Gå til innhold
Hundesonen.no

Ødelagt belgerpels?


Mud

Recommended Posts

Loke har i det siste endret pelskvalitet. Han har mistet den tørre selvrensende pelsen og fått en feit og møkkete en. Når jeg klapper han nå så blir jeg faktisk feit og møkkete på fingrene :) Dette har jeg aldri opplevd med noen av belgerene mine tidligere, de er liksom alltid tørre og rene i pelsen uansett hvor lenge siden siste badet var. Han ble vasket sist for en måned siden, og det har vært snø i krøderen siden den tid så han har vært svært lite i kontakt med noe som kan gjøre han møkkete. Ergo er noe galt.

Han har også klødd seg endel i det siste, men det er ikke funnet noe utyske i pelsen hans eller utslett og jeg og dyrlege er enig i at det sannsynligvis er en reaksjon på behandlingen hans. Han ble mye bedre med kløingen etter siste behandling noe som styrker den teorien, men nå begynner jeg å lure. Han ble vasket med KW shampoo sist og jeg brukte ikke balsam. Altså det samme som jeg har brukt tidligere på både han, Tellus og Tervtispa jeg hadde et år. Noen som aner hva det kan være? Eller har noen tips til en "kur"?

Han får diverse tørrfor og v&h som tidligere, ingenting av det han har fått har pelsen blitt slik av før. Han har reagert negativt på en type tørrfor før, det var Royal Canin, da blir han matt i pelsen og flasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen kur og ingen anelse om hvorfor pelsen hans er sånn nå, men jeg bruker ikke noe annet enn utvanna parfymefri grønnsåpe når jeg bader jentene, og de har fin blank og selvrensende pels - selv på Royal Canin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen kur og ingen anelse om hvorfor pelsen hans er sånn nå, men jeg bruker ikke noe annet enn utvanna parfymefri grønnsåpe når jeg bader jentene, og de har fin blank og selvrensende pels - selv på Royal Canin :)

Men jeg har brukt samme såpe på Loke før uten at han har blitt sånn...kanskje han rett og slett har forandret seg med alderen og reagerer anderledes? De fleste hunder tåler vel Royal Canin godt går jeg ut i fra, men Loke fungerer det altså dårlig på ;)

Edit: hvor får jeg kjøpt sånn grønnsåpe? Apoteket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagligvaren, den uten Furunål

Hmm..den har jeg dårlig erfaring med...

Men mulig den er verdt et forsøk på Lokeliten. Har aldri prøvd den på han før.

Noe må gjøres i det minste, jeg hater sånn seig møkkete pels *urk* En belger skal da ikke være sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da går jeg til innkjøp av grønnsåpe når butikkene åpner igjen. Er egentlig skeptisk til å bruke fett i pels (ja, grønnsåpe er fett, noe jeg har prøvd å forklare utallige idioter som ikke skjønner hvorfor skiferen deres blir matt når de vasker de så fint :) ) og har en fryktelig dårlig opplevelse med ei tispe jeg hadde, men det er verdt et forsøk... Har tenkt litt på om jeg ikke skylte ut såpen skikkelig men det er jeg egentlig helt sikker på at jeg gjorde. Jeg skylte hele bikkja grundig opptil flere ganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har brukt samme såpe på Loke før uten at han har blitt sånn...kanskje han rett og slett har forandret seg med alderen og reagerer anderledes? De fleste hunder tåler vel Royal Canin godt går jeg ut i fra, men Loke fungerer det altså dårlig på :)

Edit: hvor får jeg kjøpt sånn grønnsåpe? Apoteket?

Tja.. Gubbelille ble feitere i pelsen når han var "mann" og det stinka testosteron av han, men han hadde ikke belgerpels ;) Det kan ikke være så enkelt som at det har vært så kaldt at han har lagt mer fett i pelsen da? Bare for å gjøre det ordentlig enkelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Gubbelille ble feitere i pelsen når han var "mann" og det stinka testosteron av han, men han hadde ikke belgerpels :) Det kan ikke være så enkelt som at det har vært så kaldt at han har lagt mer fett i pelsen da? Bare for å gjøre det ordentlig enkelt..

Nei, det er noe "sykt" over pelsen hans på en måte..den har mistet glansen og er bare ekkel. Jeg har brukt fryktelig mye dekken på han i år, det kan jo også være en årsak? Dekkenet er skikkelig tett og dekker sånn ca hele dyret. Han har faktisk virket bedre i de periodene han ikke har vært med i bilen så mye (han bruker dekken i bilen), men mulig jeg innbiller meg ting. Jeg har lett for det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da går jeg til innkjøp av grønnsåpe når butikkene åpner igjen. Er egentlig skeptisk til å bruke fett i pels (ja, grønnsåpe er fett, noe jeg har prøvd å forklare utallige idioter som ikke skjønner hvorfor skiferen deres blir matt når de vasker de så fint :) ) og har en fryktelig dårlig opplevelse med ei tispe jeg hadde, men det er verdt et forsøk... Har tenkt litt på om jeg ikke skylte ut såpen skikkelig men det er jeg egentlig helt sikker på at jeg gjorde. Jeg skylte hele bikkja grundig opptil flere ganger...

Grønnsåpen skal blandes med 9/10 vann, da går det helt fint ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er noe "sykt" over pelsen hans på en måte..den har mistet glansen og er bare ekkel. Jeg har brukt fryktelig mye dekken på han i år, det kan jo også være en årsak? Dekkenet er skikkelig tett og dekker sånn ca hele dyret. Han har faktisk virket bedre i de periodene han ikke har vært med i bilen så mye (han bruker dekken i bilen), men mulig jeg innbiller meg ting. Jeg har lett for det :)

Men hvordan er han ellers da? Urin, avføring, form og sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan er han ellers da? Urin, avføring, form og sånt?

Han er i god form, men hadde et par dager før jul hvor han tisset så lenge av gangen at jeg ble bekymret. Det har gitt seg nå. Ellers var han litt løs i magen i dag, men det har han ikke vært tidligere og pelsen hans har vært skrall en god stund. Bikkjedyret er seg selv lik liksom, men pelsen er uggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er i god form, men hadde et par dager før jul hvor han tisset så lenge av gangen at jeg ble bekymret. Det har gitt seg nå. Ellers var han litt løs i magen i dag, men det har han ikke vært tidligere og pelsen hans har vært skrall en god stund. Bikkjedyret er seg selv lik liksom, men pelsen er uggen.

Okay, hvordan lukter urinen hans da? Bare for å være litt pervers..

Men sånn generelt sett så kan det være en reaksjon på behandlingen ja. Jeg ville badet han igjen og sett om det bedret seg, jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, hvordan lukter urinen hans da? Bare for å være litt pervers..

Men sånn generelt sett så kan det være en reaksjon på behandlingen ja. Jeg ville badet han igjen og sett om det bedret seg, jeg :)

Eh...den har jeg ikke luktet på du ;)

Prøver et lite bad til i romjula jeg..med grønnsåpe... Virker ikke det blir det ny tur til doktor dyregod. Jeg nekter å ha belger med retrieverpels :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nekter å ha belger med retrieverpels :glare:

Ey! :glare:

Jeg bare lurer på når på året du har vasket med shampo tidligere - har det vært like kaldt som det har vært denne måneden etter at du vasket ham sist, liksom? Hvis ikke kan det jo rett og slett være at pelsen "overkompenserer" for det fettlaget som ble vasket bort sist, for å få det ekstra beskyttende når det er kaldt. Hvis noe sånt i det hele tatt går an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh...den har jeg ikke luktet på du :)

Prøver et lite bad til i romjula jeg..med grønnsåpe... Virker ikke det blir det ny tur til doktor dyregod. Jeg nekter å ha belger med retrieverpels :glare:

Okay, du hadde lukta det om det hadde vært noe med urinen, Gubbelille ble matt og feit i pelsen når han fikk problemer med prostata, og det lukta revefarm av urinen hans :glare:

Jeg bare lurer på når på året du har vasket med shampo tidligere - har det vært like kaldt som det har vært denne måneden etter at du vasket ham sist, liksom? Hvis ikke kan det jo rett og slett være at pelsen "overkompenserer" for det fettlaget som ble vasket bort sist, for å få det ekstra beskyttende når det er kaldt. Hvis noe sånt i det hele tatt går an.

Det tenkte jeg på og! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ey! :glare:

Oops :) Men det er ikke til å komme fra at belgerpelsen normalt sett har et par finurligheter som retrieverpelsen ikke har..sånn som evnen til å være tørr og ren uansett hvor mange gjørmebad den har vært med på siden sist såpebad ;)

Jeg bare lurer på når på året du har vasket med shampo tidligere - har det vært like kaldt som det har vært denne måneden etter at du vasket ham sist, liksom? Hvis ikke kan det jo rett og slett være at pelsen "overkompenserer" for det fettlaget som ble vasket bort sist, for å få det ekstra beskyttende når det er kaldt. Hvis noe sånt i det hele tatt går an.

Det husker jeg faktisk ikke... jeg vasker ikke akkurat dyret for ofte må jeg innrømme :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk vanlig grønnsåpe, hvis dere absolutt må bruke det. Kjøp heller medisinsk grønnsåpe på apoteket.

Ellers finnes det flusst av fine hundeshampoer, beregnet på de fleste typer pels -og hudtyper på markedet.

Skjønner ikke helt vitsen med å bruke grønnsåpe, når det finnes spesialshampoer av alle typer.

Groomer's Edge er en kjempefin serie, som vi har gode erfaringer med. Fåes bl.a kjøpt hos www.xxxxx.no

Hilsen mora til Monab88 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oops :) Men det er ikke til å komme fra at belgerpelsen normalt sett har et par finurligheter som retrieverpelsen ikke har..sånn som evnen til å være tørr og ren uansett hvor mange gjørmebad den har vært med på siden sist såpebad ;)

Pfft, Tinka er da så god som ny etter gjørmebad hun også. Hun må bare tørkes av og tørke helt først, og helst skylles en gang også, men ellers er det ikke noe stress med retrieverpels. Bare sinnsykt mye røyting, liksom. Men det fins jo ikke noe mer fantastisk enn å la fingrene gli gjennom kort, halvfeit labradorpels! :P

Det husker jeg faktisk ikke... jeg vasker ikke akkurat dyret for ofte må jeg innrømme :P

Nei, okei. :P Men da ville jeg ærlig talt ikke bekymret meg så veldig jeg, altså. Og jeg ville nok også vært litt forsiktig med å vaske ham en gang til sånn med en gang, og heller sett an situasjonen litt kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på når på året du har vasket med shampo tidligere - har det vært like kaldt som det har vært denne måneden etter at du vasket ham sist, liksom? Hvis ikke kan det jo rett og slett være at pelsen "overkompenserer" for det fettlaget som ble vasket bort sist, for å få det ekstra beskyttende når det er kaldt. Hvis noe sånt i det hele tatt går an.

Det går sikkert an, men neppe det som er hovedårsaken til så fettete pels vil jeg tro. Jeg har ikke noe mønster når det gjelder bad av mine egne hunder. Blir de skitne så skyller jeg dem, blir de veldig skitne blir det vask med sjampo. I perioder kan det hende jeg bader dem svært sjeldent, andre perioder svært ofte, uavhengig av temperatur. De har aldri hatt problemer med verken fettete eller tørr pels av den grunn. Derimot har jeg opplevd dårlig, fet og matt pels under ekstrem røyting og/eller sykdom hos hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt sånn helt vanlig naturlig grønnsåpe man kjøper på Rimi på mine - og det funker aldeles utmerket hvis man faktisk ønsker å fjerne fettlaget i pelsen (eller månedsvis med balsamspray og annen "attåt" i en utstillingspels).

Har også kjøpt tilsvarende på apoteket - men kan ikke se noen forskjell når man har brukt det. Dog vasker jeg ikke med grønnsåpe flere ganger etter hverandre, da det ofte gir en for tørr og matt pels.

Jo, grønnsåpe er nok både fett og oljete som bare dèt - men likevel blir pelsene blanke og fine, og overflødig fett i pelsen blir fjernet.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er i god form, men hadde et par dager før jul hvor han tisset så lenge av gangen at jeg ble bekymret. Det har gitt seg nå. Ellers var han litt løs i magen i dag, men det har han ikke vært tidligere og pelsen hans har vært skrall en god stund. Bikkjedyret er seg selv lik liksom, men pelsen er uggen.

Minner meg nesten om eldstehunden min da hun var 6 år. Pelsen ble seig og gråaktig (hun var kullsort) og lukta ekkelt. Dessuten begynte hun å tisse i bøtter og spann og la seg ut i bukomfanget. Ellers var hun tipp topp.

For hennes del viste det seg å være en diger svulst på urinblæren. Du har helt sikkert sjekkka Loke fra topp til tå hos vetten men jeg sier det likevel - få en grundig helsesjekk inn- og utvendig for just in case.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg bare må jeg........

Jeg har aldri hatt problemer med pelsen på hundene mine og jeg har hatt belger i noen år nå *ler* - de har alltid hatt flotte pelser.

Nr. 1 er fôret - finn ett fôr som er optimalt for Loke - jeg skal ikke foreslå RC - selv om det er det eneste foret som faktisk har fungert optimalt på pels her hos oss (på alle hundene faktisk *ler*) - funker det ikke så funker det ikke - men finn ett fôr som funker.

Nr. 2 - slutt å bruke dekken

Nr. 3 - være mye ute

Belgere skal ikke ha sånn fettete pels, og de skal ikke lukte hund og man skal ikke bli fettete på fingrene når man tar på dem. Og selv om Loke er rar så tviler jeg på at han er wannabe retriever *ler*

Nr. 2 og 3 er de viktigste tror jeg - kulde er bra for pelsen, og han kommer ikke til å fryse uten dekken selv i bilen - bare sørg for at han har noe å ligge på.

(våre hunder sov i bilen i -25 på Sølen, de lå rett nok på halm - men ingen dekken eller ekstern varmekilde i bilen og det gikk helt fint - de var varme og gode når vi stod opp)

Sånn for sammenligningen - Dina har jo gått fra å være ute mange timer hver dag til å være innehund som går turer og lufter seg hver dag - altså blitt familiehund - og hun har annerledes pels - hun lukter fortere hund og blir fettete i pelsen. Det har rett nok blitt bedre - men det var ille en stund fordi hun var rett og slett vant til å være ekstremt mye ute og hun var jo vant til å sette pels i forhold til det. Nå begynner hud og pels å venne seg til nåværende levesett (som Dina elsker *ler*) og dermed blir lukta og fettproblemet mindre.

Så skal jeg tippe så har dere en og annen endring i forhold tidligere vintre? Og at han derfor ser litt løen ut i pelsen? Kan det stemme?

Ellers så er vask med grønnsåpe helt ok - jeg bruker konsekvent det når jeg bader hunder og har gjort i alle år - og igjen - det har aldri vært noe i veien med pelsen på mine firfotinger .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...