Gå til innhold
Hundesonen.no

Bittet til en flat

Arielle

Recommended Posts

Skrevet

hei.

jeg har en flat coated retriever og lurer på hvordan tennene/bittet til hunden skal være?

det jeg egentli lurer på er de tennene helt fremme (de "små") fordi han har hatt overbitt helt til nå(ernå snart 10mnd) men nå ser jeg at de små tennenestår oppå hverandre altså de nede og de oppe. er redd for an får underbitt. er dette en feil? eller er begge deler tillat?(både over og underbitt?

tusen takk for alle svar :rolleyes:

Skrevet

jah mener selvsakt ikke alle tennene. vet at de skal ha saksebitt men de tennene helt fremme de "små" er oppå hverandre

Skrevet

det jeg vil frem til er vel det at dette er en hund som jeg går på utstilling med og før var de fremste tennene oppe forran de fremste nede men nå syns jeg at de tennene oppe begynner og stå oppå de tennene nede. altså de fremste tennene står "oppå" hverandre. tennene oppe står ikke fremforbi di nede og "dekker" di

eg ikke god til og forklare :)

Skrevet

Har ikke peil på sånt ut i fra slike forklaringer, MEN;

En flat med tangbitt vil for nøye dommere IKKE får 1pr

En flat med under/overbitt vil i hvertfall aldri få det om dommeren sjekker tenna..

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener altså, så sikkert heller jeg som er dårlig til å gi svar :)

Men fortennene skal såvidt jeg vet i alle fall ikke ligge mot hverandre. Tennene i overkjeven, skal ligge over de i underkjeven, altså foran. (Fortennene altså)

Vet ikke hvor stort problem det vil bli på utstilling. Det er jo nesten bare å dra på en å se.

Skrevet

hmm. men femidotten skrive at en hund men over/under bitt skal ikke få 1pr. så da må vel tennene ligge oppå hverandre? har sjekket en gang til nå og det er de to fremste tennene oppe og nede som ligge oppå hverandre de andre tennene oppe ligger over de nede

Skrevet

altså, om tennene ligger over tennene nede, men de samtidig er inntill eller nesten inntil, så er det ikke overbitt.. akkurat som mennesketenner. Våres tenner oppe ligger jo litt over de tennene nede, uten at de fleste av oss har overbitt av den grunn..

når det gjelder tennene til hunden din er det vanskelig å si helt sikkert, det beste hadde kanskje vært om du tok bilde av tennene å la det inn her?

Skrevet

ja tusen takk til alle som hade svart skal prøve og få tatt bilder og lakt inn. men da har han ikke over bitt eller uderbitt.

Skrevet

Du beskriver tennene til Amigo - de to framtennene oppe ligger kant i kant med de nede. Resten av tanngarden er slik den skal være.

Amigo har fått kommentar på det to ganger av dommere - de har kalt det tangbitt. Min rase skal ha saksebitt og her er det altså snakk om 1 mm... likevel har han blitt champion og ingen dommere har kommentert det i det hele tatt i ettertid selv om de har saumfart kjeften hans grundig.

Skrevet

ok takk for svar. men kan altså 2 fremtenner som ligger 1mm feil være foskjellen på tangbitt og saksebitt?

Skrevet

Kan vel være det da. Uten at jeg har peil. Men rette dommerne sier det, og kan gi 2pr, mens enkelte driter i det, som med Amigo (cert,cacib,bir & big4 *kremt*)

Skrevet

jaja alt det man lærer ;) men syns det var litt merkelig for vi hadde en dommer i bergen på søndagen som var veldig på å se på tennene til hundene og der ble jeg kaste ut med blått på en drit fin tispe på 2 år for hun hadde tann feil mens min lille vovvse hadde korrekt bitt. så det må være noe som har "forflyttet" seg i det siste da :blink: men er dette noe som kan rette seg opp igjen? og hvordan er det om jeg vil bruke han i avl da?

er ikke ute etter meningen om hva dere synes er rett og galt med og avle på hund så har en "tannfeil" men sånt hva sier raseklubbene?

Skrevet

er mye lettere for folk her inne å svare ordentlig om vi får se bilde av tenne ;) vanskelig å se for seg skikkelig hvordan tennene ser ut :blink:

Men, om det bare er 1 mm, så er det ikke sikkert det er så nøye, i alle fall ikke for dommere..

Skrevet

jeg skal prøve og få tatt bilder og lakt inn men det blir nokk ikke før på mandag da jeg ikke er hjemme ^_^

men håper det er noe som retter seg opp igjen :unsure:

Skrevet
Nkk se helt nederst på denne siden, så ser du forskjeller på de forskjellige bittene. Kanskje det er enklere å se om hunden din har korrekt bitt eller ikke, og forklare oss hva som ligner mest på din hunds bitt?
  • 3 weeks later...
Skrevet

Det ser forfra ut som et saksebitt, de to tennene som ikke står sammen med de andre tennene blir på min rase kalt dropped theeth. Det er ikke noe pent bitt og en dommer som er nøye på tenner kan slå ned på det, men hunden har fortsatt et saksebitt.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...