Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetid under konkurranse?


Huldra

Recommended Posts

Kan en tispe ha løpetid, og stille i konkurranse? Dette må vel gis beskjed om antar jeg? Må hun stille sist? Gjelder dette alle klasser?

Edit: fant visst svaret: "Løpske tisper har anledning til å stille i klasse 3, men skal stille sist i klassen. Fører/eier skal varsle arrangør om at tispen har løpetid, og arrangør skal stille teppe til rådighet som skal plasseres ved start. Tispen skal starte på teppet."

Nytt spørsmål: hvis jeg nå vil delta likevel, må jeg utsette løpetiden antar jeg. Hvor mye blir den utsatt, når gjøres det (rett etter siste/før forventet neste?), og hvordan gjøres det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye regler fra 1.januar 2008 sier at du kan delta i agility med løpetispe i ALLE klasser :icon_fun: Dette skal du si ifra om og jeg vil anta at de løpske tispene starter sist.

Men man må ikke glemme å ta litt hensyn, både de med hannhunder og de med løpske tisper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye regler fra 1.januar 2008 sier at du kan delta i agility med løpetispe i ALLE klasser :icon_fun: Dette skal du si ifra om og jeg vil anta at de løpske tispene starter sist.

Men man må ikke glemme å ta litt hensyn, både de med hannhunder og de med løpske tisper.

Mohohohaha! Jeg skal stille henne med stumpen til rett ved en vanskelig kombinasjon rett på utsiden av banen..! :blink:

Neida, får holde oss godt i bakgrunnen, og ikke være lokkeduer for noen. ;) Men flotte greier at det blir lov med løpske tisper, syns sånne forbud er helt på trynet! I klubben her er det ikke lov med løpske tisper på klubbens områder i det hele tatt. Når skal hannhunder få trent på å fungere til tross for lukten av løpske tisper? De møter jo sånne i konkurranser, og nå tydeligvis også allerede i kl 1 ag.. (Jada, en helt annen diskusjon, men måtte bare få ut litt frustrasjon..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mohohohaha! Jeg skal stille henne med stumpen til rett ved en vanskelig kombinasjon rett på utsiden av banen..! :blink:

Neida, får holde oss godt i bakgrunnen, og ikke være lokkeduer for noen. ;) Men flotte greier at det blir lov med løpske tisper, syns sånne forbud er helt på trynet! I klubben her er det ikke lov med løpske tisper på klubbens områder i det hele tatt. Når skal hannhunder få trent på å fungere til tross for lukten av løpske tisper? De møter jo sånne i konkurranser, og nå tydeligvis også allerede i kl 1 ag.. (Jada, en helt annen diskusjon, men måtte bare få ut litt frustrasjon..)

Ja, jeg er helt enig(og det var jeg da jeg hadde hannhund også, for å presisere det). Tidligere var det bare lov i klasse 3, der de måtte starte sist. Helt bak mål, da klasse 1 går etter klasse 3...

Jeg har heldigvis rådighet til å bestemme regler der jeg trener, så der er løpetid tillatt året rundt :icon_fun: Det gjør både hannhunder(OG tisper) mer forbredt på konkurranser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er helt enig(og det var jeg da jeg hadde hannhund også, for å presisere det). Tidligere var det bare lov i klasse 3, der de måtte starte sist. Helt bak mål, da klasse 1 går etter klasse 3...

Jeg har heldigvis rådighet til å bestemme regler der jeg trener, så der er løpetid tillatt året rundt :icon_fun: Det gjør både hannhunder(OG tisper) mer forbredt på konkurranser.

Går klasse 1 etter klasse 3? Det har jeg aldri opplevd i min enromt lange karriere på agilitybanen, med hele fire konkurranser.. :rolleyes:

Ligger disse oppdaterte reglene for ag på nkk's sider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok opplevd det, bare ikke tenkt på det :blink:

Vanlig er jo at de kjører det i denne rekkefølgen:

klasse 1

klasse 2

klasse 3

klasse 1

klasse 2

klasse 3

Og da kommer klasse 1 etter de løpske tispene i klasse 3. Noen ganger er lag i midten, det blir jo det samme(man kan starte lag samme om man er i klasse 1, 2 eller 3) og noen ganger er lag på slutten.

Tror ikke regelverket er revidert enda, men regelendringen har stått i hundesport og kommer fra 1.1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok opplevd det, bare ikke tenkt på det ;)

Vanlig er jo at de kjører det i denne rekkefølgen:

klasse 1

klasse 2

klasse 3

klasse 1

klasse 2

klasse 3

Og da kommer klasse 1 etter de løpske tispene i klasse 3. Noen ganger er lag i midten, det blir jo det samme(man kan starte lag samme om man er i klasse 1, 2 eller 3) og noen ganger er lag på slutten.

Tror ikke regelverket er revidert enda, men regelendringen har stått i hundesport og kommer fra 1.1.

Doh! ;) Selvsagt! Tenkte ikke på at det var flere størrelser å ta hensyn til, hvis det er det du mener.. ;)

Edit 1:

Eller..? :blink: Hmm.. Nå ble jeg litt i tvil. Der jeg har vært, har det vært slik:

kl 1 liten

kl 1 mellom

kl 1 stor

kl 2 liten

kl 2 mellom

kl 2 stor

kl 3 liten

kl 3 mellom

kl 3 stor

Lag kan variere. Men da blir jo løpetispene til slutt, med mindre lagene går til slutt..

Edit 2: Og så kommer hopp.. var det det du mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det kommer nye regler ;) Liker ikke trenden som har vært med at løpetidstisper omtrent må gjemmes vekk, både fra trening og konkurranser. En ting er å vise hensyn, det er jo klart, men å bli utestengt fra treninger og konkurranse syns jeg er dumt. Og merk, dette kommer fra ei som har to hannhunder! Jeg vil gjerne trene sammen med løpetisper, og få kontroll over hannene rundt dem. Det er da ikke helt umulig, og det er vel gjerne hannhundeiere som reagerer mest når de får vite at det er løpetisper i nærheten og ikke hannene selv. Been there done that ;)

Har forresten trent med tre løpetisper på klubbens treningsområde (på samme trening) uten at det forstyrret noe nevneverdig (det eneste var at eldste min sparket litt ekstra etter tissing, noe han ikke gjør til vanlig), og det ble en ganske grei trening av det uten noe mer stress og styr enn vanlig :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doh! :blink: Selvsagt! Tenkte ikke på at det var flere størrelser å ta hensyn til, hvis det er det du mener.. ;)

Edit 1:

Eller..? ;) Hmm.. Nå ble jeg litt i tvil. Der jeg har vært, har det vært slik:

kl 1 liten

kl 1 mellom

kl 1 stor

kl 2 liten

kl 2 mellom

kl 2 stor

kl 3 liten

kl 3 mellom

kl 3 stor

Lag kan variere. Men da blir jo løpetispene til slutt, med mindre lagene går til slutt..

Edit 2: Og så kommer hopp.. var det det du mente?

Haha, ja hopp ja, da begynner det på'n igjen med klasse 1 etter klasse 3 agility ;) Skal ikke være lett *flire*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja hopp ja, da begynner det på'n igjen med klasse 1 etter klasse 3 agility ;) Skal ikke være lett *flire*

Haha! Da er vi enige! ;) Og nå har jeg nesten helt glemt hva jeg spurte om, men takk for svar uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har tispe sjølv, og kommer løpetiden i konkurranse vil eg faktisk velge å ikkje starte. Normalt sett er hunden "alle andre steder" enn hos meg når ho har løpetid, det vil si dårlig kontakt... Så det meste av trening er bortkasta akkurat de ukene. Ender bare med frustrasjon for meg, og det skjønner hunden i vert fall ingenting av :) Så akkurat de ukene holder vi oss til turgåing i bånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Har tispe sjølv, og kommer løpetiden i konkurranse vil eg faktisk velge å ikkje starte. Normalt sett er hunden "alle andre steder" enn hos meg når ho har løpetid, det vil si dårlig kontakt... Så det meste av trening er bortkasta akkurat de ukene. Ender bare med frustrasjon for meg, og det skjønner hunden i vert fall ingenting av :lol: Så akkurat de ukene holder vi oss til turgåing i bånd :lol:

Ja, men tisper er jo like forskjellige som hannhunder ^_^ . Jeg har ei som jeg nesten ikke merker at har løpetid (bortsettfra at jeg ser det selvsakt) unntatt de få dagene hun står, men da er hun også grei å kontrollere selv om oppmerksomheten er så som så akkurat de dagene. Så det skal ikke være retferdig :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men tisper er jo like forskjellige som hannhunder ^_^ . Jeg har ei som jeg nesten ikke merker at har løpetid (bortsettfra at jeg ser det selvsakt) unntatt de få dagene hun står, men da er hun også grei å kontrollere selv om oppmerksomheten er så som så akkurat de dagene. Så det skal ikke være retferdig :tongue:

Sant det, og godt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Under løpetiden er hun i grunn som vanlig, litt mer leken med andre hunder, men likevel fullt kontrollerbar. Det er etter løpetiden problemene begynner for vår del, for da har hun nemlig valper i magen kan skjønne, og da må man ta alt med knusende ro! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...