Gå til innhold
Hundesonen.no

Malle?!


Capra

Recommended Posts

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar
Du er virkelig god du! :D

Flott gjettet! Om enn tilfeldig, så har du en potensiell karierre som spå/kone/mann! Stakkars lille Aggis, jeg som ikke kunne ordet for drifter en gang!Hhahahahahahha...ubetalelig!! :D

flere enn meg som reagerer på Capra?

skal stille liste meg vekk fra denne tråden med en liten tanke i bakhodet...

tror ikke du får deg noen malle fra noen seriøs oppdretter i allefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det ser jammen meg ut som jeg kan spå.. for du klarte nok engang ikke å svare for deg.. du verden..det er vanskelig gitt!

Du kan ikke forlange at folk skal mene du burde ha malle når du ikke svarer på spørsmål angående det engang..

Ååååå herregud som jeg elsker deg! Herregud som jeg elsker massepsykologi!! Tusen takk Tervtotten! :D

Sorry hvis jeg ble litt koko, men...dette er bare helt ubetalelig! Noen som i det hele tatt skjønner hva som foregår her eller er dere skokk dumme alle sammen? :D

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod. Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg ut her for å virke litt mer dum

Hæ? Skjønte ikke helt den forskjellen jeg.

Ikke alle kan de faglige begrepene, men kan teorien.Skjønner? Jeg viste hva mye var, men har ikke før nå i senere tid lært hva alle begrepene betyr.

Dette med at jeg dro inn BC var ikke fordi jeg sammenliknet på den måten, men det var svar til akkurat det innlegget jeg qoutet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry hvis jeg ble litt koko, men...dette er bare helt ubetalelig! Noen som i det hele tatt skjønner hva som foregår her eller er dere skokk dumme alle sammen? :D

Med det temperementet du viser i denne tråden er nok neppe du og en malle den ideelle kombinasjonen. I Norge er det knapt noen seriøse oppdrettere av maller, eller andre brukssraser, som ville solgt deg noen hund med de kriteriene du setter, i tillegg til mangel på erfaring og evner du viser.

Du burde søke på forumet, da finner du andre tråder som omhandler nettopp maller og dens drifter og gjøremål.

Å advare mot maller, gjør man ikke for å være arrogant eller slem, men fordi mange av oss nettopp vet hva som bor i en slik hund, og jeg vil IKKE ha en malle i nabolaget som eier ikke har kontroll på. Det er faktisk en grunn for at også politiet går tilbake til bruk av litt mindre heftige raser.

Alle har vi drømmer og planer for framtiden av en hund, men stort sett blir det for de fleste av oss verken rednings-, IPO eller brukshund i særlig stor skala - hverdager er det flest av uansett.

Men sjekke gjerne rundt på treninger og konkurranser og se hvordan maller er, la deg ikke blende av den heftige iveren, men se hvordan det ville passe inn i familielivet ditt utenfor treningene og konkurransene, og vær helt ærlig om du synes det er særlig tiltalende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn tilbake til utgangspunktet:

Ingen bruksavlet rase/hund bør selges til en førstegangs hundeeier! (Under dette føyer jeg Working Springer, Malle, Schäfer, AK o.l.)

Dem fleste maller jeg kjenner er noen ordentlige koseklumper når det kommer til famillien, men får dem ikke det dem skal og en eier som kan håndtere dem driftene den innehar så tviler jeg sterkt på at dem blir en fin familliehund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ofte eg åpner kjeften på slike debatter, men nå vil eg si at du er skokk dum. Du ønsker virkelig ikke å høre på det som kommer av råd, og klarer heller ikke å svare på spørsmålene som blir stilt.

Du er 22, samme som meg. Eg blir flau over måten du snakker til folk på her inne.

Hadde du hatt en annen tone, så ville du hatt mange andre svar her.

Tenk over hva du svarer.

Mvh Anette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære alle sammen.

apra ba meg skrive dette for hende fordi hun ikke kan skrive svar fra sin konto.

Først av alt vil jeg si, jeg er meget flau på Capras vegne og litt indignert over meg selv.

Capra er med i en studiegruppe i psykologi og ville prøve ut i praksis. Capra har Malinois og har bare tullet med dere.

Hun og jeg beklager meget.

mvh

Milano

Edit: Dette kan missforstås. Jeg har ingenting med "prosjektet" å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære alle sammen.

apra ba meg skrive dette for hende fordi hun ikke kan skrive svar fra sin konto.

Først av alt vil jeg si, jeg er meget flau på Capras vegne og litt indignert over meg selv.

Capra er med i en studiegruppe i psykologi og ville prøve ut i praksis. Capra har Malinois og har bare tullet med dere.

Hun og jeg beklager meget.

mvh

Milano

Edit: Dette kan missforstås. Jeg har ingenting med "prosjektet" å gjøre.

Åja, DET burde vi jo visst! Alle må jo selvfølgelig vite at Capra er medlem i en psykologigruppe og ville prøve dette ut i praksis. Jeg ser for meg at jeg kommer til å ta mange av innleggene hennes seriøst fremover. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Kjære alle sammen.

apra ba meg skrive dette for hende fordi hun ikke kan skrive svar fra sin konto.

Først av alt vil jeg si, jeg er meget flau på Capras vegne og litt indignert over meg selv.

Capra er med i en studiegruppe i psykologi og ville prøve ut i praksis. Capra har Malinois og har bare tullet med dere.

Hun og jeg beklager meget.

mvh

Milano

Vel Capra og Milano, dette var veldig synd for dere, for nå er det ingen som kommer til å ta innlegg fra dere seriøst etter dette. Det at trådstarter ikke selv engang kan legge ut sine "beklagelser" syns jeg er trist og umodent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære alle sammen.

apra ba meg skrive dette for hende fordi hun ikke kan skrive svar fra sin konto.

Først av alt vil jeg si, jeg er meget flau på Capras vegne og litt indignert over meg selv.

Capra er med i en studiegruppe i psykologi og ville prøve ut i praksis. Capra har Malinois og har bare tullet med dere.

Hun og jeg beklager meget.

mvh

Milano

Edit: Dette kan missforstås. Jeg har ingenting med "prosjektet" å gjøre.

Og hun studerer psykologi... Hjelpes meg, kanskje hun bør tenke på en annen karrière. For har hun ett slikt temperament og umodenhet i real life, så bør hun finne seg en jobb der hun ikke har med mennesker å gjøre. Tullet? Hadde vi forresten ikke en slik umoden fjott her forleden også, samme type? Nå var de fjortiser da, men for all del. Her kan man juge seg blå om både det ene og det andre, så psykologi, ny person, unnskyldninger er nok helst mer pisspreik fra en fjortis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha - det var nok lærerikt å se at:

A) En som spør som en umoden idiot, tas relativt på alvor

B) Når det røyner på, og det virkelig befester seg et elendig inntrykk, så tar folk bladet fra munnen

C) En sjøl (Capra) er flink til å lyve og å fremstå som en umoden og furten drittunge

D) En sjøl (Capra) er for feig til å stå frem og snakke for seg selv, så man får en bekjent til å gjøre det

I fremtiden vil nok vedkommende innse at dette var usedvanlig dumt og barnslig gjort, så kanskje noen flere studietimer innen psykologi vil gjøre seg før vedkommende skal "eksperimentere"?

Jeg er egentlig ikke voldsomt ivrig etter å hjelpe tullete nybegynnere, men jeg liker hunder og jeg vil gjerne at ikke hundesaken skal lide mer enn den har gjort når for mye hund kommer i hendene på folk som ikke kan nok - derfor gidder jeg å ta meg bryet å svare.

Så det siste punktet blir i grunnen:

E) Neste gang noen "roper ulv", og faktisk mener det - altså spør på ordentlig om gode råd - så vil flere kanskje ikke bry seg med å komme med de gode rådene. DET er veldig "hyggelig" gjort, det, Capra - for jeg antar at du LESER dette, selv om du ikke tør svare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig, utrolig idiotisk.... spesielt at du ikke tør å komme frem selv og si det!

Og til bcRex ; Jeg kjente nå Sasha, hadde passet henne i3mnd før jeg overtok henne, så jeg viste hvordan hun var. Bar for å svare liksom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og studiegrupper i psykologi driver med slike "real life" eksperimenter? Og responsen her - som selvfølgelig er statistisk signifikant og satt opp etter et ordentlig design slik at konklusjoner kan trekkes - den bekreftet hva slags hypotese? Jaha. Ja dette stod det jo "respekt" av (og bare for at ingen skal være i tvil - nå er jeg dypt ironisk!). Vedkommende synes ikke det er tvilsomt å drive slikt? Såvidt jeg vet må man be om samtykke før slikt er tillatt i det hele tatt - og jeg kan ikke se at det er spurt om samtykke her i det hele tatt?

Jeg ville tro at de mer seriøse instanser som driver med psykologi som fag ville ha seg meget frabedt å bli assosiert med noe slikt som dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg stiller meg tvilende til at dette i det hele tatt er et psykologisk eksperiment. Jeg har selv studert psykologi og aldri vært borti lignende, ikke har folk på profesjon gjort det heller, men for all del, det kan godt hende noen driver på denne måten. Dog tviler jeg at det skjer tidlig i et studium og jeg ser ikke poenget uansett..Nei, jeg trenger mer bevis før jeg tror på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror jeg og camilla har rett i at man kunne si "troll troll" her jeg..

makan til useriøse innlegg...

at det her liksom skal være et psykologi prosjet ang folks reaksjoner på en utrolig tåpelig trådstarter som ikke har " baller" nok til å stå fram selv å beklage, tar jeg mindre seriøst, og at man igjen drar inn en venn eller hva det måtte være for å "beklage" på vegne av seg selv.. nei vettu hva, søstra mi på 14 er jo mer voksen enn det!

Ikke rart man får krasse svar på idiotiske innlegg, og at man skal bli tatt seriøst heretter, tror jeg at ts bare kan drømme om å bli..

ellers sier jeg meg enig i innlegget til akela og margrethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo igjen alle sammen.

Ville bare si , hva Capra har gjort har ikke noe å gjøre med meg. Jeg er enig i deres meninger og anser henne ikke lenger for en venn. Om dette var et "prosjekt" eller ikke kan ikke jeg garantere, jeg har kun hennes ord.

Jeg vil si igjen, jeg beklager dette meget på vegne av Capra (siden hun ikke kan si det selv) og at jeg er flau for å være knyttet med hennes navn.

mvh

Milano

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har aldri hatt malle selv, men jeg har hatt Laekenois. Hvis du vet litt om belgere (som du burde vite om du i det hele tatt vurderer malle, de kan IKKE sammenlignes med treige schãfere noen av de) vet du at det er den varianten som er mest lik malle bare at de er skarpere.

Jeg har en i overkant aktiv langhårsbelger fra før (altså mer aktiv enn gjennomsnittet når han først er aktiv..for å si det mildt), min tredje regner man med hunden jeg hadde i "pensjon" og vil vel kalle meg godt rustet til å ha en belger sånn etterhvert. Forskjellen på Laekenoisen og Groenendaelen ble etterhvert svært så synlig du, med Laekenoisen måtte jeg være i forkant når det kom til vokting hele tiden, hvor enn jeg var og det skal du vite : malinois og laekenois er ikke hunder som varsler, de VOKTER. Skjønner du forskjellen? De mener alvor. I tilegg snakker vi om en aktivitetsmaskin av en annen verden, når hun kjedet seg så fant hun på noe. Og kjedet seg gjorde hun mye, faktisk stort sett når det ikke skjedde noe til tross for MYE trening...

En fantastisk hund på mange måter, de fleste måter faktisk, jeg vil fortsatt kalle henne en sjeldent bra Laekenois. Men hun var en 24/7 jobb, vi var "alltid" under trening slik at hun ikke skulle ende som en problemhund. Så når noen med 22års erfaring og høye ambisjoner innen rasen lurte på om de kunne få kjøpe henne av meg var svaret ja.

Mye mulig jeg hadde fått henne til, det får jeg aldri vite svaret på, men jeg var en periode pokker ikke sikker og jeg ville ikke risikere å lage en farlig problemhund ut av en hund jeg VISSTE var bra bare fordi jeg jeg elsker rasen og elsket henne.

En gang i fremtiden kan jeg tenke meg en Laekenois igjen, bare ikke av samme superaktive linjer, men da skal alt i hele livet mitt ligge til rette for det og da skal jeg ha folk rundt meg med lang erfaring innen akkurat den varianten (ev skarpe maller) og jeg skal være sikker på at jeg vet akkurat hva jeg gjør.

Det handler ikke bare om aktivitetsnivået eller mye sosialisering, det handler om en kjapphet og en tyngde som ikke kan beskrives, men må oppleves.

Edit: ser nå at det bare er tull og føler meg en anelse lettet *phuh*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...