Gå til innhold
Hundesonen.no

med hund til canada

Shilamon

Recommended Posts

vet ikke helt hvor dette hører hjemme, så prøver her (moderatorer får prøve å tilgi meg om det er feil).

Jeg er en student på vandring langs livets vei. Canada har alltid vært min store drøm, omtrent siden jeg kunne gå, og nå har jeg lekt med tanken om et studieår eller flere i dette landet. Men så har det seg slik da at jeg har verdens fineste hund som jeg gjerne vil ha med meg. Noen som vet om det er mulig å ta med seg hund til canada under et studieopphold? evt hvordan? praktiske sider rundt det?

alle tips og tanker taes imot:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lar seg sikkert gjøre det. Hunden må jo følge de vaksinasjonsregler som gjelder og du finner masse informasjon om inn- og utførsel av dyr på mattilsynet sine sider. Jeg ville kanskje også ringt dem. Dessuten ville jeg nok ha sjekka med Canada sin policy - vi er jo forskjellige land og forskjellige kulturer.

I forhold til rabiesvaksine så må du berekne 6 måneder fra første sprøyte til du har fått klarsignal så det krever litt planlegging. Vaksinerer du nå så er hunden klar til juli/august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ja, det er selvsagt fullt mulig å ta med sin hund over hele verden. Det som er viktig er å vite hvilke krav som stilles for innførsel til det landet man skal TIL - ikke bare stirre seg blind på det som kreves for å komme inn i Norge...

(Selv om det selvsagt er greit å ha det klart for seg også, så man får hunden med seg hjem igjen også.)

Mattilsynet er et norsk organ, og de kan selvsagt informere om hva du trenger for å få hunden inn i Norge (dvs hjem igjen fra en jorden-rundt-reise) - men IKKE nødvendigvis hva man trenger for å komme inn i Kina, Tyrkia, Spania eller USA.

For å få korrekt informasjon om dette må man ta kontakt med tilsvarende organ i det landet man skal til.

Et kjapt søk på Google fant jeg dette - Canadian Food Inspection Agency (http://www.agr.gc.ca/index_e.php). Søk på "dog" der, så får du opp info.

Man kan også dobbelsjekke med f.eks. den canadiske kennelklubben, som også bør ha slik informasjon tilgjengelig, eller evt. den canadiske ambassaden.

Rent praktisk blir det jo som hvilken som helst annen reise - husk å bestille plass for hunden på samtlige flighter du skal ta. Sørg for at det er tillatt å ha med hunden der du skal bo, etc. Vurder hundens helsesituasjon, følsomhet for lange reiser, nye miljøer, evt. restriksjoner mht rasen (neppe noe tema for deg med GS, men), sjekk om forsikringen din for hunden (og deg selv!) dekker evt ulykker, osv.

Men neppe noen umulighet å få til i hvertfall.

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...