Gå til innhold
Hundesonen.no

Brød

Kristina

Recommended Posts

Skrevet
Hva skjer med brød etter at det ikke kan selges lengre? Blir det bare kasta sammen med alt annet, blir det gitt bort, eller går det til dyremat?

Varierer fra butikk til butikk. Noen kaster rubbel og bit. Noen lar ansatte ta med "restene" hjem. Noen samler det i egne dunker til bønder etc som bruker det til dyremat. Og noen har avtaler med veledige organisasjoner som frelsesarmeen, bymisjonen og andre som samler inn mat til de som ikke har så mye (og til "suppekjøkken", daghjem/natthjem osv)

mvh

HeliX

Skrevet

Den gang jeg i min ungdoms vår jobbet på bakeri som sommerjobb sendte alle butikkene gårdagsvarer tilbake til bakeriet. Ved dagens slutt kastet vi alt i svartsekker og dette ble solgt/gitt bort som grisefor.

Skrevet

Jeg aner ikke hva som skjer med alt hos oss... Alt av baguetter, rundtstykker, wraps osv blir kastet ved dagens slutt. Bakevarer blir pakket i esker, og hentet morgenen etter. Lurer på hva de gjør med de?

Skrevet

Vi henter "gammel" (stortsett er brødene bakt dagen før, og frukta har en og annen flekk) mat fra en lokal butikk 3-4 ganger i uka. Dette bruker vi som saue/heste/grise - mat. Veldig kjekkt for oss :lol:

Skrevet

Da jeg hadde hest hentet vi store sekker med brød hos den lokale butikken. Men ofte blir brødene solgt ut by the end of the day.

Skrevet

I en av disse lokale butikkene, gir de alt av bakverk? til dyrefor. Denne butuikken ligger i den samme gata som gamle skolen, så når jeg gikk til skolen fikk jeg alltid en pakke boller, som var gamle.( altså, ikke dagsferske) Ganske morsomt egentlig :lol:

Skrevet

På den forrige jobben min ville kantinedamen svart: Hva jeg gjør med gammelt bakverk? Selger det innimellom det nye dagen etter selvfølgelig. (Dette vet jeg faktisk at hun gjorde!). Etter hvert var det ingen som kjøpte mat der. Underlig ...

Skrevet
Den gang jeg i min ungdoms vår jobbet på bakeri som sommerjobb sendte alle butikkene gårdagsvarer tilbake til bakeriet. Ved dagens slutt kastet vi alt i svartsekker og dette ble solgt/gitt bort som grisefor.

Akkurat dette er veldig vanlig på østlandet ihvertfall, alle butikkene jeg har "jobbet" i der gjorde det sånn. Her oppe i nord er det mindre organisert, større avstander osv - så her er det stort sett opp til hver enkelt butikk om de kaster eller gjør en lokal avtale med en gårdbruker eller feks en hjelpeorganisasjon.

Skrevet

Jeg har alltid syntes det er merkelig at vi kaster fullt brukbar mat, som kunne blitt gitt bort for eksempel til veldedighet. Jeg sikter til ferdige wraps, påsmurte baguetter, rundtstykker, sandwich osv. Har alltid lyst til å ta med meg alt hjem og gi det til folk som trenger det, men det har jeg jo ikke lov til...

Skrevet
Jeg har alltid syntes det er merkelig at vi kaster fullt brukbar mat, som kunne blitt gitt bort for eksempel til veldedighet. Jeg sikter til ferdige wraps, påsmurte baguetter, rundtstykker, sandwich osv. Har alltid lyst til å ta med meg alt hjem og gi det til folk som trenger det, men det har jeg jo ikke lov til...

Og alt hadde nok blitt gitt vekk til veledighet hadde det ikke vært for disse forbaska få som ødelegger for de mange. Det vil si alle disse som henter til veledige organisasjoner, for så å fylle sin egen fryser så fort det er noe interessant. Mange butikker har opplevd dette, når biff, ribbe, pinnekjøtt, fenalår osv osv nærmer seg dato og blir gitt til en veledig organisasjon, så oppdager man at mange av de som henter plutselig har fryseren full av nettopp ytrefilet, ribbe, pinnekjøtt osv osv

Dermed vil mange butikker vegre seg fra å gi det vekk, for da taper de store summer i omsetning - for alle disse vanlige personene med vanlig økonomi som til vanlig kjøper sin mat der, plutselig har fått fyllt opp fryseren helt gratis. Helt ****** at det skal være sånn, men det er desverre det...

Skrevet
Og alt hadde nok blitt gitt vekk til veledighet hadde det ikke vært for disse forbaska få som ødelegger for de mange. Det vil si alle disse som henter til veledige organisasjoner, for så å fylle sin egen fryser så fort det er noe interessant. Mange butikker har opplevd dette, når biff, ribbe, pinnekjøtt, fenalår osv osv nærmer seg dato og blir gitt til en veledig organisasjon, så oppdager man at mange av de som henter plutselig har fryseren full av nettopp ytrefilet, ribbe, pinnekjøtt osv osv

Dermed vil mange butikker vegre seg fra å gi det vekk, for da taper de store summer i omsetning - for alle disse vanlige personene med vanlig økonomi som til vanlig kjøper sin mat der, plutselig har fått fyllt opp fryseren helt gratis. Helt ****** at det skal være sånn, men det er desverre det...

Hvorfor kan de ikke bare levere det selv da? Det er vel ikke så innmari vanskelig..

Skrevet
Hvorfor kan de ikke bare levere det selv da? Det er vel ikke så innmari vanskelig..

Hehe - ikke for å være frekk - men har du noensinne drevet en butikk??

Da kan man liksågodt legge ned med en gang. Ting tar tid - og i hverdagen på en dagligvarebutikk er tid nok den knappeste faktoren. Skulle man levere det selv måtte man enten som butikksjef tatt en kjørerunde rundt hver eneste dag til alle mulige organisasjoner - eller så måtte man kjøpe en firmabil, og sette på en ekstra ansatt på det tidsrommet utkjøringen skulle foretas. Folk flest vil ha billige produkter og folk flest kjøper billigst mulig. Dermed er det feks ikke en eneste "normal" dagligvarebutikk som tjener på feks pizza grandiosa - man "gir" de vekk for å trekke kunder. Hadde nordmenn vært villige til å betale for dagligvarene som man gjorde før i tiden, så kunne man hatt mer folk på jobb og dermed kunne hatt mulighet til sånne ting - og feks utkjøring til eldre etc. Man kunne også satt kvalitet i høysetet og da kunne produsentene laget "skikkelig" mat som i enkelte andre land - ikke det rasket vi får i Norge (men det er en helt annen diskusjon)

Så kan man gjerne diskutere om det er fint og flott at vi har billigst mulig mat eller om vi alle skulle betalt litt mer sånn at man kunne brukt arbeidskraft på å kjøre rundt til organisasjoner med "restene" - jeg vet ikke helt. En annen sak er at om man kjører det ut til div organisasjoner, så har man fremdeles ingen garanti for at varene faktisk når de forbrukerne man ønsker at de skal nå - da må man kjøre rundt til de "som er mindre heldig stilt" selv - og da blir det litt av en rute......

Så på "spørsmålet" ditt - joda, det er akkurat SÅ innmari vanskelig

Skrevet
Hehe - ikke for å være frekk - men har du noensinne drevet en butikk??

Da kan man liksågodt legge ned med en gang. Ting tar tid - og i hverdagen på en dagligvarebutikk er tid nok den knappeste faktoren. Skulle man levere det selv måtte man enten som butikksjef tatt en kjørerunde rundt hver eneste dag til alle mulige organisasjoner - eller så måtte man kjøpe en firmabil, og sette på en ekstra ansatt på det tidsrommet utkjøringen skulle foretas. Folk flest vil ha billige produkter og folk flest kjøper billigst mulig. Dermed er det feks ikke en eneste "normal" dagligvarebutikk som tjener på feks pizza grandiosa - man "gir" de vekk for å trekke kunder. Hadde nordmenn vært villige til å betale for dagligvarene som man gjorde før i tiden, så kunne man hatt mer folk på jobb og dermed kunne hatt mulighet til sånne ting - og feks utkjøring til eldre etc. Man kunne også satt kvalitet i høysetet og da kunne produsentene laget "skikkelig" mat som i enkelte andre land - ikke det rasket vi får i Norge (men det er en helt annen diskusjon)

Så kan man gjerne diskutere om det er fint og flott at vi har billigst mulig mat eller om vi alle skulle betalt litt mer sånn at man kunne brukt arbeidskraft på å kjøre rundt til organisasjoner med "restene" - jeg vet ikke helt. En annen sak er at om man kjører det ut til div organisasjoner, så har man fremdeles ingen garanti for at varene faktisk når de forbrukerne man ønsker at de skal nå - da må man kjøre rundt til de "som er mindre heldig stilt" selv - og da blir det litt av en rute......

Så på "spørsmålet" ditt - joda, det er akkurat SÅ innmari vanskelig

Hei, ta det med ro! Sorry at jeg spurte så dumt, men ikke skyt.

Skrevet
Hei, ta det med ro! Sorry at jeg spurte så dumt, men ikke skyt.

Jeg skyter skjelden, startet tilogmed med å understreke at jeg ikke skrev det for å være frekk :whistle:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk! Vi har vurdert Toller, Flatcoated Retriever og husky faktisk! Synes selv at huskyer er så fantastiske, men ville ha noe litt mer førerorientert. Tror selv at en flat og belgisk fårehund blir for mye hund igjen. Men tusen takk for gode tips! Og når det kommer til røyting har vi tatt dette i betraktning ja! Fordelen med husky er jo at de har røyte perioder! Så satser på at robotstøvsugeren vår får kjørt seg!
    • Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...