Gå til innhold
Hundesonen.no

Sheltie


WheatenMali

Recommended Posts

Nå har jeg vel bestemt meg 100% for at jeg skal ha sheltie, var å pratet med Wenche(kennel we met oppdrett av wheaten) i dag og hun var veldig positiv til det, tror den vil passe meg, og er fint å høre andres meninger, men skal jeg begynne allerede nå å surre å snakke med oppdrettere?? Er det "jo tidligere ut, jo bedre"?

Hvordan skal jeg kontakte dem?? :? Høres vel ganske useriøst at ei jente på 16vil ha en sheltie liksom :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du bør gjøre er jo å lese mye om rasen, ta gjerne kontakt med oppdrettere som har god peiling på rasen (er de seriøse vil de mer nn gjerne hjelpe deg!)

Hvis du vil gjøre skikkelig grundig research kan du jo sette deg litt inn i linjer, og hvilke du liker og velge hund etter det.

Et annet tips er jo å gå på utstilinger, kjøpe katalogen følge med på hundene, se hvilke du liker, snakke med oppdrettere (kanskje helst etter at de er ferdige å stille, så de ikke er så stresset :D)

Lurer du på noe mer så bare spørr :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du bør gjøre er jo å lese mye om rasen, ta gjerne kontakt med oppdrettere som har god peiling på rasen (er de seriøse vil de mer nn gjerne hjelpe deg!)

Hvis du vil gjøre skikkelig grundig research kan du jo sette deg litt inn i linjer, og hvilke du liker og velge hund etter det.

Et annet tips er jo å gå på utstilinger, kjøpe katalogen følge med på hundene, se hvilke du liker, snakke med oppdrettere (kanskje helst etter at de er ferdige å stille, så de ikke er så stresset :D)

Lurer du på noe mer så bare spørr :D

Her va du kjappe Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vel bestemt meg 100% for at jeg skal ha sheltie, var å pratet med Wenche(kennel we met oppdrett av wheaten) i dag og hun var veldig positiv til det, tror den vil passe meg, og er fint å høre andres meninger, men skal jeg begynne allerede nå å surre å snakke med oppdrettere?? Er det "jo tidligere ut, jo bedre"?

Hvordan skal jeg kontakte dem?? :? Høres vel ganske useriøst at ei jente på 16vil ha en sheltie liksom :?

Det finnes faktisk mange flere useriøse voksne som spør oss oppdrettere om sheltie enn deg. Hvis du har bestemt deg for en rase og har undersøkt litt om denne, er neste skritt å finne en seriøs oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte jeg å nevne at det er 3år i fremtiden kanskje :D

Skal du ha en skikkelig sheltie er det faktisk veldig lurt at det er 3 år frem i tid:-)

Sheltien er en populær rase som ikke får så store kull. Dette gjør at valpekjøpere faktisk må ha en del tålmodighet. Du vet den som venter på noe godt venter ikke forgjeves :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar, ja 3år er kanskje ikke noen dum tenktetid :D

Jeg skal fortsette å gjøre research, så skal jeg gjøre som du (Silje) sa, å snakke med oppdrettere på utstillinger :D

snakket med noen raserepresentanter på Bjerke når de var innom standen vår, men synes de var lite hjelpsomme på sin egen stand, de snakket ikke med meg engang :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar, ja 3år er kanskje ikke noen dum tenktetid :D

Jeg skal fortsette å gjøre research, så skal jeg gjøre som du (Silje) sa, å snakke med oppdrettere på utstillinger :D

snakket med noen raserepresentanter på Bjerke når de var innom standen vår, men synes de var lite hjelpsomme på sin egen stand, de snakket ikke med meg engang :?

Det synes jeg var virkelig dårlig gjort :( . Ikke gi opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mhm, var teit gjort, nei det skal jeg så absolutt ikke! :D

Nei, ikke gi opp! :D Hvis du trenger litt råd og vink, så er er jeg behjelpelig jeg, og det er jeg sikker på at Gunn også er :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kommer sikkert til å klare en sheltie fint :D Men da må du være 100% sikker på at foreldrene dine kan trene og ta seg av de andre hundene... hvis du skal ha 3 liksom... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også på sheltie, men er ikke 100% sikker som Kristine, og blir nok litt mer enn 3 år fremover, men virker som en utrolig herlig rase! :D

Finsk lapphund og mulig cavalier eller japansk spisshund er også mulig... Er så masse flotte raser!! :D

Vi får se hva det blir etter hvert... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi, ja vi wheatenfolka som vil ha en mer trofast hund :P

Nettopp kommet hjem fra bronsemerketkurset med Nena, instruktørene har jeg hatt før og de er de som driver Kennel Ace Ventura, kjempeflinke og de hadde med seg en nydelig blå sheltie gutt :lol::):D:D:D:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, wheatenfolka ønsker sheltie :lol: Hehe, men er mulig jeg får wheaten terrier senere også, er jo tross alt en flott rase! Med veldig mye energi i valpetiden... Opplevd det du også Kristine? :)

Men har lyst til å prøve flere raser, sheltier og finsk lapphund og... ja, skal begrense meg :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...