Gå til innhold
Hundesonen.no

båndtrening av jakthund


gullet

Recommended Posts

Hei:)

Lurer på om det er noen som kan fortelle meg om jaktiveren på en jakthund (jæmthund i dette tilfelle) blir ødelagt av båndtrening?

Skjønner ikke selv helt hvordan den skal bli det,men min svoger, som er eieren av en jæmthund som trekker noe helt vanvittig, er redd for å trene bikkja til og gå pent pga. dette:)

Er takknemlig for alle svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er mange gamle myter som sier at du ødelegger en god jakthund ved å trene lydighet med den. Men det er akkurat det det er ; myter, uten rot i virkeligheten.. Jeg har de siste årene fått flere og flere "garva jegere" på kurs med jakthunden. De fleste skryter av at de syns hunden jakter bedre etter at de har trent med den, nettopp fordi de har fått ett bedre forhold til hunden i hverdagen.

Jeg går utifra at Jämthunden skal være bandhund på elg, så kan han ikke bare skille mellom å ha hunden i halsbånd på jakt og lære den å gå pent i sele til hverdags f.eks. Så blir det triveligere for alle parter å gå på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utviklet en stor tro på hunders evne til å skille mellom ulike situasjoner. Jepp!

Hunden kan være super-dressert som bare tusan - i en gitt situasjon. Men når det handler om instinkter, er det no problem å forsterke disse instinktene i en annen situasjon. Tror ikke du skal bekymre deg for å dressere din jakthund litegrann, sånn til hverdags :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg rimelig fersk med jakthund og har en vorsteh. Denne går pent i bånd, trekker bra i sele og har motor så det holder når den går etter ryper. Jeg ville lært hunden å gå pent med halsband siden dem gjerne bruker sele når dem går som bandhund eller motsatt. Og hunden lærer da fort om hva som gjelder når

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at svogeren din syns at det at hunden trekker i båndet er en bagatell da, og rett og slett ikke gidder å bruke tid og energi på å trene det bort?

:icon_redface:

Min svoger synes absolutt ikke at det er en bagatell at hunden trekker i båndet,men frykten for og ødelegge bikkja for jaktsesongen er større enn lysten til å ha en lydig hund.Nå kan jeg jo faktisk vise til disse innleggene og kanskje få ham med på trening, for slik det ligger an nå blir det bare mindre og mindre tur på bikkja da eier ser på trekkingen som et STORT problem. Kan heller ikke ha hunden løs da han ikke har noen form for innkalling på ham.Drar hunden teft av noe, er den borte...

Men takker for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...