Gå til innhold
Hundesonen.no

Din erfaring


MariaN

Recommended Posts

Jeg vil rett og slett ha DINE erfaring med en valp sammen med en hund på ti mnd. De skal altså vokse opp sammen!

Har hørt fordel og ulemper med å ha to unghunder sammen, og det er ikke de jeg er ute etter.

Vil ikke lage noen diskusjon ut av dette, men høre andres erfaringer :D

Takk :icon_fun:

*host hark.. dytter*

Dobbeltpost mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Vi skaffet ved et tilfelle 2 hvalper i fra samme kull og jeg gjör det aldri igjen!!!!

Det er det dummeste jeg noensinne har gjort. Faren med å ha 2 hunder i samme/näre alder er at de aktiverer hverandre og det er mye vanskeligere å få til en bra hverdagslydighet på de.

Dessuten, om man er like uheldig som vi var, får man da 2 hunder som har litt redlser og reservasjoner i seg så trisser de opp hverandre.

Så minst 1½-2 år i mellom hundene er grunnreglen i dette huset nå. De hundene vi har nå er det 4 år i mellom og det er en perfekt balanse i flokken. (som visstnok bare består av 2 individer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hund nr. 2 når den andre var 7 mnd gammel.

Har egentlig ikke noe negativt å si om det.

Eldste er nå 14 mnd, og yngste er 7 mnd.

Når jeg fikk hund nr. 2 var ikke den andre helt stueren enda.

Hun fikk ett lite tilbakefall da valpen kom. Men det gikk fort over.

Har også hatt to valper fra samme kull, har vel kun posetive ting å si om det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har grublet så fælt på å få ny hund i det siste at jeg tenker ikke på annet :wub:

Er så fram og tilbake hele tiden. Skal, skal ikke?

Det negative er jo tissingen og herjingen inne!

Det positive er at Diesel slipper å være så avhengig av meg, og kan være mere alene (har da selskap). Han får noen å herje å leke med utendørs.

Oppdragelsen kommer jo oppå alt dette -og det er ikke bare bare! Det er vel det som er vanskeligst, ikke alt det andre: tissing, herjing osv.

Vræl.. jeg blir gal av tenkingen.

Derfor må dere hjelpe meg og skrive deres erfaringer :lol: Ikke det at jeg skal ta avgjørelsen min på det dere skriver, men jeg vet hvertfall hva jeg går til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om det nå er sånn at du föler at du har lyst på en hund til nå, hvorfor ikke skaffe deg en omplassering som er 2-3 år gammel?

For selv om de har selskap av hverandre så kan de jo ikke automatisk väre hjemme alene lengre. Spesiellt ikke en liten valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det positive er at Diesel slipper å være så avhengig av meg, og kan være mere alene (har da selskap). Han får noen å herje å leke med utendørs.

Oppdragelsen kommer jo oppå alt dette -og det er ikke bare bare! Det er vel det som er vanskeligst, ikke alt det andre: tissing, herjing osv.

Vel.. Jeg har rett nok ikke hatt en 10 mnd gammel hund og fått en ny valp, men jeg har mor og datter som har vært sammen "alltid" (dvs fra yngstemann ble født), og der sliter jeg litt med å være den kuleste av oss - altså av meg og moren. Yngstemann har det med å velge å leke med moren fremfor meg, f.eks, jeg har ikke vært flink nok til å gjøre meg mer interessant det første året og får svi for det nå - det er litt for enkelt at de engasjerer seg i hverandre, innimellom :wub:

Veldig kjedelig i dag, hvor jeg har ambisjoner om å konkurrere, når utgangspunktet er at eldstemann er mer morsom enn meg.. Syns å huske at da jeg hadde bare en sær gammel hannhund, eller når jeg ikke hadde noen eldre hund, så var det enklere å få oppmerksomheten og mer nødvendig å engasjere valpen/unghunden, man må rett og slett anstrenge seg mer om man ønsker å være den kuleste når man har en annen firbeinting i hus.. Herjing inne har det ikke vært så mye av, men det er vel mest fordi eldstemann ikke er så herjete av seg (selv om hun har blitt mer "valpete" etter at hun fikk datterbarnet i hus, noe som jeg syns har vært positivt for henne, selv om det slår negativt ut på yngstemann.. Skal ikke være lett, liksom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå to valper i hus av ulik rase, men samme alder og en voksen tispe. Klart det er mere slitsomt med to en med en, og man må tenke litt mere langsiktig. Vi er to voksne som begge er enige om hvordan ting skal gjøres, trenes osv, så vi er to om all jobben, ville ikke gjort dette om jeg var alene. Vi trener og er sammen med valpene innimellom en og en, så ikke valpene skal kun forgude hverandre men også holde kontakten med oss, og det går utrolig bra. De er ikke nødvendigvis sammen på alle turer eller alt vi skal, men begge får lov å stå på egne bein i møte med verden rundt oss og det syns jeg er viktig.

Og det er helt klart flere tisseturer ut og inn med to søte små en med en....!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om det nå er sånn at du föler at du har lyst på en hund til nå, hvorfor ikke skaffe deg en omplassering som er 2-3 år gammel?

For selv om de har selskap av hverandre så kan de jo ikke automatisk väre hjemme alene lengre. Spesiellt ikke en liten valp.

Nei det er ikke et alternativ. Jeg skal ha en renraset hund. Jeg vil forme min egen valp, vet aldri hvordan en omplasseringshund er. Og særlig ikke hvordan den kommer til å gå sammen med Diesel.

De skal langt ifra være alene hjemme lenge!Jeg er hjem på dagtid, så det er snakk om få timer.

Den er jo valp enda, og det sier seg selv at den ikke skal være alene med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå to valper i hus av ulik rase, men samme alder og en voksen tispe. Klart det er mere slitsomt med to en med en, og man må tenke litt mere langsiktig. Vi er to voksne som begge er enige om hvordan ting skal gjøres, trenes osv, så vi er to om all jobben, ville ikke gjort dette om jeg var alene.

Vi er også to sammen :wub: Hadde aldri i verden orka det alene..

Nå tenkte jeg en voksen renraset hund da. En som f eks kommer rett fra oppdretteren eller annet. En omplasseringshund er ikke automatisk en problemhund eller blandingshund.

Nå tørr jeg ikke ta over en voksen hund. Vet ikke hvordan Diesel kommer til å reagere. Han har blitt veldig tøff i det siste, og jeg orker ikke slosting om rang osv. Så det er utelukket.

Dessuten er det nytt blod i dette kullet, tror ikke faren har kull i norge. Kan og vente til våren, eller til høsten, men da kommer valpen og Diesel til å være i slekt. Og det er ikke noe særlig om vi bestemmer oss for å få valper om mange år (vist de begge er lovende hunder til å avle på!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg så godt Maria,man vet aldri hva man får,og mange folk som omplasserer hundene sine pynter gjerne en god del på sannheten!

Kjøp en valp av den perfekte kombinasjon,jeg er ganske sikker på at du finner ut av det.

For man tenker en del på det når man skal skaffe seg en ny hund,eller vurderer :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tørr jeg ikke ta over en voksen hund. Vet ikke hvordan Diesel kommer til å reagere. Han har blitt veldig tøff i det siste, og jeg orker ikke slosting om rang osv. Så det er utelukket.

Eh.. slåssing kan det jo lett bli uansett, når Diesel blir mer voksen, og den andre hunden blir mer voksen.. spesielt når de er så nær hverandre i alder.

De fleste omplasseringshunder kan man ha på prøve, og går det ikke, så går det ikke, og da leverer man hunden tilbake. Omplasseringshunder kommer også i flere kjønn (opptil to), så det er fullt mulig å velge tispe, og da er sjansen for slåssing minimal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En omplasseringshund skrev jeg over at er uaktuelt, så jeg ser ikke vits i å komme med det forslaget.

Jeg skrev denne tråden fordi jeg vil ha tips om valp og unghund..

Og jeg skrev at hvis du er redd for slåssing mellom Diesel og en omplasseringshund, så bør du være redd for slåssing mellom Diesel og valpen også, når disse to kommer i puberteten/kjønnsmodningen/holder på å bli voksen ca samtidig. Du skriver jo selv at Diesel holder på å bli litt "tøff" (hva nå det skal bety), og av den enkle grunn ville jeg ventet med å få valp.

Personlig mener jeg at lydighet også er et sentralt tema. Spesielt når det gjelder minst en så stor hund som belger. Ut i fra andre tråder du har her inne, så virker det ikke som om Diesel er helt ferdig med den biten enda.. Når han nå snart kommer han i er morsom alder, med hopp og sprett og tjo og hei og litt manglende lydighet, så vil du ha en valp i tillegg? Det høres ikke spesielt gjennomtenkt ut, dessverre.. Som flere nevner, så kommer dette med valp og unghund litt an på hvordan unghunden er, og utifra det inntrykket jeg har fått av Diesel gjennom dine innlegg her, så virker det ikke som om dette automatisk kommer til å bli en lykkelig historie..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har erfaring med dette, ja..

For 3 år siden kjøpte jeg en tispevalp fra Wales, og fikk nærmest samtidig tilbud om en tispe fra Slovenia som var 6 mndr eldre (dvs de var 4 og 10 mndr når de flyttet sammen). Og nå sist (i fjor) beholdt jeg en hann fra eget oppdrett, samtidig som jeg hentet en 8 mnd hann fra Tyskland.

Renslighetstreningen blir selvsagt langvarig.. Jeg opplevde også at den eldre (6 mnd eldre) faktisk også glemte denne grunntreningen støtt og stadig.. Men i løpet av noen mnd så gikk dette seg til, selvsagt. Jeg er ikke hysterisk på slikt, og det finnes vaskemiddel..

For meg var det med tispene et problem at de lekte så alt for mye, og derfor også rev av hverandre mye pels. Ikke noe hyggelig hvis man (som meg) liker å stille ut hundene sine..

I tillegg fikk de løpetider samtidig, som jo også gjorde dem mer eller mindre hormon-skrullete samtidig. Om det var dette som var årsaken, eller bare veldig forskjellig temperament og "språk" på de to, skal være usagt. Men de ble i alle fall støtt og stadig skikkelig uvenner, og sloss til tider så blodspruten sto. De kunne likevel ligge i samme hundeseng, lekte flott til tider, etc. Men de stygge slagsmålene som plutselig skjedde (uten at jeg kunne se noen som helst årsak) - gjorde at den ene flyttet til fôrvert når hun var rundt 3 år.

Gutta' (som jeg har nå - på hhv 1 og 1,5 år) er BARE venner, kompiser, lekekamerater og leketøy for hverandre. Ikke river de istykker pelsene til hverandre, men har bare myyye glede av å leke sammen. De har aldri noen disputter om mat, leker, tyggebein eller noe slikt - det meste deles broderlig mellom dem.

Nå har jeg riktignok en eldre hann her også, som ser det som sin livsoppgave å banke dem opp litt med jevne mellomrom, så dette har nok en beroligende effekt på disse to også - i alle fall innendørs!

Så ja - to stykker kan absolutt ha mye glede av hverandre, og masse selskap. Men det er absolutt ikke sikkert på noen måte!

Jeg har og har hatt enkelte hunder som gir fullstendig blaffen i enkelte av de andre hundene (tydeligvis "feil kemi" eller noe slikt), og disse ville IKKE hatt noen glede av å være sammen for "hyggens" skyld. Men så har jeg også hatt hunder som har vært SÅ venner at det har vært nærmest umulig å få særlig kontakt med noen av dem når den andre er tilstede.

Så jeg anbefaler ALLE å vente i hvertfall 1,5-2 år før de kjøper seg nr. 2. Dette pleier å være ganske ideelt (i alle fall for min rase), da de blir oftest meget gode venner, leker godt, valpen lærer massevis av den voksne som er ferdig med det meste valpe-tullet, etc.

Ja, jeg vet at omplasseringshund er utelukket. Men jeg kan ikke skjønne hvorfor. I teorien høres det jo så bra ut å kunne "forme den som man vil" - men ER det virkelig så lett?

Er virkelig alle hunder man har hatt som valp helt fantastiske og perfekte, uten unoter og tull for seg?

Selv har jeg meget god erfaring med å få inn både 4-5 mnd, 8 mnd og 10 mnd hunder. Og særlig de to eldre, som har kommet fra kenneler i utlandet, har vært utrolig enkle og greie å ha med å gjøre.

Spesielt fordi de har vært vant til så lite kontakt med folk, at når de vel FÅR det hos meg, så blir de så utrolig "mammiga" (førerfikserte). DET er en stor fordel med kennelhunder - bare bittelitt oppmerksomhet gjør liksom hele dagen for slike...

Men det var selvsagt O.T. - og hvis man får til alt med sin egen hund er det jo selvsagt bare tull å la noen annen ta jobben med renslighetstrening, oppdragelse, båndtrening, innkalling, etc..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra:

Tror du bør komme hit å hilse på hunden, før du kommer med et slikt surt innlegg.

Lite igjennomtenkt? Har du vært en flue på veggen min kanskje, siden du kommer med en slik kommentar.

Har ikke tenkt på annet den siste tiden. Har egentlig tenkt på det siden vi fikk han, fordi plana var å ha to hunder med tiden.

Har en lydig hund, men han er fortsatt valp og mye å lære! Har ingen problemer med han på noen måte. Eneste er at han hisser seg opp til andre hannhunder.

Haha, nei vet du hva, jeg orker ikke å forklare meg! Det er MITT valg, og jeg skrev tråden her for å høre andres erfaringer, ikke så pepper. Vist du vil kommentere noe om meg og mitt hundehold send meg heller en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Blir jo egentlig superinteressert jeg når jeg hører at hannhunden ikke har kull i Norge før, for når jeg tar meg en svingom rundt på diverse belgersider så er det liksom ingen kombinasjoner som gjør at jeg får WOW faktoren høyt........... Ikke litt engang liksom *ler*

Vel, jeg henger meg også opp i den intense negative holdningen til å overta en voksen hund - og da merker man jo at du ikke har særlig erfaring for å si det sånn - de færreste renrasede hunder som omplasseres via egen oppdretter er problemhunder, i alle fall ikke de jeg kjenner til.

Og når du i tillegg skriver at du vil forme din egen valp og i tillegg presterer å skrive at Diesel begynner å bli tøff i trynet i forhold til andre hunder - ja, da må jeg bare riste på hodet....... for kanskje trenger du en som er formet fra før siden du helt tydelige har "formet" Diesel litt feil og latt han utvikle seg i feil retning akkurat på det punktet.

Har selv nettopp fått tilbake kjekkeste Tjukken - 15 måneder er han, og han har ingen tøff i tryne tendenser - tvert imot, en ung, trygg og særdels fornuftig ung mann uten nykker - og han er da vitterlig i alderen for utidig oppførsel.......

Mitt råd til deg er (eller to *ler*)

1. Vent med ny valp til du har fått orden på Diesel og han fungerer 100% med andre hunder osv.

2. Ikke heng deg opp i bare en oppdretter - se deg rundt - kikk på flere - følg med en stund før du skaffer deg noe nytt

Selv hadde jeg faktisk belger i nesten 10 år før jeg i det hele tatt vurderte å ha kull, og da med lånt hund for å se hvordan det var..... og selv etter 10 år med rasen, og aktivitet innen både utstilling og lydighet samt en svært erfaren oppdretter i ryggen syntes jeg at jeg egentlig kunne for lite om rasen og var fryktelig usikker......

Ikke ha det så travelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk jo Tinka da Pia var 3 mndr. Tinka var da 10 mndr. Så da hadde jeg plutselig en på 3 mndr og en på 10 mndr. Tinka var jo omplasseringshund og slett ikke planlagt. men da hun først kom var det ikke snakk om noe annet enn at hun skulle bl her. Så da hadde jeg to unghunder, noe som jeg da syntes var veldig skummelt.

Jeg vet at mange advarer, og det er sikkert mye i det de skriver når de argumenterer mot en slik situasjon. Men ettersom du spør etter egne erfaringer, så skal du få min :D

tinka og Pia ble fort bestevenner og har gjennom hele livet hatt en enorm glede av hverandre. De er nå fem år og leker sammen som om de var små valper enda. Oppdragelsesmessig hadde jeg følelsen av at jeg oppdro bare en hund. For de fulgte hverandre veldig godt på den måten at hadde den ene f.eks. fått med seg at de ikke skule raseleke i sofaen, så gjorde ikke den andre det heller. Samme så jeg når det gjaldt det meste av oppførsel.

Nå kunne jeg jo ikke begnynne med dressurkurs og sånt noe med Tinka (da hu i grunn var ett lite nervevrak da hun kom), så det ble ikke noe konflikter der. Tinka var rett og slett ikke klar for slik på den tiden, så jeg hadde ikke dårlig samvittighet for at det var Pia som fikk være med på dressurkurs. Tinka fikk sitt når hun ble klar for det.

Så å få disse jentene på samme tid har gitt både meg og bikkjene mye glede vi ellers ville gått glipp av.

Men det var disse to... Jeg tenker med gru på hvordan det hadde vært og ha to Frisbee'er samtidig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv nettopp fått tilbake kjekkeste Tjukken - 15 måneder er han, og han har ingen tøff i tryne tendenser - tvert imot, en ung, trygg og særdels fornuftig ung mann uten nykker - og han er da vitterlig i alderen for utidig oppførsel.......

Mitt råd til deg er (eller to *ler*)

1. Vent med ny valp til du har fått orden på Diesel og han fungerer 100% med andre hunder osv.

Han er en fin hund på alle måter. Alle som har hilst på han blir overrasket over hvor herlig han er.

Han er litt skeptisk. Det er noen type hunder han ikke går sammen med. MEN det er gjerne den andre hunden som starter med bråk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra:

Tror du bør komme hit å hilse på hunden, før du kommer med et slikt surt innlegg.

Lite igjennomtenkt? Har du vært en flue på veggen min kanskje, siden du kommer med en slik kommentar.

Har ikke tenkt på annet den siste tiden. Har egentlig tenkt på det siden vi fikk han, fordi plana var å ha to hunder med tiden.

Har en lydig hund, men han er fortsatt valp og mye å lære! Har ingen problemer med han på noen måte. Eneste er at han hisser seg opp til andre hannhunder.

Haha, nei vet du hva, jeg orker ikke å forklare meg! Det er MITT valg, og jeg skrev tråden her for å høre andres erfaringer, ikke så pepper. Vist du vil kommentere noe om meg og mitt hundehold send meg heller en PM.

Jeg har ikke behov for å sende deg en pm. Hvis du derimot har et behov for å ta sånne ting på pm (fordi du ikke vil ha det i tråden her), så er det ditt problem, ikke mitt. Du virker selv litt "hysterisk" i måten du svarer på, noe som får meg til å føle at du har piggene ute (hvorfor kan jeg selvsagt bare spekulere i). Beklager om jeg virker sur, men på meg virker det som om du har det litt for travelt med å få en hund til, men at du ikke helt skjønner det selv kanskje..?

Du skriver at han hisser seg opp på andre hannhunder - er det virkelig en god situasjon å få en ny hund inn i? Og kan du forklare meg hvordan det ikke er noe problem? Mener du at det er helt ok at han gjør det, og at det sånn du vil "ha de"? Han er litt skeptisk skriver du også, er det bra da? Er det noe du vil valpen din skal ta etter, eller bør du kanskje heller satse på å jobbe litt med saken Diesel, og heller vente litt med valp til dette er mer i boks/du har mer kontroll?

Du har også skrevet at du ikke har lært han å gå pent i bånd enda og lurer på hvordan du skal gjøre det. Hvordan tror du det blir med to store hunder av belgerstørrelse (antar det er belger du skal ha) som ikke kan gå pent? Hvorfor ikke forme ferdig Diesel før du skaffer deg en ny en? Ofte tror jeg behovet for en ny hund melder seg fordi man ikke heelt fikk til den man har; man vil prøve på nytt, gjøre det man ikke gjorde med den første, NÅ har man lært ja, osv osv. Jeg har vært der selv, og jeg har bitt i det sure eplet selv også..

Har du passet en annen hund (gjerne valp) mens du har hatt Diesel? Har du sett hvordan det er i hverdagen? Hadde Vegas (Christines es valp) på pass her en liten helg, og jeg skal love deg at jeg satt pris på den oppdragelsen Tulla har fått! At hun kan å gå pent i bånd, at hun ikke lar seg gire så lett opp av sånne små morsomme tasser, at hun reagerer fornuftig på andre hunder vi møter, og at jeg kan kommandere henne til å høre etter, og forvente at hun gjør det. Hadde hun ikke vært sånn, ville jeg ikke vurdert en hund til engang! Og likevel ser jeg at det er ting jeg må "fikse litt på" før jeg anskaffer meg enda en hund, bare noe "småpirk" jeg vil ha på plass, som jeg slipper å tenke på når den nye er kommet i hus. For jeg skal love deg det ikke er noe morsomt å ha en "tøff" hund i ene båndet, og en liten, litt skremt valp i det andre båndet, når den eldste "tøffer seg" for hannhunder (for det har jeg jammen prøvd også, dessverre..).

Nei, jeg har ikke vært flue på veggen din, men jeg har lest det du har skrevet her inne, og på meg virker det ikke som om Diesel er "ferdig formet", eller at dere er klar for en ny liten krabat i hus enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hysterisk faktisk. ja det er dine ord. beklager at jeg ikke ordlegger meg rett.

Som jeg har skrevet tidligere, føler ikke at jeg skal forklare meg hvorfor ditt og hvorfor datt til noen jeg ikke en gang kjenner. Jeg spurte om erfaringer, ikke råd, det har jeg fått masser av! Men ellers takk for at dere bryr dere.. Setter pris på tips og triks. Men det kommer ikke til å forandre på avgjørelsen min når den blir tatt.

Det med båndtrening: Jeg var sløv en periode, og det straffet seg. Men nå er han mye bedre!

Vi har hatt besøk og overnattingsbesøk av andre hunder. Det har ikke vært noe problem. Herjing den første dagen, men så roet de seg. Har også hatt en hissig Chihuahua i hus.

På tur ble det litt for mye for han den første dagen, bet mye i båndet. Men det gikk over :)

---

Hadde også tenkt mye på å ha en liten hund som hund nr to. Men det har jeg lagt fra meg. Tror det blir en dårlig kombinasjon, han får heller ha knøtter til lekekompiser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med båndtrening: Jeg var sløv en periode, og det straffet seg. Men nå er han mye bedre!

Det kanskje slike uttalelser som kan få enkelte av oss til å tenke at to unge hunder kan bli i overkant. Det er jo egne erfaringer som får oss til å tenke sånn. Du kan ikke være sløv når du har to hunder. Ikke en liten periode engang. Vips har du da et eller flere problem som har fått lov til å vokse seg store, fordi du var for sløv til å ta tak med èn gang.

Dessuten er det kjempeflott å overta en voksen hund. Hvorfor er det så viktig å forme hunden selv fra den er liten, hvis andre har gjort jobben bra. Det betyr jo ikke at man ikke skal trene og utvikle hunden videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du kanskje burde vente til Diesel er blitt eldre. Jeg har ingen langvarig erfaring med to unge hunder i hus, men da Aysha var ca. 7 mnd passet vi en 11 mnd gammel unghund/valp. Jeg var ikke særlig gammel, men det var nokså mye bråk (altså lek) og utrolig vanskelig å greie å bryte igjennom. Selvom Aysha var 3 år da Oscar kom i hus merker jeg at han velger heller å leke med Aysha enn med meg. Noe som kan komme veldig dårlig med hvis jeg trener sammen med dem.

Selvom foreldrene er veldig bra, så kommer det sikkert et nytt kull som er like bra? Og da har du kanskje ha bedre tid til både Diesel og den nye valpen?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ja, hva er bedre enn en uoppdragen unghund? To?

Mitt klare råd er at du absolutt burde vente til Diesel er voksen, trygg og oppdratt slik du ønsker. All adferd som han utøver nå - som du ikke ønsker der - vil smitte over på valpen. Diesel er også i en alder hvor han faktisk trenger mye, du forklarer jo selv at han uttaggerer til andre hannhunder (hvilket du faktisk er nødt til å jobbe med, det er jo ikke helt vanlig at så unge hunder gjør det) samt at han er utrygg i visse situasjoner. Med en valp i huset så vil treningen av Diesel gå ned og dette som i dag er ett handterbart problem kan lett bli ett stort problem.

Det er også dumt å kjøpe valp med tanke på at du skal pare den og Diesel i fremtiden. Det er ekestremt snevert å tro at den hunden man selv har er den perfekte partner - det er ikke sånn det fungerer i praksis. Man kjøper ikke bare to hunder fra forskjellige linjer og parer dem og tror det skal bli bra liksom - derfor bør du ikke kjøpe hund med utgangspunkt at den skal kunne pares med det du har fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...