Gå til innhold
Hundesonen.no

Hest på veger og slikt.


siljestokka

Recommended Posts

I jærbladet i det siste har det vært mange som klager på hester som går på veger, som driter i skoger/strender osv.

Men i dag var det en mann som skrev at han ser ikke problemet. Noe possitivt for en gangs skyld. En som ikke bare klager :rolleyes: .. Han sa at de fleste hesteeiere demper farten når man er i skogen osv. Og at det eneste som skremte han var syklister som kommer i 40 km/t rundt hver eneste sving :icon_fun: :flowers: .. Jeg hater dem syklistene ;) .. Er fullstending enig.. Hester driter ikke så mye omkring, det er ikke så mange hester i området heller. Folk irriterer seg over småtteri. Blander seg inn om man har hunden løs eller ikke.. Er så glad at de derre syklistene får litt igjen :rolleyes: ...

Jeg synest folk bør lære litt mer om dyr generellt. Hvordan de skal oppføre seg osv.. Slik som hester kan bli kjemperedde traktorer og lastebiler og kan dermed plutselig "ta ut".. Og da er det ikke så populært for oss når biler/traktorer kjører i 200 km/t forbi oss, uten å dimme slik at vi blir helt blenda.. Heldigvis er hestene våre ganske trygge i trafikken.. Men du kan aldri "stole" skikkelig på en hest...

Hester er farlige dyr, dersom de blir redde.. Derfor må man ta hensyn til at dem kan bli skremt... Hester er noens hobby og derfor skal det ikke bli forbudt heller.. Alle har ikke tilgang til treningsplasser... Blir så glad når folk tar til vette og ser ting fra "dyrenes" side og dem som eier dyrene :D

Må bare få ut litt glede :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg skjønner det på en måte jeg. Det ER mange hesteeiere som ikke tar hensyn, og som ikke skyver dritten ut av veikanten. Syklistene har jo ingenting å gjøre med dette? At vi som hunde/hesteeiere begynner å ro ved å snakke om syklister blir helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan klage like mye på hesteeiere selvom jeg har hvert hestejente i alle år. Hestemøkk midt på stier/veier/ol. kunne de fjernet etter seg. Hvertfall sparket det vekk fra der folk faktisk går.

Egentlig syns jeg hestefolk bør ta litt mer ansvar også, ellers skjønner jeg godt hvorfor mange er så negativt til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hestefolk generelt er elendige til å sparke bort dritten etter seg, men generelt synes jeg de er flinke til å sette ned farten når det kommer folk. Her på Jæren ser jeg utrolig mange barn som er ute alene på hester som ikke er trafikksikre- det er ikke noe særlig. Jeg tror at spesielt siden jeg har vært hestejente i alle år er jeg spesielt kritisk ovenfor andre på hest:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Når jeg var i stallen så rei jeg veldig mye på tur for å variere i treningen til hestene og for å teste litt mht. trafikksikkerhet. Jeg passet alltid på å ta hensyn til andre enn meg selv og hesten jeg red, og sørget alltid for å skyve unna driten. Har mange fine minner fra folk som også respekterte meg og det store dyret, folk som tok hensyn. Desverre så har jeg en del dårlige opplevelser også, som veier opp mot de gode. Jeg brukte håndtegn for å vise at bilistene kunne passere, for å vise hvor vi skulle, og for å be bilistene om å sakke farten. Spesielt morsomt er det når man viser tegn for bilene for å få de til å sette ned farten, og de gasser på, kjører rett i mot oss for så å stoppe bilen og skjelle meg ut for å veive med armene og for å ha forstyrret andre billister.

Jeg har opplevd at folk har ridd etter unger for å skremme de, og desverre så har jeg hørt om ryttere som ikke har vist hensyn til andre(både de med og uten hest) i det hele tatt. Blir litt sånn lei av å høre om hestefolk som ikke tar hensyn jeg.

Men for all del, det fins mange som tar ansvar og hensyn til andre, det liker vi.

Edit: burde ikke denne ligget på hest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var i stallen så rei jeg veldig mye på tur for å variere i treningen til hestene og for å teste litt mht. trafikksikkerhet. Jeg passet alltid på å ta hensyn til andre enn meg selv og hesten jeg red, og sørget alltid for å skyve unna driten. Har mange fine minner fra folk som også respekterte meg og det store dyret, folk som tok hensyn. Desverre så har jeg en del dårlige opplevelser også, som veier opp mot de gode. Jeg brukte håndtegn for å vise at bilistene kunne passere, for å vise hvor vi skulle, og for å be bilistene om å sakke farten. Spesielt morsomt er det når man viser tegn for bilene for å få de til å sette ned farten, og de gasser på, kjører rett i mot oss for så å stoppe bilen og skjelle meg ut for å veive med armene og for å ha forstyrret andre billister.

Jeg har opplevd at folk har ridd etter unger for å skremme de, og desverre så har jeg hørt om ryttere som ikke har vist hensyn til andre(både de med og uten hest) i det hele tatt. Blir litt sånn lei av å høre om hestefolk som ikke tar hensyn jeg.

Men for all del, det fins mange som tar ansvar og hensyn til andre, det liker vi.

Edit: burde ikke denne ligget på hest?

Har hatt myyye problemer selv med bilister, og kanskje spesielt ungdom på moped. Min hest var absolutt ikke trafikksikker, og det hjalp ikke når folk tutet, gasset på, hoiet osv. *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Har hatt myyye problemer selv med bilister, og kanskje spesielt ungdom på moped. Min hest var absolutt ikke trafikksikker, og det hjalp ikke når folk tutet, gasset på, hoiet osv. *sukk*

Og ikke hjelper det stort når man må over en vei for å komme seg på tur... Det er så j*vlig å ri på tur når folk gjør alt de kan for å skremme hesten. Har hatt mange sånn nestenulykker, og tør ikke tenke på hva som kunne hendt mes oss hvis det virkelig hadde gått galt... :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hat hest i mangen år og selvsakt blir det litt hestemøkk etter hestene men syns rett og slett av bilister er elendige til og ta hensyn og det er et mye større problem en hestemøkk.

min hest ble påkjørt da det va en dame som ikke kunne holde seg til 60sonen og kjøre i 90. Og etter det var hun faktisk ikke så redd i trafikken. men store trailere som kommer og "slipper ut luft" på siden av hestene. og biliser som ser at hesten kanskje er litt nervøs hopper litt rundt bare kjører fordi. Det har hendt flere ganger at folk her i egersund har vært nær og bli påkjørt av disse bilene. Men en hest må også få lovt til og reagere noe en lastebil nesten stryker inntil siden i 60 km t timen da hadde jeg også blitt redd hadde jeg gått der :flowers:

men hestemøkk syns ikke jeg er et stort problem. det regner vekk etter hvert men selvsakt kan vi også ta hensyn og sparke det vekk hvis det ligger mitt i en sti der folk går

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det på en måte jeg. Det ER mange hesteeiere som ikke tar hensyn, og som ikke skyver dritten ut av veikanten. Syklistene har jo ingenting å gjøre med dette? At vi som hunde/hesteeiere begynner å ro ved å snakke om syklister blir helt feil.

Nei folk klager jo så veldig over hester som ikke slakker farten osv.. Og det har jeg aldri opplevd. Vi slakker ALLTID farten i møte med folk.. Og vi pleier bare å gå med hestene til vi kommer til en bane som de kan løpe på. Og jeg er så irritert over dem syklistene som bare "gir gass" i hver eneste sving :glare: .. Gjelder jo ikke alle, men det er slik at du føler at dem nesten sykler på dei.. Husker når jeg gikk på tur en gang.. Så kom det i en veldig brå sving. Hun hadde veldig stor fart og veien var "sannete"... Det endte med at hu tryna og skjelte meg ut. Og jeg irriterer meg over biler som ikke dimmer ned lyset for folk som går/sykler/rir hva det måtte være... Er utrolig irriterene :flowers: + pluss at dem bare gasser på.. Du aner ikke hvor langt i fra grøfta du egentlig er, på grunn av at du er blenda..

Jeg vil bare at folk skal ta mer hensyn til hverandre.. Vet jo at det finst untak i alle "miljøer", når det gjelder dem som ikke bryr seg... At dem skal slutte å kritisere hverandre og prøve å gjøre det beste ut av situvasjonen... Jeg kan selvfølgelig leve med å bli blenda osv. Slik som folk kan leve med at hester løper rundt... Men at det hadde vært bedre dersom folk bare kunne ta til vettet og slutte å blende folk med lyset, at hestefolk tar bedre hensyn, at syklister ikke bare tenker på seg selv når dem sykler, at hestefolk tar bort den verste dritten, visst de absolutt må ri der det er mye folk.. En klatt på en grusvei skulle ikke være nok til at folk irriterer seg.. Slik som VI bor nå, så har du et problem visst du irriterer deg over dem klattene som er her.. Og det mener jeg.. Er ikke ofte hester driter mens de er på tur heller...

EDIT:

Hvert år så arrangeres det jo Nordsjøritten.. Det er at folk sykler fra egersund eller hvor det nå hen er de sykler fra.. På den turen sykler de forbi oss. Her får dem saft på toppen av bakken, og du aner ikke hvor mange kopper og drikkeflasker som ligger slengt i veikanten etter den turen. Men mye av det ryddes jo opp da.. Heldigvis :D..

Og hestemøkk forsvinner av seg selv ja.. Pluss at det er ikke den verste dritten du kan tråkke i. Og det er ikke mye hestemøkk rundt forbi vil jeg påstå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

år folk tager førerkort her i orge lærer de ikke i teori og praksis, hvordan ma passerer mennesker og heste/dyr?

I Danmark er det med i undervisingen, og hvis politiet er opmærksomme overfor, at du kører for hurtigt forbi en hest eller for tæt på hvis der er plads til at køre en bue udeom, så får du en bøde for det.

Alle lærer i undervisningen, at man skal sætte farten ned til 40 km/t.

Men faktisk har jeg oplevet at folk her i Norge er mere intolerante overfor dyr i forhold til i Danmark, så det har helt klart noget med folks holdninger/ansvarfølelser overfor dyr at gøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det positive om hestefolk jeg møter på tur er at jeg aldri har opplevd at de ikke tar hensyn med tanke på å sette ned farten når de møter folk. Der er de flinke. Men, en bønd til alle hestefolk som kanskje kan hjelpe på folks syn på hester er å fjerne møkka. Det har jeg aldri sett at har blitt gjort selv når de har ridd rett gjennom et boligfelt (rideskolen hjemme har en fast riderute som går gjennom boligfeltet). Er det rart folk blir negative til ryttere? Når deres eneste opplevelser med hester er at veien utenfor leiligheten din er full av hestemøkk og skogsstiene er blitt til gjørmehull på grunn av hestene? Jeg har ingen ting i mot hverken hester eller ryttere i utgangspunktet og syns hester er flotte dyre, men hvis ryttere ikke forstår hvorfor folk er negative til dem så burde de åpne øynene og se hva de etterlater seg av spor.

Å si hvilke andre "grupper" som er "værre" kan jeg ikke si jeg ser har noe med saken å gjøre. Alle skal jo følge traffikkreglene, men det finnes tullinger blandt både sykkelister, bilister, fotgjengere og ryttere. Men jeg kan ikke se at det er noen grund til, eller argument for, at man ikke skal ta ansvar for seg selv og hensyn til andre som blir påtvunget etterlatenskapene av hobbyen din. Det blir akkurat som å ikke gidde å plukke opp møkka etter hunden din bare fordi naboen ikke gjør det. Det er faktisk veldig irriterende at veien er full av hestemøkk, selv om det blir borte etter et par uker på asfalten.

år folk tager førerkort her i orge lærer de ikke i teori og praksis, hvordan ma passerer mennesker og heste/dyr?

I Danmark er det med i undervisingen, og hvis politiet er opmærksomme overfor, at du kører for hurtigt forbi en hest eller for tæt på hvis der er plads til at køre en bue udeom, så får du en bøde for det.

Alle lærer i undervisningen, at man skal sætte farten ned til 40 km/t.

Men faktisk har jeg oplevet at folk her i Norge er mere intolerante overfor dyr i forhold til i Danmark, så det har helt klart noget med folks holdninger/ansvarfølelser overfor dyr at gøre.

Vel, selvfølgelig lærer man hvordan man skal passere hester eller andre hindringer i trafikken, men det er ikke dermed sakt at folk gjør som de lærer. Teori og praksis stemmer ikke alltid over ens. Men selvfølgelig skal man senke farten og ta hensyn til hester (og andre) i trafikken, og de fleste gjør jo det, men så finnes det en del egoistiske tullinger som ikke tenker på andre enn seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg rir skjeldent, jeg kjører stort sett. Jeg kjører aldri i "boligfelt" av den enkle grunn, det finnes ikke her. Men Vi ferdes jo langs med veier hvor det ligger hus. Jeg har aldri gått ut av vogna og skuffet vekk møkka etter hestene mine og det kommer jeg heller aldri til å gjøre av den enkle grunn: Det er alt for farlig! Det første jeg lærte når jeg begynnte å kjøre, det var å aldri gå ut av vogna med mindre det sto om livet. Det har jeg tenkt til å fortsette med. Når det gjelder heste møkk så har jeg aldri fått klage på det, heller ikke fart. Jeg tar alltid hesten ned i skritt når jeg møter noen enten det er folk, dyr eller trafikk. Det er det minste man kan gjøre syns jeg. Jeg hilser blidt på alle jeg møter og skal jeg kjøre på en privat vei så spør jeg alltid først. Jeg har enda til gode å møte noen som er sure eller klager (bortdett fra en grinebiter av en jeger, men han bryr vi oss ikke om, holder oss bare unna. Nok av plass og ta av for alle her). Alle bilister tar hensyn og senker farten, tilogmed skolebussen stopper når vi kommer kjørende så ikke hesten skal bli skremt. Jeg må bo i ei perfekt bygd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...