Gå til innhold
Hundesonen.no

Ødelagt belgerpels?


Mud

Recommended Posts

Jeg bare lurer på når på året du har vasket med shampo tidligere - har det vært like kaldt som det har vært denne måneden etter at du vasket ham sist, liksom? Hvis ikke kan det jo rett og slett være at pelsen "overkompenserer" for det fettlaget som ble vasket bort sist, for å få det ekstra beskyttende når det er kaldt. Hvis noe sånt i det hele tatt går an.

Kom på! Loke hadde diare første uka etter nyttår i fjor og da vasket jeg han grundig...han fikk ikke sånn pels da :)

Mulig der også - men garantert på Apoteket. Barnengens "Flytende såpe til kroppsvask" står det på flaska. Også utmerket

som sårvask.

Hmm..hvis min dårlige erfarig med vanlig gulvsåpe tar helt overhånd når jeg står der og skal handle så mulig jeg tar en tur på apoteket i stedet...

Minner meg nesten om eldstehunden min da hun var 6 år. Pelsen ble seig og gråaktig (hun var kullsort) og lukta ekkelt. Dessuten begynte hun å tisse i bøtter og spann og la seg ut i bukomfanget. Ellers var hun tipp topp.

For hennes del viste det seg å være en diger svulst på urinblæren. Du har helt sikkert sjekkka Loke fra topp til tå hos vetten men jeg sier det likevel - få en grundig helsesjekk inn- og utvendig for just in case.

Eh...sånt gjør meg nervøs... Tellus ble brått rar i pelsen han også (ikke fettet) og da viste det seg fort å være nyrene som begynte å svikte. Men han hadde også andre symptomer, slik som overdreven urinering etc..Loke er helt som vanlig han! De dagene jeg mente han tisset litt lenge kan godt være et utslag av min noe overdrevne paranoia, for det forsvant like fort som det kom ;)

Jeg bare må jeg........

Jeg har aldri hatt problemer med pelsen på hundene mine og jeg har hatt belger i noen år nå *ler* - de har alltid hatt flotte pelser.

Første gang for meg også... sånn når jeg har hatt de en stund. Både Loke og T hadde dårlig pels når de kom, men det antar jeg var stress og mangel på børsting.

Nr. 1 er fôret - finn ett fôr som er optimalt for Loke - jeg skal ikke foreslå RC - selv om det er det eneste foret som faktisk har fungert optimalt på pels her hos oss (på alle hundene faktisk *ler*) - funker det ikke så funker det ikke - men finn ett fôr som funker.

Han blir foret på samme måte som tidligere, men jeg har tenkt litt på om han kanskje tåler det dårligere... Vurderer å gå over til å fore med bare Pro Plan en periode (fungert godt på han før)

Nr. 2 - slutt å bruke dekken

Ikke et alternativ når han ligger i bilen desverre, i hvertfall ikke før jeg er 100% sikker på at han er frisk og rask i muskulaturen. Pelsen må vike for resten av hunden :P

Nr. 3 - være mye ute

Mye ute er han..men ikke så mye utenom tur etc som han kunne vært av samme årsak som overnevnt. Jeg prøver å holde muskulaturen hans varmest mulig.

Belgere skal ikke ha sånn fettete pels, og de skal ikke lukte hund og man skal ikke bli fettete på fingrene når man tar på dem. Og selv om Loke er rar så tviler jeg på at han er wannabe retriever *ler*
Fullstendig enig :P Det er rett og slett ikke slik en belgerpels skal være..meneh..wannebe retriever er han desverre, men jeg tviler på at det har utslag i pelskvalitet :P

Nr. 2 og 3 er de viktigste tror jeg - kulde er bra for pelsen, og han kommer ikke til å fryse uten dekken selv i bilen - bare sørg for at han har noe å ligge på.

(våre hunder sov i bilen i -25 på Sølen, de lå rett nok på halm - men ingen dekken eller ekstern varmekilde i bilen og det gikk helt fint - de var varme og gode når vi stod opp)

Så skal jeg tippe så har dere en og annen endring i forhold tidligere vintre? Og at han derfor ser litt løen ut i pelsen? Kan det stemme?

Han er nok helt klart mer inne nå enn tidligere. Jeg bruker ikke hundegården når jeg er på jobb lengre (naboen som fulgte med har flyttet) og han har lett for å begynne å kjefte på den nye nabohunden når han står ute og jeg er hjemme (han fikser bare ikke den tispa, tror han er homo) så da tar jeg han inn. Jeg orker ikke bjeffing... I tilegg til at jeg er svært nøye på at han ikke skal bli stiv og kald i muskulaturen.

Edit: kan han reagere på røyk mon tro? Jeg har jo begynt å røyke inne etter at kulda kom, og den er ny for han...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Edit: kan han reagere på røyk mon tro? Jeg har jo begynt å røyke inne etter at kulda kom, og den er ny for han...

ProPlan er bra for pels - brukte det i mange år før jeg flyttet hit.........

Og jeg har alltid røyket inne - uten at det har hatt noen effekt på pelsen annet enn at bikkja har lukta røyk - har heller ikke sett noen "bedring" i pelsen etter at jeg sluttet å røyke inne *ler* så jeg tror ikke det har noe å si.

Men jeg tror som sagt at det handler om at du pakker han inn og at han er mye mer inne - det er han ikke vant til og dermed så produserer han fett i forhold til det han har vært vant til fra tidligere og da blir pelsen fettete og fæl.

Når det gjelder vanlig grønnsåpe (Lilleborg sin vanlige uten furunål) så har jeg som sagt alltid brukt den - og pelsene her har aldri vært hverken matte eller fettete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ProPlan er bra for pels - brukte det i mange år før jeg flyttet hit.........

Og jeg har alltid røyket inne - uten at det har hatt noen effekt på pelsen annet enn at bikkja har lukta røyk - har heller ikke sett noen "bedring" i pelsen etter at jeg sluttet å røyke inne *ler* så jeg tror ikke det har noe å si.

Men jeg tror som sagt at det handler om at du pakker han inn og at han er mye mer inne - det er han ikke vant til og dermed så produserer han fett i forhold til det han har vært vant til fra tidligere og da blir pelsen fettete og fæl.

Når det gjelder vanlig grønnsåpe (Lilleborg sin vanlige uten furunål) så har jeg som sagt alltid brukt den - og pelsene her har aldri vært hverken matte eller fettete...

Da går jeg over til å bruke bare Proplan. Liker ikke helt labbene hans for tiden heller, de virker tørre. Jeg har også litt troen på at det kan være dekkenet, men jeg tør rett og slett ikke å la han ligge mange timer i bilen uten før jeg er helt sikker på at han er helt normal i muskulaturen. Ble også anbefalt av vetrinæren å fortsette å bruke dekken. Dekkenet puster ikke overhodet, men holder han til gjengjeld svært varm. Jeg lurer på om litt av kløen også kan skyldes dekkenet egentlig... Han bruker nå dekken i 8 timer opptil 5 dager i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder för så kan faktisk hunden endre seg. Jeg har selv skiftet för nå etter 5år. Alle dyrene fungerte optimalt på det, men ikke siste 6mnd før jeg byttet. Fikk hyppigere røyting og dårligere poter.

Loke har ikke fått mye *nam nam* i det siste som gjør at han tisser mer (salt)? Eller spiser nye snø?

Tror nok ikke det er røyk, da kjenner jeg flere utstillingshunder som ikke skulle sett ut :rolleyes:

Dekken får pelsen til å reagere, jeg ser det på mine også. Jeg bruker det på dem nå på vinteren når dem er helt nedrøytet og da kan dem begynne å flasse om bruket blir veldig hyppig.

Vask dyret og grundig gjennombørsting når før han dusjer og etter dusjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min simple løsning er at lokes pels er litt forvirret med tanke på sommer og vinterpels når han bruker dekken størsteparten av tiden utendørs. slik er det også med andre dyr med "klær". har du brukt dette dekkenet lenge på hunden? jeg tror helt ærlig det kan gå over av seg selv...når hunden blir vant til vinter med dekken. offansiv børsting og godt pelsstell så blir han gullegod igjen :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et hundefor skal være ganske 'off' anbefalte ingredienser før pelsen blir ødelagt og slikt fôr selges ikke i Norge. (At en hund kan reagerer på innholdet i foret er en helt annen sak men da snakker man om allergi/forintoleranse.) Jeg tror heller ikke pelsen kan bli så forandret fordi man har brukt 'feil' sjampo, i hvert fall ikke når hunden er skylt godt etter vask. Sitter det sjampo igjen i pelsen så kjenner man dette godt når hunden er halvtørr ved at pelsen er oljet og glatt å ta på.

Jeg heller til teorien om at dette skyldes dekkenet. Hvis det er ettersittende så presses pelsen ned i huden og det er i huden fett produseres. Det samme gjelder oss mennesker. Håret blir fortere fett hos de som har flatt/rett hår som ligger tett inntil hodebunnen eller de som bruker mye tettsittende hodeplagg, enn hos de som har mer volum i håret. Eneste annen grunn til voldsomme pelsforandringer jeg kan tenke meg er hormonendringe, f.eks.problemer med skjoldbukkjertelen, men da burde man også se andre endringer i hunden som vektendringer og endringer i aktivitetsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke ett dekken som er mindre tett da? Om hunden er inne i bilen hele dagen så trenger han vel ikke beskyttelse mot vind bare kulde? et ull eller fleecdekken, uten noe annet, vil "puste"/ gi luft til pelsen og samtidig holde dyret varmt.

Ellers har jeg ikke så mange gode forslag, du har jo fått en del gode allerede:) Håper du finner en løsning og at dyret blir normalt igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hva det kan være rett og slett, men har du prøvd å gi "kosttilskudd"?

Jeg har akkurat begynt med Dr. Baddakys fiskeolje og gjærtabletter til Ace, og han har aldri hatt bedre pels! Nå er han yngre enn Loke, men det kunne vært en ide å prøve? Uansett hjelper det jo for andre ting også ;)

Hvordan er underullen hans? Er den kommet på plass etter badingen?

Ace har også klødd noe infernalsk etter bading, det har avtatt nå. Jeg tror nok det klør en god del når en er helt avrøytet og ny pels kommer ut.

Forresten: tips til tørre poter er kløver vaselin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...