Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor er han usikker på enkelte?


MariaN

Recommended Posts

Nå er jeg ingen belgerekspert - jeg holdt på å si heldigvis! - men jeg har kjent min andel "tullinger" av rasen, samt vært borti andre fantasifulle brukshunder med solid dose mistenksomhet. Og jeg er veldig enig i Belgerpia og ... var det AnitaW etc., som kan rasen godt.

Belgere "er sånn", og da handler det ikke om å trene om en hund som har hatt en negativ erfaring eller så - men om et naturlig anlegg, som kan slå ut. Min erfaring, inklusive med egen hund som hadde en "tulleperiode", er at det tvert om er ganske uheldig å "lære inn" den der hilsegreia - få mat av fremmede. Fordi hva får du? Jo, en hund som lærer seg at på TROSS av egen usikkerhet så "skal" den bort, og lærer inn det - men uten at den grunnleggende skepsisen, som da kanskje er et rase/individtrekk, er borte. Da får du en hund som kommer bort men med "innebygde" reservasjoner, og hvis mennesket da oppfører seg "rart", gjør en brå bevegelse - så slår skepsisen ut i full blomst.

Heller jobbe konkret med å bygge opp hundens evne til å roe seg, til å takle nye situasjoner, til å takle folk RUNDT SEG, uten at de kommer OPPI den. Vil man trene på folk, får man trene med gode figuranter - som gjør som de får beskjed om. Men å få "hvem som helst" til å være med på å "trene" hunden... det tror jeg er uheldig. Samtidig får man SELV jobbe med hunden, så man faktisk har en lydig hund som man når inn til.

Min egne erfaring var, litt i tråd med Belgerpias "stappe full av gris"-parallell, at den mistenksomme hunden ble MER mistenksom når den traff Turid Rugaas-hilsere, som satte seg ned med bortvendt ansikt og ble langsomme og pedagogiske. Kom det derimot en real hundegubbe, og sa "hei, jenta mi" uten å prøve å klappe eller pirke eller gi godbit, så elsket denne hunden gubben... I skjels år og alder, når fantasien hadde roet seg og det ikke hadde blitt noen negative erfaringer, så ble den uansett helt grei. Da var den også blitt lydig, og trygg på at JEG hadde styringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette du sier her Bp er jeg jo i stor grad enig i. Hvis du leser hva jeg har skrevet så ser du at jeg ettertrykkelig råder eier om å instruere folk om total ignorering. Så her er vi helt på linje. Jeg har akkurat de samme erfaringene som deg i forhold til velmenende folk som skal hilse på hunden med alle mulige slags liksom dempende signaler. Det jeg snakker om er hva du som eier kan gjøre. Jeg gjentar (og beklager fancy ord) hvis man vet hva man gjør, så virker disse prosedyrene også på belgiere. Og ja, jeg har prøvd. Det er ikke snakk om "styr og dill" (ord jeg har litt problemer med å forstå..). Heller ikke å gjøre noe til en "big deal" - det er jo nettopp det vi ikke skal. Så dette blir litt god dag man økseskaft egentlig.

Akela beskriver igrunn på en god måte hvordan man kan jobbe med gradvis tilnærming til dette problemet. At det på fint også kan kalles alternative atferder, desensitisering og motbetinging skal jeg ikke nevne med et ord :)

Og.. en ting til.. at noen har giddet å lære seg en teori er ikke ensbetydende med manglende praktisk erfaring, noe mange later til å tro..

Godt Nytt År forresten! :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sikkert en periode.. men han har vært slik siden han var liten egentlig..

Det går vel over med tiden. håper jeg. Veldig kjedelig at han skal drive å bjeffe slik på besøket ;)

Spør du meg, så trenger din hund en sikrere/stødigere fører enn det han har per i dag. Ta grep, si NEI og sitt når han brøler seg opp på den måten. Når du har kontroll, så kan du be den skumle om å gi hunden godbit MENS HUNDEN SITTER ROLIG.

Selv om en har Belger, selv om den er "NerveTerv" eller ikke, så SKAL DET IKKE VÆRE SÅNN.

Jeg blir så eitrende forbanna på folk som lar hundene få drive på sånn :)

Hunden er "en ulv", den SKAL ha en leder, og det er du som leder i flokken som skal brøle på folk hvis de skal brøles på!! Dessuten SKAL ikke hunden være med å hilse folk velkommen på døra. :P

Fnys fra Tyson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Spør du meg, så trenger din hund en sikrere/stødigere fører enn det han har per i dag.

Det er vel omtrent det vi andre sier også - at eier skal ta ansvar...

Ta grep, si NEI og sitt når han brøler seg opp på den måten. Når du har kontroll, så kan du be den skumle om å gi hunden godbit MENS HUNDEN SITTER ROLIG.

Feil....... - hunden skal i slike settinger ikke ha oppmerksomhet i det hele tatt, hverken positiv eller negativ og den "skumle" skal i alle fall ikke - uansett - begynne å gi godbiter..

Selv om en har Belger, selv om den er "NerveTerv" eller ikke, så SKAL DET IKKE VÆRE SÅNN.

....... og siden du tydeligvis kanskje ikke er så bevandret med belger så kan jeg opplyse om at dette slettes ikke behøver å handle om at hunden er spesielt nevrotisk - mest sannsynlig så er det ett problem hunden har skapt i sitt eget hode fordi den tenker for mye på egen hånd.

Jeg blir så eitrende forbanna på folk som lar hundene få drive på sånn :)

Hunden er "en ulv", den SKAL ha en leder, og det er du som leder i flokken som skal brøle på folk hvis de skal brøles på! Dessuten SKAL ikke hunden være med å hilse folk velkommen på døra. ;)

Fnys fra Tyson

Pisspreik fra ende til annen....... - sorry - ha ett godt nytt år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du meg, så trenger din hund en sikrere/stødigere fører enn det han har per i dag. Ta grep, si NEI og sitt når han brøler seg opp på den måten. Når du har kontroll, så kan du be den skumle om å gi hunden godbit MENS HUNDEN SITTER ROLIG.

Selv om en har Belger, selv om den er "NerveTerv" eller ikke, så SKAL DET IKKE VÆRE SÅNN.

Jeg blir så eitrende forbanna på folk som lar hundene få drive på sånn :)

Hunden er "en ulv", den SKAL ha en leder, og det er du som leder i flokken som skal brøle på folk hvis de skal brøles på! Dessuten SKAL ikke hunden være med å hilse folk velkommen på døra. ;)

Fnys fra Tyson

For det første, hunden hilser ikke på folk i døren. Han er den siste som blir hilsa på når det kommer gjester på besøk.

For det andre, han har en sikker fører. Han har nylig begynt med dette, og det er nytt for meg (derfor spør jeg om råd, siden det er mange andre her inne som har slik rase som meg).

For det tredje, å si NEI stresser han bare opp enda mere. Jeg har sagt nei, og be han om å sette seg. Men da er det på`n igjen. Derfor får han utforske selv til han roer seg - Noe han faktisk har gjort de to siste gangene 'skumle' har vært i nærheten av han.

For det fjerde, syns det er ganske teit av deg å si at du blir forbannet på 'slike folk som meg'.

Går det ikke an å spørre om noe her inne, uten at folk skal bli sur og komme med sure smiley? Makan.

Å komme med 'fnys' som du signerte innlegget ditt med, er skikkelig ufint. Hunden har nylig begynt å bjeffe slik(har vært skeptisk til fremmede siden baby, men har nå i en periode plutselig blitt værre) og jeg spør andre SERIØSE om råd, og da forventer jeg å få gode svar tilbake, ikke 'fnys' fra deg. Det blir for dumt. Det er ingen her som har henrettet hunden sin, bare spurt om andres erfaringer til neste gang hunden oppfører seg slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil....... - hunden skal i slike settinger ikke ha oppmerksomhet i det hele tatt, hverken positiv eller negativ og den "skumle" skal i alle fall ikke - uansett - begynne å gi godbiter..

Jasså, er det feil å korrigere hunder som oppfører seg helt rævva i møte med folk? Disse teoriene høres kjent ut, og tro meg, ikke alltid de gir resultater (i hvert fall ikke dem man hadde håpet på). Ofte kan det være like greit å ty til metoder som funker, og selv om det kan føles urettferdig å korrigere et nervevrak sammenlignet med et individ med god psyke, så funker det - utmerket faktisk - også på de stakkers, skjøre belgerne.

....... og siden du tydeligvis kanskje ikke er så bevandret med belger så kan jeg opplyse om at dette slettes ikke behøver å handle om at hunden er spesielt nevrotisk - mest sannsynlig så er det ett problem hunden har skapt i sitt eget hode fordi den tenker for mye på egen hånd.

Jeg er glad det er jeg som tenker for hundene mine, hvis ikke hadde jeg vel endt opp med det vi andre kaller nervevrak.

For det tredje, å si NEI stresser han bare opp enda mere. Jeg har sagt nei, og be han om å sette seg. Men da er det på`n igjen. Derfor får han utforske selv til han roer seg - Noe han faktisk har gjort de to siste gangene 'skumle' har vært i nærheten av han.

*Kremt* da har du neppe lært hunden din ordet "nei" (eller "sitt" for den del), og da nytter fint lite å bruke det også. I beste fall har han lært at "nei" betyr kaving og stress før han til slutt får viljen sin som belønning. Eventuelt kan det jo også være at han bare driter i dine kommandoer, fordi du har et dårlig lederskap på hunden din :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det på fint også kan kalles alternative atferder, desensitisering og motbetinging skal jeg ikke nevne med et ord ;)

... *kremt*... og når man skal slå om seg med fine ord og uttrykk kan det jo være greit å SKRIVE dem riktig.. :).

....... og siden du tydeligvis kanskje ikke er så bevandret med belger så kan jeg opplyse om at dette slettes ikke behøver å handle om at hunden er spesielt nevrotisk - mest sannsynlig så er det ett problem hunden har skapt i sitt eget hode fordi den tenker for mye på egen hånd.

... øhhhh... er det ikke nettopp DET nevrotikere gjør ? Skaper problemene selv, i sitt eget hode ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri: Du mener kanskje at det skal stå desensitivisering? Men du, desensitisering og desensitivisering betyr akkurat det samme og brukes om hverandre i fagmiljøene (men nå har jeg ikke sjekket med språkrådet hva de sier er korrekt da). ^_^

(Sorry, dette ble veldig OT..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...