Gå til innhold
Hundesonen.no

Snørekjøring - hvordan forberede hunden?


C.J

Recommended Posts

Noen som har ideer til hvordan bygge opp muskler og kondisjon på hunden min, eller i allefall hvordan forberede hun på snørekjøring, på en måneds tid?

Hunden er en kraftig bygget, men slank, flat coated på 2,5 år og som veier 28,9 kg. Hun har trukket meg på ski en gang før, for et års tid siden. Da trente jeg ikke henne opp mot det, men så var det ikke noe heavy-greier heller - jeg er en lettvekter og ruten på fjellet var for det meste rette strekninger. Tror ikke det skal bli noe verre i år.

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Vel, for det første gjelder det jo å ha god muskulatur og kondis på hunden sånn generelt gjennom turer i terrenget, joggeturer osv. Men når det gjelder direkte trening til snørekjøring så tror jeg snørekjøring i seg selv er den beste treningen. Start med korte turer og øk ettersom hundens form øker. Hvis saken er at du ikke har snø der du er og skal trene hunden opp til en tur på fjellet e.l. med snørekjøring så gjelder det jo å finne lignende treningsformer hvor hunden trekker som f.eks. at den trekker deg på sykkel eller når du jogger osv. Gjerne kombinasjoner. Det er ikke noe stort hokus pokus. Tren så nært opp mot den aktiviteten du trener mot (eller selvfølgelig helst bruk den aktiviteten, her snørekjøring) til treningen. Start forsiktig og øk gradvis. Husk å legge inn hviledager innimellom hvor dere bare går koselige turer i skogen e.l. uten hard fysisk aktivitet så hundens kropp får ro og hvile til å bygge opp musklene. Du kan også la hunden trekke litt på vanelige gåturer ved f.eks. å la den trekke en kjetting. Men start med liten vekt og øk forsiktig. Man skal alltid være forsiktig i starten av en opptrening. Husk variasjon. Ellers tror jeg ikke en normalt godt trent hund trenger så voldsomt med trening for noen rolige korte snørekjøringturer hvor den trekker lett (du hjelper til), men det er veldig bra at du vil trene opp hunden din først. En godt trent hund har mindre sansynlighet for å få skader.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...