Gå til innhold
Hundesonen.no

Golden eller Schäfer?


Todda

Recommended Posts

Hei

Jeg er ny bruker her på forumet, og jeg håper jeg ikke gjentar et emne som er tatt opp før. Jeg er medlem av flere andre fora (andre interesseområder også!), og det er alltid litt irriterende med nybegynnere som maser om det samme. I så tilfelle beklager jeg det.

Så til min "problemstilling".

Vi er en familie med to unger, og til neste sommer skal vi ha oss hund.

Vi har planlagt å få oss ei tispe, og i utgangspunktet vil jeg gjerne ha en schäfer. Ungene har snakket om Golden, og jeg liker også de veldig godt.

Jeg er ikke en fersk hundeeier. Jeg har hatt Labrador, og de siste elleve årene har vi hatt en Rhodesian Ridgeback-hann. Han døde i fjor, og etter et par år uten hund har vi altså bestemt oss for å få en ny.

Mitt inntrykk av Schäfer har alltid vært at det er smarte og lydige hunder, men at de ofte kan være litt usikre på seg selv og tar dette ut gjennom tanken om at "angrep er beste forsvar". Jeg baserer dette på mine møter med schäfere. Men dette har stort sett dreid seg om hanner, og mitt inntrykk av hunn-schäfere har vært mer positivt.

En kollega av meg har hatt hunn-schäfer, og har nå Golden. Han sier at også hunnene er usikre og angriper gjerne andre hunner når de møter dem. Jeg vil helst ha en hund som er trygg på seg selv i møte med andre hunder. Vi vil ikke gå i buer rundt andre hunder når vi er ute på tur.

Jeg vet jo at Golden stort sett er en stabil hund, og etter samtalen med min kolleaga (som ikke kan få skrytt nok av Golden og som har sammenligningsgrunnlag) heller jeg nok nå mer i retning av Golden. Hva sier dere? Noen erfaringer med Golden og Schäfer (tisper) som dere kan dele - som enten avkrefter eller bekrefter det jeg har hørt? Jeg vet jeg kan virke litt forutinntatt og at det er individuelle forskjeller.

Hunden skal først og fremst være en kjekk familiehund som fungerer i møte med andre hunder, men vi vil også bruke den til lydighetstrening.

Todda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Når du sier; Kjekk familiehund, tenker jeg golden med en gang. Du sier også at du har to unger. Golden virker som en veldig stabil familiehund som fint takler unger. Føler goldenen er mer milde i gemyttet en Schäferen. Vertfall fått det intrykket av de jeg har møtt. Hvordan hunden skal gå sammen med andre hunder er jo spørs om den får mye sosialisering med andre hunder. Gå mange hunde(evt. valpe)kurs og la hunden din leke med andre ("stabile") hunder.

Viss du er en flink trener er jeg sikker på at goldenen kan bli en super "lydighets-hund"

Men selvfølgelig, det sammen kan jo gjelde schäferen, men jeg fikk et intrykk av at goldenen hadde passet fint inn i din familie. Men så er det jo valg av (riktig)oppdretter også da. Men det er en annen ting:) Lykke til med valget, anyway :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier; Kjekk familiehund, tenker jeg golden med en gang. Du sier også at du har to unger. Golden virker som en veldig stabil familiehund som fint takler unger. Føler goldenen er mer milde i gemyttet en Schäferen. Vertfall fått det intrykket av de jeg har møtt. Hvordan hunden skal gå sammen med andre hunder er jo spørs om den får mye sosialisering med andre hunder. Gå mange hunde(evt. valpe)kurs og la hunden din leke med andre ("stabile") hunder.

Viss du er en flink trener er jeg sikker på at goldenen kan bli en super "lydighets-hund"

Men selvfølgelig, det sammen kan jo gjelde schäferen, men jeg fikk et intrykk av at goldenen hadde passet fint inn i din familie. Men så er det jo valg av (riktig)oppdretter også da. Men det er en annen ting:) Lykke til med valget, anyway :icon_redface:

Det blir hva man gjør det til. Har møtt langt flere stabile, trivelige schäferhunder enn golden retrievere. Men så er jo allmenninntrykket at golden retriever er en kjekk og snill, barnevennlig familiehund (les: kosedyr), mens schäferen er skarp, uberegnelig og angriper helst bakfra (les: drapsmaskin).

Schäfer og golden er også to vidt forskjellige raser, men svært ulik opprinnelse, så det kan på mange måter være litt urettferdig å sammenligne dem. Det er fordeler og ulemper med begge raser, så jeg ville anbefalt deg å kjøpt den rasen som har de egenskapene som tiltaler deg mest. Gjør deg dine egne erfaringer. Prøv å komme i kontakt med eiere og oppdrettere av begge raser og fortell dem hvor og hva du vil med hundeholdet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok gått for golden her. Har bred erfaring med schäfer, og mitt inntrykk er at mange av tispene rett og slett kan være litt "bitchy". Det handler ofte ikke så mye om usikkerhet, men mer om dominans og at de rett og slett ikke liker alle og enhver. Jevnt over er også en golden mer sosial enn en schäfer. Man slipper også den utpregede voktingen som ligger til rasen. En golden vil nok kunne varsle den også, men om man tenker kun familiehund, så vil nok en schäfer POTENSIELT kunne by på flere utfordringer. Det er utrolig praktisk med en hund som smiler til alle her i verden, og sansynligheten for at en golden gjør der, er nok større enn for en schäfer.

Det finnes jo også mange forskjellige typer golden. jaktvariantene er jo absolutt et kaliber over utstillingsvarianten. Om man skulle kunne tenke seg en mer aktiv type, så kunne dere tittet litt på de. De kan alikevel bli litt i overkant rundt barn ;-)

Nå er det jo også slik at mye avhenger av hvor man kjøper hunden. Det holder ikke mer "seriøs oppdretter" og "premierte foreldre". Det sier ingenting om hvordan de er rundt barn, generelt aktivitetsniva, sykdom osv osv. Man må ringe rundt og helst møte foreldredyrene, søsken, tanter og onkler. Tidkrevende, men vel verd strevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd så langt.

Det er helt sant at noen hunderaser er folk forutinntatte når de møter. Det vet jeg godt. Jeg har jo hatt Ridgeback... Deter vel derfor Golden Retriever er den rasen som biter flest folk (har jeg hørt) - folk tror de er så snille og at de bare kan slenge seg rundt halsen på dem.

Jeg håper jeg får noen schäfer-eiere på banen her. Jeg håper ikke alle går i forsvarsposisjon. En er jo ikke tjent med å "forsvare" sin rase (bare skrive godord om den) hvis en ser at dette er en rase som ikke passer for den som spør. Selv kan jeg godt skrive side opp og side ned om fordeler og ulemper med ridgebacker. En av ulempene er at de er hakket for selvopptatte. I en sosial situasjon, og særlig hvis det er mat med i bildet, finner de seg ikke i å bare måtte ligge et sted og være rolige. Å gå i skogen og f.eks tenne opp et bål og grille noen pølser, kunne vi bare glemme, for da satt hunden der og hylte og følte seg veldig urettferdig behandlet. Å sette ham fra seg utenfor butikken var også et kapittel for seg. Så litt derfor er vi på utkikk etter en hund som takler slike situasjoner også. Hvorfor vi vil ha tispe - vi var veldig heldige med ridgebacken vår. Han var aldri agressiv verken mot folk eller dyr. Men siden vi har unger og de kanskje kommer til å gå tur med hunden etterhvert, tenkte vi at ei tispe er bedre.

50872988.pad171005.jpg

Todda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hei og velkommen til sonen!

Jeg har hatt begge rasene og til dere vil jeg si som Teddy: Velg en Golden. Det er mange fine schäferhunder, men jeg er av den oppfattelsen at en schäfer er en brukshund og ikke en familiehund (misforstå meg rett, det er hunder som fungerer fint i familier om de får brukt seg fysisk og mentalt tilstrekkelig) men jeg tror at turgåing og lydighet til husbruk er ikke tilstrekkelig for en bruksrase av det kaliberet. De fleste Golden i norge er avlet med tanke på familiehunder og ikke for jakt. Dette er hunder som (jeg oppfatter det) har blitt avlet noe veikere for å passe bedre som familiehunder, enn øvrige retrieverraser. I utgangspunktet er nok Schäferen en langt mer enmannshund enn retrieveren.

Jeg syns det er fornuftig av dere å vurdere enn tispe fremfor hannhund, både med tanke på barnas muligheter med hunden og med tanke på at enkelte golden hanner har langt høyere kjønnsdrift enn det andre raser har.

Lykke til uansett, men vær kresen, kritisk og selektiv i ditt valg av oppdretter uansett hvor dere havner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir hva man gjør det til. Har møtt langt flere stabile, trivelige schäferhunder enn golden retrievere. Men så er jo allmenninntrykket at golden retriever er en kjekk og snill, barnevennlig familiehund (les: kosedyr), mens schäferen er skarp, uberegnelig og angriper helst bakfra (les: drapsmaskin).

Schäfer og golden er også to vidt forskjellige raser, men svært ulik opprinnelse, så det kan på mange måter være litt urettferdig å sammenligne dem. Det er fordeler og ulemper med begge raser, så jeg ville anbefalt deg å kjøpt den rasen som har de egenskapene som tiltaler deg mest. Gjør deg dine egne erfaringer. Prøv å komme i kontakt med eiere og oppdrettere av begge raser og fortell dem hvor og hva du vil med hundeholdet ditt.

Ikke noe negativt ment om schäferen alså :) Synes de er supre hunder, men til denne familien ville jeg anbefant golden :icon_redface: Rett og slett fordi jeg har fått inntrykk av at golden er en "enklere" hund. Føler også det er større (lettere) sjanse for å bli en god golden-eier enn schäfer-eier. (Ble rart forklart ser jeg ;) ) Men folk som "kan" schäfer, får nok virkelig god kontakt og kontroll på den. Har dessverre sett ALT for mange barnefamilier som har en stressa-gal-schäfer som løper rundt i gatene uten NULL kontroll på den. Mener ikke at det samme hadde skjedd med tråd-starter selvølgelig. Hun skriver jo faktisk at hun har erfaring med tidl. hunder. Men dette er min mening da. En schäfer kan blir en like bra familiehund som golden.Men jeg mener du har litt større sjanse med å "lykkes" med en golden som en familiehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvilken hund du ender opp med er begge store hunder som krever sitt. En ting du skal være obs på med schäfer er at de ofte har store problemer med bakbeina på grunn av vinkelen. Norske schäfere blir stort sett ikkje eldre enn 5-6år. Er ikkje så lenge siden en god del valper måtte avlives som 4mnd gamle fordi de ikkje klarte å gå lengre... Håper avlen har begynt å bedre seg nå, men ville nok ha importert fra utlandet eller kjøpt fra brukshundlinjer i Norge, om eg skulle ha kjøpt schäfer i dag. Gråschäfer er også et alternativ.

De få goldener eg har truffe på har vert greie og sosiale hunder, med godt språk, men det kan du få til med alle hunder, bare du er villig til å legge ned nok tid og arbeid i hunden. Men, schäfer kan også være en god familiehund, bare den vil nok kreve litt mer trening enn en time på tur. Kanskje lydighet/agility er noe du intereserer deg for?

Golden og helse kjenner eg ikkje så mye til, så der må nok andre svare deg :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden er jo på sett og vis en "enklere" rase, fordi det er lite vokting - og fordi vel særlig endel av tispene reagerer mer med passivitet når ting er trøblete i forhold til andre hunder, der en god del schäfere vil bruse opp og velge nettopp å svare opp. Siden det er mye lyd i schäferen, får de ofte "skylden", det er nå så. Men altså: En bruksrase som schäferen har blitt avlet for ikke å vike, der golden er en tidligere jakthund med lite vakt, og begge deler lever selv i de mer "utvannede" variantene som det finnes mange av i dag.

Jeg synes jo også at schäfere generelt må "trenes" litt på hvordan de skal være mot andre hunder - at man er obs på aldri å la dem "snike" på andre hunder, aldri få lære at de kan "buse" på - der goldene stort sett sklir gjennom livet uten å gjøre så mye av seg, iallfall tispene. Jeg synes de på en måte er litt "kjedelige", på den andre siden setter jeg som annen hundeeier umåtelig pris på "snille hunder" - og vi har sjelden møtt aggressive goldentisper på våre vandringer, der vi ser langt flere såkalt "utagerende" kjeftesmeller av noen schäferfrøkener (ikke at det nødvendigvis ligger så mye tyngde bak).

Ja, mye er opptil eier - men jeg tror kanskje en eier av en schäfer må gjøre litt mer ut av det, for å få en like trivelig hund, der en goldeneier får mye "gratis". Så da er spørsmålet hvor mye dere vil legge i det?

Innad i familiene så er vel mange schäfere riktig trivelige familiehunder. Men der, som vel faktisk også med golden, så bør man styre unna usikre og veike hunder - som det finnes nok av på begge raser, fordi det later til å være en slags tro på at veike hunder er "enklere" eller noe lignende... Veike, usikre hunder kan bli de farligste - fordi de, når de blir presset, kan bite. Så dette med mentalitet er veldig viktig.

Mitt inntrykk er at mye stress og usikkerhet kan ligge på endel utstillingslinjer; der synes jeg vi har møtt endel ymse på trening. Men samtidig vil de mer bruksavlede, eller kanskje heller kombinasjonslinjene, som har bedre mentalitet/mindre stress, også kreve mer vettug bruk. Så det blir jo et "samvittighetsspørsmål".

Så helse da, og jeg tror neppe golden automatisk er så mye sunnere - det kan være ymse helsemessig på retrieverne også, hvis man har uflaks.

Folks holdninger kan også spille en rolle: De fleste vil neppe føle seg særlig truet av en gyllen golden som ser ut som en slags teddybjørn, der langt flere vil være mer på vakt mot en schäfer kanskje. Så igjen kommer det jo an på dere, og hvor god kontroll dere får på hunden - en godt kontrollert hund er noe folk legger merke til.

Tispe er uansett lurt, så det er jo et greit valg i utgangspunktet. For på golden hanner har jeg også møtt noen litt stivbeinte og gira ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Uansett hvilken hund du ender opp med er begge store hunder som krever sitt. En ting du skal være obs på med schäfer er at de ofte har store problemer med bakbeina på grunn av vinkelen. Norske schäfere blir stort sett ikkje eldre enn 5-6år. Er ikkje så lenge siden en god del valper måtte avlives som 4mnd gamle fordi de ikkje klarte å gå lengre...

Har du noe dokumentasjon for disse utsagnene eller er det bare din personlige synsing?

Håper avlen har begynt å bedre seg nå, men ville nok ha importert fra utlandet eller kjøpt fra brukshundlinjer i Norge, om eg skulle ha kjøpt schäfer i dag. Gråschäfer er også et alternativ.

Dette baserer du på hvilket grunnlag? Vet du egentlig hva en gråschäfer er?

Beklager trådstarter om det blir litt OT i tråden din, men dette er spørsmål jeg gjerne vil ha svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mange kloke ord.

Som nevnt har jeg hatt flere hunder, og jeg har drevet en del lydighet med ridgebacken vi hadde. Når vi får hund igjen, er dette et veldig bevisst valg, og vi vil ha mer enn en sofa- og ruslehund. Så jeg er ikke helt avskremt fra schäfer ennå.

Den eneste rasen ridgebacken min reagerte negativt på, var faktisk Golden-hanner. De møter ofte andre hanner med hevet hale og nakke, og det var min hund skeptisk til. Tispene har alltid vært kjekke.

Vi har flere perifere kontakter som har de to rasene, og vi har tenkt, som flere av dere nevner, å oppsøke dem. Og ikke minst har vi tenkt å ta kontakt med oppdrettere i nærheten.

Todda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe dokumentasjon for disse utsagnene eller er det bare din personlige synsing?

Dette baserer du på hvilket grunnlag? Vet du egentlig hva en gråschäfer er?

Beklager trådstarter om det blir litt OT i tråden din, men dette er spørsmål jeg gjerne vil ha svar på.

Hehe, du beit på den? Jeg tenkte på det, men håpet trådstarter ville skjønne at dette var "mye rart"... og ikke helt tok det til seg. Det er alltid artig når dette kommer opp når det gjelder schäfer <_<

Nå handler det om å velge MELLOM to raser. Og når det så koker ned til hvilken rase, og så hvor man skal begynne å lete - ja, da gjelder det å gjøre god research UANSETT rase. Det kan vi jo ta i en ny tråd etterhvert kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega av meg har hatt hunn-schäfer, og har nå Golden. Han sier at også hunnene er usikre og angriper gjerne andre hunner når de møter dem. Jeg vil helst ha en hund som er trygg på seg selv i møte med andre hunder. Vi vil ikke gå i buer rundt andre hunder når vi er ute på tur

Basert på dette utsagnet alene vil jeg si gå for golden. Jeg har schæfer selv, og vi har bommet grovt på hennes omgang med hunder. Jeg tror det krever MYE av en schæfer eier når hunden er helt ung, mange av dem er usikre i møte med ujkente hunder. Vår flyr ikke på noen i det hele tatt, men ser ut som om hun skal det (slipper vi henne løs så gør hun ingenting ) Jeg tror en golden er mye enklere i nettopp den settingen, schæfere kan utagere så mye, lage mye lyd, og være veldig mye hund i en slik setting. Som andre har nevt, tror jeg møte med andre hunder går litt mer av seg selv med en golden. Med en schæfer kan du risikere og måtte legge veldig mye jobb i nettopp dette. Ingen unger kunne gått tur med min schæfer, de er rett og slett ikke sterke nok om det kommer en hund. (Hun er halvannet år, og vi jobber vettet av oss med dette, så hun blir forhåpentligvis mye bedre )

En ting du skal være obs på med schäfer er at de ofte har store problemer med bakbeina på grunn av vinkelen. Norske schäfere blir stort sett ikkje eldre enn 5-6år. Er ikkje så lenge siden en god del valper måtte avlives som 4mnd gamle fordi de ikkje klarte å gå lengre...

Pussig utsagn ... de schæferne jeg vet om som har blitt avlivet unge, har alle blitt avlivet på grunn av allergis som er ekstrem (noe man må være ops på med schæfer !) .... de fleste schæferne jeg har vært borti har blitt 12-14 år gamle ... og vært aktive til dødsdagen ....

Håper avlen har begynt å bedre seg nå, men ville nok ha importert fra utlandet eller kjøpt fra brukshundlinjer i Norge, om eg skulle ha kjøpt schäfer i dag. Gråschäfer er også et alternativ.

jeg antar du med *gråschæfer* mener en schæfer som er av brukslinjer og grå av farge ?? Du er kanskje også klar over at de fleste renavlede brukslinjene bør nettopp brukes til bruks, og ikke familiehunder ... de er laget for å brukes ....

denne her er av utstillingslinjer, og jeg vil vel ikke akkurat si at hun går og subber i bakken ....*reklamere litt for en fantastisk rase *

trevtn10.jpg

Når det er sagt ... jeg kan ikke snakke varmt nok om schæfer. Jeg har min første, og det er verdens beste hund. Hun er rolig, utrolig lettlært, snill, og skikkelig sofagris. Hun blir trent litt lydighet og gås turer med, og er en del av familien (barnløs, men tror neppe det hadde vært noe problem ) men vi har da problemer i møte med fremmede hunder på tur. Og de problemene anser jeg som store. Og hvis det er et viktig poeng for dere , noe det bør være i en barnefamilie.... så vil jeg tro en golden vil være enklere for alle i familien og håndtere. Det er jo også stor forskjell på schæferen , hvor skarp den er, og det er vel ikke alltid så enkelt og gjette det i forkant. ..

Når det er sagt hehe, så er det ikke få golden retrievere som er familiens overhode rundt om kring :icon_redface: Men det er neppe noe dilemma i en familie som er vant med hund fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Hehe, du beit på den? Jeg tenkte på det, men håpet trådstarter ville skjønne at dette var "mye rart"... og ikke helt tok det til seg. Det er alltid artig når dette kommer opp når det gjelder schäfer

Jeg får skylde på at jeg er syk, så jeg tok den, med agn, søkke og full uttelling på lina...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ikke ha ny labrador forresten? Av de labradorene jeg vet om, sammenlignet med de golden jeg vet om, så har labradorene mer "barnevennlig" gemytt..

Bare lurer altså :icon_redface:

Labrador er nok favorittrasen min. De er de snilleste og mest uttrykksfulle hundene jeg vet om. Grunnen til at vi ikke vil ha Labrador, er nettopp at vi vil ha en tispe, og jeg håper jeg ikke fornærmer for mange når jeg sier at labradortisper ofte ikke er særlig flotte å se til... De fleste hannene (hvis en klarer å unngå at den blir for feit), er nydelige hunder, synes jeg. Jeg har selvsagt sett flere fine labradortisper også, men ofte er de små og uformelige. No offence, men alle må vel innrømme at uteendet også teller med i valg av hund?

Takk for et grundig svar fra en schäfereier som ser både positive og negative sider, Heidi.

Todda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, utseende teller, men er ikke avgjørende..

Jeg har nå vært inne å tittet på en oppdretters side, og kan ikke akkurat si at hannene var noe mer form på enn tispene.. Nå tok jeg to stk jeg syns var flotte:

http://web.telia.com/~u32017184/sj-newyearsgirl-okt07.jpg

http://web.telia.com/~u32017184/23sept2006...inosadrian1.jpg

Labbisen krever jo masse aktivisering, ofte får dem ikke nok, og når dem i tillegg er noen matvrak, så fører det ofte til at dem blir feite...og DA blir dem formløse..

Men uansett lykke til med valg! Golden er flotte hunder det også, har inntrykk av at de er rolige bedaglige hunder, som egentlig ikke bryr seg så veldig mye om all verdens (inne).. Er fornøyd med det meste. Krever jo selvsagt aktivisering og tur, prøver ikke si at dem ikke trenger det altså.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe negativt ment om schäferen alså :) Synes de er supre hunder, men til denne familien ville jeg anbefant golden :icon_redface: Rett og slett fordi jeg har fått inntrykk av at golden er en "enklere" hund. Føler også det er større (lettere) sjanse for å bli en god golden-eier enn schäfer-eier. (Ble rart forklart ser jeg ;) ) Men folk som "kan" schäfer, får nok virkelig god kontakt og kontroll på den. Har dessverre sett ALT for mange barnefamilier som har en stressa-gal-schäfer som løper rundt i gatene uten NULL kontroll på den. Mener ikke at det samme hadde skjedd med tråd-starter selvølgelig. Hun skriver jo faktisk at hun har erfaring med tidl. hunder. Men dette er min mening da. En schäfer kan blir en like bra familiehund som golden.Men jeg mener du har litt større sjanse med å "lykkes" med en golden som en familiehund.

Ja, golden er en "enklere" hund i den forstand, men jeg vil bare presisere at mitt inntrykk av rasen er langt i fra rosenrødt. Og det synes jeg er viktig å poengtere, nettopp fordi det bildet folk flest har av golden retrieveren er at den er en snill og omgjengelig familiehund, noe som ikke nødvendigvis stemmer overens med virkeligheten alltid. Schäferen er en noe mer krevende hund, og ja, det er i utgangspunktet en bruksrase, men det er opp til en hver å vurdere hvilke egenskaper en er ute etter når en velger rase, samt ens egne behov. Er man utelukkende ute etter en "ren" familiehund, så tror jeg absolutt at en golden infrir, men man skal være sitt valg bevisst og ha i bakhodet at golden retrieveren ikke er en kosebamse, men en levende hund.

Forøvrig ville jeg også heller anbefalt labrador. Mye hormoner i sving hos denne vil jeg påstå, også noe mer aktivitet. Likevel virker denne stødigere, og for den erfarne hundeeier litt mer anvendelig enn golden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mange kloke ord.

Som nevnt har jeg hatt flere hunder, og jeg har drevet en del lydighet med ridgebacken vi hadde. Når vi får hund igjen, er dette et veldig bevisst valg, og vi vil ha mer enn en sofa- og ruslehund. Så jeg er ikke helt avskremt fra schäfer ennå.

Hvis dere har lyst på noe mer enn en sofa- og ruslehund er det mange bruksraser som kanskje kan passe for dere? Jeg vil anbefale dere å se litt på en del andre raser. Jeg har intykk av at de fleste hunder av brukshundraser er trivelige familiehunder hvis de får nok aktivisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shæferen kan være veldig agresiv mot små barn, men Goldenen der i mot den er kjempe snill !

Mamma og Pappa hadde golden før, og en dag lå han i bånd i hagen og tygde på et bein ! nabo ungen som nettop hadde klart og kravle kommer inn i hagen deres, og mange hunder forsvarer jo beinet sitt og biter og blir sinte nor barn nærmer seg, men den hunden Bonzo en kjempesnill Golden, la bare fra seg beinet sitt da den ungen kom og Kravlet over den ! Seriøst den kravlet over den ! Mamma sparng bort og tok ungen, får hadde han bitt Ungen så hadde ikke den hadde det så godt nei !

Anbefaler Golden !! Kjempe Rase ! Helt Super familie hund !:blink:

Snill mot barna også :lol: Mot alle !

ANBEFALER GOLDEN RETROVER 100 % :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shæferen kan være veldig agresiv mot små barn, men Goldenen der i mot den er kjempe snill !

Og på hvilket grunnlag velger du å komme med slike uttalelser? Hvor barnevennlig en hund er har lite med rase å gjøre. Når det gjelder biteepisoder hvor både barn og voksne er involvert, kommer ikke golden retrieveren spesielt godt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...