Gå til innhold
Hundesonen.no

Å fly med hund - preferanser på selskap


SFX

Recommended Posts

Jeg har flydd med begge selskapene..

Har hatt hund med i kabinen.. Det jeg opplevde med SAS var at de var utrolig hyggelige, og hjelpsome, forståelsesfulle og greie..

Norwegian derimot var utrolig ekkelt.. Milli var redd, og begynnte og hyle, jeg tok buret opp på fanget (uten å ta hunden ut), og ble regelrett skjeldt ut av en flyvertinne.. Endte med at pasasjerene rundt snakket til flyvertinnen fordi hun var så ufin...

Godt mulig jeg var uheldig med flyvertinnen til Norwegian, men vet i alle fall at jeg kommer til å reise med SAS neste gang jeg flyr med hund i kabinen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg har flydd med begge selskapene..

Har hatt hund med i kabinen.. Det jeg opplevde med SAS var at de var utrolig hyggelige, og hjelpsome, forståelsesfulle og greie..

Norwegian derimot var utrolig ekkelt.. Milli var redd, og begynnte og hyle, jeg tok buret opp på fanget (uten å ta hunden ut), og ble regelrett skjeldt ut av en flyvertinne.. Endte med at pasasjerene rundt snakket til flyvertinnen fordi hun var så ufin...

Godt mulig jeg var uheldig med flyvertinnen til Norwegian, men vet i alle fall at jeg kommer til å reise med SAS neste gang jeg flyr med hund i kabinen..

Jeg har ikke flydd med hund med Norwegian, men jeg vet andre har gjort det - og det er stor forskjell - jeg har flydd med SAS og med SAS så fikk jeg ha hunden med meg til gaten og fikk sette han i kassen der, med Norwegian må hunden settes i kassen før man går gjennom sikkerhetskontrollen - hvilket jo er litt scary....... Jeg ville valgt SAS helt klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke flydd med hund med Norwegian, men jeg vet andre har gjort det - og det er stor forskjell - jeg har flydd med SAS og med SAS så fikk jeg ha hunden med meg til gaten og fikk sette han i kassen der, med Norwegian må hunden settes i kassen før man går gjennom sikkerhetskontrollen - hvilket jo er litt scary....... Jeg ville valgt SAS helt klart.

Den ene gangen jeg har flydd med hund ble det SAS. Og jeg måtte sette hunden i kassen før jeg gikk igjennom sikkerhetskontrollen. Så det er tydeligvis forskjellig praksis ute og går, selv innen samme flyselskap. Mulig det har med hvilken flyplass man flyr fra? Jeg fløy fra Gardermoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flydd med begge selskapene..

Har hatt hund med i kabinen.. Det jeg opplevde med SAS var at de var utrolig hyggelige, og hjelpsome, forståelsesfulle og greie..

Norwegian derimot var utrolig ekkelt.. Milli var redd, og begynnte og hyle, jeg tok buret opp på fanget (uten å ta hunden ut), og ble regelrett skjeldt ut av en flyvertinne.. Endte med at pasasjerene rundt snakket til flyvertinnen fordi hun var så ufin...

Godt mulig jeg var uheldig med flyvertinnen til Norwegian, men vet i alle fall at jeg kommer til å reise med SAS neste gang jeg flyr med hund i kabinen..

Min hund skal altså IKKE i kabinen, siden den sprenger alle vektgrenser. Men takk for tilbakemelding! Også fra dere andre, jeg vipper soleklart mot SAS så langt. Det er innenlandsreise, men hunden skal jo lande på samme flyplass som meg for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund skal altså IKKE i kabinen, siden den sprenger alle vektgrenser. Men takk for tilbakemelding! Også fra dere andre, jeg vipper soleklart mot SAS så langt. Det er innenlandsreise, men hunden skal jo lande på samme flyplass som meg for det...

Slike hunder har vi også :) Har flydd med både SAS og Norwegian og har greie erfaringer med begge. Samme praksis egentlig, kun Norwegian som sist gang lot flyet bli 30 min forsinka fordi de var usikre på hvor mange hunder som faktisk skulle være med den flyavgangen. Men det var nok bare en ren tilfeldighet. Synes derimot mannen som kom og leverte meg kassen med valpen på Værnes sist var noe snål i sin måte å bære kassen på; Heiset den frem og tilbake så fornøyd når han gikk: "Dein va tong altså *glis*". "Hørt om tralle?" :rolleyes:

Tror det er litt hipp som happ hva du velger jeg. Største forskjellen ligger vel i pris fremfor service. Jeg har som sagt greie erfaringer med begge så kan ikke sette den ene fremfor den andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike hunder har vi også :) Har flydd med både SAS og Norwegian og har greie erfaringer med begge. Samme praksis egentlig, kun Norwegian som sist gang lot flyet bli 30 min forsinka fordi de var usikre på hvor mange hunder som faktisk skulle være med den flyavgangen. Men det var nok bare en ren tilfeldighet. Synes derimot mannen som kom og leverte meg kassen med valpen på Værnes sist var noe snål i sin måte å bære kassen på; Heiset den frem og tilbake så fornøyd når han gikk: "Dein va tong altså *glis*". "Hørt om tralle?" :rolleyes:

Tror det er litt hipp som happ hva du velger jeg. Største forskjellen ligger vel i pris fremfor service. Jeg har som sagt greie erfaringer med begge så kan ikke sette den ene fremfor den andre :)

Vet du hva de tar i pris? Selve flybillettene for oss personene er kun noen tiere forskjell, så da kan jo hundens pris ha noe å si, hvis service/kyndighet ellers er like god.

Siden vi ikke skal fly til/fra en NKK-utstilling, antar jeg det skal gå greit å komme med - det er jo de helgene det er mest hund i flytrafikken, ville jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd Norwegian, men SAS.

På en fredag, og med masse syke flygeledere. Altså masse forsinkelser!

Først fra Trondheim, veldig forsinket til Oslo. Rakk akkurat fly til Stockholm, men det var da forsinket fra Oslo.

Så flyet til Helsinki var bare å glemme. Endeløse diskusjoner med dame i skranken i Stockholm. Først ville jeg vite sikkert at hunden var kommet til Stockholm. Etter mange telefoner "fant" hun hunden. Og så ville hun booke meg om til et annet fly til Helsinki.

Jeg presiserte flere ganger at hunden var i storVari (XL) og at hun måtte sjekke at kassen gikk inn på flyet. Men dama var bare så arrogant og mente at det ikke var noe problem. Etter å ha fått forsikringer om at hunden ville bli med på flyet, gikk jeg ombord.

Vel fremme i Helsinki, INGEN HUND!! Ved henvendelse i skranken sa den finske dama med en gang at en så stor kasse ikke kunne komme med det flyet jeg kom med. Så da ble det raskt ring til Stockholm, og ganske riktig, der sto hunden. Heldigvis var det en avgang til denne kvelden til Helsinki, og det var så stort at hunden kunne bli med.

Fikk gitt beskjed til eier som sto i ankomsthallen og ikke ante noen ting. Så var det bare å sette seg ned på en benk og vente.... Det ble en lang dag, men heldigvis var hunden reisevant og helt rolig da han endelig fikk komme ut.

Så når man skal fly med stor hund, så husk at den ikke går inn i alle flytyper dersom det blir forsinkelser. Og tydeligvis vet ikke alt skrankepersonalet at det ikke går.... Vær derfor sikker på at buret går i din nye flight ved ombooking!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fløy med hundene våre for første gang i helga, med SAS.

Strekningen Tromsø / Oslo og retur.

Betalte 200 kr pr hund / bur hver vei, og prisen er såvidt jeg kan se på siden til SAS den samme uavhengig av str på hunden / buret.

Stort sett var det samme ordning her i Tromsø som på Gardermoen.

Men her sjekket vi inn burene på spesialbagasje da vi ankom flyplassen, og leverte hundene 1/2 time før avgang.

På Gardermoen ville de ikke ta ansvar for burene i spesialbagasjen...

Det var en smule dumt, for da måtte vi ha burene med på tralle mens vi luftet hundene før avreise.

Hundene ble også sittende legre å vente, da de måtte leveres 45 minutter før avgang senest.

Men alt i alt.

En positiv opplevelse å fly med hund for første gang.

Det gjør jo ting enklere når man skal på utstilling i sør vinterstid.

Valget av flyselskap kom delvis av pris, men også av servicen vi fikk på telefonen når vi sjekket praksis med hund på fly.

Norwegians var lik null, SAS ga raske svar på det vi lurte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere erfaringer - skal særlig bite meg merke i Inus bitre erfaringer... Jeg har flydd nok til å vite at det kan skje mye tull, men håper jo at en rett strekning uten flybytte skal gå greit for en gangs skyld...

Ellers er jeg en type person som under stress/press får fram budskap klart og tydelig... Når ting går galt, blir jeg så kald og handlingsrammet at det er nesten schizofrent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte Norwegian når jeg fløy Flesland-Gardermoen t/r i sommer. Fra Bergen gikk det veldig greit, sjekket inn buret en halvtime før avgang og fikk satt inn hunden i buret ute på trallen før jeg selv gikk gjennom sikkerhetssjekken og så at hunden var i flyet før vi tok av. Fra Gardermoen ble det krøll med folk som ikke kom for å hente kassen m/hund inne ved spesialbagasjen selvom jeg var veldig tidlig ute, noe som medførte forsinket avgang. Jeg gikk ikke fra bikkjen i bur inne ved bagasjebåndet uten at folka hadde hentet kasse m/hund, selvom de ba meg gjøre det - med beskjeden 'det pleier gå greit'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...