Gå til innhold
Hundesonen.no

For mange hunder


QUEST

Recommended Posts

Ja, hvor mange hunder er for mange hunder, hos en eier? Det ser ut til at meningene kan være temmelig delte om den saken.. Det hersker vel ingen tvil om, at selv en hund kan være for mange hunder, for en hel del,mer eller mindre "vante" hundeeiere.

Men nå vi ser bort fra disse, så hva mener dere er FOR mange hunder hos hver eier og hvilke kriterier legger dere til grunn, for at dere mener at x antall hunder er for mange?

Kan man for eksempel si, at 10 eller 15 er for mange hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eier kan ha så mange hunder h*n vil så lenge h*n klarer å tilfredsstille både det mentale og det fysiske behovet hundene har, og at h*n har generelle kunnskaper om hund og selvfølgelig tilstrekkelig økonomi slik at ingen av hundene lider noen nød om det plutselig skulle være behov for ekstra utgifter.

MEN - 6-7 hunder tror jeg ikke selv den perfekte hundeeier (om disse i det hele tatt finnes) kunne hatt ansvaret for. I allefall ikke om h*n har en normal jobb utenom. Det blir vanskelig å tilfredsstille alle disse hundenes forskjellige krav.

Selvfølgelig kommer det an på både hunder og eier, men en øvre "grense" på en 4-5 hunder burde være realistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eier kan ha så mange hunder h*n vil så lenge h*n klarer å tilfredsstille både det mentale og det fysiske behovet hundene har, og at h*n har generelle kunnskaper om hund og selvfølgelig tilstrekkelig økonomi slik at ingen av hundene lider noen nød om det plutselig skulle være behov for ekstra utgifter.

MEN - 6-7 hunder tror jeg ikke selv den perfekte hundeeier (om disse i det hele tatt finnes) kunne hatt ansvaret for. I allefall ikke om h*n har en normal jobb utenom. Det blir vanskelig å tilfredsstille alle disse hundenes forskjellige krav.

Selvfølgelig kommer det an på både hunder og eier, men en øvre "grense" på en 4-5 hunder burde være realistisk.

Mye er jeg enig i her, men jeg vil også sette fokus på at den personen som har mange hunder bør også klare å ta vare på seg selv og ikke bare hundene. Hundeholde skal ikke gå på bekostning av egen hyigene og renhold.

Men for å holde på med trekkhund idrett så er det ikke realistisk med under 10 hunder... Men da er gjerne også forholdene rundt hundeholdet annerledes og hvordan dem blir brukt.

Det er "enklere" å stimulere 10 trekkhunder (jeg sier ikke det er mindre jobb, men du kan ta flere hunder på en gang) enn å stimulere 10 Brukshunder som trenger inviduell trening.

Så jeg syns faktisk ikke det skal være noe "øvre grense". Det hele kommer ann på forholdene rundt hundeholdet, personens evne til å strukturere, hvilken rase osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN - 6-7 hunder tror jeg ikke selv den perfekte hundeeier (om disse i det hele tatt finnes) kunne hatt ansvaret for. I allefall ikke om h*n har en normal jobb utenom. Det blir vanskelig å tilfredsstille alle disse hundenes forskjellige krav.

Selvfølgelig kommer det an på både hunder og eier, men en øvre "grense" på en 4-5 hunder burde være realistisk.

Kommer det ikke også litt på hvilke raser det er snakk om? Jeg vil f.eks. tro at det er vanskeligere eller krever en hel del mer å ha f.eks. 5 malinois enn 5 toy pomeranian?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye er jeg enig i her, men jeg vil også sette fokus på at den personen som har mange hunder bør også klare å ta vare på seg selv og ikke bare hundene. Hundeholde skal ikke gå på bekostning av egen hyigene og renhold.

Men for å holde på med trekkhund idrett så er det ikke realistisk med under 10 hunder... Men da er gjerne også forholdene rundt hundeholdet annerledes og hvordan dem blir brukt.

Det er "enklere" å stimulere 10 trekkhunder (jeg sier ikke det er mindre jobb, men du kan ta flere hunder på en gang) enn å stimulere 10 Brukshunder som trenger inviduell trening.

Så jeg syns faktisk ikke det skal være noe "øvre grense". Det hele kommer ann på forholdene rundt hundeholdet, personens evne til å strukturere, hvilken rase osv osv

Du utfyller svaret mitt ovenfor :D Det med "øvre grense" var mer tenkt den hundeeieren som driver med hundesporter hvor det ikke er nødvendig med mange hunder, slik som i trekkhund-grenen.

Kommer det ikke også litt på hvilke raser det er snakk om? Jeg vil f.eks. tro at det er vanskeligere eller krever en hel del mer å ha f.eks. 5 malinois enn 5 toy pomeranian?
Jo, selvfølgelig spiller også rase inn. Jeg skrev "hunden", og mente da både gemytt og rase. Er veldig enig med sammenligningen din - det krever nok en hel del mer å ha 5 malinois enn 5 pomeranian.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen er faktisk 1 hund, 1 for mye. Andre takler å ha mange flere. Det er så mye som spiller inn, så man kan ikke bare sette et eksakt tall og si at det er for mange hunder. Det er forskjell på raser, individer, alder på hundene, personen som har de, boforhold, familie etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet med meg selv at jeg ikke vil ha mer enn 2 hunder ad gangen. Av den enkle årsak at jeg ikke hadde hatt tid til å tilfredsstille hundenes behov hvis det ble for mange av dem. Jeg har ofte sett at folk har syntes at overgangen fra 1 til 2 hunder har gått veldig greit, mens når de går over til tre blir det en vesentlig forskjell i alt. Vet ikke hvordan dette stemmer overens selv, for jeg har bare en hund.

Men når jeg ser oppdrettere som har 7,8, 9 bikkjer hjemme hos seg, kjenner jeg at jeg blir ganske skeptisk (det gjelder forsåvidt min rase) til vedkommendes oppdrett. Har man så mange portugisere i ett hus, kan jeg umulig tro at samtlige hunder får alt det de trenger av mosjon og menneskelig kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne perioden jeg er i nå, så ville jeg ikke ha flere hunder enn to... Men jeg har bare en da :D .... Men visst jeg får meg eget hus, litt landlig, så kunne jeg godt tenkt meg tre hunder.. Og kanskje drevet et lite oppdrett ;) ... Men får se hva fremtiden bringer .. Det blir jo sjeldent som man har tenkt ;) ...

jeg må se hva jeg får tid til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med flere her, for mange hunder er når man ikke kan gi hundene det de trenger! Har en person 10 hunder, men klarer å tilfredstille alle, er det ikke for mange. Og som Nirm sier kan 1hund være 1for mange for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er to hunder MAKS å ha i hus. Selv om jeg i tankene kunne ha tenkt meg tyve..hehe.

Men jeg vet så utrolig godt at jeg ikke har energi til mer enn to hunder, så over det er mye i mine øyner :D

Man har for mange hunder når man ikke rekker å gjøre noe annet enn hund hund hund, eller ikke greier å tilfredstille alle. Kommer jo mye an på hvilken rase det er snakk om. En belger krever feks mer enn en Chihuahua(selv om de også krever en del -som alle hunder gjør).

Hvor man bor spiller jo også inn.. Forskjell på å bo i et rekkehus, og på landet hvor hundene kan løpe rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Om man har normal jobb, så setter vel dette en del begrensninger. Man skal jo trene, gå turer, være menneske, kose seg og ha det fint rundt seg. Personlig ville jeg aldri hatt mer enn 2 hunder samtidig med fulltidsjobb, men seg jo at folk klarer å ta godt vare på 3 stk og. Tror jeg vil si at 4 hunder er for mye etter min mening. Da tenker jeg på hunder som trenger normalt med trening og mosjon, ikke maller, trekkhunder eller chi'er (selv om de også trenger å få brukt seg litt)... Og hygiene er hvertfall viktig! Om det er hybelkaniner og pelsdotter overalt, og det stinker hundepiss og avføring så bør man gjøre noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på eier, som flere hevder. Og ikke minst hunden(e) det er snakk om. 15 malanois som skal trenes i bruks og bli champion hele gjengen, er vel en god del mer jobb en 15 småhunder av selskapshundrase, som "bare" skal bli NUCH.. :closedeyes:

Legger man til kriteriet om å ha en normal jobb, så tror jeg grensen snevres godt inn for de fleste. Har man derimot en jobb hvor hunden er delaktig eller noe sånt, så er saken en helt annen. Hadde i sommer ansvaret for litt over 20 hunder på det meste, og det inkluderte aktivisering av de alle sammen. Det ble en smule for mye for min del, sånn i lengden, men på den andre siden hadde jeg ikke noe jobb ved siden av, det var liksom jobben min. Har man en rik ektefelle som gjør at man kan tilbringe hele dagene med hundene, så... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si noe om hva jeg syns er FOR mange, nettopp pga jeg vet om folk som har 15 hunder og som klarer det helt fint, og jeg vet om folk som har 2-3 hunder og ikke klarer det bra.

Personlig så setter jeg vel min maks grense på 4 stk i nåværende situasjon, men det kan endre seg etterhver som jeg blir eldre og enten f.eks får en mer krevende jobb hvor jeg kan maks ha 2 stk, eller mindre krevende jobb og kan ha 6 stk. Det kommer helt an på livssituasjonen ens. Men man må jo aldri ta seg vann over hodet, for det er snakk om levende individer her, så jeg kunne ikke kjøpt meg en hund og tenkt "ja akkurat nå går det fint, jeg får heller kvitte meg med den hvis jeg får en annen jobb/et annet sted å bo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si noe om hva jeg syns er FOR mange, nettopp pga jeg vet om folk som har 15 hunder og som klarer det helt fint, og jeg vet om folk som har 2-3 hunder og ikke klarer det bra.

Personlig så setter jeg vel min maks grense på 4 stk i nåværende situasjon, men det kan endre seg etterhver som jeg blir eldre og enten f.eks får en mer krevende jobb hvor jeg kan maks ha 2 stk, eller mindre krevende jobb og kan ha 6 stk. Det kommer helt an på livssituasjonen ens. Men man må jo aldri ta seg vann over hodet, for det er snakk om levende individer her, så jeg kunne ikke kjøpt meg en hund og tenkt "ja akkurat nå går det fint, jeg får heller kvitte meg med den hvis jeg får en annen jobb/et annet sted å bo."

Sånn helt ærlig.. Bare lufter tankene. Hva skal man EGENTLIG med f.eks. 6 hunder? Hva er det 6 hunder kan gi som ikke 2 kan? Er det for å få et oppdrett til å gå opp i opp, eller hva?

Spør ikke fordi jeg tror at du er forkjemper for det å ha mange hunder, litt tilfeldig at jeg spør deg. Spørsmålet er rettet til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn helt ærlig.. Bare lufter tankene. Hva skal man EGENTLIG med f.eks. 6 hunder? Hva er det 6 hunder kan gi som ikke 2 kan? Er det for å få et oppdrett til å gå opp i opp, eller hva?

Spør ikke fordi jeg tror at du er forkjemper for det å ha mange hunder, litt tilfeldig at jeg spør deg. Spørsmålet er rettet til alle.

Hø? Hva er det 2 hunder kan gi som ikke 1 kan? Kanskje man bare trives med å ha mange hunder? Når jeg vokste opp hadde foreldrene mine konstant 5 ("bruks") hunder og dette var med 7 barn i tillegg og alle hadde det toppers. Men jeg selv hadde aldri i verden orket å ha mer en 3-4 hunder i hus på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke på særlig mange folk jeg kjenner som har hatt mange hunder, som har klart å gi dem et like godt "tilbud" som eiere som har hatt færre hunder - når det blir mange hunder, over 5-6, så er det litt at NOE må ofres. Og er det verdt det? Og kanskje det rett og slett skyldes "dårlig planlegging"? Eller at man "vil ha, vil ha, vil ha", og tenker først på seg selv? Ti små hunder skal også ha tur, og skal også være små individer som får dekket behov.

For "må" man ha så mange hunder? Som privat, nei, jeg synes - det er min personlige mening - at det går over grensen over et slikt antall som nevnt ovenfor. I hvert fall hvis man er alene eller har hovedansvar. Det er alltid en hund eller to eller tre som "må" bli hjemme mens de andre luftes, og kanskje går man ikke to eller flere turer den dagen - "den får være med i morgen". Og så venter og venter og venter de...

"Må man" dersom man for eksempel er oppdretter? Nei, ikke i min mening - ikke når jeg ser hvordan et godt planlagt oppdrett, som har som formål å avle videre på linjer, kan klare seg med noen få tisper som ikke "produserer" kull på kull, eller der oppdretter har god kontakt med noen tispeeiere og kan låne inn ettersom man ser utviklingen av hundene. Andre kan jo kjøre på kull etter kull, og så ende opp med å måtte kjøpe inn nytt avlsmateriale fordi man ikke har klart å se fremover ... og kjører seg inn i et hjørne.

De som har en haug kull i året, de PRODUSERER - og det er det ikke den store hensikten i, enten det er for å vinne heder i ringen eller det er for å tjene penger, hvis det er eksteriørhunder/selskapshunder. Er det brukshunder til tjeneste/sportsbruk, så MÅ de likevel ha noe å vise til for å få interesserte kjøpere... så der gir det mye seg selv.

Jeg opplever fra en rase jeg har fulgt, at den store oppdretteren med mye suksess også er den som vet minst om hundene sine - de bor ikke alle sammen inne, hun får ikke fulgt dem opp individuelt og vet nok om dem i forhold til frykt/redsler/reaksjoner der de går i vante miljøet (selv om endel av hundene hun viser påtagelig nok går med halen ned i ringen, i en rase der halene skal/bør være høye og muntre og modige). Jeg ville ikke kjøpt hund derfra av DEN årsaken - der er det både hummer og kanari gemyttmessig, og det er ingen testkrav til rasen mentalt.

Og dette er kanskje det mest betenkelige - hva VET man egentlig om kennelhunder som får lite individuell oppfølging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på hva man har hund til, hva slags hunder det er og hva slags liv man har utenom hund. Det kan virke som om 80% av alle hundeeiere er uføretrygda eller arbeidsledige, driver med utstilling og kun driver med utstillingstrening og pelsstell. Det er klart at da kan man ha 5 bichon frisé eller annen type miniatyrhund uten at antall hunder går på bekostning av stimuli osv. Men for de som jobber (gjerne heltid) så synes jeg egentlig at 1-2 hunder er nok i massevis. De skal følges opp treningsmessig og helsemessig samtidig som man skjøtter en jobb og kanskje til og med har barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang hvorfor man skal ha 6 hunder kan være mange grunner :D

Man kan f.eks ha én utstillingshund,en avlshund, en agility hund osv.

Man kan ha 3 forskjellige tisper med HELT forskjellige linjer for å kunne avle på nye kombinasjoner.

Man kan ha beholdt 2 lovende hunder fra tidligere kull.

Man kan ha én hund som er pensjonert,en som er aktiv agilityhund og 3 som er utstillingshunder.

Eksempler selvfølgelig. Ang det med utstillings og agility hund så mener jeg ikke at man skal bare trene hunden i én hundesport. Men man vet vel alle at selv om man har en pent eksteriør så betyr ikke det at man har en kjempefart og lyst på agility banen. Eller omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å gi noen øvre grense. Har jo stort sett hatt ansvaret for fire. Tinka og Frisbee, og Pia og Taco som jeg eier med mamma. Det går helt fint. Både Pia og Tavo er "lettvinne" hunder som ikke krever mye. Hadde de to krevd like mye stimulering for å trives som det Tinka og Frisbee gjør, hadde det aldri gått. Så det kommer helt an på individene, og eieren. Man må vel bare føle på det, og finne sin egen grense...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...