfer, med eller uten sosialisering!". ;)

Hva mener dere? Er det typisk schæfer? Riktig nok er det en del schæfere som utagerer (har jeg merket meg), men er det slik at en schæfer skal være sånn liksom? Kunne jo nesten virke som at det er det Thale mener..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tv2.no/hundeskolen kom jeg over en side hvor folk hadde sendt inn hunderelaterte spørsmål. Det var hundetrener Thale fra Hundeskolen som svarte på disse. Se her. Sjekk spørsmål nr 8. Her står det blant annet: "...så nå bjeffer han veldig på nesten alle hunder vi møter, busta reiser seg i nakken på han, men han logrer med halen." Hunden som beskrives er en schæferhann. Thale svarer blant annet: "Adferden du beskriver er typisk schæfer, med eller uten sosialisering!". ;)

Hva mener dere? Er det typisk schæfer? Riktig nok er det en del schæfere som utagerer (har jeg merket meg), men er det slik at en schæfer skal være sånn liksom? Kunne jo nesten virke som at det er det Thale mener..

Jeg tror nok ikke hun mener at de SKAL være slik, eller at schäfere som ikke viser en slik atferd fraviker rasestandarden. Det handler nok om at det er en tendens til den type atferd hos rasen på grunn av mange felles faktorer som ligger i rasens bruksområde og gemytt. Schäferen er jo i tillegg utsatt for mange forvirrende misforståelser i lek med andre hunder fordi de har et utseende/viser en atferd som ofte missoppfattes av andre hunder (lav haleføring, snikende fremtoning etc). Blir det mange nok misforståelser og konflikter på bakgrunn av dette, så er det naturlig at mange utvikler en atferd som er basert på usikkerhet i møte med andre hunder. I tillegg til at andre hunder vil muligens nærme seg schäferen på en annen måte fordi den er usikker på schäferens intensjoner. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...