Gå til innhold
Hundesonen.no

Fisken synker!


Lailakatrin

Recommended Posts

Vi har en akvariefisk som synker hvis den ikke svømmer.

Den svømmer ikke rett fram og flyter i vannet sånn som de andre fiskene. Den er mer rett opp og ned. Bakenden peker ned mot bunnen og hode opp mot overfalten.

Den svømmer opp hele tiden. Når den slutter så synker den ned.

Vi merket dette for noen uker siden. Den har ellers vært normal.

Virker nesten som om det er feil med lufta inni den. Det som gjør at fisker flyter med ryggen opp og ikke magen..

Kanskje den pines når den har det sånn, men hvordan skulle man eventuelt avlive den mest humant?

Den spiser når vi gir den mat vertfall.

Er det noen som har sett liknende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spørsmål som gjør det enklere å kunne gi råd/svar:

* hva slags fisk er det?

* hvor stort er karet?

* hva slags fisker går den sammen med?

* hvordan er vannverdiene?

* har du gjort noen endringer i karet (satt inn nye planter, fisk etc.)?

Har kun vært borti slik adferd på levendefødende som har fått problemer med svømmeblæren og ciklider ved et tilfelle av forgiftning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spørsmål som gjør det enklere å kunne gi råd/svar:

* hva slags fisk er det?

* hvor stort er karet?

* hva slags fisker går den sammen med?

* hvordan er vannverdiene?

* har du gjort noen endringer i karet (satt inn nye planter, fisk etc.)?

Har kun vært borti slik adferd på levendefødende som har fått problemer med svømmeblæren og ciklider ved et tilfelle av forgiftning.

Hei!

Jeg husker ikke hvilken rase fisken er, men det er en vennlig brun avlang fisk på ca 2-3 cm.

I karet er det rundt 60 liter ferskvann.

Den går sammen med adre fisker. Noen er stimfisker, algeter og noen andre. Men jeg kan ikke helt navnene på rasene.. Men de er snille og ikke noen jeger rase som spiser andre fisker. Men de er fra ca 1 cm til 4-5 cm lange ca.

Jeg vet ikke hvordan vannverdiene er nå i akvariet. Vi har ikke sånne målere, men hadde det i begynnelsen da vi begynte med akvarium for 10 år siden.. Så når det gjelder det har vi i familien vært sløve.

Det har ikke vært gjort noen endringer i akvariet i det siste. Ingen nye fisker, planter, store vannskiftinger eller temperatur forandringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noe med svømmeblæra, kan du bytte 30% til 40% av vannet hver dag i 3-4 dager. Om fisken ikke er bra da, burde den avlives.

Noen av guppyene mine var sånn før, men de døde.

Om den har problemer med svømmeblæra hjelper det ikke å skifte vann...

Vi merket det 1 uke før jul tror jeg.

Vi kan prøve å bytte vannet som du sa :rolleyes:

Men hvis det er noe med vannet, skulle kanskje det ikke skjedd med flere også da? Eller kan det være at fisken var litt ekstra utsatt.?

Fisk har ulik motstandskraft slik som vi mennesker - den kan være mer mottakelig pga. alder, stress, feilforing, sykdom etc. Sykdom eller tegn på at det er noe galt i vannet bruker desverre, eller heldigvis kanskje..., å slå ut en og en fisk enten med timers eller dagers mellomrom.

Om den ikke viser tegn til bedring og du ser at fisken ikke har det bra så avliver du den.

Men løp til dyrebutikken og kjøp tester for PH og nitritt - det er tester man så absolutt bør ha i hus.

Noen spørsmål til:

* er det andre fisker som viser syptomer på at noe er galt?

* hvordan er dine rutiner på vannbytte? (hvor mye og hvor ofte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Akvaforum

"Problemer med svømmeblæra:

Fisker kan få ulike problemer med likevektsorganet sitt, svømmeblæra. Det kan være skader etter slossing, eller infeksjoner. Slike problemer gjør oftest at fisken sliter med å enten holde seg flytende (synker til bunnen med en gang den slutter å svømme), eller at den flyter som en kork til overflata. Gode vannbytter kan hjelpe på, men er ikke fisken bedre i løpet av 3-4 dager, bør den avlives."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Akvaforum

"Problemer med svømmeblæra:

Fisker kan få ulike problemer med likevektsorganet sitt, svømmeblæra. Det kan være skader etter slossing, eller infeksjoner. Slike problemer gjør oftest at fisken sliter med å enten holde seg flytende (synker til bunnen med en gang den slutter å svømme), eller at den flyter som en kork til overflata. Gode vannbytter kan hjelpe på, men er ikke fisken bedre i løpet av 3-4 dager, bør den avlives."

Har aldri opplevd at det faktisk har hjulpet, men som det står: det kan ...

Gode vannbytter er alfa & omega for et vellykket akvaristliv uansett det - uten det er man fort ute å kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen =)

Vi skal prøve å skifte vann.

Neste gang vi skal til byen skal vi kjøpe vannmålere for å sjekke verdiene =)

Vi bruker å ta ut nesten alt vannet ca hver 2.måned omtrent. Og fyller på vann med jevne mellomrom siden noe damper bort. Ca 1 gang hvert halve år noen ganger oftere, så tar vi ut alt og vasker det nøye, men tar vare på litt "gammelt vann" sånn at det e noen bakterier igjen for fiskene og algeeterne.

De andre fiskene ser helt fine ut.

Jeg bor egentlig ikke hjemme, men har vært hjemme på besøk i juleferien nå, så jeg resier igjen på søndag, men skal instruere resten av familien :barfy:

Hvis fisken ikke blir bra av vannskiftingen, hvordan avliver man egentlig en sånn liten fisk?

Når man fisker i havet så slår man dem i hode eller brekker nakken. Men hvordan gjør man det på så små fisker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker å ta ut nesten alt vannet ca hver 2.måned omtrent. Og fyller på vann med jevne mellomrom siden noe damper bort. Ca 1 gang hvert halve år noen ganger oftere, så tar vi ut alt og vasker det nøye, men tar vare på litt "gammelt vann" sånn at det e noen bakterier igjen for fiskene og algeeterne.

Da er det egentlig litt rart at dere ikke har større problemer i karet... men for alt jeg vet så er det nok en stor mulighet for at fiskedødligheten generelt er høy hos dere...

Måten dere gjør dette på skaper alt for store svingninger i både vannverdier og temperatur - cluet for et sunnt miljø er å opprettholde mest mulig stabile verdier og enhver svingning i det medfører stress hos fisken som igjen kan slå ut i div. sykdommer. Ikke liker plantene slike store svingninger heller.

Istedenfor å småfylle på vann og skifte ut store mengder sjeldent ("trøst" deg med at det er en meget vanlig og utbredt feil) så skifter dere heller 1/3 av vannet hver uke - dette gjør at hverken verdiene eller temperaturen endres drastisk og du får et sunnere og mye mer stabilt miljø og økobalanse i akvariet. Og jo mindre kar (les: <200 liter) jo viktigere er det å følge dette fordi det er lettere å forstyrre balansen i mindre kar.

Ikke tøm hele karet og skrubb det og inventar - slamsug eller rør i grusen/sanda f.eks annenhver uke eller en gang i mnd., selvfølgelig avhengig av mengde og type fisk og ikke minst hvordan foringen utføres (hvor mye avfall det blir).

Bakteriene som er i et akvarie skal være der, men de er ikke i vannet - de gode bakteriene lever i filteret (som forresten kun lett skvises i ei bøtte med akvarievann maks. en gang i mnd.) og i bunnsubstratet.

Hvis fisken ikke blir bra av vannskiftingen, hvordan avliver man egentlig en sånn liten fisk?

Når man fisker i havet så slår man dem i hode eller brekker nakken. Men hvordan gjør man det på så små fisker?

En så liten fisk er vanskelig å knekke nakken på eller slå i hodet, men om du legger fisken i en mindre pose med vann og legger den i fryseren vil fisken dø på en meget human måte. Fiskens stoffskifte går saktere etterhvert som vannet blir kaldere og fisken blir inaktiv og apatisk og fiskens systemer vil etterhvert kollapse og fisken dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, visste ikke at man skulle skifte så ofte, men som du sier så er det nok lurt. Så blir det ikke så mange plutselige forandringer som når man tar mye vann sjeldnere.

Det er ikke noen spesielt stor dødlighet i akvariet. noen har vært der i mange år.

Takk for tips og svar =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...