Gå til innhold
Hundesonen.no

jeg er muligens naiv, dum, blåøyn og lettlurt.....


Cathrine og Killja

Recommended Posts

et sted burde grensen gå! jeg har en hannrottweiler som er fra en slik oppdretter man a l d r i kjøper hund fra igjen( han har sterk hd, nerver, liten arbeidslyst, osv... )et er nå en ting. han funker supert her og i mitt hundehold. har 3 mål tomt og bor i skogen, så hunden har et bra liv. så kommer poenget: han ble plutselig veeldig tørst og tisset inne vet etpar annledninger. og jeg tok ham til dyrlegen. i påvente av alle prøvene (vet tror det er nyresvikt)begynte jeg å undersøke sykdommshistorie på slekten hans. ble lite imponert. 3 av farens søsken ble avlivet før det var 5 år pga nyresvikt, mammaen hans er den eneste i sitt kull som ikke hadde sterk hd.... i tilleg hadde moren blitt omplassert pga at hun hadde bitt ett barn. dette visste min oppdretter om da hun ble parret. de visste også at hannhundens søsken hadde nyresvikt, meget dårlig gemytt osv. flere i den slekten er avlivet pga kreft, myyye hd og ad, atferdsproblemer o.l men alikevel gårde samme hundene videre i avel. gang på gang :wallbash: :wallbash: :wallbash: ! at jeg skulle undersøkt litt bedre enn jeg gjorde er det ingen tvil om. men ingen av disse tingene ble jeg opplyst om( naturlig nok) men jeg er så dum å stoler på folk. det er helt greit å være oppdretter og tjene penger på det. det er en ærlig sak, og gjør meg ingen ting. MEN det må da for h.... gå an å bruke friske hunder. når jeg nå sitter å titter på stamtavler og opplysninger på hjemmesider , går det kaldt nedover ryggen min... sukk toppen av glupe uttaelser var da hd resultatet kom. da sa oppdretteren min at jeg kunne få kjøpe en ny valp litt billigere av dem. og ikke nok med det. de skulle bruke samme hannhund! HALLLOOO.. er det muulig? (det ble heldigvis ikke noe av, da han ble gitt bort pga utagering x anntall ganger mot det meste) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig oppdretters ansvar og alt det der, men vi må bare innse at det finnes drøssevis av useriøse oppdrettere som kun prøver å skvise penger ut at geskjeften sin. Slik jeg ser det er eneste måten å stoppe disse på å slutte og kjøpe hunder av dem. Dette fordrer selvfølgelig at valpekjøperne blir mer opplyste og kritiske, stiller spørsmål både til oppdretteren og andre i miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp. men jeg blir alikevel grønn av sinne når jeg tenker på dette. oppdretteren driver med en annen rase og, og der avler de på e hofter! jeg gir meg ende over. så når man hører at foreldrene er hd fri, så hjelper ikke det en døyt, hvis fks alle søsknene til fks mor har det :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff grsomt å lese. Desverre er det altfor mange av disse oppdretterne. Har selv vært borti de, men av en annen rase. "Desverre" er rottisene såpass populære at de aller fleste oppdrettere får solgt bådde rått og rottent. Noen oppdrettere klarer av en eller annen merkelig grunn å skule alt drittet de har i sine linjer. Mange bruker også hunder i utlandet som er vanskelige å oppspore. Men jeg sitter med litt av det inntrykket at mange av rottisene rundt om ikke heller har stamtavler fordi foreldrene ikke er registrert osv (har selv vært borti en slik oppdretter, heldigvis var disse hundene utrolig snille og herlige, holdt på å ende med en valp derfra ettersom jeg kjnte moren så godt). Men som noen sa her så er et godt tiltak å si ifra dette til raseklubben. De jobber jo tross alt med å avle fem friske gode og rasetypiske hunder. Ta kontakt med rasekluben og hør hva de mener om saken:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...