Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye spiser dere om dagen..?

siljestokka

Recommended Posts

Min måltidsplan ser omtrent slik ut:

-Frokost: Enten havregrøt med solsikkekjerner eller laktose- og glutenfritt knekkebrød

-Lunsj: Som regel kyllingsalat, enten lagd selv eller kjøpt ferdig.

-Middag: Kylling (i forskjellige variasjoner) eller fisk.

-Kveldsmat: To knekkebrød.

Noen fler som er glad i kylling ser jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Det er faktisk ikke alltid noe særlig kulere å være tynn enn å være tjukk. Folk føler at de kan si hva som helst til tynne folk, men ikke til tykke. Det virker som mange tror at tynne folk er på en evig slankekur og virkelig vil være så tynne.

Opp igjennom barndommen og deler av ungdosmtiden fikk jeg til tider inntrykk av at folk som sliter med å holde vekten nede lot frustrasjonen sin gå utover oss som slet med å holde den oppe. Jeg liker ikke å være for tynn, jeg er på smertegrensen nå for tiden, men håper å legge meg ut på nyåret.

Til daglig spiser jeg enten som en hest hele dagen, eller nesten ikke i det hele tatt. Det eneste som går igjen er at jeg sjeldent spiser frokost før jeg har vært oppe noen timer. Jeg klarer rett og slett ikke å spise noe når jeg akkurat har stått opp, uansett hva det er. Frokost pleier å være en sjokoladebolle som jeg kjøper på vei til jobb :)

Prøver å spise noe varmt hver dag, da helst noe med mye karbrohydrater. Det går stort sett i tunfisk og ris, eventuellt frossen pizza *kremt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jevne måltider, frokost, variert og sundt kosthold er nøkkelen til alt:) enten man skal opp eller ned i vekt. Min ene samboer spiste sjeldent frokost og mye opp og ned før, men nå spiser hun frokost nesten hver dag uten problemer. Det er litt med vaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser bare når jeg er sulten.. Til midadag idag spiste jeg bare en brødskive med baicon ;P Har ikke noe sunt kosthold.. Snop ALT for mye! Likevell få jeg komentarer om at jeg er så tynn.. Jeg selv syntes jeg er lubben på legger, lår og mage :)

EDIT: Jeg eeelsker kylling.. Kjøper ofte kylling vinger ;) <33 (Vann i munnen)

*Undskyll at jeg dobbelt poster men må få den til å ligge øverst på lista :P*

Heeey, vi må holde liv i denne debatten da.. Det er viktig for meg :P xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Excuse me, men det der er feil. Mulig folk sier mye rart til folk som sliter med å veie for lite, men de begrenser seg ikke andre veien heller. Believe me.

Jeg var litt lubben før og fikk høre at jeg var tykk, fleskeberg osv.. Nå er jeg bare "du er så tynn", "du kan spise hva som helst og enda like tynn, mens vi andre må passe på vekta" .. -.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før spiste jeg: frokost (ca kl.7, en eller to brødskiver)

lunsj (ca kl. 11, en salat eller noe)

mellommåltid (ca. 15-16 no frukt)

middag (ca kl. 19)

kvelds (ca kl. 22)

Nå spiser jeg: middag (en liten micro posjon i forhold til før..)kan også spise en frukt eller noe sånt smått i løpet av dagen.

Det er egentlig utrolig skummelt, for jeg har ingen matlyst lenger, drikker veldig lite også og har rast ned i kiloene. Det har holdt på sånn her i ca. 2 mnd, og jeg har gått ned utrolig mye på den tiden. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre jeg :\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte hele ungdomstiden min (12-17år) på å ønske meg selv tynnere.. Jeg hadde vel en slags spiseforstyrrelse, kunne spise en hel haug en dag også gikk jeg uten mat i alt fra 2-6 dager etterpå. Prøvde å kaste opp også men fikk det aldri til. Godt var det!

<syte>

Så flyttet jeg hjemmefra og etter et halvt år fikk jeg en skikkelig knekk. Begynte å gå ned i vekt, og gikk ned 13kg på kort tid. Lå for det meste å så TV, var sjeldent ute og spiste enda sjeldnere. Så fikk jeg hund, og jeg måtte begynne å tvinge i meg mat så jeg hadde energi til å ta meg av bikkja... Og derifra gikk det bare bedre og bedre :lol: Nå spiser jeg hver dag, men klarer ikke få i meg mye, og har ikke gått opp mye i vekt heller. Men jeg spiser, og jeg prøver å få i meg mer og mer, og ikke minst sunn mat.. Men det er så vanskelig. Drømmen er å gå opp 5-6kg og forhåpentligvis føle meg friskere igjen. Jeg plages enda av lite energi, superrask forbrenning og svartning for øynene titt og stadig. Jeg blir veldig andpusten og må ikke gå i for høyt tempo på tur. Løpe kan jeg ikke gjøre lenge før jeg må kaste etter pusten..

Dere som har greie på disse proteinshakene osv. Hvor skal man dra for å kjøpe? Jeg bor i Bodø, og det hadde vært greit om man kunne kjøpt noe lignende på apotek eller noe..

Ellers prøver jeg å tenke sånn: LITT er bedre enn ingenting! Føler jeg at jeg ikke har sjangs til å spise et helt måltid, så må jeg prøve å spise LITT ihvertfall. Da får man noe i systemet så det får kommet igang, og kroppen kan begynne på dagen sin liksom..

Men ja, det er liite kult å høre hvor "forferdelig tynn" man er.. Jeg føler meg som et vrak mesteparten av tiden, og det trenger jeg liksom ikke hjelp til.. Klarer å føle meg som et vrak helt alene jeg.. Trenger ikke flere som forteller meg hvor ****** jeg ser ut.

</syte>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hverdager:

Frokost Spises ca 07.00. Består vanligvis av 2 knekkebrød eller eventuelt et stort rundstykke.

Lunsj Inntas ca 11.00. Varirer i innhold.

Middag Mellom 15.00 - 17.00. Alt for mye kjøtt, for lite fisk, mye kylling.

Kveldsmat Mellom 21.00 - 22.00 tar jeg som regel et knekkebrød bare fordi jeg vet jeg er ekstremt sulten om morran om jeg ikke gjør det. Jeg er ikke veldig hyggelig om jeg både er trøtt og sulten... :lol:

I helgene:

Frokost/lunsj En eller annen gang etter jeg har stått opp.

Middag En eller annen gang utpå kvelden.

I tillegg spiser jeg alt for mye godteri og sjokolade. Cola inntaket er skyhøyt for tida.. (Hvertfall 1,5-2liter) Spiser ganske grei mengde, men hadde hatt godt av å spise sunnere... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser altfor sjelden, og for mye snacks i mellom måltidene.. Men når jeg holder meg til dietten er jeg nokså flink til å spise regelmessig også, ellers blir jeg såå sulten:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Har elendige matvaner.

Til frokost så er det en stor kopp søt te, et par kjeks og et glass melk. Har rett og slett ikke apetitt på den tiden av døgnet. Resten av dagen så går det i kaffe og sigaretter, kanskje noen nøtter og litt saft. Jeg spiser ikke ordentlig før kvelden kommer og da blir det gjerne wok, pasta eller mikroretter. Sitter jeg veldig sent oppe så tar jeg et glass melk og et par knekkebrød før jeg legger meg, ellers våkner jeg mitt på natten fordi jeg er sulten.

Jeg anbefaler ikke kostholdet mitt til noen, men jeg er veldig slank, da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om morgenen er jeg egentlig ikke sulten, men tvinger likevel i meg en skive da frokost er VIKTIG!

Første friminutt får vi gratis frukt.

Så spiser jeg to skiver til lunch på skolen. Av og til kjøper jeg en berlinerbolle, men det skjer skjeldnere og skjeldnere, liker bedre appelsiner!

(Spiser aldri sjokoladepålegg på skiva til frokost/lunch)

Når jeg kommer hjem, tar jeg meg litt mat. Det kan variere -alt fra snop til melon!

Spiser masse frukt hver dag.

Spiser middag når foreldrene mine kommer hjem. Varierer veldig fra dag til dag, årstid osv. Men halv fem til åtte-tiden omtrent.

Endel frukt iløpet av kvelden.

Det går også ned noen glass Nora Eplejus om dagen for tiden...

Og for alle dere som hopper over frokosten; ikke gjør det! Tving ned en skive. Har hatt perioder jeg nesten har blitt kvalm av å spise, men spiser frokost likevel. Dere har sikkert hørt det før, men det har mye å si!

:D:D:D:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en litt rar frokostvane men det er godt som f... skjærer noen skiver har på smør og lager en kopp med rett i koppen suppe. deler skivene i 2 og dypper dem i suppa og spiser det. klarer ikke å spise tørre brødskiver. bruker vel 10 minutter på å få i meg en vanlig skive med kjøttpålegg.. blir veldig fort lei hvis jeg eter det samme over tid så jeg må variere mye. spiser også axa frokostblanding med melk i perioder. har jeg dårlig tid så blir det pølse og cola på bensinstasjonen.

til lunsj på jobben kjøper jeg ferdig baguett med kylling, reker eller ost og skinke.. ost og skinke blir fort tørt men det går hvis jeg har juice. drikker for mye juice, det er godt og jeg føler meg så frisk etter å ha drukket det.

jeg drikker gjerne 2-3 liter juice eller brus om dagen.

middagen blir rett etter jobben. bestemor lager bare stekt mat.. hadde det vært opp til meg så hadde det blitt grandis eller big one eller en boks med lapskaus. kjapt og enkelt.

spiste mye snop og chips før men jeg oppdaga hvor godt det med stenfrie druer og diverse andre frukter så det erstatter snop.

spsier som regel aldri kveldsmat.. blir bare mye juice så jeg ikke føler sult.

pizza i helgene.. det er tradisjon :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser:

Frokost

Lunsj

Mellommåltid

Middag

Mellommåltid

Aftensmat

Eh. Jeg spiser visst hele tiden jeg :twitch:

har en litt rar frokostvane men det er godt som f... skjærer noen skiver har på smør og lager en kopp med rett i koppen suppe. deler skivene i 2 og dypper dem i suppa og spiser det. klarer ikke å spise tørre brødskiver. bruker vel 10 minutter på å få i meg en vanlig skive med kjøttpålegg.. blir veldig fort lei hvis jeg eter det samme over tid så jeg må variere mye. spiser også axa frokostblanding med melk i perioder. har jeg dårlig tid så blir det pølse og cola på bensinstasjonen.

til lunsj på jobben kjøper jeg ferdig baguett med kylling, reker eller ost og skinke.. ost og skinke blir fort tørt men det går hvis jeg har juice. drikker for mye juice, det er godt og jeg føler meg så frisk etter å ha drukket det.

jeg drikker gjerne 2-3 liter juice eller brus om dagen.

middagen blir rett etter jobben. bestemor lager bare stekt mat.. hadde det vært opp til meg så hadde det blitt grandis eller big one eller en boks med lapskaus. kjapt og enkelt.

spiste mye snop og chips før men jeg oppdaga hvor godt det med stenfrie druer og diverse andre frukter så det erstatter snop.

spsier som regel aldri kveldsmat.. blir bare mye juice så jeg ikke føler sult.

pizza i helgene.. det er tradisjon :blink:

Oi. For noen matvaner! Er du blitt utstyrt med en superbra forbrenning eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser:

Frokost

Lunsj

Mellommåltid

Middag

Mellommåltid

Aftensmat

Eh. Jeg spiser visst hele tiden jeg :P

Samme her. Spiser lite men ofte :P

Frokost

Lunsj

Mellommåltid

Middag

Mellommåltid

Aftensmat

Er egentlig litt sjokkert over hvor sjeldent enkelte sonen folk spiser :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://atferdskonsulenter.no/ har stort sett gode folk, selv om jeg ikke kan gå god for alle. Anna Bjurgård Compton, Hilde Arneberg, Kjersti Bjøntegaard, Gry Eskeland, Nina Haaland og Lise Fredriksen kjenner jeg til og kan anbefale. Arne Aarrestad og Siri Linnerud har jeg lest nok av og såvidt møtt til at jeg vil gå god for dem.  
    • Bekymringer ifht kronisk stress fra belastning på binyrer i oppvekst er fullstendig forduftet. Bekymringen kom fra kompetente som bare har sett ham i settinger han har høye forventninger til - og var fullstendig legitim gitt hans STRESS i de situasjonene - men jeg selv senker skuldrene fullstendig nå, etter en forholdsvis nydelig dag.  Han er fortsatt ung, vilter, energisk, lav impulskontroll, men fremgang er så tydelig, jeg har ingen bekymringer for å ende med en vanskelig håndterbar voksen. Han hadde i dag ingen problemer med å legge seg ned og slappe helt av på et helt nytt sted med så mange spennende distraksjoner som var mulige å få til på en gang. Fra ankomst travelt turområde med masse folk, masse unger, hunder og skrål og digre plener og lang strand - både strand og plen er noe han av vane forbinder med å få løpe og leke på - og en ujevn strøm av syklister i alle størrelser som passerte tett bak benken vi slo oss ned på - så tok det ham mindre enn 5 minutter å gå fra pesende i helspenn av forventninger til mer avslappet kroppsspråk, til å sniffe litt og så legge seg ned og faktisk slappe av - ikke bare skuespille, men faktisk slappe av - og bare følge nysgjerrig med på omgivelsene, uten noe stress. Han sladret veloppdragent på hver eneste forbipasserende, både på sykkel og til fots. Vidunderlig følelse. Alibiet for turen var verre. Vi skulle hente en pose med bakevarer fra en travel kafe, med en tett strøm av barnefamilier inn og ut, og folk på alle bordene tett utenfor. Jeg kviet, men det måtte gjøres. Ikke så naiv at jeg forventet samme avslappede ro gjennom det oppdraget der. Første stressbjeff kom allerede et par meter fra benken. Lett å håndtere med en sitt-kommando. Første ignorering av sitt-kommando kom ca 5 meter fra bordene. Valgte snu ham rundt en runde et par ganger. Kommunisere at den bjeffingen er uønsket og ikke fører dit han vil. Ventet ham ut på sitt-kommando. Det hadde effekt. Etter noen repetisjoner med full stans og krav om tyst og sitt for fremdrift kom vi oss mellom bordene, opp trappen og til døren. Ikke på slakt bånd, men uten trekking, på det såkalte trafikkhåndtaket. En ny favoritt. Super handy å manøvrere med.  Vi fikk ikke komme inn, men fikk servert på platten utenfor, hvor vi ble stående og stående og stående og stående og stående i halve evigheten. Jeg aner ikke nøyaktig hvor lenge, men antakelig i mer enn 20 minutter totalt. Det ble selvsagt noe bjeffing, og det ble selvsagt noen forsøk på å oppsøke blikkflørtere og vibbere ved bordene nedenfor, men alt i alt er jeg veldig fornøyd med unge Edeward. Det der var verdens mest distraherende miljø for ham. Jeg var kjip med bittesmå tørrforkuler kun servert for sladring og krevde veldig mye selvdisiplin av ham uten annen tilbakemelding enn ros. Han var jevnt over veldig flink til å beherske seg.  På tur derfra, etter å ha kommet oss litt bort fra bordene fjernet jeg alle krav i noen minutter, på tross av å ha en kaffe latte i hånden. Tenkte han trengte blåse litt ut med litt byks og lek. Tror det var en god vurdering å bare la ham få være i noen minutter, for han oppførte seg aldeles eksemplarisk igjen, helt på eget initiativ, innen et par minutter senere, og resten av turen, som ikke i det hele tatt ble som planlagt. INGENTING ble som planlagt, btw. Det skulle regne og det var helligdag. Vi skulle få både busser og sted for oss selv, trodde jeg, fra værmeldingen. Hadde pakket langline og leker for å ha det gøy sammen på et folketomt friluftsområde i 14 grader og regn. Istedenfor var det sol og ganske varmt og STAPPFULLT på bussen, av gniere med digre kofferter, som synes melkerute rutebuss til Værnes var bedre enn flybuss, så vi stod som sild i tønne på kokeplate. Ede oppførte seg SÅ fint på den kvelende varme og stappfulle bussen. Han imponerte de andre passasjerene. Den settingen der er noe han mestrer med glans. Ikke mange forsøkene på sniffing av underliv og sko jeg trengte: –Æppæpp'e for avbryte. Resten aldeles eksemplarisk adferd.  Ede er trygg på buss og tok seg en blund på turen tilbake til byen, uforstyrret av bussens bevegelser og pratet fra passasjerene. Det var som forventet at han ville blunde etter turen. Det som ikke var forventet var å bli frakjørt av bussen som skulle ta oss hjem. Den DRITTSEKKEN av en bussjåfør så oss komme LØPENDE fra en forsinket buss vi steg av fra holdeplassen RETT FORAN HAM. Han SÅ meg veive med armene i full galopp. Det var MINDRE ENN FEM METER IGJEN da han svingte ut fra holdeplassen og kjørte avgårde. Han trengte ikke å gjøre det der. Han kunne ventet. Den ruta hans har et flere minutter langt stopp i sentrum, bare to holdeplasser lenger frem. Å vente på oss hadde ikke forsinket bussen. Den ***** DRITTSEKKEN av en bussjåfør gjorde det der fordi han ikke ville ha med hunden.  Det var TO TIMER til neste avgang. To laaaange timer med ingenting å gjøre, ikke noe mykt Ede kunne ligge på, det var meldt REGN, og Ede burde få komme hjem og sove. Istedenfor stod vi stuck i sentrum på trangt budsjett uten noe å hvile på. Jeg begynte gråte fortvilet, vel vitende om hvordan overstimulert valp pleier slå ut i ville raptuser, og hva slags dyremishandling jeg synes det er å be en hund legge seg til å sove på steinhardt steingulv inne på sentralstasjonen eller hard asfalt i regnvær utenfor.  Rusletur i sentrum fremstod som det minste ondet, så vi ruslet avgårde. Planen var å få kjøpt oss en softis og finne et sted hvor Ede kunne slappe av. Vi ruslet og ruslet og ruslet og ruslet. Ingensteds hadde noen tilgjengelig servering. Eneste servering vi fant var noen shady og overprisede matvogner uten verken kaffe eller softis, og vi fant heller ikke noen benk med gress tett nok på til at vi begge kunne raste der. Det var enten benk til meg eller gress til ham. Ufattelig lite hundevennlig by. Vi ruslet og ruslet og ruslet som forvirrede hjemløse.  Til min overraskelse kom aldri den raptusen han pleier få om jeg drar strikken for langt hva angår lengde på tur eller mengde inntrykk. Han hadde virkelig fått dosen sin av begge deler, men han var helt rolig og veloppdragen. Fremstod nesten som voksen.  Uinteressert i mer lek, ingen forventninger om godis. Vi bare gikk og koste oss i en forholdsvis folksom by, gitt helligdag og værmelding. Regnet uteble, lik den forventede raptusen.  Vi entret en park med en bråte bråkete duer og måker, ikke engang antydning til byttedrift. Så dem, hørte dem, passerte nonchalant en halvmeter fra dem. Greit nok, han var litt nysgjerrig på dem, men dette er å være avslappet i settingen:   Viser seg altså at Edeward identifiserer seg selv som bygutt. Sentrum er hans komfortsone. Har igjen for miljøtreningen i pregningsperioden.  Vi tuslet rundt i byen i nesten 1.5 timer. Kun få ganger trakk han litt mot noe spennende, ikke mot folk ✅ Som en bonus fikk vi etterpå handlet is på sentralstasjonen uten lyd og uten labber på disken. Han var super tålmodig og flink på *leave it* mens vi spiste den og han gikk pent av bussen på egne bein da vi kom hjem.  En god dag 🥰  
    • Hei jeg er på utkikk etter en hundetrener, som er god på adferd. Det gjelder tilvenning av hund og små barn, og at hunden har veldig eiebehov til eier.  kom gjerne med tips om dere har noen som kan hjelpe til med det, eller om det er noen som har tips. 😊
    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...