Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp og katt(er)


Devana

Recommended Posts

Jeg har to katter på 2 år og fikk nå på søndag inn en cocker spaniel valp på 9 uker. Kattene tar ikke dette så bra og er rett og slett livredde. De skader han ikke eller noe som helst, men bare løper vekk...Problemet er da at valpen løper etter og bjeffer. De er så usikre på han fordi han bråker fælt, og har tross alt bare vandret inn her. Jeg er spesielt bekymret for ene katten som ikke oppfører seg sånn som han pleier. Han er så usikker og redd og han pleier vanligvis å være "on the top of the world" og veldig selvsikker.

Noen tips til hvordan vi kan hjelpe han/dem til å godta valpen og ikke være så redd? :icon_clapping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan i alle fall ta valpen i valpesnor, og stoppe han når han løper etter kattene.. Det gjør det værre hver gang han får skremt dem.. Du har sjans nå til å lære hunden at katter (i alle fall de 2 i huset) er det ikke lov å løpe etter.. Tror det vil gå bedre etter hvert!

Min hund går fint sammen med min tante sin katt, den er hundevandt, så løper ikke. Den bare ligger på gulvet og leker med hunden min. Min søster sin katt derimot, er livredd hunder, så når min hund er på besøk der løper den etter den katten som bare det.. Er jo kjempe gøy å jage, det syns de fleste hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ha det på inne, slik at du lett kan stoppe han når han løper etter kattene.. Trenger ikke være lange greien, men akkurat lang nok til at du får tak i den..

Altså, tipper valpen din vil ta det som noe positivt om du tar i han og flytter han selv. altså kos.. Bedre om du stopper han med snoren når han skremmer kattene, og så holder du han helt til han blir rolig. Gjenta hver gang han aser seg opp rundt kattene.. Ros han masse når han leker med andre ting enn kattene..

Er ikke sikkert at hunden og kattene dine noen sinne kommer til å bli gode venner som leker sammen, men jeg tror helt sikkert at de kommer til å lære å respektere hverandre, og lære og omgås hverandre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katten våres var over 1 år da valpen kom i hus. Katten var livredd hunden. Men valpen fikk aldri springe etter katten så nå går det veldgi fint. De er ikke bestevenner og leker sammen ol. Men hunden kan gå på siden av katten uten at den gjør noe og de respekterer hverandre men det tok sin tid nå er hunden 9 mnd og jeg kan tenke meg at da han var 7-8 mnd da var katten sin skrekk vekk. Katten freste ikke lengre eller noe sånt. Nor valpen var 4-5 mnd så lot vi den gå bort til kattene uten at vi "passet på" og hvis den begynte og hoppe og sprette freste katten og slo etter hunden. men hunder er tross alt dyr og de lærer av sont men selvfølgeli passet vi på at ingen ble skadet. Og det tok ikke lange tiden før de kunne være i samme rom med hunden holt seg 1m avstand så gikk det greit. Men det vil bli bedre. I dag springer kun hunden etter katten hvis katten hopper opp på en stol eller springer til døra men han vet ti han skal stoppe så kan springer ikke etter for "å ta" katten men bare for og se hva den nå skal finne på :icon_clapping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både hunder og katter og det går helt utmerket :icon_clapping: For det første bør du prøve å unngå å la hvalpen jage kattene, det gjør bare at det tar lengre tid for kattene roer seg og venner seg til hunden. Når hvalpen springer etter kattene, tar du han vekk og avleder oppmerksomheten hans. Litt tidkrevende men det lønner seg. Når hvalpen blir litt større og forstår hva nei betyr, så sier du ifra, hver gang han prøver seg på å jage kattene.

Når kattene føler seg tryggere på hunden , vil de nok også gi han mer "kontant" beskjed om at, nå er det nok. Jeg har hatt hunder og katter ilag i mange år, og selv om kattene har gitt hundene en smekk når det blir for mye, så har det aldri blitt skader.

Det er trivelig å ha hund og katt sammen og når de føler for det, så leker de sammen.

Jeg overtok en voksen hund som ikke var vant til katter og i begynnelsen så var han svært ivrig på å skulle jage kattene og herje nokså hardhendt med de men nå går det helt utmerket og særlig en av kattene finner seg i utrolig mye "kosetygging" fra denne hunden.

Lykke til! :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg vi har hatt et lite gjennombrudd her ;) Lille Charlie lø rundt og lekte på gulvet her ikveld mens jeg holdt på med noe annet og så tittet jeg bort på kjøkkenet og der stod Charlie (hunden) og Dennis (katten) og snuste på snuta til hverandre...Det varte ikke lenge, men de stod da dønn stille begge to og Dennis virket ikke så redd........Helt til Charlie bjeffet. Men gjennombrudd tror jeg det var :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...