Gå til innhold
Hundesonen.no

dårlige hunde eiere


miss mini blue dior

Recommended Posts

Hva er det med hunde eiere som gir skjokolade til hunden sin.. fatter det ikke

er jo overhodet ikke bra for hunden, selv i små mengder..

og liker heller ikke at bikjene tigger, mange klager på at hunden deres tigger fra matbordet eller går i søpla for og hente mat.

hvorfor det man tro... hmmm

Det for at eieren gir hunden all slaks mat...

Det er ikke bra, hunden for jo bare mye unødvendig kjeft stakkar :wub:

gir man kunn bikjemat slipper man det! for da vet den ikke om noe annet.

Noen som har de samme meningene om det? kom gjerne med andre også :Laugh:

Eller er det kos at hunden tigger? (sett at noen har skrevet det!)

og at noen gir skjokolade... ja det har jo gått bra hittentil så hvorfor ikke bare fortsette og se hva som skjer!

alle skal jo dø engang, så hvorfor ikke bare gi hunden det.. enten så går det bra eller så ligger den flat ut etterpå..

dumt skrevet, men kanskje det hjelper til at noen ser det litt andeledes! :smile: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Nåvel.

Selv om de ikke vet at sjokolade, løk, druer, nøtter osv er skadelig for hunden, er de neppe dårlige hundeeiere.

Dersom de "belønner" tigging ved bordet og likevel klager seg over en hund som tigger, er de heller ikke dårlige hundeeiere, mener nå jeg, men heller mennesker som lever sitt eget lille dobbeltmoralliv :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltmoral = dobbelt så godt som moral... :wub:

Det er mange som rett og slett ikke vet at sjokolade og andre ting kan være farlig for hunder å få i seg. Andre har vel erfart at det ikke har gjort noen synlig skade på tidligere hunder og regner derfor med at det bare er rykter og oppspinn.

Mange grunner til at folk gjør ting de kanskje ikke burdte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de "belønner" tigging ved bordet og likevel klager seg over en hund som tigger, er de heller ikke dårlige hundeeiere, mener nå jeg, men heller mennesker som lever sitt eget lille dobbeltmoralliv :wub:

Det kommer litt an på syns jeg. Hvis hunden får en skikkelig kjeftesmelle eller fysisk straff fordi den tigger eller stjeler mat i søpla eller hva som helst mener jeg at eierne er dårlige hundeeiere, for da er de urettferdige mot hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar hundene mine tigge ved boret.. Jeg syns det er koselig.. Er jeg en sær og dårlig hundeeiger eller?? Jeg har lært dem at nok er nok, så når jeg sier "gå og legg deg" eller "nok nå" så går de sin vei. Er ikke ekkel tigging med sikling heller, men en liten dvergpinscher som gjør alle mulige triks for å få en liten godbit, og en gammel BCfrøken som ligger ved beina og venter på at det kanskje detter ned en kjøttbit..

Hundene mine får også smake på all slags menneskemat (med unntak av det som er farlig for dem) og de blir aldri dårlig i magen. De reagerer heller ikke på forbytte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokolade er jo faktisk ikke så dødens farlig heller, i små mengder. En melkesjokoladebit eller to på tur er faktisk ikke noen dødstrussel på normale hunder, og jeg synes derfor at slik oppførsel ikke gjør deg til en dårlig hundeeier. Druer, løk, hvete... hva er det som ikke er farlig for hundene? Alt med måte sier nå jeg, det er særdeles få ting som er livstruende i små mengder (finner du derimot bikkja med hue nedia Regia bakekakao er det kanskje på tide å lukke skapene og ta med dyret til veterinæren).

Kjeft tar faktisk heller ikke hunden skade av, og om eierene lar bikkja tigge og gir den mat ved bordet så har de vel seg selv og takke?

Og hva gjør igrunn en dårlig hundeeier? Uvitenhet, å tenke eller handle annerledes enn det meningmann aksepterer? Er en hundeeier som trener etter mer tradisjonelle metoder som Nordenstam ol. en dårlig hundeeier fordi vedkommende bruker en tøffere dressur på sin hund? eller er det de nye metodene som er slemme da hunden får alt for lite rammer og veiledninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da er jeg en elendig hundeier. Loke får stort sett smake litt av det meste jeg spiser og oppfører seg deretter. Han tar det som en selvfølge at bare han ligger pent og venter får han den siste biten av maten eller slikke tallerkenen. Er det noe jeg tror magen hans ikke tåler så gir jeg han de minst "farlige" bitene og skyller eventuellt av krydderet før han får. Han får veldig lite sjokolade, kanskje en kvart bit hver 2 mnd, men allikevel.

Han får alltid en skorpe fra pizzaen når det står på menyen, og han har tilmed fått smake på rosiner. I tilegg får han ikke samme fòret hver dag, her bytter vi på å få tørrfòr, våtfòr, frossen høns, fisk og alt annet snacks. Til gjengjeld har jeg en hund som svært sjelden er dårlig i magen, det eneste han ikke "tåler" er frolic, da promper han, men jammen får han det til tider også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da er jeg en elendig hundeier. Loke får stort sett smake litt av det meste jeg spiser og oppfører seg deretter. Han tar det som en selvfølge at bare han ligger pent og venter får han den siste biten av maten eller slikke tallerkenen. Er det noe jeg tror magen hans ikke tåler så gir jeg han de minst "farlige" bitene og skyller eventuellt av krydderet før han får. Han får veldig lite sjokolade, kanskje en kvart bit hver 2 mnd, men allikevel.

Han får alltid en skorpe fra pizzaen når det står på menyen, og han har tilmed fått smake på rosiner. I tilegg får han ikke samme fòret hver dag, her bytter vi på å få tørrfòr, våtfòr, frossen høns, fisk og alt annet snacks. Til gjengjeld har jeg en hund som svært sjelden er dårlig i magen, det eneste han ikke "tåler" er frolic, da promper han, men jammen får han det til tider også.

Vi er sånn omtrent like elendige hundeeiere vi, tydeligvis..

Har forøvrig hatt en hund som stjal en halv langpanne-sjokoladekake (et langt, rart ord?) uten å bli veldig sjuk av det.. Litt hyperaktiv var han dagen derpå, men han fikk ingen varige men av det, liksom. En annen hund stjal barnas julekalender uten at det bar preg på noen måte.. En tredje hund fikk ALT, og da mener jeg ALT av middagsrester, kyllingbein, kotlettbein, poteter, tacorester og annen krydret mat, alt som er fyfy, og han hadde aldri problemer med magen i det hele tatt. Skifta for fra en dag til en annen gjorde vi og. Har blitt litt mer pysete ang varmebehandla bein på mine gamle dager, så jentene jeg har nå får ikke sånt, uten at jeg mener at det gjør meg til en bedre hundeeier i dag enn jeg var da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi hunden sjokolade "hele tiden" syns jeg ikke noe om, kakao er jo farlig i større doser (vektavhengig).

Jeg har lært hunden min å "tigge" ved bordet, dvs at hun ligger ved føttene mine og håper noe faller ned til henne (noe det gjør innimellom, enten ved et uhell eller bevisst fra min side). Jeg har også lært henne å tigge ved kjøkkenbenken, da står/ligger hun og stirrer intenst på gulvet og håper noe faller ned til henne der også. Syns det er mye bedre enn å ha en hund som sitter og sikler på tallerkenen, men hver sin smak!

Ang det å gå i søpla, så kan hunden ha lært dette helt av seg selv! Den har funnet ut hvordan den åpner kjøkkenskapdøren inn til søpla, og funnet noe godt der. Eier trenger ikke å ha noe med saken å gjøre, faktisk! Det er nok at hunden liker mat veldig godt og har kjent lukten av noe deilig i søpla. Min hund er ikke så lur at hun har funnet ut av det enda, noe jeg er glad for.

Jeg gir hunden min alt mulig rart, jeg, og det gjør ikke henne til en dårligere eller sykere hund, eller meg til en dårligere eier. Tvert imot er min påstand! Siden hun får smake så mye rart, så gjør det at hun opprettholder produksjonen av forskjellige enzymer som bryter ned protein. Det gjør at magen hennes tåler det. Hadde hun ikke hatt disse enzymene (produksjonen stopper opp når hunden får ensidig kost), så hadde ikke magen hennes tålt det, og hun ville blitt dårlig. Så Tulla får slikke tallerkener - hun tar seg godt til rette inni oppvaksmaskinen faktisk..! :rolleyes: Og hun får rester av diverse, hun får brød med forskjellig pålegg, hun får slikke ut av påleggsbokser med både crabstick-salat og leverpostei og smør, hun får sausrester over maten sin og hun får ris og kylling når vi har hatt det. Og hun reagerer overhodet ikke på det hun får! Hun får all verdens merkelige godbiter; fra de man får kjøpt i butikken, til ting jeg lager selv av pølse av forskjellige typer, fiskepudding, fiskekaker og fiskeboller, kjøtt av diverse slag, karbonader med kjøtt eller kylling, blodpølse og lungemos. Ostepop og chips, druer og annet grønt kan hun også få i mindre mengder. Men dårlig hundeeier? Nei, det er jeg ikke! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man bør ikke fôre hunden på sjokolade, men jeg tror det er mye hysteri hele greien. Tror det er andre ting som er viktigere å opplyse hundeeiere om :wub: Gir forøvrig ikke hunden min sjokolade, men det er fordi jeg er egoistisk og vil ha den for meg selv, haha.

Hunden på bildet levde til hun ble 13, og døde faktisk i en ulykke, ikke grunnet sykdom eller sjokoladeoverdose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer surkjerringa og svarer igjen.

Jeg kan ikke fordra at hunder tigger ved bordet, hverken mine egne eller andres. Og jeg er ikke redd for å si i fra om det heller.

Her får hundene gå og legge seg et stykke fra matbordet mens vi eter og der får de ligge til måltidet er slutt. Blir det noen matrester igjen så får de ikke de ved måltidet uten de får det sammen med kveldsmaten sin.

Dette fungerer superbra her :wub: Til og med Zorro som er veldig fiksert ved all mat, foruten sin egen, greier dette.

Men jeg må by på en historie om det her med hunder og sjokolade. Når jeg og gubben var nyforelskede for et antall (9-10) år siden så hadde han en blandingshund med skikkelig stålmage. Den kunne spise hva som helst uten å bli dårlig i magen. Så var det et år som vi hadde kjöpt inn en ganske stor mengde med påskegotteri som skulle vare hele påsken. Dette gotteriet hadde vi hatt i en skål som vi hadde hatt i en skål som stod på stuebordet.

På skjärtorsdagskvelden var vi bedt bort til noen venner og ble borte noen timer. Når vi kom hjem igjen var skåla helt tom, ikke en smule var det igjen. Og da hadde det sikkert värt 6-700 g gotterier i den skåla.

Vi visste med en gang hvem av hundene som var synderen da den andre ikke en gang gidder å lukte på gotterier.

Men synderen ble ikke engang dårlig i magen etter kalaset.

Så visst kan det gå bra, men her i huset får ikke hundene sjokolade eller russiner.

Det var noen som sa tidligere at en melkesjokoladebit eller to ikke er noen trussel for en normal hund. Det er nettopp det som det er, sjokolade inneholder et emne (kommer ikke på hva det heter) som er giftig for hunder. Så er man uheldig så kan faktisk hunden dö av en liten sjokoladebit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ja hu og hei.........

Her får hundene alt mulig rart, og av og til en sjokoladebit også..... onde meg...

At de tigger plager meg ikke i det hele tatt, men de får ikke lov å tigge hos andre - dvs. har vi gjester blir de tatt vekk og de kan kommandoen gå å legg deg. Man blir god til å ignorere når man har hunder som tigger..

Jupp, vi er nok dårlige hundeeiere vi som tillater tigging og er så dumme at vi gir hunden både det ene og det andre........

En puddel jeg brukte å gå tur med når jeg var veldig mye yngre fikk en liten melkesjokolade HVER DAG han - når "mor" drakk ettermiddagskaffe vanket det sjokolade på Lotus - Lotus ble 18 år, og han var aldri syk en dag i sitt liv - ikke var han overvektig heller............ rare greier det der.............

Har selv hatt en Golden som satte til livs en kilo sjokolade - og han fikk ikke engang diare............ og dette var FØR man lærte at det er lurt å bli hysterisk om hunden spiser noe den ikke bør spise........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ikke hunden min sjokolade, har gitt han øørsmååå biter et par gang, men det er ikke så mye at det er skadelig.

Mange som møter hunden min (selskap osv) spør om han kan få en sjokoladebit??? Det er søren meg ikke mange som vet at det er skadelig for hunden!

Jeg har selv kjøpt melkepletter til en hund jeg passet da jeg var mindte, men det var før jeg viste faren for det.

Bikkja mi tigger..dessverre! Men jeg kan ikke skylde på andre enn meg selv.

Han får også alt mulig at mat og godteri(stjeler!). Men ikke sterk og krydret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er lys melkesjokolade mest utbredt i Norge og den inneholder langt mindre teobromin enn mørk. Har du en middels til stor hund kan den få ganske mye melkesjokolade før du merker noe, men jeg ville alikevel ikke gamblet på å gi en hel kilo. Å argumentere med at det "gikk jo bra" er ikke holdbart i mine øyne. Det finnes mye dumt som takket være en god porsjon flaks går fint, men hva er poenget med å gamble? Det er heller ikke sikkert at man oppdager at sjokoladen hadde en negativ reaksjon på hunden. Det finnes ett bredt spekter mellom ingen reaksjon og død. Hunder er flinke til å skjule ubehag.

Å la hunden få middagsrester blir noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke: Det er godt å høre det ikke bare er Mona som forventer pizzaskorper :wub:

En gang brukte jeg en halv Japp som belønning for en perfekt fri ved fot. Uff. Men jeg har ikke for vane å gi sjokolade, det var bare det jeg hadde i hånda akkurat der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nu ikke selv at jeg er en dårlig hundejer, ej heller mine venner, og mine hunde får altid madrester, medmindre vi spiser stærk mad. For det meste får de det som natmad i deres skåle, men en enkel gang imellem får de da en pizza skorpe ved bordet, dog ved hundene at de skal ligge ved siden af os, og ikke stå og savle ind over bordet, men enkel gang imellem kan de da godt stirre al kraften og saften ud af vores mad, men de lægger sig med det samme de får besked derom.

Så jeg vil ikke kalde det en dårlig hundeejer.

Og nej mine hunde har aldrig fået chokolade med vilje, de har måske slikket en krumme fra gulvet, men har aldrig fået lov til at tage et helt stykke hvis det falder ned.

I min lille verden er definitionen af en dårlig hundejer noget helt andet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder er alltid ved siden av meg, når jeg spiser, enten ligger de i sofaen(jeg spiser alltid i stua) eller så står de på gulvet. Syns bare det er koselig jeg! Det er ikke lov å forsyne seg direkte av tallerkenen eller bordet når jeg spiser, men ellers må de gjerne være der. Det vanker alltid smakebiter når jeg/vi spiser.

For meg er hundene en del av familien og man jager da ikke familien fra bordet, når man spiser? Så grisk er jeg da ikke! :wub:

Hundene får ellers alt mulig forutenom foret, alle sorter middagsrester, brød, kaker og sjokolade.. Jeg har gitt alle mine hunder sjokolade, i alle år..Nå spiser jeg ikke sjokolade daglig, og ikke er det store mengder de får heller, bare smake biter. Men jeg har undret meg på om sjokolade virkelig er så farlig som "de lærde" sier? Alle hundene i familien har fått sjokolade, og samme med andres hunder, opp igjennom årene. Er det noen som faktisk vet om hunder som har blitt syke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er nok jeg en dårlig hundeeier, ikke bare det men jeg kommer til å fortsette å være en..

Her i huset tigger bikkjene, de er tilogmed vant til at skikkelig tannebissoppvissning med en suss kan smelte hjerte til oss alle i huset her. Men ber jeg de gå bort, så gjør de det.. så kjefter ikke over tigging, bare ber dem gå et annet sted da det ikke passer seg sånn ved f.eks middagsbordet eller om vi har gjester.

Hver lørdag i snart to år har Bebis (eldste terv i huset, Drama) fått en sånn krokodille man finner i smågodthyllene, jeg liker ikke de særlig godt, men Drama elsker dem og de helgene vi er hjemme er det nesten alltid smågodt på lørdag og da er regelen at bebis får lørdagskrokodilla si. Noe som selvfølgelig de andre får nå også..

Noen ganger får dem en sjokolade bit, andre ganger potetgull... Når jeg føler for det gir jeg noe og da er det ett fett for meg om det er en agurkskive under frokosten eller om det er fra godteposen.. Alle mine bikkjer har fått smake på alskens rare ting og ingen har dødd eller blitt syke.. så alt handler vel bare om å ikke overdrive...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som er dårlig hundeeier for at hunden tigger ved matbordet????

Jeg sa bare hvordan jeg vil at mine hunder skal oppföre seg rundt matbordet.

En dårlig hundeeier for meg er en hundeeier som ikke tar hensyn til hundens behov som mat, tur, ev. veterinärbesök, kjärlighet etc og som ikke tar ansvar for sin hund og sitt hundeeierskap. Om den tigger ved bordet er vel en piss i havet i den sammenhengen? Det handler vel mer om hvilken grad av bortskjemt den er :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer surkjerringa og svarer igjen.

Jeg kan ikke fordra at hunder tigger ved bordet, hverken mine egne eller andres. Og jeg er ikke redd for å si i fra om det heller.

Du er ikke ei surkjærring :lol:

At en hund tigger ved matbordet er skikkelig irriterende, og jeg hater at hunder tigger. Særlig når eieren ikke gjør noe med det..... :glare:

Prøver å ignorere min egen, og da legger han seg som oftes ned.

Har jeg han med bort og han tigger så koker det inni meg, fordi jeg vet det er irriterende at hunder som ikke er din egen som tigger(ikke alle som får til å si fra).

Men som jeg skrev tidligere, jeg kan ikke skylde på andre enn meg selv :wub: Ikke rart han tigger når han spiser potetgull sammen med meg i sofan (i små mengder). :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...