Gå til innhold
Hundesonen.no

Dårlig syn?

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har erfaring med tre av metodene. Jeg har avlivet hund hos veterinær, hjemme (for å spare de for belastningen med å dra på veterinærkontoret) og skyting.

Hjemmeavlivingen , foretatt av en veterinær var ingen hyggelig opplevelse.. Etter å ha ventet flere timer, kom endelig veterinæren og satte beroligende sprøyte på hundene og så ventet hun litt, og satte den siste sprøyta. Å se på hundene og ikke minst høre på den desperate gispingen, mens veterinæren nærmest lå på dem, for å "roe" dem ned, det var ikke noen god opplevelse. For meg så det enkelt og greit, ut som om hundene ble kvalt. Hva som gikk galt vet jeg ikke, mener å huske at veterinæren snakket om at hun muligens hadde gitt for svak dosering..

Så de neste som ble avlivet, ble avlivet ved skyting. En dyktig skytter med kraftig ammunisjon utførte skytingen. Ett skudd og det var over. Riktignok er det en belastning å se hundene med hodet skutt av men jeg var i alle fall sikker på, at det var over på ett øyeblikk.

Så bildet er nok litt mer nyansert, enn at det er bare veterinærer, som avliver "humant"

Skrevet

Jeg vil gjerne forsøke å forklare hvorfor jeg velger skyting som avliving av min hund, når den tid kommer.

Dette er ikke min første hund. Min aller første hund ble avlivet hos veterinær. Den hunden hadde et positivt syn på veterinærbesøk, så det gikk veldig greit.

Denne hunden liker ikke veterinærbesøk. Dette kommer nok av smertefulle besøk der. Derfor ønsker jeg at en god venn av meg, som jeg VET med sikkerhet, er en dyktig jeger. Han behandler hunder med respekt. Og han har selv skutt sine egne hunder når de har blitt gamle og mett av dage. Hunden min stoler på han, og er overlykkelig over å få gå på tur sammen med han.

Er ikke det en fin måte å ende livet på? Nå er det slik at det er jeg som eier har et ansvar for at hunden min ikke lider unødig. Og det er jeg som må avgjøre om hun lider såpass psykisk at hun må avlives. Når enkelte her begynner med slikt tull som at dersom hunden fikk velge osv, blir jeg forbannet! Det blir å menneskeligjøre hunden. Vi som hundeeiere har et ansvar overfor hunden vår. Vi må kjenne hunden såpass godt at vi vet når det blir "for mye" psykisk/fysisk. Og IKKE beholde hunden av ren og skjær egoisme fordi vi ikke orker å avlive. Alt for mange lar hunden lide seg gjennom hverdagen fordi vi ikke orker tanken på å miste kjæledyret.

Det er ikke lett for meg å se forandringen på hunden min fra uke til uke. En hund jeg hadde håpet på å ha i flere år framover. Vi har nettopp kommet på tredjeplass i rekrutt og skulle konkurrere enda mer til neste år. Men uansett... Det å avlive hunden sin, og hva slags metode osv, får være opp til hver enkelt hundeeier. Hadde jeg vært en dyktig nok skytter, ville jeg helst skutt hunden min selv. Så ja, det er forskjell på oss alle. Men ikke døm noen fordi de ikke er akkurat som deg!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...