Gå til innhold
Hundesonen.no

Røyking i hundemiljø

Roza

Recommended Posts

Jeg er en røyker men ikke aktivt i noe hundemiljø så det er ikke jeg som plager allergiske hundeeire. Jeg er heller ikke allergisk for pelsdyr eller pollen. Jeg kan derimot reagere veldig på parfymeriprodukter og må stadig vekk gå ut av butikker eller offentlig transport. Det er svært irriterende, men jeg kan liksom ikke se for meg at andre skal ta hensyn til dette problemet. Ikke kjenner de til det og ikke skjønner de hvorfor jeg bråsnur i døren. Av naturlige grunner holder jeg meg unna steder hvor jeg vet jeg får problemer. Mine problemer kan sammenliknes med trådstarters.

At røykere benytter anledningen til å ta seg en røyk utendørs skjønner jeg veldig godt fordi det er snart det eneste stedet man kan røyke. Men jeg er sikker på at de fleste vil vise hensyn så sant det praktisk lar seg gjøre og det er lettere å be folk ta røyken sitt et annet sted enn å be halve Oslos befolkning om å vaske av seg sminke, parfyme og bodylotion. Selv hadde jeg blitt svært provosert av store røykeforbuds skilter på et utendørsarrangement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 390
  • Created
  • Siste svar
det er i alle fall ikke skadelig for andre... med mindre det er ostepop! DET lukter vondt det! :P

Nå var vel PIP's ønske her å forby ALL form for tobakk, inkl snus og skråtobakk - DET er heller ikke produkter som skader andre, så jeg lurer fortsatt jeg.... nevn EN positiv ting med potetgull (utenom de nevnte: smaker godt, gir penger i kassa).

Hva med alt annet skadelig man utsetter seg for? Alkohol, fet mat etc? Er de høyt utdannende mindre "tørste" enn de med mindre utdanning, tynnere og sunnere? Trener de mer? osv...

Æhhhhh... selvsagt er vi høyt utdannede supersunne, ultrahelsefreaker som kommer til å leve et godt og langt liv til vi skrumper inn på et eldrehjem 110 år gamle *flir*. Det skulle da baaaare mangle :P .

Forøvrig finnes det vel faktisk undersøkelser som sier at høyt utdannede mennesker faktisk har en helsegevinst framfor dem uten utdanning (det framstilles jo gjerne sånn i tabloidene iallefall uten at jeg skal gå i dybden på det)...

Forøvrig hadde jeg faktisk aldri trodd jeg noen sinne skulle forsvare røykere, men dette provoserte meg så til de grader at jeg taler røyerens sak UTEN PROBLEM faktisk. Nå er det lagt så store begrensninger på adgangen til å røyke at jeg faktisk ikke merker lenger at folk røyker !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roza, vi forstår at du ikke mente å tråkke på noen tær, og at dette er et stort problem for deg. Som du ser, vil de aller fleste av oss ta hensyn også, blant annet med å ikke stå rett utenfor inngangsdører og røyke (er det noen som har lagt merke til inngangen til Vikingskipet, forresten? Der syns selv jeg som røyker at det lukter litt i overkant av sigaretter, så jeg forstår at det er et problem for deg). Det er vel heller ikke du som kommer med "dum"-argumentet :P

Det er et vanskelig tema å debattere saklig, særlig fra mitt ståpunkt. Det er ingen god grunn til å røyke, og man har ingen gode argumenter som kan forsvare røyking, sånn egentlig. Jeg hadde ikke tenkt å si noe heller, for hva kan man si? Annet enn å være trassig og trampe med foten og si "jammen, jeg VIL røyke jeg!"

Det jeg reagerer på, er to ting, holdningen om hvor dum man må være for å røyke, samt det at man forlanger/krever/ber om at det blir tatt hensyn, samtidig som man nekter å se at akkurat de argumentene dere bruker MOT røyking, kan brukes mot det å holde hund eller det å bruke parfyme.

MrsPowers: Jeg syns holdningen du har er nedlatende. Ikke bare til røykere, men til folk med lavere utdannelse - og da snakker vi tydeligvis om "helt ned" til høyskoleutdanning. Sykepleiere er nemlig høyskoleutdannet, det er en 4 år lang utdannelse på høyskolen, om jeg ikke husker helt feil. La oss se om jeg ressonerer det du mener riktig her:

- Man er dum som røyker

- Det er fler som røyker som har lavere utdannelse

- Man er dummere om man har lav utdannelse enn om man har høy

- Det er flere sykepleiere enn leger som røyker

Det er riktig, sant? Så man er altså dum om man "bare" høyskole-utdanner seg til å bli sykepleier? Jeg håper du aldri trenger å være på sykehus, for de som steller deg er disse dumme sykepleierene. Legen ser du stort sett bare under behandling.

FoxyFish: Hva for slags "miljø" havner man i om man røyker, egentlig? "Dumme-miljøet"?

Jeg er forøvrig smart nok til å skjønne at man neppe får mye sympati og forståelse av folk man kaller dumme. Det vekker ikke helt den store samarbeidsviljen heller, merkelig nok.

Det irriterer meg denne "fordumminga" av folk som røyker. Av alle dumme ting jeg har gjort i mitt liv, kan jeg skylde på røyken, liksom? Litt sånn "ja, jeg burde ha visst bedre, men jeg røyker jeg, skjønner du. Jeg havnet i et litt dårlig miljø pga røyken". Men for all del, tusen takk for unnskyldninga jeg kan bruke for alle dumme valg jeg tar videre fremover - det forventes ikke mer av en som meg.

Helseskade - Jo, alle veit at det er skadelig å røyke. Alle vet i dag mye mer om hva slags skader man får av å røyke. Mine barn f.eks. veit mer om røyke-bivirkninger enn hva jeg gjorde når jeg var på deres alder - de er omtrent på den alderen jeg var når jeg begynte å røyke. I dag er det helt utenkelig at man begynner å røyke som 12 åring, men når jeg var 12 år, fikk jeg faktisk kjøpt røyk selv, og det er neppe fordi jeg så så voksen ut - jeg så ikke gammel nok ut selv etter at jeg fikk barn jeg. Det har vært en enorm holdningsendring til dette med å røyke de siste 20 årene (som jeg har røkt), selv om man visste at det var skadelig selv den gangen.

At det er "feil" å sammenligne allergi mot hund og allergi mot røyk? Nei, jeg syns ikke det jeg - men jeg er jo erklært dum fordi jeg røyker, så det har kanskje sine naturlige grunner at jeg ikke skjønner hvorfor det er feil.

- Nei, hundehold er ikke skadelig for alle som utsettes for det. Men, hjelper det de få som ikke får tatt bussen fordi det er lov å ha med dyr der? Det er jo tydeligvis sånn at hensynet til de få som er hyperallergiske, skal gå foran hensynet til alle andre - ihvertfall når det gjelder røyking, sant? Så hvorfor skal ikke det gjelde folk som er hyperallergiske mot dyr eller parfyme?

Vi ser jo og i ymse diskusjoner hvor hensynsfulle hundeeiere er, sånn generelt sett - utfra det så kan man vel kanskje argumentere for at hundeeiere er dumme og usympatiske, om man skal følge konklusjonen om røykeres intelligens/smarthet.

Det ligger igjen hundedrit overalt, det må oppfordres på hver eneste innendørs utstilling om at man plukker opp hundehår man har børstet eller klippet av inne i hallen, mens det på alle utendørs utstillinger må minnes på at det blir veldig varmt i biler så vær så snill å sjekke hunden din, vi slipper hundene våre enten det er lov eller ikke, det tas med hunder inn på både kollektivtrafikk og i butikksentere og folk med hundefobi får bare lære seg å leve med at det finnes hunder i samfunnet. Vi lar hundene våre hoppe på folk og forventer at folk ser forskjell på at Fido bare er glad og at Fido er nervøs eller Fido er sint, og alle barn i hele verden burde lære seg å omgås våre hunder, slik at vi slipper å oppdra de og ta ansvar for at de ikke havner i en situasjon hvor de kan bite - sånn kort oppsummert.

For en som ikke er interessert i hund, som er allergisk mot hund, er redd for hund, eller en kombinasjon av alt, så er vårt hundehold like plagsomt som røyking tydeligvis er.

Parfyme - det er faktisk ikke nødvendig på noen måte å spraye på seg bøtter og spann, og for en som er allergisk mot parfyme, så er det like plagsomt som røyking er for noen. Det oser parfyme av ganske mange produkter, som tøymykningsmiddel og hårspray. Det er bare forfengelighet som ligger bak det å bruke parfyme.

Det argumenteres med at røyking skader andre, og derfor burde alle tobakksprodukter bli forbudt (jeg regner med at det blir det og, den dagen staten taper penger på alle som røyker - enn så lenge betaler vi oss selv og litt til med skatter og avgifter på lasten vår). Helt greit, la oss forby alt som skader den som bruker det og andre? Alkohol, f.eks.

Alkohol ødelegger flere familier enn røyk gjør, det er ingenting som er dummere enn en drita person (siden dumhet er et argument, liksom), det finnes folk som dør eller skades pga andres alkoholforbruk (fyllekjøring og fyllevold). Ikke lukter det godt av en som dunster fyll - det plager MEG, når det lukter "gammel moro" i lange baner. Det er ikke spesielt sunt for den som forbruker alkohol heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oldemor på 97 år røyker. ser da ut som henne har klart seg, men sier da ikke det ikke er farlig.

øker jo risikoen for hjerte og lunngesykdommer, kols det enne etter det andre når man røyker.

(kols kan man få av og ikke ha røyket også da)

var på juleavsluttning i barnehagen her om dagen sammen min 5år gammle sønn, de skulle gå tenne julegrana spise grøt og drikke gløgg. det jeg lot godt merke til var at flere av foreldrene gikk på utsiden og tok seg en sigg. Jeg stod og måpet passet liksom ikke helt inn. røker selv, men klarer da og vente..

tar seg ikke bra ut og stå og røyke ved siden av en barnehage, eller være på hundeutsillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh mulig jeg gikk glipp av poenget her, men skal altså du få lov til å kalle oss røykere tjukke i huet? Men vi må vennligst holde oss i ørene? *lese en gang til tror jeg* Nei... fortsatt tungnem.

Ja røyking er ett valg, det er jeg helt enig med deg i. Nå er det slik da, at det valget har vi tatt, og dere kan ikke bestemme at vi skal velge noe annet, det er vårt valg.

Så røykere og hundeeiere er en gruppe vi kan være slemme mot? Hvorfor ikke hakke litt på de andre som har ett valg, men likevel har ett problem? Vil ikke trekke frem eksempler siden folk lett blir støtt av slikt, og jeg tar hensyn til det :P

Jeg har allergi mot parfyme, spesielt de som er nysprayet. For ikke å snakke om hårspray. Alle sterke lukter slår meg ut. Jeg klarer ikke å fokusere og tenke klart, jeg får migrene og blir mest sannsynlig liggende hjemme i ett par dager pga det. Du som sier du tar hensyn til slikt, det har jeg skikkelig vondt for å tro på. MEN det er mitt problem, jeg hater det, men kan ikke banke på damen/mannen foran meg og be henne flytte seg fordi JEG får migrene og kommer til å slite med det i to dager? Eller kan jeg det?

Mikkel: Jeg er en røyker bak teltet, og helt ærlig, jeg har ikke tenkt på det, men skal helt klart ta hensyn i ettertid. Er nervøs og da glemmer man at det finnes andre rundt en. Prøver så langt jeg kan å ta hensyn til de som sier i fra til meg, men nå har det seg slik at jeg ikke kan lese tankene til hverken den ene eller den andre og da er det ikke så lett å gjøre noe med det.

Som du sier, røyking er et valg, og du har valgt å røyke i likhet med mange andre.

Greit for meg, bare jeg slipper å bli påtvunget røyken deres i inngangen til et hvert kjøpesenter, hundeutstilling, kurs idrettsarrangement.

For jeg har nemlig valgt å ikke røyke, men må nødvendigvis ha rett til å gå inn og ut av slike arrangementer vel?

Hvorfor må det røykes i døra egentlig?

Er det sååå vanskelig å gå et stykke unna slik at vi andre slipper?

Allergi er no ordentlig dritt, uavhengig av hva man reagerer på.

Men synes ikke man kan sammenligne allergi mot parfyme med allergi mot røyk.

Har enda til gode å se folk som stimler sammen i døra på kjøpesenteret og står i grupper og sprayer seg med parfyme, eller hårspray.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enda til gode å se folk som stimler sammen i døra på kjøpesenteret og står i grupper og sprayer seg med parfyme, eller hårspray.

Hæhhh ? Har du ikke sett den ekle parfymemafiaen som nå - spesielt før jul - rotter seg sammen på parfymeriene og ikke engang FORSØKER å holde sine laster for seg selv ? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæhhh ? Har du ikke sett den ekle parfymemafiaen som nå - spesielt før jul - rotter seg sammen på parfymeriene og ikke engang FORSØKER å holde sine laster for seg selv ? :P

Jeg har heller ikke sett denne parfymemafiaen og om man er allergisk mot parfyme oppsøker man vel strengt tatt ikke et parfymeri? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nææi.

Mulig vi her i Tromsø er forskånet for denne mafiaen foreløpig?

Vi har da akkurat fått utenlandske tiggere her i byen, så vi ligger litt etter i utviklinga. ^_^

Hva folk gjør inne på parfymerier, det er jo en annen sak, det kan man jo som allergiker unngå.

Selv om det er trasig at man skal bli begrenset av sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For jeg har nemlig valgt å ikke røyke, men må nødvendigvis ha rett til å gå inn og ut av slike arrangementer vel?

Vel, regner med at du har utdanning og kan lese. Så hvorfor leser du ikke innlegget mitt skikkelig? Da ville du faktisk ha lest at jeg er helt enig i at inngangspartier bør holdes røykfrie, men nå har jeg vel sagt det noen ganger føler jeg. :wallbash:

Jeg har heller ikke sett denne parfymemafiaen og om man er allergisk mot parfyme oppsøker man vel strengt tatt ikke et parfymeri? :P

Nei det har du jammen rett i, men på kjøpesentre må vi pent forholde oss til alle de som faktisk har sprayet seg inn med alt av parfymer.

Ellers må jeg si at 2ne sier mye bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FoxyFish: Hva for slags "miljø" havner man i om man røyker, egentlig? "Dumme-miljøet"?

2ne... Nå kjenner jeg at jeg ble sinna! Jeg har ikke EN ENESTE GANG i denne debatten sagt noe som helst om å være dum! Jeg har ikke engang ymtet frempå om tanken! Så før du blåser deg opp, så bør du kanskje lese innleggene mine en gang til.

Det ble sagt at høy/lav utdanning og røyk ikke hang sammen overhodet, fordi de fleste begynte tidlig å røyke.

akkurat det har jeg en "tjaa"holdning til - for hvem kan egentlig argumentere mot at det ikke er de mest skoleflinke elevene som smugrøyker på hjørnet på ungdomsskolen? Jeg sier ikke at det alltid er sånn, men som oftest. og det er da et MILJØ - enten man liker å kalle det det eller ikke.

Jeg gjorde det selv! Tenk det! Det var kanskje ikke de beste karakterene som sto i fokus, med det spennende og litt ulovlige med røyken som lokket. De menneskene som delte den tiden med meg på hjørnet er jeg glad jeg ikke "henger med" lenger.

Alt man gjør, og SPESIELT hvem man gjør ting med former livet ditt i større grad enn man skulle tro, så det å si at dette ikke kan ha noen påvirkning på for eksempel satsing på høyere utdannelse vil nok ikke falle i god jord hos for eksempel statsvitere og sosionomer. Heldigvis finnes det også i de fleste tilfeller rom for forbedringer, og verdier endrer seg med alderen.

Bare ikke angrip meg for å ha noe som helst med "røykere er så dumme"-farsotten som har gått over deler av denne debatten. Det blir meningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier, røyking er et valg, og du har valgt å røyke i likhet med mange andre.

Greit for meg, bare jeg slipper å bli påtvunget røyken deres i inngangen til et hvert kjøpesenter, hundeutstilling, kurs idrettsarrangement.

Allergi er no ordentlig dritt, uavhengig av hva man reagerer på.

Men synes ikke man kan sammenligne allergi mot parfyme med allergi mot røyk.

Herlig innlegg Hampus. Utorlig godt sakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som røyker er ikke blant de skoleflinke, de kommer i feil miljø allerede fra ungdommen av. Begynner sikkert ofte med sterkere stoffer, kanskje de også lyver..

Og vi vet jo at alle som lyver også stjeler - og da kommer man i fengsel..

Vips er problemet løst - såfremt man ikke er allergiker og er i fengselet, da...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som røyker er ikke blant de skoleflinke, de kommer i feil miljø allerede fra ungdommen av. Begynner sikkert ofte med sterkere stoffer, kanskje de også lyver..

Og vi vet jo at alle som lyver også stjeler - og da kommer man i fengsel..

Vips er problemet løst - såfremt man ikke er allergiker og er i fengselet, da...

Susanne

så... du mener det er det er stjerneelevene som smugrøyker på hjørnet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så... du mener det er det er stjerneelevene som smugrøyker på hjørnet...?

Er ikke dette litt dumt å si at noen er dumme og noen ikke er det. Ja tror nok at hvis ens venner begynner å røyke så vil det lett bil at en selv også begynner. Men jeg ville da ha trodd at det gjelder både flinke og mindre flinke elever. Litt blanda drops liksom.

Ja har selvsagt ikke hatt noen vitenskapelig undersøkelse og har ikke noe konkret gunnlag til å uttale meg på det området. Men ville ha trodd at de var et vanlig gjennomsnitt av befolkningen som begynte å røyke. Har man for eksempel foredre som røyker er det kanskje lettere å selv begynne. Eller hvis ens kjæreste eller ens venner gjør det. Man gjør det som de andre gjør for å være med i gjengen og ikke stå utenfor. (Sier jeg som aldri har røyka i mitt liv. Jeg har selvsagt ikke peiling. )

Men har dere andre noen vitenskapelig grunnlag som sier at gjennomsnittelig røykere er mindre skoleflinke enn ikke røykere? Synes det høres litt rart ut. Og jeg synes en slik diskusjon må være veldig sårende for en av gruppene.

Men på den annen side så forstår jeg jo også tanken at man begynner å lure. Når enkelte lar røyken gå forran alt annet. Da er det vel prioritereingene som ikke virker helt fornuftige.

Ja man kan jo si at når man møter på folk som har mistet en fot, og står i fare for å miste den andre, og i tillegg har begynende kols. Alt sammen på grunn av sigaretter. Og like vel ønsker en å fortsette å røyke. Han kunne slutte hvis han ville sa han men han ville ikke. Vel hans valg, Men for meg høres det jo ut som han var en selvpiner.

Har også blitt kjent med en ung dame, hun var avheing av å ha en oksigen flaske rund med seg over alt. Hun fikk kols som barn. Hadde ikke røyket en dag selv, men begge foreldrene røyka. De synes selv de var veldig hensynsfulle, men de røyka mens de var ute med barnet. og det ente med at hun måtte bo hoss fosterforeldre. Men hun ble tatt fra foreldrene for sent, skaden var alt gjort. Og foreldrene hennes de røyker fremdeles. Man kan jo lure på om de var mer glad i sigarettene enn barnet.

Utrolig trist synes jeg. Og dem som mener at kols, lungekreft og røykebein er bare noe som rammer den eldre garde så tar man skammelig feil. Men selvsagt flest eldre.

Men jeg kan ikke få meg til å tro at det at man velger slik, til tross for det åpenbare. Tror at røyken har fått for stor makt over de menneskene som tar slike valg. AT det er ikke personens egen vilje men den avhenge delen som tar valget.

Blir vel som narkotika, eller alkohol avhengihet. Så jeg har ikke tro på at det er noe feil på noen folks inteekt. For ingen menneske uansett intekt ville ha gjort slike valg. Det klarer jeg ikke å få meg til å tro. Klarer ikke å tro at noen av egen fri vilje vil gjøre noe som gjør barnet så syk at det resten av livet må dra på en oksigen beholder, og rissikerer å miste barnet, bare fordi man må ha en røyk.

Man vil ikke velge å forstette å gjøre noe som kan få deg i rullestoll, at man alt har mistet en fot og hvis du fortsetter vil du msite den andre også og i tillegg gi deg alvorlige pusteproblemer resten av livet. Det kan da ikke vært noen man vil gjøre, om man virkelig hadde en fri vilje. Eller er det jeg som er helt på jordet her?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje like mye som du vel mener at alle som ikke røyker er intelligente...?

Hadde det ikke vært deilig om verden faktisk VAR så svart og hvit, ikke noen gråsoner, ingen unntak fra reglene eller navie fordommer og fordømming av andre mennesker?

Susanne

"jeg synes det er teit med krig og fred og sånn..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...