Gå til innhold
Hundesonen.no

Akita møtte ei tispe med løpetid...


Akita

Recommended Posts

Nå har vi hatt besøk av en tispe på 2år med løpetid.

Akita på 1 år og 1 mnd har aldri møtt ei an tispe med løpetid før og lukta og slikket litt på tispen. Eg fikk nærmest kjeft av den andre eieren fordi Akita aldri gav seg med det. Men er det ikkje bikkjen selv som skal gi beskjed om dette då? Gi et lite knurr eller noe slikt? Og ikkje eieren som hele tiden måtte true med å sitte den andre bikkjen i bur ute i bilen i bur? Hele kvelden gikk og den andre bikkjen "rettet" ikkje Akita en gang.

Hva sier dere? eg sitter litt her som et spørsmålstegn og lurer på hva som er riktig...

Godt nyttår :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Nå har vi hatt besøk av en tispe på 2år med løpetid.

Akita på 1 år og 1 mnd har aldri møtt ei an tispe med løpetid før og lukta og slikket litt på tispen.

Eg fikk nærmest kjeft av den andre eieren fordi Akita aldri gav seg med det.

Men er det ikkje bikkjen selv som skal gi beskjed om dette då? Gi et lite knurr eller noe slikt?

Og ikkje eieren som hele tiden måtte true med å sitte den andre bikkjen i bur ute i bilen i bur?

Hele kvelden gikk og den andre bikkjen "rettet" ikkje Akita en gang.

hva sier dere? eg sitter litt her som et ?tegn og lurer på hva som er riktig...

Godt nyttår :rolleyes:

Ehh... det er vel strengt tatt din oppgave å sørge for at hunden din ikke oppfører seg usømmelig?

Kanskje den andre var svakere mentalt og ikke torde?

Jeg skjønner godt at du fikk kjeft jeg - jeg hadde blitt dritforbanna om det hadde vært min hund som ble plaget av din.

Du skal være usigelig glad for at den andre tispen var grei - hun kunne ha skadet din skikkelig dersom hun var av den sure typen for å si det sånn.

Det er din jobb å lære din hund å oppføre seg skikkelig - punktum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh... det er vel strengt tatt din oppgave å sørge for at hunden din ikke oppfører seg usømmelig?

Kanskje den andre var svakere mentalt og ikke torde?

Jeg skjønner godt at du fikk kjeft jeg - jeg hadde blitt dritforbanna om det hadde vært min hund som ble plaget av din.

Du skal være usigelig glad for at den andre tispen var grei - hun kunne ha skadet din skikkelig dersom hun var av den sure typen for å si det sånn.

Det er din jobb å lære din hund å oppføre seg skikkelig - punktum

ja skjønner tankegangen din. Men nå er jo Akita yngre og ikkje så erfaren med løpetisper..

Og det visst også den andre eieren om. Eg klarer ikkje helt å se probleme i hele tatt eg.

Når vi har vært på hunde treff og første gangen så skulle Akita tøffe seg. ho fikk bank.

alle må jo lære det fra en plass.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Belgerpia sier over, det er din oppgave å lære hunden å oppføre seg :)

Var det DU som hadde besøk av h*n med hund ?

Det er jo og ganske frekt av henne å bli sur, hun har med seg en hund i DITT hus og forlanger at din hund som faktisk bor i huset holder seg unna.

Jeg skjønner dere begge, samtidig som jeg hadde blitt ganske irritert om en hund hadde plaget vettet av min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Belgerpia sier over, det er din oppgave å lære hunden å oppføre seg :)

Var det DU som hadde besøk av h*n med hund ?

Det er jo og ganske frekt av henne å bli sur, hun har med seg en hund i DITT hus og forlanger at din hund som faktisk bor i huset holder seg unna.

Jeg skjønner dere begge, samtidig som jeg hadde blitt ganske irritert om en hund hadde plaget vettet av min.

Nå var det vel ikkje hunde som ble plaget men eieren.. Hunden låg helt i ro og Akita fikk lukte og styre på.

Derfor dette irriterer meg.

Det virket ikkje som hunden ble plaget i det hele tatt. fordi då burde vel bikkjen komt med et grynt, og glesfet litt. Eg har ingen problem med at Akita bli irettesatt av andre hunder. Litt pryl av andre hunder gjør sitt med at ho forstår litt også.

Hadde denne hunde blitt sååååååå plaget hadde vel ho reagert??

Og ja, dette skjedde hjemme hos meg.

*Dobbelpost, bruk siterings-/redigeringsfunksjonen, mod Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig i BP innlegg ;) Du sier i ditt andre innlegg at du ikke skjønner hvorfor det er et problem?

Hadde jeg vært eieren av løpetispa hadde jeg sikkert blitt irretert selv, hun er tørde kanskje( som BP sier) ikkegi beskjed selv, og da er det viktig at du passer på at hunden din ikke plager henne. Tenk om det hadde vært barb) ja, jeg vet jeg samenligner hund med mennesker nå). Et barn plager et annet, det tør ikke gi beskjed, men da er det jo foreldrene til det barnet som plager sitt ansvar og passe på at barnet lærer seg å oppføre seg, eller?

Litt sent nå..så ble kanskje litt rotet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå engang sånn at en noen tisper ikke er "tøffe" nok til å si fra selv, om det enn handler om innpåslitne hannhunder eller nysgjerrige tisper. Det betyr ikke at de ikke synes det er slitsomt.

Så man kan ikke regne med at nødvendigvis er sånn at ens egen hund oppførere seg "etter boka" såfremt den ikke får bank. Man må se det an - og det er uansett ikke trivelig for ei løpetispe å få en annen hund limt "oppi ræva" i lengre tid. Så da må en/begge eierne ta ansvar, og se til at det ikke går over styr.

Mi tispe tør sjelden si fra hardt nok i forhold til andre hunders nyfikenhet i løpetida, men jeg ser jo at hun er ukomfortabel. Da er det min jobb å stoppe karnevalet før det utarter seg, selv om det også hadde vært kjekt å få hjelp av kåt hannhund-eier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er du ute etter at hunden din skal få pryl??

Noen hunder er rolig og ligger stille, mens andre sier fra.

Hun kan ha følt seg plaget, men det kan man kanskje kunne lese på kroppsspråket til hunden..

Du får spørre hunden neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er du ute etter at hunden din skal få pryl??

Nå vet jeg ikke hvem du svarer, siden du ikke quoter - men jeg er definitivt ikke etter at min hund skal få pryl - om noe så hadde jeg kanskje ønsket at hun hadde prylet innpåslitne kåtinger i større grad enn hun faktisk gjør. Men om hun ikke klarer det selv, må jeg hjelpe henne - og det hadde vært suverent om enkelte hannhundeiere f.eks hadde hjulpet til med å stagge kåtingen sin... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvem du svarer, siden du ikke quoter - men jeg er definitivt ikke etter at min hund skal få pryl - om noe så hadde jeg kanskje ønsket at hun hadde prylet innpåslitne kåtinger i større grad enn hun faktisk gjør. Men om hun ikke klarer det selv, må jeg hjelpe henne - og det hadde vært suverent om enkelte hannhundeiere f.eks hadde hjulpet til med å stagge kåtingen sin... :)

Enig! Mi er ikke tøff nok til å si fra selv, uansett hvor innpåsliten den andre er. Hadde noen latt sin bare holde på uten å gjøre noe, så ville jeg nok blitt ganske forbanna til slutt, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei fire år gammel tispe som blir ridd på av ca hver eneste hannhund vi møter - og da mener jeg ikke bare litt forbigående interesse - de blir fiksert på henne. Allikevel sier hun aldri i fra, hun stopper bare helt opp og lar hannen holde på. Men det betyr da virkelig ikke at hun er komfortabel med situasjonen - hun ønsker å komme ut av den men får ikke til å si ifra til hannhunden på en sånn måte at han skjønner det. Da er det selvsagt min oppgave å gå inn og røske av hannhunden så bikkja mi kan få komme fri... Det er da virkelig ikke hennes feil at hun lukter så godt at alle hannene kaster seg på.

Forståelsesfulle hannhundeiere - sånne som sier fra til hunden sin/tar han av når han rir på Tinka og evt tar han i bånd om han ikke gir seg - er det beste som finnes. De motsatte, som lukker øynene og lar hunden holde på, irriterer meg vanvittig. Man tar da hunden sin ut av en situasjon hvor den er til plage for andre?! Jeg prøver å holde Tinka unna folk som spiser eller har mat, liksom. Og jeg er ikke redd for å ta et godt tak og kaste bort en hannhund om han har hengt seg fast på tispa mi. Litt riing for å markere hvor landet ligger er en ting, men jeg tror ikke jeg har møtt en eneste hannhund som begrenser seg til bare det på Tinka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er du ute etter at hunden din skal få pryl??

Samme inntrykket sitter jeg med også. At originalposteren synes at hunden skal få pryl :)

Jeg er enig med de fleste her, det er din jobb å få din hund til å oppføre seg, ikke alle andre hunder sin jobb.

Langt fra alle andre hunder sier ifra. Enda færre sier ifra nok, og noen sier ifra alt for mye og banker hunden din.

Så det er bedre at du oppdrar hunden din..

Forresten, Wesminster: Eldstetispa mi var også sånn og turte ikke si ifra, men vi har lært henne å være flinkere til å si ifra. Har skrytt litt av henne når hun har sagt ifra, og har selvfølgelig alltid hjulpet henne når hannhunder er for innpåslitne. Nå har vi sluttet å skryte, for at hun ikke skal bli mer intens. Som hun er nå, så passer hun godt til å "oppdra" valper og andre hunder. Hun har alle spekterne med variabel knurring, bjeffing og så glefsing. Bite gjør hun ikke, jeg hjelper henne før det går så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, Wesminster: Eldstetispa mi var også sånn og turte ikke si ifra, men vi har lært henne å være flinkere til å si ifra. Har skrytt litt av henne når hun har sagt ifra, og har selvfølgelig alltid hjulpet henne når hannhunder er for innpåslitne. Nå har vi sluttet å skryte, for at hun ikke skal bli mer intens. Som hun er nå, så passer hun godt til å "oppdra" valper og andre hunder. Hun har alle spekterne med variabel knurring, bjeffing og så glefsing. Bite gjør hun ikke, jeg hjelper henne før det går så langt.

Men jeg har liksom ikke noe utgangspunkt å belønne henne fra heller - hun sier ikke i fra, rett og slett... Ikke antydning til det en gang. Hun har alltid vært sånn, at hun bare ignorerer situasjonen og later som ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næh? Lukter Tinka godt? *flir*

Jeg har en hannhund som stort sett er tilsnakkandes rundt løpetisper, han tilter egentlig bare på Tinka til Westminister og Bris til LBL. (Bris er for ordens skyld sterilisert, men slikt skjønner ikke han)

Han får IKKE lov til å ri.. Overhodet ikke. Ethvert mas på ei tispe blir slått hardt ned på og hører han ikke må han i bånd (han må alltid i bånd rundt Tinka :) )

Hadde jeg latt han få lov til å styre selv rundt tisper og ventet til de sa i fra selv så er jeg rimelig overbevist om at jeg hadde hatt en hannhund jeg ikke hadde hatt kontroll på rundt noen løpetisper. Han har virkelig lyst til å ri, men han vet han ikke får lov...

Jeg er faktisk den eneste hannhundeieren på treningene som takker ja til å ha løpetisper ved siden av han under fellesdekken og det har aldri bydd på mer problemer enn en litt høy nese.

Hannhundeiere som lar tispa "ordne selv" gjør seg selv en bjørnetjeneste i tilegg til at de utsetter både hannhund og tispe for unødig stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv 2 tisper, den eldste er sterilisert.

Når den yngste har løpetid så er gamlemor veldig interessert i å snuse, "vaske" og gjerne ri hvis ho får sjansen, men det er IKKE lov i det hele tatt.

Jeg er ikke interessert i å ha ei bikje som tror ho kan gjøre akkurat som ho vil.

Enkelte han-hunder er veldig lystne på å ri på gamlemor, selv om ho er sterilisert, ho sier jo fra når nok er nok, men hva hjelper det når han-hundeier ikke setter grenser for sin hund i denne situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i BP og flere her. Hadde du vært gjest hjemme hos meg, og ikke snakka til bikkja di, så hadde den fort havna ut i gangen eller ut i en bil. Slik oppførsel tillater jeg ikke av hverken egne hunder, eller andres ovenfor mine. Ikke alle hunder tør å si i fra heller. Nå sliter jeg ikke akkurat med det problemet på Vida, men jeg ser ingen vits i å framprovosere bråk mellom to hunder.

Det er du som faktisk skal lære hunden hva som er lov og ikke lov. Ikke sitte og vente på at en hund skal ta igjen med din. Og dersom din hund plager en annen hund, og eier ber deg fjerne hunden din, så burde du faktisk ha forståelse nok til å å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næh? Lukter Tinka godt? *flir*

Jeg har en hannhund som stort sett er tilsnakkandes rundt løpetisper, han tilter egentlig bare på Tinka til Westminister og Bris til LBL. (Bris er for ordens skyld sterilisert, men slikt skjønner ikke han)

Han får IKKE lov til å ri.. Overhodet ikke. Ethvert mas på ei tispe blir slått hardt ned på og hører han ikke må han i bånd (han må alltid i bånd rundt Tinka :) )

Tja, har hørt no sånt som at hun lukter bittelitt bare, ja. Tinka var jo forresten kastrert da Loke og Tinka møttes sist (på Bjerke), han syntes ikke det spilte noen stor rolle i grunn. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at eg har mange svar, og ser at eg i går ikkje formulerte meg godt nok. Eller fortelte ikkje "hele historien"

Hadde tatt meg et par øl og var ganske forbannna når eg la meg i går.

Vil tro dere hadde vært mer enig med meg hadde eg fortalt alt som skjedde i går.

Men dette tror eg at eg bare dropper, da eg ikkje har lyst å henge ut noen her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men ikke så alt for mye: Jeg har en hund på snart 1,5 år som alltid har vært en smule tøsete av seg.. Iallefall siden hun fikk sin første løpetid. Når vi har hunder på besøk virker det som hun byr seg frem titt og ofte! Hun stiller seg foran nesa til den eventuelle hanhunden når han ligger på gulvet slik at nesa hans kommer rett under beina hennes - og da begynner jo de fleste hanhunder å slikke og smaske. Usj. Jeg bruker å avbryte dem begge med et rolig NEI også fjerner jeg den lille tøsa av en hund jeg har..

Hvorfor driver hun på sånn hele tiden? Det virker jo som om hun vil at hanhunden skal få interesse for henne.. Ofte slenger hun seg ned på siden eller legger seg på ryggen så hanhunden kommer HELT til. :lol: Emma veier 3kg, og de fleste hanhundene hun kjenner er fra 25kg og oppover, så det har aldri vært noe forsøk på jokking.. Tror de fleste hundene skjønner at Emma ikke kan jokkes på. :P Men greia er jo at hun gjør dette ofte.. Ikke bare når hun har løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja skjønner tankegangen din. Men nå er jo Akita yngre og ikkje så erfaren med løpetisper..

Og det visst også den andre eieren om. Eg klarer ikkje helt å se probleme i hele tatt eg.

Når vi har vært på hunde treff og første gangen så skulle Akita tøffe seg. ho fikk bank.

alle må jo lære det fra en plass.......

Problemet er at en ikke alltid er så heldig forunt å møte andre hunder som er modne, voksne, balanserte og tydelig i språket sitt. Dermed må eierne inn å korrigere. Men det er jo klart, noen hundeeiere synes at det er helt ok at hunder står med nesen i bakenden på hverandre samt rir til enhver tid, dessverre...

Tja, har hørt no sånt som at hun lukter bittelitt bare, ja. Tinka var jo forresten kastrert da Loke og Tinka møttes sist (på Bjerke), han syntes ikke det spilte noen stor rolle i grunn. :P

Hehe.. det er jo dessverre slik at noen tisper luker forunderlig godt uansett om de er kastrert eller ei.

Ser at eg har mange svar, og ser at eg i går ikkje formulerte meg godt nok. Eller fortelte ikkje "hele historien"

Hadde tatt meg et par øl og var ganske forbannna når eg la meg i går.

Vil tro dere hadde vært mer enig med meg hadde eg fortalt alt som skjedde i går.

Men dette tror eg at eg bare dropper, da eg ikkje har lyst å henge ut noen her inne.

Ok, jeg aner ikke helt hvordan du kunne formulert deg anderledes for å snu situasjonen jeg. Cluet er vel uansett det at din hund sto og snuste/slikket bakenden på en tispe i laaaaang tid. At den andre tispen ikke sier ifra er vel helt irrelevant etter min mening. Jeg ville (og gjør) korrigert slik adferd hos Sofus. Dog er han hannhund OG en kastrert sådann, men han kan like fint trykke snute (samt prøve å innta ryggen) til andre hunder uansett (uansett kjønn også). Dette får han IKKE lov til, så da er det rett av evt. rett i bånd hvis han ikke gir seg/ikke hører etter...

Nå kunne selvsagt den andre hundeeieren sett seg lei på din hunds oppførsel og evt. at denne adferden ikke betyr noe for deg og fjernet sin egen hund. Men det er jo detaljer og har ingenting med bildet av plagsom snusende hund i annen hunds bakpart å gjøre :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en sterilisert tispe som gjør akkurat det samme som Annikens hund, hun stiller seg opp for de fleste hannhunder og blukner pent :lol:

Jeg tar hun selvfølgelig fra situasjonen og hadde faktisk forventet at hannhundeier hadde gjort det også dersom Chicka hadde hatt løpetid og de var i samme rom, jeg syntes det er utrolig uomtenksomt å la hannhunden få lov til å lukte og slikke på tispen bare fordi hun ikke sier i fra, man bør skjønne at det er slitsomt for tispen å ha han hengende etter seg hele tiden.

Og jeg kan godt skjønne at den andre eieren ble sur hvis du lot han holde på hele tiden, man bør la den andre hunden også få fred og det bør eier til "plageånden" passe på at skjer ved å ta bort bølla :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme inntrykket sitter jeg med også. At originalposteren synes at hunden skal få pryl :lol:

Jeg er enig med de fleste her, det er din jobb å få din hund til å oppføre seg, ikke alle andre hunder sin jobb.

Langt fra alle andre hunder sier ifra. Enda færre sier ifra nok, og noen sier ifra alt for mye og banker hunden din.

Så det er bedre at du oppdrar hunden din..

Forresten, Wesminster: Eldstetispa mi var også sånn og turte ikke si ifra, men vi har lært henne å være flinkere til å si ifra. Har skrytt litt av henne når hun har sagt ifra, og har selvfølgelig alltid hjulpet henne når hannhunder er for innpåslitne. Nå har vi sluttet å skryte, for at hun ikke skal bli mer intens. Som hun er nå, så passer hun godt til å "oppdra" valper og andre hunder. Hun har alle spekterne med variabel knurring, bjeffing og så glefsing. Bite gjør hun ikke, jeg hjelper henne før det går så langt.

he he nei synst ikkje at Akita skal på pryl. men bli irretesatt av andre hunder vil eg tro at alle hunder har godt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG skjønner egentlig ikke helt problemet, jeg.

Folk med en tispe, som har løpetid, er på besøk hjemme hos noen med en hannhund på 13 mnd. Også skal vi gi eieren av HANNHUNDEN "pepper" fordi gutten deres reagerte på tispen? Hæ??

Joda, i en perfekt verden, hvor vi alle hadde full kontroll på all kjønnsdrift, alle våre hunders instinkt, vilje og ønskemål - så ja, kanskje... Og joda, vi alle ønsker å unngå grisete og oversexuelle hannhunder.. Men samtidig så må vi da la hundene våre få være hunder sånn av og til også, eller?

Hvis JEG hadde kommet på besøk til hannhundeier med en løpetispe, så hadde jeg da så saktens begrenset HENNES område å være på (evt. i bur, på et annet rom, i bilen, etc) - IKKE forlangt at unghannen DERES skal nødvendigvis skal kunne "oppføre seg som folk"...

Hvis tipen selv sier ifra på en fornuftig måte - ja, kjempefint, det (ingen hunder tar skade av å bli "tilsnakket" av andre på en skikkelig måte). Det er vel ikke dermed sagt at man ønsker at hannhunden skal få "pryl" fordet?

JEG lar faktisk også mine tispeer få si ifra til ung-guttene - løpetid eller ikke - når de synes snusingen og slafsingen går for langt..

Tisper om IKKE greier å si ifra skjermer JEG fra sånne hannhunder - jeg forlanger ikke at alle andre i hele verden skal

fjerne sine hunder.. I hvertfall ikke hvis vi er på besøk hjemme hos dem!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hannhund er fryktelig glad i damer, men han får jaggu se til å oppføre seg ja. Litt snus og flørt er OK men plaging - nei han får klar beskjed om å være grei gutt. Polartispa Aika sier aldri fra når hun har løpetid og hadde ikke jeg gått inn og sagt fra så hadde han plaga vettet av henne.

Jeg hadde ikke likt overhodet at andre hunder dreiv og sleika og pesa på tispene mine - de får oppføre seg "sivilisert" :rolleyes: .

EDIT: Jeg oppfatter det slik at Akita er ei tispe og ikke hannhund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG skjønner egentlig ikke helt problemet, jeg.

Folk med en tispe, som har løpetid, er på besøk hjemme hos noen med en hannhund på 13 mnd. Også skal vi gi eieren av HANNHUNDEN "pepper" fordi gutten deres reagerte på tispen? Hæ??

Joda, i en perfekt verden, hvor vi alle hadde full kontroll på all kjønnsdrift, alle våre hunders instinkt, vilje og ønskemål - så ja, kanskje... Og joda, vi alle ønsker å unngå grisete og oversexuelle hannhunder.. Men samtidig så må vi da la hundene våre få være hunder sånn av og til også, eller?

Hvis JEG hadde kommet på besøk til hannhundeier med en løpetispe, så hadde jeg da så saktens begrenset HENNES område å være på (evt. i bur, på et annet rom, i bilen, etc) - IKKE forlangt at unghannen DERES skal nødvendigvis skal kunne "oppføre seg som folk"...

Hvis tipen selv sier ifra på en fornuftig måte - ja, kjempefint, det (ingen hunder tar skade av å bli "tilsnakket" av andre på en skikkelig måte). Det er vel ikke dermed sagt at man ønsker at hannhunden skal få "pryl" fordet?

JEG lar faktisk også mine tispeer få si ifra til ung-guttene - løpetid eller ikke - når de synes snusingen og slafsingen går for langt..

Tisper om IKKE greier å si ifra skjermer JEG fra sånne hannhunder - jeg forlanger ikke at alle andre i hele verden skal

fjerne sine hunder.. I hvertfall ikke hvis vi er på besøk hjemme hos dem!

Susanne

Det tispe eg også har og så kom ei tispe med løpetid på besøk.

Men det blir jo egentlig det samme. Første gangen ho har møtt på ei med løpetid,

og har bare hatt en løpetid selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...