Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund med luft i magen


Tyfonia

Recommended Posts

Hei. Nå sitter vi i stua og blir halvveis gasset ihjel her.

I det siste har en av hundene vært plaget med mye gass og treg mage, med flytende avføring.

Når vi gikk tur i går, bæsjet han fem ganger (han pleier bare å gjøre det maks 2 ganger, og da er det mye han har å presse ut!) Etterpå gnidde han rumpa mot bakken, tydelig tegn på ubehag.

Lurer på hva det kan være. Han spiser ikke noe utenom tørrfòret sitt av og til, pluss kveldsmaten som består av våtfòr.

Vi bytter skjeldent fòr til ham, men det hender av og til at vi er nødttil å gjøre det dersom butikken er tom for det vanlige fòret han pleier å få.

Nå lurer jeg litt på hva jeg kan gjøre for å stabilisere magen hans.

Vi mennesker kan spise youghurt, drikke et glass kola og sånt, men hva kan man gjøre med en hund?

Han viser ingen tegn på smerter i magen, men han fiser så mye.

Var hos dyrelegen med ham på torsdag på vanlig helsekontroll (tannstein, kloklipping, vaksine) der han ble "dopet" ned med først vanlig sovemiddel for å få ham til å sove, men han stålsatte seg og ville ikke legge seg ned, så han måtte få en større dose med narkose. Da sovnet han etter ca. 10 minutter.

Er det kanskje en reaksjon på medisinene han fikk der? Katter, for eksempel, pleier jo å kaste opp før de sovner og sånt...

Håper på hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Den akingen du beskriver pleier å være et tegn på fulle analkjertler, disse kan/bør veterinæren tømme... Det kan også stemme med mye fising o.l. Om du bytter rett fra ett for til et annet, kan det også gi diare (forskjellig sammensetning av ingredienser osv.)

Selv har jeg en hund som er mye dårlig i magen pga. husstøv- og lagermiddallergi, og når hun er skikkelig dårlig i magen pleier jeg å faste henne et døgn, som regel gir det seg da. Du kan også evt. prøve noe som heter Zoolac og tilsette det til fôret, det får du også kjøpt hos veterinæren. Ellers vet jeg at noen anbefaler biola el.l., men dette kan gjøre diareen verre ettersom det inneholder laktose og en del hunder reagerer på det.

Det kan også være som Vala sier, at han kan ha blitt smittet av en annen hund med magevirus el.l., litt vanskelig å si...

Er det noe jeg har glemt eller noe du lurer på er det bare å spørre igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du gir tørrforet tørt kan du prøve å bløte det opp, det vil gi mindre gasser i magen. Mot diare kan du ha i litt kokt ris, eller strø bitte litt potetmel over maten. Og unngå alle brød produkter om hunden får det.

Men det høres ut som det kan være nå virus eller bakterie opplegg på gang om dette skjedde plutselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...