Gå til innhold
Hundesonen.no

Sporline

Ingvild

Recommended Posts

Skrevet

Jeg må ha meg ei ny sporline. Den må gli godt i terrenget, ikke bli for tung og ekkel når det er vått, og den må ikke være umulig å holde i når det er 26 kilo labrador som drar i andre enden. :) 10 meter holder i massevis. Hva slags sporline kan dere bruksmennesker anbefale? Hvilken er den "ultimate"? Link til nettbutikker mottas med takk.

:icon_redface:

Guest Gråtass
Skrevet

jeg elsker denne fra Tjenestehunden

21-207 Sporline i lær 10 m NOK 479.00

Ekklusiv sporline laget i ett stykke lær. Oljegarvet, mørk brun. Vedlikeholdsfri. 8mm X 10 m , messing karabin.

Skrevet

Den som sklir best i terrenge er denne .

Kjøp ett par ridehansker så klarer du holde den tilbake med den linen. Pass på at den er rundflettet.

Denne er en nåde gave for dem med store hunder som drar noe vanvittig. Brukte den selv til min 40kg schäfer. Men det er en tung line, og du er alltid skitten på henda etter å ha brukt den.

Lær er kjempe bra syns jeg også, men når det regner ute så syns jeg det blir meget sleipt å holde i...

Skrevet
Den som sklir best i terrenge er denne .

Kjøp ett par ridehansker så klarer du holde den tilbake med den linen. Pass på at den er rundflettet.

Denne er en nåde gave for dem med store hunder som drar noe vanvittig. Brukte den selv til min 40kg schäfer. Men det er en tung line, og du er alltid skitten på henda etter å ha brukt den.

Lær er kjempe bra syns jeg også, men når det regner ute så syns jeg det blir meget sleipt å holde i...

Jeg holder med Jeanette - rundfletta nylon er den desidert beste sporlina - og med litt teknikk så brenner den ikke så veldig i hendene heller (om dyret går i nogen lunde normalt tempo da... hehehe) :icon_redface:.

Jeg har sett en del ulike sporliner i bruk, og det er mange liner som blir forkasta etterhvert fordi de enten blir for tunge, for glatte, eller rett og slett setter seg fast i terrenget for lett. Jeg har brukt min rundfletta (eller kanskje man skal si tvinnet og IKKE flettet ?) sporline siden 1993 (!) og den er like fin ennå faktisk :).

Skrevet

Jeg har også nylonline. Den er tynn, lett og hekter ikke.

Jeg startet på blodspor prøve med akitahannhund 37 kilo, og dommeren spurte; Er det linen din? (Syntes vel den så tynn ut) SKal du ikke bruke hansker? (Etter å ha sett på hunden)

Etterpå fikk vi skryt for at hunden gikk så rolig og fint i linen. Dommeren var imponert over at jeg bare kunne ha lina liggende løst i hånda og tusle etter hunden. (Fikk 0, men det var pga urutinert hund, mye regn og så noen hersens sauer som hunden syntes var veldig skumle...)

Skrevet

Jeg har brukt både nylonlina og den gule plastbelagte og har god erfaring med begge. De er lette og sklir lett i terrenget uten å henge seg fast. Fargen gjør at man ser den dersom man må slippe lina og gå rundt en busk eller tre.

Det jeg ikke liker med nylonlina er at den brenner i nevene. Eldstehunden min brukte bare nylonlina og hun dro endel av iveren (ettersøk) og det var ikke særlig behagelig. Med Amigo bruker jeg kun den plastbelagte og han oppfører seg presis som hunden til Inu - tusler avgårde og man trenger kun å holde lett i lina.

Jeg har inntrykk av at hunder SKAL dra noe innmari på bruksspor?? Er det derfor det står: "sporlina brenner i hendene slik en god sporline skal". I blodspor skal hunden gå rolig og får trekk dersom den går for hardt.

Skrevet
Denne lina er jeg veldig glad i. Den er god å holde i, god å holde hund igjen i og det lille jeg har hatt den med i skogen, så har den sklidd fint i terrenget. Om den brenner veldig i hendene aner jeg ikke, siden jeg har bare pølsesporhunder her i hus. :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Som sagt, få en instruktør til å komme hjem til deg og se situasjonene og få hjelp til et opplegg. Dette er en hund som trenger konsekvent gjennomgående trening og rammer i hverdagen. Men få utelukket først at det ikke er noe smerter eller andre ting som påvirker adferden også.
    • Men når jeg skiller dem så biter hun meg. Hun blir helt vill i blikket og i kroppen og alt. De kan aldri være alene sammen. Jeg kan heller ikke la hun være på ett rom og jeg ber hun bli når den andre er på andre siden av døra. Da løper hun og biter meg i bånda. Eller i armen. 
    • Jeg har kjøpt nye håndklær, nytt sengetøy, nødklær og et par mer brukbare klespakker fra Finn, men mange av de såkalt berikede klærne er helt unike og har høy affeksjonsverdi. Bl.a. den nevnte singletten, som var det første fairtrade sertifiserte plagget jeg fant. Original Max Havelaar, fra før de byttet navn til Fairtrade. Den kostet omtrent 250 kr for tjue år siden og har trofast holdt stand gjennom hver eneste sommer siden. Med alt arbeidet jeg har lagt ned i den nå, så er Gucci fast fashion for tacky træsh hoes til sammenlikning.  Fordi jeg har vært en så etisk bevisst shopper og bygget en garderobe jeg kunne gå moralsk rakrygget i, så er det ikke bare, bare for meg å handle nytt. Favorittbutikken Libe er nedlagt, og jeg liker ikke kolleksjonene de gode merkene (som Komodo og Monkee Genes) har for øyeblikket. Nudie har heldigvis jeans jeg liker, men utover dem ser det svart ut. Derfor velger jeg redde det som reddes kan.  Alt av ulltøy må byttes fordi proteinfibre går bokstavelig talt i oppløsning i høy pH. Ikke bare undertøy som ikke er så farlig hvordan ser ut, men affeksjonsverdi Komodo blazer, kåpe, skjerf og lue, kjole, skjørt og flere bukser. Det er virkelig en smerte å vente på plagg jeg vil ha fra de merkene jeg liker. Trendene for tiden faller ikke i smak. Nøstebarn har fortsatt de samme plaggene de alltid har hatt, men er selvsagt utsolgt for de riktige fargene.  Jeg drar det antakelig så langt at jeg demonterer en jakke vevd og sydd i Sverige, fra et svensk merke som gikk konkurs og ikke lenger tilbyr noe nytt, for å unngå skade elgskinnet på utsiden mens jeg renser innsiden.  ..ikledd pølsedrakt fra Biltema, fordi jeg ikke hadde nevneverdig lyst til å legge penger i kassa til noen såkalt grønn butikk da jeg trengte emergency beskyttelse mot klima etter den fanatiske grønnskallen fra den sekterisk klorofyllkommunistiske kloakken av ruspsykotisk økolååågiske fotsoldater fra MDG beriket både garderoben min og miljøet med det ufortynnede insektsmiddelet sitt. Biltema klær med pølsemotiv på var det mest aggressive motsvaret jeg kunne finne som traumeterapi. Made in China av helt ny polyester, fraktet fossilt fra andre siden av planeten og med bilder av svinekjøtt på. Jeg slo til og det føltes bra.     
    • Er det ikke bedre å kaste klærne og kjøpe nye, det burde dekkes av innboforsikringen? Litt jobb, men føles tryggere likevel?
    • Det hjelper også å legge den i glovarmt vann etter vask, for å drepe mikroorganismene før du tørker den hurtig et varmt sted med god ventilasjon. De formerer seg lett under tørkeprosessen om du ikke har kverket dem skikkelig. Vaskemiddel hjelper bare med å få hardføre mikroorganismer delvis ut av stoffet, det dreper dem ikke, mange blir sittende igjen, og vannet i maskinen holder ikke 60° lenge nok. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...