Gå til innhold
Hundesonen.no

At løs hunder ikke blir tatt hånd om

giggi

Recommended Posts

For litt over et år stakk tispa mi av(hun bodde da hos de forrige eierne)

Dere kan lese her hva som sjedde.

Uansett, bor en valp borti gata her, 3/4 mnd tipper jeg, av en ganske krevende blanding.

Har møtt denne her flere ganger ute, uten eierne, jeg har levert den, har prøvd å forklare dem at den ikke kan springe løs her.

Men jeg finner den ute hele tida, den er redd, både eierne og meg, har klart og lokket den bort til meg et par ganger, men er tydelig at den er redd, og følger kun etter meg hvis jeg har Sasha med.

Igår kl halv 12 tden orket jeg ikke mer, det pøs regnet, og valpen var ute, hadde ikke Sasha med meg, så fikk den ikke helt bort til meg, og eierne var ikke hjemme...! Jeg ringte falk, de som tidligere hentet løs hunder, men da fikk jeg til svar at de ikke kunne ta den(jeg sa ikke at jeg hviste hvem eieren va, kanskje dumt, men de hadde forhåentligvis lært noe hvis falk hadde hentet den) Jeg burderte å ta den med hjem, men det passet rett og slett ikke å ha en liten valp her igår..grunnet folk og bråk her.

Jeg ble utrolig irretert, og prøvde å ringe rundt, og forklarte at det var en liten valpå..men nei...

Hva hvis denne ikke hadde hatt et hjem, eller var kommet bort? Skulle den bare gått rundt da?

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, de har netopp omplassert en annen hund( av en krevende blanding), så jeg trodde ikke mine egne øyne når de skaffet seg valp igjen. Har aldri møtt dem på tur, og jeg vet at de ikke går særlig tur med den. Har prøvd å snakke med dem, men det går liksom ikke helt inn..

Vet ikke hva jeg skal gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo er det Viking som tar seg av løshunder. Så prøv de neste gang der du bor. Har selv plukket opp en nydelig Husky hanne på jobb en gang, og kjørt den ned til de, der den ble tatt hand om. Politiet er vanskelige å få til å ta vare på hunder. Ofte får man bare beskjed om å la de løpe avgårde videre, så finner de sikkert hjem igjen. Beste er å plukke bikkjene med seg, og bare "dumpe" de hos politiet. Jeg slipper ikke løse hunder ut i trafikken igjen...

For alt for mange år siden, så var vi nødt til å kontakte politet ang en hund som gikk til angrep på alt som krøp og gikk utenfor der jeg bodde. Det var heldigvis veldig tidlig på morgenen, slik at skolebarn ikke hadde starta på veien til skolen (det lå en barnehage og barneskole rett i nærheten + at den valsa rundt på en bussholdeplass). Hunden tilhørte en narkoman eier, og den hadde tydeligvis fått litt hard medfart den natta og så kasta ut. Ute sirkla den rundt alt av folk, og gikk til angrep så fort den kom bak ryggen på folk. Politiet kom etter MYE overtalelse, og de trudde faktisk at det bare var å lukke opp døra og si "hopp inn" til dette dyret. Og enden på visa var at de fikk tak i eier og overlot bikkja i hans varetekt igjen. Lurer litt på hva de tenkte med da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har slike problemer her i byen og, politiet tar den ikke, falken tar den ikke, ja det er ingen som tar imot hunder her i byen.

(Kanskje dyrebeskyttelsen om de har mulighet)

Og det er for galt syns jeg. Man får bare beskjed om å slippe bikkja løs igjen, og det i en stor by med mye folk, trafikk osv :)

Her jeg bor har vi også noen som lar bikkja lufte seg selv(Selvom de nå hevder at den stikker av, som om man tror på den).

Har fanget den en gang(Hvor jeg da sprang i 20-30min etter bikkja for å få tak i den), sett den løs haugevis av ganger(Men har da ikke hatt mulighet til å fange den), og jeg møtte den her om dagen igjen, et godt stykke hjemmefra.

Prøvde å få tak i den, men den holder seg unna folk, og var ikke spesielt intressert i mine hunder, godbit eller leke, + at den kjenner meg, så den holdt seg på avstand og forsvant til slutt. Jeg er så irritert på de folkene som eier den, og de vil få seg ei salig lekse om jeg ser han og får tak i han flere ganger.

Den springer jo rundt på traffikerte veier og i store boligfelt, hvor den absolutt ikke hører hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt positiv historie fra Bergen og henting av hunder for å balansere litt. Var to løse hunder i gaten, begge noe rufsete, og den ene hadde et telefonnummer. Etter tre kvarter med å ringe nummeret på den ene hunden uten å få kontakt, ringte jeg politiet som var veldig hjelpsom og 15 min etter var Fant (som hundemottaket heter her) på døren og hentet hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med valpen jeg....? Noen tips? Har pleid å skremt eierne før med å la falk ta dem inn, slik at de må betale litt får å få hunden ut igjen...

Eneste du kan gjøre er å snakke med dem, og siden det ikke ser ut til å nytte så leverer du til Falk. Enten blir det så dyrt at eierne klarer å lukke døren, eller Falk vil på et tidspunkt begjære hunden omplassert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Har funnet en del løshunder jeg også. Falck eller Viking har ikke noe særlig lyst på dem de heller, så det er bare å håpe på det beste...

Hmm. Jeg har aldri hatt noe problem med noen firmaer eller politiet jeg. Mulig jeg har vært veldig heldig, men enten jeg har mistet hund eller funnet hund, så har jeg ringt politiet som i et par tilfeller har videreformidlet kontakt med eier, ellers så har de ringt til viking som har kommet å hentet hunden. Jeg var langt mer forbannet den gangen viking tauet vekk min bil med to hunder inni, knuste ruta og sendte hundene til standal hundehotell etter at jeg hadde ringt og sa jeg kom om 10 min... Det var både dyrt og unødvendig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...