Gå til innhold
Hundesonen.no

Røyking i hundemiljø


Roza

Recommended Posts

  • Svar 390
  • Created
  • Siste svar
Kanskje like mye som du vel mener at alle som ikke røyker er intelligente...?

Hadde det ikke vært deilig om verden faktisk VAR så svart og hvit, ikke noen gråsoner, ingen unntak fra reglene eller navie fordommer og fordømming av andre mennesker?

Susanne

"jeg synes det er teit med krig og fred og sånn..."

Nei da har du ikke lest inlegget mitt. Jeg mener at man kan ikke si at noen er inteligente og noen ikke så smarte. Jeg tror at man kan ikke si sånt. At iq er et blindspor i det heletatt å diskutere, for det er smarte og mindresmarte både blandt røykere og ikke røykere. Det blir for dumt å påstå noe annet. Jeg er i grunn overrasket at man i det heletatt sitter her å diskuterer noe slikt. Det er bare for dumt.

Trodde jeg prøvde å forklare i inlegget mitt hvorfor enklte kanskje har kommet på en slik tanke. Og argumenterte for hvorfor det ikke kan ha noe med iq å gjøre i det heletatt. Men er vist ikke så god til å ordlegge meg.

Men som sakt du har missoppattet. Det var jo det motsatte jeg ville fram til. At vi alle er en del av befolkningen med både genier smarte og mindre smarte alt i en blanda hurv. og det er bra det er slik for man trenger alle sammen og de forskjellige går jeg ut fra fordeler seg noen lunde likt både her og der.

Hilsen Roza.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo ikke sammenligne røyk med godteri/potetgull/fast food da. Røyk er faktisk helseskadelig for folk rundt en! Å være passiv røyker er jo vel så farlig som selv å røyke. Man kan ikke sammenligne det bare fordi det er usunt. En nuffe og en flat er ikke det samme selv om begge er sorte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så... du mener det er det er stjerneelevene som smugrøyker på hjørnet...?

Eh... hvis du lurer på det FF, så tilsier jo det at du mente det omvendte isted... *ups*

*klippet*

Har også blitt kjent med en ung dame, hun var avheing av å ha en oksigen flaske rund med seg over alt. Hun fikk kols som barn. Hadde ikke røyket en dag selv, men begge foreldrene røyka. De synes selv de var veldig hensynsfulle, men de røyka mens de var ute med barnet. og det ente med at hun måtte bo hoss fosterforeldre. Men hun ble tatt fra foreldrene for sent, skaden var alt gjort. Og foreldrene hennes de røyker fremdeles. Man kan jo lure på om de var mer glad i sigarettene enn barnet.

*klippet*

Unnskyld, men nå ler jeg her. Du forteller om en dame, som fikk KOLS som barn. Siden hun ikke hadde røykt i det hele tatt, så er det foreldrenes skyld fordi de røykte når de var ute med henne.... (jeg sliter med å følge dette her- må ha det inn med teskje), SÅ måtte hun flytte til fosterhjem fordi foreldrene røykte, men KOLS var allerede et faktum. Og de elsker ikke barnet sitt fordi de røyker enda.

Altså, ehem... for det første, hvordan vet du at hun fikk KOLS pga utendørsrøykingen til foreldrene? Da må hun hatt særdeles dårlig fysikk hvis det skal så lite til. Imidlertid, så er det verre at du mer eller mindre påstår at jenten måtte på fosterhjem fordi foreldrene røykte?

Jeg antar at du virkelig har bommet enormt med formuleringen, men jeg ler enda som sagt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler man ikke røyk, må man ihvertfall holde seg unna hestemiljøet, det er enda mere innrøyket enn hundemiljøet syns jeg :lol:

Vi røykere får jo ikke lov til å ta oss en røyk noen sted snart, så til alle "anti-røykere" bare bit tenna sammen og vent :

Snart kommer det nok til å bli strengt forbudt å røyke offentlig også, og det eneste stedet vi kan nyte en røyk er innenfor våre egene 4 vegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart kommer det nok til å bli strengt forbudt å røyke offentlig også, og det eneste stedet vi kan nyte en røyk er innenfor våre egene 4 vegger.

Ja- ihvertfall så lenge man ikke er "dum" nok og får barn, da må man vel gjerne 20 meter bort fra eget hus også for å røyke og passe på at man ikke er innen noen andres grense :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, men nå ler jeg her. Du forteller om en dame, som fikk KOLS som barn. Siden hun ikke hadde røykt i det hele tatt, så er det foreldrenes skyld fordi de røykte når de var ute med henne.... (jeg sliter med å følge dette her- må ha det inn med teskje), SÅ måtte hun flytte til fosterhjem fordi foreldrene røykte, men KOLS var allerede et faktum. Og de elsker ikke barnet sitt fordi de røyker enda.

Altså, ehem... for det første, hvordan vet du at hun fikk KOLS pga utendørsrøykingen til foreldrene? Da må hun hatt særdeles dårlig fysikk hvis det skal så lite til. Imidlertid, så er det verre at du mer eller mindre påstår at jenten måtte på fosterhjem fordi foreldrene røykte?

Jeg antar at du virkelig har bommet enormt med formuleringen, men jeg ler enda som sagt :lol:

Jeg å lurte litt på denne. Og håper Roze kan komme med en oppklaring :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg å lurte litt på denne. Og håper Roze kan komme med en oppklaring :lol:

Jeg stusset også på denne... Håper virkelig ikke barnevernet kommer og henter min sønn...

Jeg røyker og så er jeg alenemor på toppen av det hele og med to aktive hunder... Kan det gå bra??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Da var det denne oppklaringen da. Vet ikke om jeg kan klare noe særlig opp. Vet ikke så veldig mye om saken. Var kanskje dumt å ta opp noe som en ikke har grundig kunnskap om.

Dere vet man sitter på et venterom hos legen og så kommer man i snakk. Der satt altså en ung dame med en flaske surstoff på jul og slange opp i ansiktet. Hun foralte meg da at hun hadde måtte gå ut og inn av sykehus siden hun var ganske liten. Man får jo ikke alle detaljer når en sitter slik å prater. Men hun fortalte meg nå at hun hadde astma og dårlige lunger. Foreldrene var blitt rådet av legen å ikke røyke i barnets nærvær. Men de røyket inne over alt men ikke når hun var til stede. Men røyken lå jo i hele leilligheten. Men ute røyket foeldrene selv om hun plades av røyken når de var i lag. Stadig måtte hun inn på sykehus fordi hun fikk nye og kraftigere astam anfall for hver gang. Hun ble verre og verre. Til slutt ente det med at hun fikk kols så alvorlig at hun var avheig av å gå rundt med den surstoff flaska. Jeg forstod det slik at det var derfor hun havnet hos fosterhjem fordi det var så skadelig for henne å fortsette å bo hjemme.

Så jeg bare gjenforteller det hun sa til meg. Noen mer detaljer har jeg ikke. Satt bare sammen et par timer. Ikke bare bare det da. Av og til er det mye venting for å komme til lege. Og vi begynte ikke å prate i lag før etter en liten stund. Men hun hadde selv ikke røyka . Legen mente sa hun at hun var blitt så dårlig fordi hun hele tiden var ustatt for passiv røyking.

Og selvsag så var lungene sikkert svak i utgangspunktet. og hun hadde jo astma sikkert fra fødsel av, men det er da en antakelse fra min side.

Vet ikke om det ble noe særlig oppklaring jeg. Kan ikke gjøre stort annet enn å gjennta. At foreldrene ikke var glad i henne sa hun ikke. Det var kunn et tankespill som jeg mener man lett kan trekke, men at jeg ikke har noe tro på. .

Om det var andre forhold som også var med å gjorde at hun havnet på fosterhjem har jeg ingen kunnskap om. Jeg har selv aldri hørt om sånt før. Men syntes da hun sa det at det hørtes logisk ut. Jeg hadde jo selvsagt lett for å sette meg inn i hennes situasjon.

Må jo være fryktelig å ikke tåle røyk å da bo i et hus hvor det røykes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusset også på denne... Håper virkelig ikke barnevernet kommer og henter min sønn...

Jeg røyker og så er jeg alenemor på toppen av det hele og med to aktive hunder... Kan det gå bra??

Nei da, Du må vel ikke fly stadig vekk til sykhuset med din sønn fordi han ikke får puste på grunn av din røyking. Går ut fra det i hvert fall.

Det var jo det som var saken. I hvert fall slik jeg forstod det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne... Nå kjenner jeg at jeg ble sinna! Jeg har ikke EN ENESTE GANG i denne debatten sagt noe som helst om å være dum! Jeg har ikke engang ymtet frempå om tanken! Så før du blåser deg opp, så bør du kanskje lese innleggene mine en gang til.

Bu freaking hu! Slo det deg at ikke HELE resten av innlegget var til deg?

Det ble sagt at høy/lav utdanning og røyk ikke hang sammen overhodet, fordi de fleste begynte tidlig å røyke.

akkurat det har jeg en "tjaa"holdning til - for hvem kan egentlig argumentere mot at det ikke er de mest skoleflinke elevene som smugrøyker på hjørnet på ungdomsskolen? Jeg sier ikke at det alltid er sånn, men som oftest. og det er da et MILJØ - enten man liker å kalle det det eller ikke.

Dette har du skrevet tidligere her:

Dette blir kanskje en brannfakkel, MEN røyking kan jo også føre til at man tar ulike valg senere i livet. Ikke røyken i seg selv, men miljøet det medfører.

Det er som regel ikke klassens fremadstormende stjerneskudd som røyker på hjørnet av skolen i en alder av 14, eller...?

Nå er jo jeg av den oppfatning at røyking og utdannelse ikke har en KLAR sammenheng, men man kan spore enkelte ting tilbake til valg som ble tatt i ung alder.

Jeg er ganske sikker på at jeg ikke "vanker" med NOEN av de som sto på røykehjørnet på ungdomsskolen jeg gikk på, hverken da eller nå. Jeg har faktisk aldri vært i noen "miljøer" annet enn hundemiljøet, og om DET er et dumt valg så er det ganske mange av oss på forumet her som er i samme båt, enten de røyker eller ikke.. Jeg har faktisk alltid vært "snill pike", min eneste last har vært røyking - jeg drakk knapt som ungdom, og jeg drikker ikke nå, jeg har aldri drevet med narkotika, ikke stjeler jeg, ikke snyter jeg på skatten og ikke snylter jeg trygd - så hva slags "miljø" er det du mener?

Ikke har jeg vært spesielt dårlig på skolen noen gang heller, jeg har alltid ligget litt over snittet, til tross for manglende innsats - ja, DET var et dumt valg, tenk så bra karakterer jeg ville fått om jeg bare hadde gidda å anstrenge meg litt, sant? Men jeg er ganske sikker på at DET dumme valget, har mer med behandling fra klassekamerater å gjøre enn at jeg røyka. Man trives ikke så godt på skolen når man blir duppa i do og får skulderen nesten slått ut av ledd - merkelig nok. Så nei, jeg var neppe "klassens stjerneskudd", men det har ingenting med røyking å gjøre, og det provoserer meg at du antyder at det er en sammenheng - selv om den ikke er KLAR, som du skriver - mellom intelligens, utdannelse og røyking.

Jeg gjorde det selv! Tenk det! Det var kanskje ikke de beste karakterene som sto i fokus, med det spennende og litt ulovlige med røyken som lokket. De menneskene som delte den tiden med meg på hjørnet er jeg glad jeg ikke "henger med" lenger.

Alt man gjør, og SPESIELT hvem man gjør ting med former livet ditt i større grad enn man skulle tro, så det å si at dette ikke kan ha noen påvirkning på for eksempel satsing på høyere utdannelse vil nok ikke falle i god jord hos for eksempel statsvitere og sosionomer. Heldigvis finnes det også i de fleste tilfeller rom for forbedringer, og verdier endrer seg med alderen.

Bare ikke angrip meg for å ha noe som helst med "røykere er så dumme"-farsotten som har gått over deler av denne debatten. Det blir meningsløst.

Du får snakke for deg sjøl når det gjelder hvorfor dine karakterer ikke sto i fokus, for min del så hadde det fint lite med "spenning og ulovlig" å gjøre. Det er DET som irriterer meg, at du går UT fra at jeg har gjort mine dumme valg på samme grunnlag som DU har gjort dine - og bland det sammen med disse innleggene:

Hva jeg personlig syns om røykere er nok så skuffende og besserwiss aktig som at at dere vet ikke bedre.. For virkelig.. visste dere hvor mye røyken skader kroppen deres så hadde dere ikke røyket, (med mindre dere er ekstremt tjukke i hodet og har et reelt ønske om å død veeldig langsomt og smertfullt).

Tja, du kan vel tolke det akkurat som du vil? Jeg mener at røykere røyker fordi de enten ikke vet bedre ifht skadevirkninger og prognose et aktivrøykeliv fører til, eller at de er ganske tjukke i huet om de likevel insisterer på å fortsette røyking informert om skadevirkninger og prognose spesielt når de ikke lar seg avrekke av en lang og smertefull død a'la lungekreft og KOLS. Hvilken karakteristikk som passer deg best, vet vel helst du?

Altså, det er ikke lurt å forgifte kroppen sin med røyk. Det er dumt, det er et dumt valg, og jeg beklager over at enkelte blir støtt over mitt resonnement. Men det er slik jeg ser det. Å si at røyking er lurt blir for meg som å hevde at jorden er flat, det er rett og slett feil.

For å være frekk, så for å presisere helsepersonell, så vil man vel gjerne heller si sykepleiere, og ikke leger? Sykepleiere går vel gjerne helse og sosialfag, og har en lettere(i forhold til allmennfaglig) og kortere utdannelse. Leger har høyere utdannelse. Så kanskje man faktisk kan si at sykepleierne er tjukkere i hodet? :lol:Det er jo ikke akkurat noen hemmelighet at det mer vanlig å røyke for dem som har ingen/liten utdannelse i forhold til dem som har høyere utdannelse.

...det er farlig å forveksle det å være intelligent med det å være smart. :lol:

Ingen regel uten unntak. Jeg er fullt klar over at det ikke er politisk korrekt å si, men gjennomgående vil jeg påstå at folk som er intelligente/har høy utdannelse(kan være to forskjellige ting det der) røyker langt mindre enn dem med lite utdannelse/som er mindre intelligente(kan også være to svært forskjellige ting). Ser det bare på universitetet hvor jeg går. Studentene står ikke utenfor og røyker, men de som jobber i kantinen gjør. Det betyr selvsagt ikke at noen er mer verdt enn andre, men jeg synes at det er en interessant observasjon.

Men nei, det er ingen her som har sagt at røykere er mindre intelligente og har lavere utdannelse? Det bare ligner veldig.. Og det er klart at din påstand om at røyking fører til at man gjør gale valg siden ikke har noe med å antyde at folk som røyker er mindre intelligente og har lavere utdannelse? Det bare ligner det og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler man ikke røyk, må man ihvertfall holde seg unna hestemiljøet, det er enda mere innrøyket enn hundemiljøet syns jeg :lol:

Vi røykere får jo ikke lov til å ta oss en røyk noen sted snart, så til alle "anti-røykere" bare bit tenna sammen og vent :

Snart kommer det nok til å bli strengt forbudt å røyke offentlig også, og det eneste stedet vi kan nyte en røyk er innenfor våre egene 4 vegger.

Om røykere faktisk var flinkere til å ta hensyn, kanskje det ikke ville blitt noe problem?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om røykere faktisk var flinkere til å ta hensyn, kanskje det ikke ville blitt noe problem?!

Men snille Monica. Mange av oss har jo sagt oss enig vedr. dette med å røyke utenfor innganger o.l.

Men når andre her inne også vil at man ikke skal røyke mens man går bortover fortauet, så er det jo klart at det blir for mye forlangt!

Da er det ikke lengre tale om å ta hensyn, men å pålegge hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne debatten har jo virkelig gjort en helomvending...! Siden mange har blitt så støtt og sinna (over det jeg har skrevet...?) så vil jeg prøve å oppsummere akkurat hva jeg mener.

Først og fremst: Røyking og intelligens har ingen sammenheng.

Deretter har jeg også sagt at dersom man virkelig er sååå allergisk som noen later til å være, bør man kanskje revurdere sin påmelding til nettopp slike arrangementer det i utgangspunktet var snakk om.

Som jeg har sagt før i denne debatten her har jeg ingen problemer med folk som røyker. Absolutt ikke!

Og jeg har heller ikke sagt at røykere har lavere utdannelse. Jeg har tvert imot argumentert mot innlegg om at studentene på universitetet ikke røyker - men at derimot kantineansatte gjør det. Dette er TULL. I alle fall ved de universitetene jeg har vært student ved; Blindern og Bergen.

Grunnen til at jeg ble interessert i nettopp denne biten med utdannelse er at det er veldig tettliggende fjorårets pensum. Jeg skjønner at innleggene mine kunne misforstås - men jeg trekker altså ingen slutning. Jeg bare syntes det er spennende med oppvekst, arv og miljø. Jeg beklager at det ble feiltolket, for det var virkelig ikke noen "skjulte budskap" eller hinting i noen retning - bare en spennende observasjon som litt sære folk kan plukke opp og ekspandere i hodet (for eksempel meg). Jeg prøvde også bevisst å bruke MEG SELV som eksempel, og ingen andre for å prøve å unngå å tråkke noen på tærne - noe som tydeligvis ikke gikk.

Og den "Krig og fred og sånn"-kommentaren jeg tror var ymta til meg...Den måtte jeg le litt av, for er det noe verden IKKE er for meg så er det svart/hvitt. Ved siden av å lære meg russisk, studerer jeg politikk, kultur og samfunn - og det viktigste man da må gjøre er å ta ALLE eventualiteter med i det store bildet - noe jeg gjorde et forsøk på her.

Det var IKKE meninga å stigmatisere noen, og det er synd noen har oppfatta det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om røykere faktisk var flinkere til å ta hensyn, kanskje det ikke ville blitt noe problem?!

Er jo måte på hvor mye hensyn vi skal ta også da, er jo ikke bare på skøy jeg sier at snart er det ikke lov til å røyke offentlig. Har akkuratt vært på ferie i et land som nettopp det var en regel, er nok ikke alt for mange år til det blir det samme i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om røykere faktisk var flinkere til å ta hensyn, kanskje det ikke ville blitt noe problem?!

Nå har det vel gjentagende ganger i denne diskusjone vært sagt fra røykere at de er mer enn villige til å ta hensyn. Men det handler vel også litt om at man faktisk må si fra om man har så sterke plager også. Jeg har aldri i min villeste fantasi forestilt meg at noen ikke melder seg på utendørsaktiviteter pga røyking...

Og selv om alle oss her inne aldri noen sinne kommer til å stille oss i døråpningen for å røyke mer, kommer det allikevel til å være mange som ikke har fått med seg denne diskusjonen. Jeg har i hvert fall aldri stått der av den grunn at det har vært min rett, lufta er for alle osv, jeg har stått der fordi jeg vil ha en røyk, og at det er det første og beste stedet... NÅ vet jeg bedre, at folk faktisk kan bli syke av det, og kommer til å tenke over det siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men snille Monica. Mange av oss har jo sagt oss enig vedr. dette med å røyke utenfor innganger o.l.

Men når andre her inne også vil at man ikke skal røyke mens man går bortover fortauet, så er det jo klart at det blir for mye forlangt!

Da er det ikke lengre tale om å ta hensyn, men å pålegge hensyn.

Gidder ikke qoute alle. Men det har også blitt sagt av røykere at de ikke bryr seg så lenge de var der først, eller om personen bare ikke liker røyk o.l.

Men ja, om man går å røyker der folk faktisk kan unngå dem, så bør det ikke være til bry for noen. Men så lenge folk ikke klarer å holde dette, vil det bli strengere lover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke qoute alle. Men det har også blitt sagt av røykere at de ikke bryr seg så lenge de var der først, eller om personen bare ikke liker røyk o.l.

Men ja, om man går å røyker der folk faktisk kan unngå dem, så bør det ikke være til bry for noen. Men så lenge folk ikke klarer å holde dette, vil det bli strengere lover.

Da var det snakk om ett sted det var VALGFRITT å oppsøke, ikke en inngang man var nødt til å gå igjennom. Kanskje litt forskjell på det? Eksemplet som var brukt var inne i ett busskur. Man mister ikke bussen om man står 5 m utenfor skuret liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha sagt det, så har jeg tatt kollektiv trafikk i dag, og var plutselig svært bevisst hvor jeg røyket hen i "busskuret" i Sandvika. Jeg ble faktisk litt overrasket over at det var plassert askebeger "inni" der (en laaaaaang byggetingsak med tak og tidvise vegger, liksom). Jeg passet også på at jeg ikke sto et sted hvor noen MÅTTE passere meg, så denne tråden har tydeligvis hatt en funksjon til tross for at alle mener at alle de andre bør ta hensyn..

Men du bcRex, jeg har faktisk opplevd at folk gikk etter oss og fortalte hvor lite likte at vi røyka, og hvor vondt det lukta og at det plagde dem. Så dette med å ta hensyn og å oppføre seg høflig - det gjelder neppe bare oss med usunne vaner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke qoute alle. Men det har også blitt sagt av røykere at de ikke bryr seg så lenge de var der først, eller om personen bare ikke liker røyk o.l.

Men ja, om man går å røyker der folk faktisk kan unngå dem, så bør det ikke være til bry for noen. Men så lenge folk ikke klarer å holde dette, vil det bli strengere lover.

Da var det snakk om ett sted det var VALGFRITT å oppsøke, ikke en inngang man var nødt til å gå igjennom. Kanskje litt forskjell på det? Eksemplet som var brukt var inne i ett busskur. Man mister ikke bussen om man står 5 m utenfor skuret liksom...

Takk for at du iallefall har sett forskjellen. Nå begynner jeg å bli litt oppgitt her over andre som regelrett overser dette poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver dag dør 20 mennesker i Norge på grunn av tobakksskader. Hver dag begynner 30 unge å røyke. Omkring halvparten av disse vil komme til å dø av tobakksskader dersom de ikke slutter å røyke. Det er flere som dør av passiv røyking enn i trafikkulykker hvert år. Det er således heller ikke en privatsak hvor du røyker.

*Klippet fra Tidsskrift for Den norske lægeforening*

Skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Men ja, om man går å røyker der folk faktisk kan unngå dem, så bør det ikke være til bry for noen. Men så lenge folk ikke klarer å holde dette, vil det bli strengere lover.
Du må gjerne gå over gata dersom du møter meg røkende i fri luft. Men om du skjeller meg ut fordi jeg mot formodning skulle finne på noe så formastelig som å gjøre noe som faktisk per idag er lovlig, måtte du, på en hyggelig måte regne med å få svar på tiltale.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...