Gå til innhold
Hundesonen.no

Når steriliserer ?

MonicaT

Recommended Posts

Hei.

Jeg har bestemt meg for å sterilisere Toya.

Har hørt flere si at dette bør man gjøre mellom to løpetider, ellers kan hunden forbli "tusset" slik som hun gjerne blir i forbindelse med løpetiden og innbilt svangerskap. Dyrlegen mente at dette ikke spiller noen rolle.

Men ville bare høre litt hva deres erfaring er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har visst ikke med tusseting å gjøre, men noe med blodkar og slikt som øker sjansen for blødninger om man kastrerer for nært løpetid. Egentlig ganske logisk. Vent en to-tre uker etter sist løpetid for å være sikker. :yawn:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei nå mener jeg ikke å kuppe tråden din Monica, men kan jeg slenge med ett spørsmål om når man bør sterilisere gutta. Jeg har en som har en testikkel i pungen, mange sier jeg skal gi han tiden til han er (nå 8 mnd) ca 1,5 år. Mens andre sier jo fortere dess bedre. Er vel sjelden mirakler skjer og den siste kommer hele veien ned så sent. Håper det er greit at jeg slenger med spørsmålet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Er det for sent å kastrere en han hund på tre år. Noen som vet?

Jeg vil ikke sige for sent, men kommer nok an på hvordan den mentalt er, og på hvilket grundlag, nogle ting sætter sig psykisk, hvor det så kan være for sent.

Har selv en der er kastreret som 3-årig. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei nå mener jeg ikke å kuppe tråden din Monica, men kan jeg slenge med ett spørsmål om når man bør sterilisere gutta. Jeg har en som har en testikkel i pungen, mange sier jeg skal gi han tiden til han er (nå 8 mnd) ca 1,5 år. Mens andre sier jo fortere dess bedre. Er vel sjelden mirakler skjer og den siste kommer hele veien ned så sent. Håper det er greit at jeg slenger med spørsmålet her.

Du kan jo fjerne kun den som ligger i buken?

Jeg hadde ventet til 1,5 jeg og. Om du kastrerer for tidlig stenges vekstplatene senere, og hunden blir som regel høyere. Spiller kanskje liten rolle, men jeg ville iallefall ventet til bikkja var kjønnsmoden. Slik at han var mer ferdig i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...