Gå til innhold
Hundesonen.no

HamsterVSdverghamster?


Alexandra96

Recommended Posts

Hei:)

Eg har tenkt å kjøpe hamster, men vet ikke om eg skal kjøpe hamster eller dverg hamster..

Har mer erfaring med hamster, har hatt et hamster før.

Og hva utstyr trenger eg får og kjøpe hamster eller dverg hamster?

Hva utstyr har dere?

Eg har et hamster bur etter sist hamster.. men det er ikke så veldig fint, skal kjøpe nytt nå eg får mer penger:)

Har ikke bilde av buret men skal ta et snart..

Plizz svar..<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

min erfaring er at dverghamstre er mye mer aktive på dagen(akurat nå sitter Spinn() å tigger mat). jeg har 2 dverghamstre, den første(Ludde) fikk jeg av noen som ikke kunne ta vare på han lengere. Spinn kjøpte jeg når han var ca8-9uker, klarte ikke la være når jeg så en liten skelvende lodden klump(ikke begeistret for måten mange dyrebutikker behandler gnagere).

det finnes flere typer dverghamstre og jeg må helt erlig si at jeg ble litt sjokket da jeg googlet og leste litt om de forskjellige typene, det er stor forskjell i tempramang, aktivitet og sovevaner. men dverghamstere er mer aktive og Spinn er nå nesten ikke våken når vi sover :P

anbefaler at du leser mer om dverhamstere på:

www.tropehagen-zoo.no

www.dyrlegenett.no/dverghamster.htm

www.hamsterforening.no

lykke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har selv hatt både dverghamster og vanlig hamster.

Forskjellen jeg opplevde var som flere her skriver at det er vanskeligere å temme en dverghamster.

Jeg tror det kan være fordi de er mer uavhengige av mennesker.

Dverghamsteren jeg hadde likte seg best for seg selv og fant på flere ting å gjøre i buret sitt. Foreksempel å gjemme mat på ulike steder, bade i chinchillasand, grave i sagflisen, klatre litt og løpe i hjulet sitt. Den var mest interessert i selskap når det vanket mat samtidig, og den var ikke interessert i å bli holdt i hendene.

Den andre hamsteren hadde lettere for å kjede seg når den var i buret sitt. Den kjedet seg selv om den hadde et bur med to etasjer, som jeg bygde ut med et nettingbur til med to etasjer, så den skulle få flere muligheter. Spesiellt kjedet den seg om natten når vi andre sov.(Da måtte den være inne i buret så den ikke skulle forsvinne i huset, og der fant den ikke på så mye den kunne gjøre, annet enn å løpe i hjulet eller gnage ned tennene sine.)Den likte seg best i kveldingen før vi andre gikk å la oss, fordi det alltid var noen der da som kunne prate med den og ta den ut.Ellers brukte den mye tid på å pønske ut hvordan den kunne rømme, men den var litt teit, for den prøvde alltid å rømme på samme gamle, mislykkede måte :whistle:

Det fins en type dverghamster som heter roborovski. Dette er en hamster som liker seg best når den har selskap av en annen roborovski- og de er enda mindre interessert i menneskekontakt enn andre dverghamstere.

Hvis du vil ha en hamster som trives best alene, og som det er interessant å følge med på, kan du prøve en dverghamster. Men da bør du kjøpe en som er vant til å bli håndtert av mennesker hvis den skal bli tam.

Dersom du heller vil ha en hamster som liker å bli lekt med, og at du koser med den, så tror jeg at du bør du velge en vanlig gullhamster. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus

Jeg går for vanlig hamster, rett og slett som folk sier er at de fleste er lettere og temme en dverghamster. Jeg har selv hatt begge deler, og har fått mye mer glede av de vanlige hamsterne (Jeg hadde gullhamster da :lol: ) enn dverghamsterne, dessuten er dverghamsterne ett slit og holde når dem først har fått bestemt seg at den vil bort fra handa og utforske verden :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i dyrebutikk og erfaringen min med hamstre og dverghamstre er den jeg har fått gjennom jobben og tilbakemeldinger fra kunder. De fleste kundene har/har hatt vanlige gullhamstre, og de har alltid fått de tamme og snille. Min erfaring er at de er mest trolig til å bite, og nesten alle jeg har hatt i dyrebutikken har vært hissige, - men så har ikke de fått så mye kontakt med mennesker heller. Når du får en hamster trygg på deg, blir den tam og vil selvfølgelig ikke bite med mindre den føler seg truet og/eller er syk. Det gjelder jo i grunn alle dyr.

Dverghamstrene derimot har jeg aldri blitt bitt av - merk at jeg snakker om dverghamstertypen Roborovski. Disse søte, små, og ikke minst kjappe gnagerne er svært vennlige, men kan virke noe skeptisk/redd, men samtidig nysgjerrig. De er, etter hva jeg har lest, ikke like lett å få tam som vanlig hamster. Dette tror jeg gjelder for alle dverghamstre. Har også inne campbells og sibirsk dverghamster, og har ikke like god erfaring med dem. Disse virker for meg mer hissig og redd - men igjen - med masse menneskelig kontakt blir dem jo tamme! Det er bare det at roborowskien er "tam" uansett den! Biter svært sjelden. Men så er det det at dem gjerne er de vanskeligste å håndtere for små barn, da de er veldig små (den minste av alle hamstertyper) og i tillegg er svært kjapp. Men et pluss med dem er at du, dersom de er unge nok, kan sette flere sammen uten at det blir slåssing. Ikke bare kan du, - du bør! Roborovskiene lever nemlig fra naturens side i store familiegrupper. Også blir de ofte eldre enn sine slektninger!

Er jo litt morsomt og interessant å kunne ha flere sammen da du får se mye mer atferd :lol: Så skulle jeg hatt hamster, hadde jeg gått for roborovski - men du får rett og slett lese litt om de ulike typene (syrisk gullhamster, sibirsk dverghamster, campbells dverghamster, roborvskis dverghamster og kinesisk hamster) og finne ut hvilken som passer deg best :lol:

Av utstyr trenger du selvfølgelig et bur, bunnstrø, fôr, løpehjul, hus, matskål, drikkeflaske, vitaminer, salt- og mineralstein, vitaminstein og bolmateriale, som hamstervatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her hos oss har barna hatt både gullhamster og dverghamster. de ble like gamle og like tamme begge to. men jeg må si at det lille dverghamsteret hadde faktisk personlighet og jeg ble glad i det. hun lever enda men er veldig sliten og gammel nå. men hun henger stadig i taket og tigger mayones når jeg kommer ut på kjøkkenet (hun bor på kjøkkenet da jeg ønsker å holde øyet med henne). hun sitter gjerne på skulderen når jeg lager middag osv...snill og sosialt hamster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her hos oss har barna hatt både gullhamster og dverghamster. de ble like gamle og like tamme begge to. men jeg må si at det lille dverghamsteret hadde faktisk personlighet og jeg ble glad i det. hun lever enda men er veldig sliten og gammel nå. men hun henger stadig i taket og tigger mayones når jeg kommer ut på kjøkkenet (hun bor på kjøkkenet da jeg ønsker å holde øyet med henne). hun sitter gjerne på skulderen når jeg lager middag osv...snill og sosialt hamster
Er du ikke redd hun skal falle i gryten ? ? De har jo ikke akkurat balanse, disse rare dyrene..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det finnes flere typer dverghamster. vår lille hamster er roligere enn vårt gullhamster faktisk. men naboen har ett dverghamster som er knøttlite og meget hyper. det hopper rett ut av hendene på oss. de i butikken sa det var en egen rase...har ikke peiling på hva men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det finnes flere typer dverghamster. vår lille hamster er roligere enn vårt gullhamster faktisk. men naboen har ett dverghamster som er knøttlite og meget hyper. det hopper rett ut av hendene på oss. de i butikken sa det var en egen rase...har ikke peiling på hva men...
Helt sikkert en roborowski :hyper:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror det har veldig med hvordan du oppdrar hamsteren din, osv. jeg har bare hadd sibirske dverger, agouti farget, og ingen av de har noen gang bitt, løpt, eller hoppet avgårde. kanskje det bare har vært jeg som har vært heldig med de eg har hatt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Jeg ville tatt en dverghamster :) Synes de er snille og greie jeg. Har 5 stykker og alle er kjempetamme :P

Passer av og til en syrisk hamster, og den er ikke så veldig tam, litt mer vimsete og vil helst sove om dagen.

Dette er min oppfattning da :P

EDIT : Ja jeg hvet det er en gammel debatt x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...