Gå til innhold
Hundesonen.no

testing av hund

Arielle

Recommended Posts

har en Flat Coated Retriever på 10 mnd (1år 8feb) og har veldig lyst og prøve litt av alt med han, men hadde vært kjekt og tatt MH, FA eller nor som beskriver hundens reaksjoner på ulike tilng. Hvis den første går bra vill jeg selvsakt fortsette og prøve meg på en "vanskeligere" test. Men hva er greit og begynne med? MH? Trenger hunden og være knallhar i hode for og bestå? Min hund er veldig glad i folk men kan gjerne legge seg ned hvis noe skriker og er truende mot han eller hvis det er fremmede vet jeg ikke men tror bae han er glad og logrer da. Han elsker og leke og leker med alt og alle, en venlig hund som kunne hilst på gud og hverman. Men han liker og være hos Mor=) og hvis jeg går og roper kommer han som et skudd. Han kan støkke hvis noe kommer brått på, og kommer av og til med et voff men så er det over og han er nysgjerrig på hva dette var ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Husker jeg riktig, så er det ikke noe som heter "bestått" når det gjelder MH. Det er en mental beskrivelse av hunden din, ferdig med det.

K-test, som er en veldig "enkel" test som ikke går så dypt, får man bestått/ikke bestått på.

Googler du disse to finner du mye info ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kan ikke få bestått/ikke bestått på MH, men man kan få ikke gjennomført, enten ved at du som eier eller dommeren avbryter beskrivelsen.

Jeg ville vel gått en MH med en så ung hund. MH er vel i utgangspunktet en mental beskrivelse av unghunder. Hunden trenger aboslutt ikke å være "knallhard" i hodet for å kunne gå en MH, men det er en fordel om den leker bra med andre. Da går man en løype med forskjellige momenter, og dommeren beskriver reaksjonene til hunden i de forskjellige momentene. Det er vel forsåvidt ingen rett eller gal reaksjon på momentene så sant ikke hunden blir aggresiv. Det man gjør er at man leser utfra reaksjonene hvordan den mentale pakka er, hvordan hunden er satt sammen.

Du finner beskrivelser av hvordan de forskjellige mentalt-"testene" er på NKK sine sider (her), det kan lønne seg å lese gjennom de :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vel gått en MH med en så ung hund. MH er vel i utgangspunktet en mental beskrivelse av unghunder. Hunden trenger aboslutt ikke å være "knallhard" i hodet for å kunne gå en MH, men det er en fordel om den leker bra med andre. Da går man en løype med forskjellige momenter, og dommeren beskriver reaksjonene til hunden i de forskjellige momentene. Det er vel forsåvidt ingen rett eller gal reaksjon på momentene så sant ikke hunden blir aggresiv. Det man gjør er at man leser utfra reaksjonene hvordan den mentale pakka er, hvordan hunden er satt sammen.

Hei 2ne.

Jeg har vitterligen blitt anbefalt å vente m testing til hunden er 18mndr gammel, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har vel egentli bestemt meg og ta en MH først men dette skal jeg vente med til sommeren eller etter sommerne (har noe med tid og de pengene som ikke vokser på trær *sukk* :D ) da eg hunden ja ehm (født 8.2.2007) 16mnd- 20mnd når testen skal tas :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...