Gå til innhold
Hundesonen.no

Slapp hund

starlight

Recommended Posts

Skrevet

Etter at bikkjedyret ble 1. år har hun blitt mye mer rolig i mange situasjoner, akkurat som om hun bestemte seg for å bli "voksen". Men de siste to dagene har hun liksom vært så merkbart roligere inne. Hun virker rett og slett stuptrøtt. Er kanskje feil å si at hun virker slapp også, for hun er med på å trene om jeg foreslår det, hun leker om jeg finner fram en leke, og hun springer og herjer som normalt ute. Trente agility i hagen i dag, og det var futt og fart fra ende til annen. Men inne legger hun seg fort til for å sove. Hun spretter fortsatt opp om vi reiser oss for å gå ned osv, men hun er altså roligere på en eller annen måte. Hun tisser i tillegg oftere enn før, ikke at hun maser om å ut å tisse, men om vi går ut så gjør hun det liksom. Hun spiser også normalt. Har vært litt varm på nesen i perioder, men det har hun lett for å bli. Det ser ut til at hun kanskje har litt "snørr" i nesa. Er det grunn til bekymring, eller ville dere sett det an noen dager? Har hun bare blitt roligere (jeg er ikke vant til en hund som sover så mye :P), er hun forkjøla eller kommer det en løpetid? Hun røyter også skikkelig nå..

Jeg er forresten også bare stuptrøtt om dagene, noe hesten også bærer preg av. Og flere i min omgangskrets sier de er det.. Fullmåne på vei.. Er det månefasene som spiller oss et puss? :lol:

Skrevet

Oppdatering: Dro til dyrlege likevel i dag, med urinprøve og alt. Bare for å være sikker :icon_clapping:

Dyrlegen mente det meste stod bra til, men hun hadde litt feber og avføringen luktet fryktelig sterkt (Hun bæsjet seg til og meg ut på gulvet inne på venterommet, og det var helt bløtt). ISå han antok at det var magerelatert og at hun kanskje var kvalm i tillegg (hun spiste nemlig en del av et dynetrekk og et halvt gummistrikk forrige helg:P). tillegg måtte vi holde mulighetene åpne for at det kunne være noe hormonelt (løpetid osv, selv om han ikke så tegn enda). Så nå er det tube med zoolac igjen :thumbs:

Skrevet

godt du fant ut av det da :D Ellers hadde jeg tenkt å spørre om løpetid. Bikkja vår snorket seg gjennom hele midtuka i sin første løpetid .. aldri sett maken til soving, fikk henne omtrent ikke ut på tur engang ;) .

Skrevet

Hehe, ja jeg har tenkt på det samme :D Dyrlegen kunne jo ikke finne tegn til løpetid enda, og hun har ikke hatt det skikkelig så jeg vet liksom ikke hvordan hun er under løpetid ennå ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...