Gå til innhold
Hundesonen.no

Kafoma-c

Mailin

Recommended Posts

Skrevet

Noen som vet om noen nettbutikker (eller andre steder) som selger kafoma-C? Eller finnes det noe lignende her (Benmjöl med C-vitamin, spårelement och selen.)?

Sambo har fått beskjed av oppdretter om å gi det til valpen sin, så da vil han gjerne det;)

Skrevet
Noen som vet om noen nettbutikker (eller andre steder) som selger kafoma-C? Eller finnes det noe lignende her (Benmjöl med C-vitamin, spårelement och selen.)?

Sambo har fått beskjed av oppdretter om å gi det til valpen sin, så da vil han gjerne det;)

Er det nå egentlig så lurt å gi et supplement av beinmel (kalsium) til en voksende valp?

Hvis valpen får for mye kalsium vil den kunne få forkalkninger i skjelettet. Valper og voksende unghunder kan ikke skille vekk overskuddskalsium, og alt vil derfor bli brukt i dannelsen av det voksende skjelettet. I verste fall kan det føre til misdannede ledd med oppsamling av kalk, som så løsner i biter og ligger og skaper smerte i leddene.

Hvis samboeren din likevel vil gi dette beinmelsproduktet til valpen, så bør det gis sammen med rent kjøtt, som inneholder fosfor. Hvis kalk balanseres mot fosfor, vil det være mindre sjanser for skader.

Skrevet

Vel, han har fått beskjed om at dette er lurt fra oppdretter, sammen med andre lure ting;) Hun har hatt en del kull av rasen (noe som selvfølgelig ikke er synonymt med bra, men hun er det) og jeg tviler ikke på at hun vet hva hun gjør/sier. Hadde vært rart om hun hadde anbefalt noe som var skadelig for valpene sine...

Skrevet

Det er jo ikke sikkert at hun vet at det kan være skadelig. Selv om det jo kan være så. Oppdrettere er ikke allvitende, selv med lang fartstid.

Jeg var under inntrykk av at kalsiumtilskudd er noe oppdrettere brukte i gamle dager (hva nå enn det betyr), men at det ikke gjøre lengre nettopp av årsakene Moghrebi illustrerer. Det kan være så enkelt som at oppdretteren ikke er klar over dette.

Er rasen stor ville jeg ikke gitt kalsiumtilskudd iallefall. Det er gjort forskning på sånt, og store doser kalsium fra valpen er liten kan føre til deformasjoner. Undersøkelser gjort på GD om jeg ikke husker feil. Om han er bestemt på å bruke det, så for iallefall rått ellers. Slik at han har mulighet til å redusere kalsiuminnholdet ellers i kosten. Eller rett og slett vent til valpen er fullvokst.

Hva slags sporemner er det i produktet? Jeg fant ingen innholdsfortegnelse på den linken Bugsy ga.

Skrevet
Vel, han har fått beskjed om at dette er lurt fra oppdretter, sammen med andre lure ting;) Hun har hatt en del kull av rasen (noe som selvfølgelig ikke er synonymt med bra, men hun er det) og jeg tviler ikke på at hun vet hva hun gjør/sier. Hadde vært rart om hun hadde anbefalt noe som var skadelig for valpene sine...

Det er mye som anbefales av oppdrettere, og langt ifra alle av dem vet at kalsium og fosfor må balanseres for å unngå problemer. Husk, overkalsifisering av leddene vil ikke nødvendigvis gi merkbare leddproblemer før hunden er godt voksen. Da er det ikke sikkert at man legger to og to sammen og ser sammenhengen med for mye kalsium under oppveksten.

Jeg ville ihvertfall spurt henne om hun anbefaler å gi noe kjøtt, egg eller lignende ved siden av, for å motvirke kalsiumoverskuddet.

Skrevet

Jeg er ganske kresen selv på hva jeg forer bikkja med, og er kritisk til det meste. Valpen får uansett en del kjøtt, da det er en del av foret hennes, så får vi se da. Dette ekstra tilskuddet var mest for å stabilisere eventuelle propellører, så en får se hvordan de blir om en månes tid.

Takker for svar ^_^

Skrevet
Jeg er ganske kresen selv på hva jeg forer bikkja med, og er kritisk til det meste. Valpen får uansett en del kjøtt, da det er en del av foret hennes, så får vi se da. Dette ekstra tilskuddet var mest for å stabilisere eventuelle propellører, så en får se hvordan de blir om en månes tid.

Takker for svar ^_^

Hensikten med å gi kjøtt ved siden av, er at fosfor-innholdet i kjøttet skal balansere kalsium-innholdet i beinmelet. Men hvis propellører er problemet, så vil ikke beinmel ha noe å si. Beinmel har til oppgave å bygge bein, og har ikke noen påvirkning på ørebrusk.

Skal du likevel benytte et beinmelprodukt, så bør du absolutt gi reint kjøtt (uten bein) i tillegg til det vanlige fôret. Det vanlige fôret skal jo i utgangspunktet være balansert i forhold til fosfor/kalsium, og hvis man da gir ekstra kalsium (beinmel) må man også gi ekstra fosfor (kjøtt uten bein).

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...