Gå til innhold
Hundesonen.no

jeg er muligens naiv, dum, blåøyn og lettlurt.....


Cathrine og Killja

Recommended Posts

et sted burde grensen gå! jeg har en hannrottweiler som er fra en slik oppdretter man a l d r i kjøper hund fra igjen( han har sterk hd, nerver, liten arbeidslyst, osv... )et er nå en ting. han funker supert her og i mitt hundehold. har 3 mål tomt og bor i skogen, så hunden har et bra liv. så kommer poenget: han ble plutselig veeldig tørst og tisset inne vet etpar annledninger. og jeg tok ham til dyrlegen. i påvente av alle prøvene (vet tror det er nyresvikt)begynte jeg å undersøke sykdommshistorie på slekten hans. ble lite imponert. 3 av farens søsken ble avlivet før det var 5 år pga nyresvikt, mammaen hans er den eneste i sitt kull som ikke hadde sterk hd.... i tilleg hadde moren blitt omplassert pga at hun hadde bitt ett barn. dette visste min oppdretter om da hun ble parret. de visste også at hannhundens søsken hadde nyresvikt, meget dårlig gemytt osv. flere i den slekten er avlivet pga kreft, myyye hd og ad, atferdsproblemer o.l men alikevel gårde samme hundene videre i avel. gang på gang :wallbash: :wallbash: :wallbash: ! at jeg skulle undersøkt litt bedre enn jeg gjorde er det ingen tvil om. men ingen av disse tingene ble jeg opplyst om( naturlig nok) men jeg er så dum å stoler på folk. det er helt greit å være oppdretter og tjene penger på det. det er en ærlig sak, og gjør meg ingen ting. MEN det må da for h.... gå an å bruke friske hunder. når jeg nå sitter å titter på stamtavler og opplysninger på hjemmesider , går det kaldt nedover ryggen min... sukk toppen av glupe uttaelser var da hd resultatet kom. da sa oppdretteren min at jeg kunne få kjøpe en ny valp litt billigere av dem. og ikke nok med det. de skulle bruke samme hannhund! HALLLOOO.. er det muulig? (det ble heldigvis ikke noe av, da han ble gitt bort pga utagering x anntall ganger mot det meste) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig oppdretters ansvar og alt det der, men vi må bare innse at det finnes drøssevis av useriøse oppdrettere som kun prøver å skvise penger ut at geskjeften sin. Slik jeg ser det er eneste måten å stoppe disse på å slutte og kjøpe hunder av dem. Dette fordrer selvfølgelig at valpekjøperne blir mer opplyste og kritiske, stiller spørsmål både til oppdretteren og andre i miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp. men jeg blir alikevel grønn av sinne når jeg tenker på dette. oppdretteren driver med en annen rase og, og der avler de på e hofter! jeg gir meg ende over. så når man hører at foreldrene er hd fri, så hjelper ikke det en døyt, hvis fks alle søsknene til fks mor har det :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff grsomt å lese. Desverre er det altfor mange av disse oppdretterne. Har selv vært borti de, men av en annen rase. "Desverre" er rottisene såpass populære at de aller fleste oppdrettere får solgt bådde rått og rottent. Noen oppdrettere klarer av en eller annen merkelig grunn å skule alt drittet de har i sine linjer. Mange bruker også hunder i utlandet som er vanskelige å oppspore. Men jeg sitter med litt av det inntrykket at mange av rottisene rundt om ikke heller har stamtavler fordi foreldrene ikke er registrert osv (har selv vært borti en slik oppdretter, heldigvis var disse hundene utrolig snille og herlige, holdt på å ende med en valp derfra ettersom jeg kjnte moren så godt). Men som noen sa her så er et godt tiltak å si ifra dette til raseklubben. De jobber jo tross alt med å avle fem friske gode og rasetypiske hunder. Ta kontakt med rasekluben og hør hva de mener om saken:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
    • Jeg tror nok løsningen her er å være tålmodig, og gi ham tid til å forstå hva som er forventet av ham. Du har åpenbart en matmotivert hund, som i seg selv er en stor fordel i lydighetstrening Vær nøye med å ikke gi godbit før han viser ønsket atferd, og gjør nok repetisjoner slik at han forstår mønsteret.    Gi det litt tid, så forstår han at det ikke hjelper å hoppe etter godbiten for å få den, iallfall!
    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
    • Han raser opp i vekt han der. I går var vi på miljøtrening med valpekurset, og fikk veid han inne på en dyrebutikk. Nå veier han 10,3 kg 🤯 Kan ikke tro at den lille valpen er så tung allerede! Vi har hatt mange gode dager i det siste, og noen utfordringer. Som gjeterhund så har han altså begynt å reagere på biler, joggere, syklister, folk på sparkesykler. Men vi har jobbet masse med det, og det er allerede blitt mye bedre ☺️ Vi må bare fortsette å jobbe med det tenker jeg. Ellers har han hatt mange dager uten uhell inne, og han er begynt å gi beskjed ved å skrape på enten altandøren eller ytterdøren. Så det er bra! 😄 På tirsdag er siste dagen av valpekurset. Kjedelig! Det har gått så fort. Syns det har vært fint å ha en fast ting i uken å dra på med han, i tillegg til noen som setter øvelser som skal trenes på, slik at vi må trene på de øvelsene til neste kurskveld. Så jeg er litt gira på å lete frem et nytt kurs allerede. Vi får se hva jeg finner. Det er sikkert ingen kurs før etter sommerferien uansett.
    • Du sier at hunden ikke har vist aggresjon, men at den har knurret flere ganger. Og blitt oversett eller irettesatt for det. Her har det kommet så mange advarsler og så mye undertrykking av signalene at det til slutt har tippet over. Hunden trenger en eier som forstår og leser signalene dens, og respekterer grensene. Og det kan ta lang tid å bygge opp igjen den tilliten som er brutt. Hvis eier er villig til å lese seg opp, gå kurs og få veiledning innen språk og adferd, så kan det nok gå. Men de begynner ikke på scratch, men på en ganske dårlig negativ. En dominant hund er ikke stresset og utrygg, og dette har ingenting med det å gjøre. Jeg ville omplassert, med mindre eier OG familie er innstilt på en vesentlig endring og jobb med hunden. Og da til noen som kan og er innstilt på de samme kriteriene. Problemet er nok bare at det er mange nok omplasseringshunder med de problemene og for få folk med kompetansen til at det er realistisk å finne noen.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...