Gå til innhold
Hundesonen.no

TIps ang nervøs eier

Kine Helen

Recommended Posts

jeg har planer om å stille ut speedy.,, har fått flere tilbake medl av oppdrettere av rasen at han tegner til å bli en bra utstillingshund... i grunnen er jeg ikke så veldig opptatt av utstilling og slikt.. hvis han hadde fått sisteplass på 100 utstillinger hadde jeg vært like glad i ham UANSETT...

men så er tingen det at jeg må jo prøve meg sant.. kan jo hende jeg vil ha valper etter ham og jeg vil jo ha en proff bedømning av ham.. men så er det jo at jeg er så nervøs da.. jeg kommer til å tisse i buksen... og hvis jeg er nervøs så vil jo hunden merke dette.. så jeg er redd for å ødelegge alt for ham..

så det jeg egentlig vil frem til er at hvis det er noen som kanskje har hatt det på samme måte som meg kan fortelle litt om kossen de taklet det eller noen som bare har noen gode forslag... :?: :?: :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt nervøs skal du egentlig alltid være på utstilling.... Eg har ikke så mange råd og gi deg, fordi det går for det meste på erfaring.... Men kan trøste deg med at det blir lettere etterhvert. Men om det finnes en klubb i nærheten av deg så vil jeg anbefale deg å ta kontakt med den og høre om de har utstilling/ringtrening. da får du hjelp og gode råd om hva og hvordan du skal gjere ting og hva du må trene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er en trøst, så må vi alle gjennom det.... :? Og jeg er nesten helt sikker på at alle føler seg like dum og er redd for å gjere noe galt første gangen. :oops:

Kan fortelle deg at første gang jeg stilte ut hund så var det en venninne som tok bilde av oss når vi var inne i ringen og jeg såg ut som om jeg hadde hele verdens bekymringer på mine skuldre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er urt å stå slik at hunden ser deg hvis den trekker mot deg i shcæfer ringen, for de skal jo trekke i båndet for å få hvist frem bevegelser og slikt, mens andre hunder skal ikke det. vi skal helst ha hundene til å trave fint "på plass" for å si det sånn og det er ikke enkelt hvis hunden ser noen den vil til på utsiden av ringen tro meg jeg har prøvd. men hvis du gjemmer deg når noe andre går med hunden så går det greit, det gjorde vi på Tinka sitt første valpeskue, jeg fikk noe andre til å stille henne for jeg var for nervøs og hun gikk som en kule og sto som en kule så lenge hun ikke kunne se meg og samboer. på det valpeskuet ble hun bir valp og big 2 og jeg var sååå stolt av henne andre plass i gruppen er jo bra det da.

Kine du får høre med noen av de andre som stiller chihuahua om de kan hjelpe deg i gang med at de stiller første gangen så prøver du neste gang. :wink: vi får se om vi får tid så kan vi jo prøve og øve litt med han en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Heisann ! ser flere har vært inne på det med ringtrening. Er du så heldig at en klubb i nærheten driver med utstilling, kan du få mye trening med det. Vi har stilit ut begge hundene selv, og hatt andre til å stille for oss. Vi har vært så heldige at oppdretter har tatt hundene i ringen noen ganger. Men det er nå viktig å føle seg "vell" også i ringen. Prøv å se hva andre gjør, det er en fin måte å lære på.

Et godt tips er tyggigummi, da føler ikke hunden din nervøsitet.

Lykke til videre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...