Gå til innhold
Hundesonen.no

med hund til canada

Shilamon

Recommended Posts

vet ikke helt hvor dette hører hjemme, så prøver her (moderatorer får prøve å tilgi meg om det er feil).

Jeg er en student på vandring langs livets vei. Canada har alltid vært min store drøm, omtrent siden jeg kunne gå, og nå har jeg lekt med tanken om et studieår eller flere i dette landet. Men så har det seg slik da at jeg har verdens fineste hund som jeg gjerne vil ha med meg. Noen som vet om det er mulig å ta med seg hund til canada under et studieopphold? evt hvordan? praktiske sider rundt det?

alle tips og tanker taes imot:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lar seg sikkert gjøre det. Hunden må jo følge de vaksinasjonsregler som gjelder og du finner masse informasjon om inn- og utførsel av dyr på mattilsynet sine sider. Jeg ville kanskje også ringt dem. Dessuten ville jeg nok ha sjekka med Canada sin policy - vi er jo forskjellige land og forskjellige kulturer.

I forhold til rabiesvaksine så må du berekne 6 måneder fra første sprøyte til du har fått klarsignal så det krever litt planlegging. Vaksinerer du nå så er hunden klar til juli/august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ja, det er selvsagt fullt mulig å ta med sin hund over hele verden. Det som er viktig er å vite hvilke krav som stilles for innførsel til det landet man skal TIL - ikke bare stirre seg blind på det som kreves for å komme inn i Norge...

(Selv om det selvsagt er greit å ha det klart for seg også, så man får hunden med seg hjem igjen også.)

Mattilsynet er et norsk organ, og de kan selvsagt informere om hva du trenger for å få hunden inn i Norge (dvs hjem igjen fra en jorden-rundt-reise) - men IKKE nødvendigvis hva man trenger for å komme inn i Kina, Tyrkia, Spania eller USA.

For å få korrekt informasjon om dette må man ta kontakt med tilsvarende organ i det landet man skal til.

Et kjapt søk på Google fant jeg dette - Canadian Food Inspection Agency (http://www.agr.gc.ca/index_e.php). Søk på "dog" der, så får du opp info.

Man kan også dobbelsjekke med f.eks. den canadiske kennelklubben, som også bør ha slik informasjon tilgjengelig, eller evt. den canadiske ambassaden.

Rent praktisk blir det jo som hvilken som helst annen reise - husk å bestille plass for hunden på samtlige flighter du skal ta. Sørg for at det er tillatt å ha med hunden der du skal bo, etc. Vurder hundens helsesituasjon, følsomhet for lange reiser, nye miljøer, evt. restriksjoner mht rasen (neppe noe tema for deg med GS, men), sjekk om forsikringen din for hunden (og deg selv!) dekker evt ulykker, osv.

Men neppe noen umulighet å få til i hvertfall.

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
    • Tror også det er individuelle forskjeller som nevnt under, men alle blandingshundene jeg kjenner har mer typisk "setter"-pels enn cocker  Mye glattere på ryggen, mindre pels under magen/beina og krever mindre pelsstell, men røyter en del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...