Gå til innhold
Hundesonen.no

Mops


Guest Jonna

Recommended Posts

Jeg har en bror som bor i England som er på leting etter en Mops. Han er en flink med hund, men interessen for å lete er ikke helt det, heller ikke hva han skal spørre om...

Så er det noen her på Sonen som har kjennskap til Mops? Evt om det fins noen oppdrettere/klubb å ta kontakt med?

Jeg har selv dårlig innsyn i rasen, men kommer nok litt fortere inn i det enn min kjære bror. :blink:

Han og samboeren skal ha det som kose hund, men dem vil ha en registrert hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg tror denne kennelen er ganske bra http://www.marbeltonboxers.co.uk/ men dette er jo show hunder da så de er sikkert ikke billige men du kan jo ta kontakt med tangetoppen kennel her i Norge (www.tangetoppen.org), disse har både importert fra og eksportert til denne kennelen. Du kan jo eventuelt også ta kontakt med raseklubben i england :blink:

Info fra http://www.thekennelclub.org.uk/item/198

Breed Clubs and Societies

NORTHERN PUG DOG CLUB. Sec. Mr P Davis. Tel No: 01427 728464

PUG DOG CLUB. Sec. Mrs A Nicholson. Tel No: 020 7352 2436

SCOTTISH PUG DOG CLUB. Sec. Mr S Payne. Tel No: 01560 322119

WALES & WEST OF ENGLAND PUG DOG CLUB. Sec. Mr J Phillips. Tel No: please contact the Kennel Club for details.

West Pennine Pug Dog Club. Sec: Mr M Dover. Tel No: 01938 554056

Håper det hjalp deg noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, vet det ikke er dette du spør om, men ville kanskje oppfordret ham til å kikke nærmere på disse tyske, "gammeldags" mopsene med nese:

http://www.mprv.de/

hvorfor det egentlig ? det er jo ikke renrasede mops er det? Er vel heller ikke godkjent av FCI? Og er vel ikke noe bevis for at disse hundene faktisk er friskere enn vanlig mops.. Se for meg at avl for å få nese kan ha gått på bekostning av andre egenskaper hos vanlig mops?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
hvorfor det egentlig ? det er jo ikke renrasede mops er det? Er vel heller ikke godkjent av FCI? Og er vel ikke noe bevis for at disse hundene faktisk er friskere enn vanlig mops.. Se for meg at avl for å få nese kan ha gått på bekostning av andre egenskaper hos vanlig mops?

Eh... Egenskaper som?? At den ikke snøfter, snorker og har pustebesvær eller..? Det er vel ikke akkurat sånn at mopsen avles for sine gode bruksegenskaper, det er vel heller at den avles for sitt ekstreme utseende og sitt sjarmerende vesen. Jeg kan ikke helt se at ett sjarmerende vesen skal gå tapt i ett litt lenger snyteskaft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... Egenskaper som?? At den ikke snøfter, snorker og har pustebesvær eller..? Det er vel ikke akkurat sånn at mopsen avles for sine gode bruksegenskaper, det er vel heller at den avles for sitt ekstreme utseende og sitt sjarmerende vesen. Jeg kan ikke helt se at ett sjarmerende vesen skal gå tapt i ett litt lenger snyteskaft.

nei, men om man bare avler på en ting så blir mangfoldet mindre.. kan ikke se at en 1 cm lengre snute skal ha så mye å si..

med egenskaper så mener jeg gener.. Sånn er i alle fall gener beskrevet i min 3Bi bok.. Altså om dem kun avler på å få lengre snute, så kan det gå utover de andre tingene på denne rasen, som ikke er så bra, og gjøre faktisk gjøre det enda værre..

så,,, for å si det som deg, eh, det var det jeg tenkte på... og eh, utseende er også egenskaper, men ikke egenskaper sånn som vi tenker når vi tenker egenskaper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er flott at noen prøver å avle stakkarene mer funksjonelle jeg... Blir som med bulldogen.. Vet det var et rabalder i raseklubben der for noen år tilbaka da noen mente de burde avle de sunnere..Kunne ikke det må vite, det gikk utover "rasepreget". Hvis "rasepreget" er å ikke få puste og å slite med sykdommer så lurer jeg på hvorfor folk faktisk kjøper slike hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er flott at noen prøver å avle stakkarene mer funksjonelle jeg... Blir som med bulldogen.. Vet det var et rabalder i raseklubben der for noen år tilbaka da noen mente de burde avle de sunnere..Kunne ikke det må vite, det gikk utover "rasepreget". Hvis "rasepreget" er å ikke få puste og å slite med sykdommer så lurer jeg på hvorfor folk faktisk kjøper slike hunder.

ja, jeg er enig at de bør gjøre noe med rasen. Men ikke ved å blande inn andre raser?? Da bør de helller jobbe seriøst med å avle KUN på friske hunder av rasen, som ikke har så store puste og bevegelses problemer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
ja, jeg er enig at de bør gjøre noe med rasen. Men ikke ved å blande inn andre raser?? Da bør de helller jobbe seriøst med å avle KUN på friske hunder av rasen, som ikke har så store puste og bevegelses problemer..

Så vidt meg bekjent,( nå leste ikke jeg den hjemmesiden, da min tysk er mer enn rusten og jeg ikke forstår bæret) så blander man ikke inn andre raser, men man avler på de individene med "lengst" nese, minst pusteproblemer og de som er selvfødende.

Jeg forsto ikke helt svar innlegget ditt til meg, så jeg spør igjen, Hvilke egenskaper eller gener som du vil kalle det, blir borte og erstattes av hvilke uønskede egenskaper/gener? Fortsatt kan ikke jeg se at det skal være begrensende for mopsens utvikling, tvert i mot. Forøvrig har 1cm lengre nese ganske mye å si hvis det forlenger nesekanalen med 50% i forhold til hva foreldredyrene har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt meg bekjent,( nå leste ikke jeg den hjemmesiden, da min tysk er mer enn rusten og jeg ikke forstår bæret) så blander man ikke inn andre raser, men man avler på de individene med "lengst" nese, minst pusteproblemer og de som er selvfødende.

Jeg forsto ikke helt svar innlegget ditt til meg, så jeg spør igjen, Hvilke egenskaper eller gener som du vil kalle det, blir borte og erstattes av hvilke uønskede egenskaper/gener? Fortsatt kan ikke jeg se at det skal være begrensende for mopsens utvikling, tvert i mot. Forøvrig har 1cm lengre nese ganske mye å si hvis det forlenger nesekanalen med 50% i forhold til hva foreldredyrene har..

Spurte en anerkjent oppdretter av mops i norge, og hun sa det ble blandet inn andre raser, bla Petit Brabancon. Nå er ikke jeg sikker på hva som er bra og ikke bra med mopsen, men med så ensidig avl, der det eneste kriterie for å bli brukt i avl er at de har lengre nese, så sier det seg selv at andre ting kan bli forværret. Med tanke på at mops har ugunstig kroppsbygning og kan ha problemer med å vaske seg selv (har jeg lest), så kan de få enda værre kroppsbyggning om dem kun avler på nesa, i og med at de da driter i kroppen. Jeg syns de "gammeldagse" mopsene så mer klumpete ut enn vanlig mops for eksempel..

Etterhvert når de har fått en liten stamme med lengre nese, blir sikkert disse brukt MASSE i avl, og da blir også genpoolen liten. Det blir innavl fordi avlsmateriellet med lengre nese er så lite, da blir det jo kun avl på utseende, og lite mangfold. Altså, jeg tror ikke denne varianten er noe friskere..

Ble rotete dette her, men du skjønner vel tankegangen min?? Om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte en anerkjent oppdretter av mops i norge, og hun sa det ble blandet inn andre raser, bla Petit Brabancon. Nå er ikke jeg sikker på hva som er bra og ikke bra med mopsen, men med så ensidig avl, der det eneste kriterie for å bli brukt i avl er at de har lengre nese, så sier det seg selv at andre ting kan bli forværret. Med tanke på at mops har ugunstig kroppsbygning og kan ha problemer med å vaske seg selv (har jeg lest), så kan de få enda værre kroppsbyggning om dem kun avler på nesa, i og med at de da driter i kroppen. Jeg syns de "gammeldagse" mopsene så mer klumpete ut enn vanlig mops for eksempel..

Etterhvert når de har fått en liten stamme med lengre nese, blir sikkert disse brukt MASSE i avl, og da blir også genpoolen liten. Det blir innavl fordi avlsmateriellet med lengre nese er så lite, da blir det jo kun avl på utseende, og lite mangfold. Altså, jeg tror ikke denne varianten er noe friskere..

Ble rotete dette her, men du skjønner vel tankegangen min?? Om

Jeg vil tro denne annerkjente oppdretteren avler på hunder med kort snute sant? Så lenge hun mener at å avle lengre snute brått skal gå utover resten av bikkja? Hva med å bare avle på korte snuter da, er ikke det avl på utseendet? Det er jo derfor mopsen har blitt så deformert som det den er i dag, fordi det er avlet på utseendet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro denne annerkjente oppdretteren avler på hunder med kort snute sant? Så lenge hun mener at å avle lengre snute brått skal gå utover resten av bikkja? Hva med å bare avle på korte snuter da, er ikke det avl på utseendet? Det er jo derfor mopsen har blitt så deformert som det den er i dag, fordi det er avlet på utseendet.

vel hun mente at om man ville gjøre noe for rasen, burde man ikke blande inn andre raser, men kun avle på idivider av rasen som var friske.. Hun sa ikke noe om korte eller lange snuter.. Men går ut i fra at hun avler på hunder som er rasetypisk flotte, og at hun avler på hunder som er friske (eller i det minste så friske som den rasen kan bli)..

Men nå er det sånn at de fleste raser er avlet litt pga utseende da.. Du vrir litt på det jeg sier, jeg forsøker ikke å si at det nødvendigvis er så supert å avle kun på korte neser, men at ved å kun avle selektivt på en ting så gjør det de andre tingene med rasen enda værre (eller kan gjøre i det minste).. Pluss at det sier seg selv at det blir er del innavl, og det er i alle fall ikke bra.

Jeg personlig liker best hunder som ser normale ut, har lang snute, proporsjonert kroppsbygning, og beveger seg med enkelhet.. Kunne aldri kjøpt en hund, som har begrensninger på måten den er bygget og laget, er sterkt plaget med allergi, eller har ører som stenger øregangene. Bare så det er sakt..

EDIT: men nå var det egentlig sånn at jeg spurte Bardmand om hun viste om denne varianten av rasen faktisk er noe friskere enn den andre.. Om hun hadde noen "bevis"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
EDIT: men nå var det egentlig sånn at jeg spurte Bardmand om hun viste om denne varianten av rasen faktisk er noe friskere enn den andre.. Om hun hadde noen "bevis"?

Nei, du spurte ikke barmand om det, du påsto at disse hundene var blandingshunder som ikke var godkjent av FCI og at de ikke nødvendigvis var friskere... Utifra din egen logikk så skal jo disse hundene være sunnere fordi de er blandet med en annen rase, ergo genpoolen er større og avlsbasen bredere. BAre sånn for å poengtere at det er vel ikke alltid så enkelt dette med avl..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos bulldogeksemplet: Det var en sveitsisk oppdretter og bulldogelsker som satte igang for å forbedre bulldogen - og resultatet ble "kontinental bulldog", som er godkjent av den sveitsiske kennelklubben - men ikke av FCI. Ifølge Wikipedia er årsaken også den at dette blir en ny og "liten" rase - med liten genpool.

http://de.wikipedia.org/wiki/Continental_Bulldog

Men uansett: Den opprinnelige oppdretteren, kennel Pickwick, gjorde dette med godkjennelse fra første stund fra landets kennelklubb, og med solid dokumentasjon og mål - ikke bare for egen moro skyld, eller egen kjepphests skyld..... og DET er en viktig forskjell, også med tanke på øvrig helse.

Det ble 50 kull og 280 valper man tok som utgangspunkt, og i 2004 fikk man godkjennelsen av kennelklubben etter at 70 hunder var vist for veterinær og utstillingsdommer...

http://www.continental-bulldogs.ch/past.htm

For ER kort nese ensbetydende med sykdom, for eksempel? Eller kan sykdom/svakheter ha med andre ting, som konstruksjonen av nesebor/gane (http://www.pugs.org/indexhealth.htm), og hvordan arves det videre - vil en "litt lenger" nese være nok som avlsmål for eksempel?

Jeg er alltid litt skeptisk til enkeltoppdrettere som skal løse en rases problem helt på egenhånd, fordi ting ofte kan være litt vanskeligere enn som så. Tilsvarende eksempel er shilohschäferen, der man skulle vende tilbake til de store, flotte og sunne schäferne fra "gamle dager" - og når du titter etter, så startet man med å bedrive solid innavl og det på "vanlige" schäfere... man bare gikk etter størrelse, og så "markedsfører" man dem som svaret på det meste som er galt med rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du spurte ikke barmand om det, du påsto at disse hundene var blandingshunder som ikke var godkjent av FCI og at de ikke nødvendigvis var friskere... Utifra din egen logikk så skal jo disse hundene være sunnere fordi de er blandet med en annen rase, ergo genpoolen er større og avlsbasen bredere. BAre sånn for å poengtere at det er vel ikke alltid så enkelt dette med avl..

jeg spurte bardman indirekte jo, i og med at den var bardmand om anbefalte denne mopsen.. Jeg har heller ikke påstått noen ting, men satt spørsmålstegn bak en del jeg har sagt.. Jeg qoutet det bardmand sa, og spurte "hvorfor det egentlig ? det er jo ikke renrasede mops er det? Er vel heller ikke godkjent av FCI? Og er vel ikke noe bevis for at disse hundene faktisk er friskere enn vanlig mops.. Se for meg at avl for å få nese kan ha gått på bekostning av andre egenskaper hos vanlig mops?" Viss du leser gjennom en gang til, så ser du at det ikke var noe påstått i mitt innlegg, heller ikke noen nedverdigende tone, eller bedreviter snakk, sånn som du skriver.

Det er du som er så påståelig med det du sier, og er ute etter å ta folk uten å en gang prøve å forstå hvordan dem tenker.. Siden du tydeligvis ikke vet noe om det jeg spurte om, nemlig om den "rasen" faktisk var noe friskere, så skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du gadd å svare.. Bare for å lage uhygge eller??

Jeg har heller ikke sagt meg selv i mot NEI. Om du leser en gang til så skjønner du kanskje det. Viss ikke kan jeg prøve å forklare min tankegang en gang til. Kort forklart; I starten har dem brukt renraset mops med aning lengre nese, og blandet inn noen få andre raser for å få fart på sakene.. Så har de fått ett visst antall hunden med ønskde egenskaper, og brukt dem viderer i avl. Da blir det innavl, få variasjoner i gener, osv, som ikke er bra.. Jeg tror det skal mere til, enn enkeltpersoner, å forbedre helsen til en rase.

Siden jeg tydeligvis er så dårlig til å skrive for meg, så kan du ta å lese innlegget til Akela.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

OT til Helle:

Jeg trodde dette var ett diskusjonsforum, hvor man diskuterte temaer, som f.eks mopsens nese pro og contra. Jeg forstår at du tydeligvis syns jeg er både frekk, uvitende og hva var det siste igjen, jo påståelig.. Så jo du klarer nok å gjøre deg forstått.

Og, ja selvfølgelig var min deltagelse i diskusjonen kun for å skape uhygge og gi deg en dårlig dag.. Ærlig talt! Jeg forstår hva du tenker, jeg er bare ikke enig med deg, vesentlig forskjell det.

Til topic: Jeg vet at enkelte avler på mops med ett rasetypisk eksteriør, men bruker kun individer som har litt lengre nese og ikke fullt så bløt gane og de er opptatt av at individene er selvfødende. Disse er i Norge, vet desverre ikke om noen i england, men hvis det er av interesse for trådstarter, så kan jeg sende en mail og sjekke om vedkommende har noen kontakter i England/Irland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig ot, men siden jeg har petit, så bær over med meg.

Det er faktisk en god del mops petit brabanconens opprinelse. Så helt på bærtur kan det ikke være å eventuelt bruke en slik for å forbedre snyteskaftet. Men der får man jo inn underbitt som, hvis jeg husker riktig i farten, ikke er like ønskelig (om ønskelig i det heletatt) på mopsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT til Helle:

Jeg trodde dette var ett diskusjonsforum, hvor man diskuterte temaer, som f.eks mopsens nese pro og contra. Jeg forstår at du tydeligvis syns jeg er både frekk, uvitende og hva var det siste igjen, jo påståelig.. Så jo du klarer nok å gjøre deg forstått.

Og, ja selvfølgelig var min deltagelse i diskusjonen kun for å skape uhygge og gi deg en dårlig dag.. Ærlig talt! Jeg forstår hva du tenker, jeg er bare ikke enig med deg, vesentlig forskjell det.

Greit, da får du si at du ikke er enig, for jeg syns, måten du ordlegger deg på virker ganske frekk.. Du kalte meg først påståelig, og om du leser gjennom det du selv har skrevet så ser du at det er du som er det, i alle fall ikke meg..

Men nok om det, blir for dumt å diskutere dette her når det eneste jeg spurte om var om den mopsen fra kennelen bardmand anbefalte faktisk var friskere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...