Gå til innhold
Hundesonen.no

HD:C - kreve prisreduksjon. Hvordan?


hnilsen

Recommended Posts

Hei,

Jeg kjøpte tispe for vel 14 mnd siden med tanke på å drive avl på hunden. Nå har hun fått påvist HD:C, og jeg skal kreve oppdretter for 1/2 valpepris da jeg ikke kan bruke hunden i avl. Jeg antar at hunden vil få et helt fint liv med denne diagnosen, men å ikke kunne avle på en rasehund er en vesentlig mangel som gir anledning til å reklamere. Ut i fra de fleste kontrakter og forklaringer på disse ser jeg at HD gir anledning til å kreve 1/2 av valpepris - og det var derfor jeg har havnet på denne brøken.

Jeg lurer på om det er noen som har informasjon om fremgangsmåte for å kreve prisreduksjon? Muligheter for å finne informasjon om lignende saker (det er nok en hel del)? Er ingen jurist, men ønsker å formulere meg så korrekt som mulig for å unngå de verste juridiske diskusjonene om det skulle by på problemer hos oppdretter.

På forhånd takk! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Hei, og huff så synd for deg med dette.

Bud nr 1 - snakk med oppdretteren.

Bud nr 2 - ta en alvorlig prat med oppdretteren, forklar og minne denne på at du kjøpte hunden som avlsdyr

Bud nr 3 - vær forberedt på å levere hunden tilbake

Ikke prøv å "slå ihjel" oppdretteren med lovparagrafer og advokatprat - vær personlig og oppriktig, uttrykk hvor lei deg du er og at du ikke er ute etter å "ta" noen for dette. Hvem vet - kanskje oppdretteren kommer med kjempetilbud til deg.

Er det krav om HD-røntging på rasen? Hvis ikke så kan det også diskuteres hvor "vesentlig mangel" det faktisk er å ha svak HD. Selv om HD virker som selve "grunnmuren" i avl, så er det faktisk ikke det på mange raser.

Husk at man kommer lenger med godiser enn med ris..

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en kontrakt med oppdretter som sier at du skal bruke hunden i avl og skal ha 1/2 prisen tilbake ved HD?

(som du kunne gjort med en gang du fikk hunden om den var 14mnd når du fikk den)

Fins det noe i linjene som tilsier at hunden er utsatt for HD? Har du undersøkt dette før kjøpet?

Først og fremst prat med oppdretter og forklar situasjonen, kanskje dere kommer til en avtale uten at du trenger bekymre deg så mye anngående hvordan du skal "kreve" pengene tilbake :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei du

Jeg vet ikke om den brøken du snakker om er vanlig praksis,

spørs vel helt hva oppdretter har i kontraktene sine og sånn.

Jeg kjøpte ei tispe for nesten to år siden, hu endte opp med HD D med forkalkninger på begge siden

Og fikk en tusenlapp tilbake, fordi oppdretter hadde det i kontrakten sin.

Så bud 1 : Sjekk kontrakten din, hva du har skrevet under på

Bud 2: er ikke sikkert du har krav på 50% tilbake ( burde du sjekke ut med andre oppdrettere av rasen, evt kontakte forbrukerombudet eller noe i den duren)

Bud 3: Snakk med oppdretter om det du tenker føler o.l

Bud 4: vær forberedt på at hunden kanskje må flytte fra deg om du står på kravene dine.

Og ett lite appropo fra meg til deg.. er at man ikke VET hva som kan komme på en hund... ( greit en viss garanti bør de fleste oppdrettere ha, men...

halv pris er litt drøyt i mine øyne...

ER jo tross alt ikke oppdretteren sin feil at hunden din har fått HD, ( om alt er fritt rundt) meg bekjent er vel ikke HD ett stort problem hos Beagel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, utrolig leit for deg å oppleve dette med en hund som skulle avles med. Men..

Kjøper du en valp så er det faktisk en realitet at hunden kan få sykdommer. Dette er ikke nødvendigvis noe oppdretter kan "skyldes for", da HD arver polygenetisk og ikke i rett linje. Det vil si at dersom hundens bestefar sin onkel har HD kan hun arve det, hvis du skjønner hva jeg mener. Ta deg gjerne en seriøs prat med oppdretteren din, men jeg synes det er drøyt å kreve h*n for penger dersom du kjøpte hunden som valp. Dersom du ikke gjorde det er det en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kun dumme oppdrettere selger valper med utstillingsgaranti

2. Kun dumme oppdrettere selger valper med avlsgaranti

3. Kun dumme oppdrettere selger valper med bruksgaranti

4. Kun dumme folk kjøper valp om de ønsker en utstillingsstjerne

5. Kun dumme folk kjøper valp om de ønsker en topp avlshund som er sunn og frisk

6. Kun dumme folk kjøper valp ukritisk om det er en brukshund de vil ha

Kopiert fra et tråd litt lenger ned her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Hei,

Jeg kjøpte tispe for vel 14 mnd siden med tanke på å drive avl på hunden. Nå har hun fått påvist HD:C, og jeg skal kreve oppdretter for 1/2 valpepris da jeg ikke kan bruke hunden i avl. Jeg antar at hunden vil få et helt fint liv med denne diagnosen, men å ikke kunne avle på en rasehund er en vesentlig mangel som gir anledning til å reklamere. Ut i fra de fleste kontrakter og forklaringer på disse ser jeg at HD gir anledning til å kreve 1/2 av valpepris - og det var derfor jeg har havnet på denne brøken.

Jeg lurer på om det er noen som har informasjon om fremgangsmåte for å kreve prisreduksjon? Muligheter for å finne informasjon om lignende saker (det er nok en hel del)? Er ingen jurist, men ønsker å formulere meg så korrekt som mulig for å unngå de verste juridiske diskusjonene om det skulle by på problemer hos oppdretter.

På forhånd takk! :-)

1. Har du av oppdretter fått garanti for at hunden er avlsmateriale?

2. Om du skulle ha hund til avl, hvorfor kjøpte du da valp?

3. Jeg har allerede definert deg som "troll" (sånn egentlig, men svarer fordi det kan ha interesse for andre kanskje)

Dersom du har fått en garanti av oppdretter at hunden du har kjøpt kommer til å bli en topp avlshund, så kan du gjøre ett av to:

1. Du kan kreve refusjon av en del av kjøpesummen, det reelle her vil vel være kanskje 25% - HD: C er ingen vesentlig mangel, det er en liten defekt og den kan fint brukes til alt mulig annet og vil etter all sannsylighet ikke få noe problemer. Det er heller ikke forbudt å avle på en hund med C, så sånn uten å vite helt sikkert kan jeg vanskelig forestille meg at det er særlig realistisk å tro at du kan få tilbake så mye som 50% av kjøpesummen med mindre du har det i kontrakten. I så fall så er det vel neppe noen big deal for oppdretter å tilbakebetale - står det i kontrakten så står det i kontrakten liksom.

2. Siden det var avlshund du skulle ha så kan du velge å levere hunden tilbake mot refusjon av hele kjøpesummen (med fradrag for kostnader som registering, avmarking osv.) Oppdretter overtar da råderett over hundens videre liv og du kan lete etter en ny hund - anbefaler deg da å kjøpe en som er ferdig røntget og sjekket for hjertefeil og diverse som forekommer på boxer. Prisen vil da selvsagt være tilsvarende høy - sånn omtrent det dobbelte av normal valpepris er vel ikke unormalt - kanskje mer.

Først og fremst ville jeg snakket med oppdretter, sjekket hva som står i kontrakten du har med oppdretter og så tatt det derfra. Orker ikke å bla frem i forbrukertvistutvalgsaker nå - men jeg tror jeg erindrer ett par sånne saker hvor HD C ga refusjon på 1-2000 kroner - fordi hunden fortsatt var funksjonsdyktig. Alternativt måtte hunden leveres tilbake til oppdretter mot full refusjon.

Lykke til - ingen grunn til å dra inn juridiske ting i første kontakt med oppdretter mener nå jeg......

Forøvrig vil jeg nevne - at dersom det virkelig er viktig for deg med avl så bør du vurdere å forsikre hunden din neste gang du kjøper hund, bruk Agria - der kan du faktisk få avlsverdiforsikring som gjør at du får erstatning dersom hunden ikke kan brukes i avl. Rett nok så krever de vel at hunden foruten defekten - er en ekstraordinær utgave av rasen osv. - men har man ambisjoner så har man ambisjoner sant - man kjøper da kun det beste.

Samme bruker skriver også at hun gir refusjon om hunden får HD og/eller AA, uansett hva slags formål hunden var kjøpt inn for.

Ja, men jeg selger ikke hunder med garanti for at de blir gode avlsdyr eller utstillingshunder selv om jeg refunderer for HD.

Jeg selger familiehunder - og om du mener det finnes en eller annen grunn for at en familiehund ikke behøver å være frisk - så gi meg gjerne den liksom.......

Vi refunderer 25% for HD svak grad © (og AA) og 50% for middels og sterk grad - selv om hunden bare er en skarve familiehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe en valp, til normal pris, og forvente at denne skal bli både champion og en god avlshund, blir litt som å tro på julenissen og den gode fe. Det er en teoretisk mulighet på 50 % for at valpen din tilhører den gode halvparten av rasen.

Er det da slik at alle oppdrettere skal refundere 50 % av kjøpesummen til de som har hunder som tilhører den "dårlige" halvparten?

Har en kjøpt en hund til normal valpepris, og ikke har fått med noen punkter om videre avl i kontrakten, bør en la være å klage i ettertid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bare kreve tilbake 50% av kjøpesummen, så lenge dette ikke står i kjøpskontrakten. Etter kjøpsloven så har man en vis garanti. Men den går på at du må levere fra deg hunden til oppdretter og få tilbake hele summen du kjøpte den for. Og dette er jo noe som regel ikke folk ønsker og gjøre.

En annen ting som skal sies er at Astrid Inderbø som er redaktør for boken Genetikk, avl og oppdrett som er skrevet på veien av NKK. Mener at HD er 20% arvelig og 80% miljø. HD er veldig komplisert, det er ingen som helt vet åssen HD nedarves.

Jeg kjenner ikke deg eller din hund, og jeg mener ikke at du har pådratt din hund HD. Bare så det er sagt.

Jeg går ut i fra at i og med at du skulle bruke hunden i avl. At du har sjekket linjene på hundene rimelig nøye før du kjøpte hunden som avls hund som valp. Og du da vet at det ikke kun hjelper og se på foreldrene. Da må man se på hele bildet.. Foreldrenes søsken og halv søsken. og linjene videre bakover i stamtavlen. Når det gjelder HD.

Og har hunden en god "idex" på dette, så har jo heller ikke oppdrettern gjort noe dårlig jobb.

Og tilbake til at du kjøpte valp du vile bruke i avl. Det er registert ca 400 sykdommer som hunder dør av hvert år.

Det er sjelden hunder blir avlivet p.g.a HD..

Hundene kan utvikle allergier, nyreproblemer og lignende. Det er noe det ikke finnes noe garantier for når man kjøper valp.

På en oppdretter seminar jeg var på, som NKK arrangerte fortalte den ene fordragholdern om ett kull som var fri for HD og AA. De var meget bra ekstergjør messig.

Men hele kullet led av forskjellige andre lidelser, som vi ikke tester for som står opplyst om på DOGWEB. Disse gikk ikke i avl.

Dessverre er det mange som bruker hunder, med alvorlige lidelser i avl. Forde de er fri for HD. Men de dør innen de er 3 år. Men de var tross alt fri for HD, det blir for dumt eller hva.

Så det jeg skal framtil er, man kan ikke kjøpe en valp og tro man garantert kan bruke den i avl. Det er så klart greit og ha ambisjoner om det.

Og faktisk så kunne det vært mye verre en at hunden din har HD C.

Hunden din vil antagelig leve ett like godt liv som alle andre familie hunder. Om du aldri hadde rønket denne hunden, så hadde du antagelig aldri vist at den hadde HD C. Forde den antagelig ikke hadde hatt plager.

Det eneste en oppdretter kan gjøre er og gjøre det beste han kan! Har en oppdretter, holdt på med oppdrettet i over 20 år, og påstår den aldri har vært borti lidelser juger oppdrettern mest sannsynelig. For uansett hvor god jobb man gjør som oppdretter. Så kan det oppstå lidelser.

Nettopp forde det ikke finnes garantier. Og mye kan også miljøet påvirke.

Men klarer du og gi tilbake hunden til oppdretter, så har du faktisk krav på hele kjøpssummen, innen en vis tid.

Alt det står i kjøpskontrakten til NKK. Om du går inn på NKK sine sider så kan du lese om det der.

Lykke til med hunden, jeg håper dere kommer fram til en løsning. Til hundens beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Du kan ikke bare kreve tilbake 50% av kjøpesummen, så lenge dette ikke står i kjøpskontrakten. Etter kjøpsloven så har man en vis garanti. Men den går på at du må levere fra deg hunden til oppdretter og få tilbake hele summen du kjøpte den for. Og dette er jo noe som regel ikke folk ønsker og gjøre.

Dette er feil - man må ikke levere fra seg hunden - og det må ei heller stå noe som helst i kjøpekontrakten om at man får refusjon.

Kjøpsloven er klar den, og kjøp av hund er definert som kjøp av vare, og kjøpsloven sier at dersom en vare selges med en mangel så har man krav på prisavslag eller å heve kjøpet. HD anses å være en mangel og vil således sånn rettslig sett (om man gidder å kjøre det den veien, det koster jo som regel mer enn man har igjen for det) utløse rett til refusjon eller heving av kjøp.

Det finnes etterhvert ganske mange saker om akkurat dette i forbrukersammenheng. Dog vet jeg at det i slike grader har blitt "gradert" refusjon iht. alvorlighetsgrad osv.

Og har man kjøpt hund ene og alene med tanke på avl så er det nærliggende å kreve å heve kjøpet, hvorpå man da har krav på refusjon av kjøpesummen. I den saken jeg vet om som dette ble resultatet fikk oppdretter trekke fra direkte kostnader i forbindelse med valpen så som vaksiner, markkur, fôr og registering.

Man skal - som oppdretter - være klar over at man ikke har anledning til å avtale dårligere vilkår enn det som står i kjøpsloven, så selv om man i sine kontrakter ikke gir refusjon ved defekter så vil man etter all sannsynlighet tape dersom man treffer på rette valpekjøper som gidder å ta rettslige skritt i forhold til dette. Og det spiller da liten rolle om man har i kontrakten at man selger hunden uten garantier for hverken avl eller utstilling. Sålenge en hund er definert som en handelsvare så vil kjøpsloven gjelde og er "varen" defekt så er man som oppdretter erstatningspliktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt; Takk for mange gode svar.

Hunden er en Beagle, det var nevnt av noen andre her, men jeg kan jo naturligvis bekrefte det. Jeg kjøpte min hund på utkikk etter en god jakthund og et godt avlsmateriale. En dårlig jakthund ville jeg ikke avle på sånn rent personlig (ville latt være av egen vilje), men en hund med HD:C *kan* jeg ikke avle på.

Det varierer jo hvordan raseklubbene ser på dette med HD, men det er nå engang sånt at vi har dette systemet i Norge og at mange raseklubber velger å følge en HD-fri avlspolitikk. Og det er noe jeg naturligvis ønsker å respektere. Dette var jeg naturligvis klar på når jeg kjøpte hunden også. Utviklingen av hunden er jo viktig for å sikre gode linjer etc..

Nå ber jeg egentlig ikke om en *debatt* om emnet, men hjelp til formulering av en reklamasjon. Selv om vi er alle glade i dyrene våre, så er det definert som løsøre i Kjøpsloven, og det er den vi følger. Det finnes dommer på dette, men jeg vet ikke hvor jeg skal finne info om dem. Noen sier 1000kr, andre sier 25% - jeg har selv lest en del på nettet fra andre oppdrettere som gir 50%. Tror ikke noe av det er uvanlig. Jeg ønsker 50% av oppdretter, og skal altså formulere et krav om det.

Sett fra loven sin side så er dette litt i samme gate som de mobiltelefoner som får snåle feil etter ett års bruk. I og med at oppdretter ikke har anledning til å rette opp skaden, så må det gis prisavslag. Og er defekten uopprettelig og av så vesentlig grad, så kan det kreves heving av kjøpet. I og med at den ikke er så vesentlig - hunden er funksjonell fortsatt - så kan jeg bare kreve prisavslag. Dette er realiteten i Norge, om det er Nokia eller oppdretteren som har produsert varen.

Men Belgerpia; hvis slike henvendelser skal bli oppfattet som 'trolling' så tror jeg du bør slå opp betydningen av ordet 'troll' og hvordan det brukes og hvordan det kom i bruk. Forøvrig så er du inne på sakens kjerne i ditt siste innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg selger ikke hunder med garanti for at de blir gode avlsdyr eller utstillingshunder selv om jeg refunderer for HD.

Jeg selger familiehunder - og om du mener det finnes en eller annen grunn for at en familiehund ikke behøver å være frisk - så gi meg gjerne den liksom.......

Vi refunderer 25% for HD svak grad © (og AA) og 50% for middels og sterk grad - selv om hunden bare er en skarve familiehund.

Jeg har vel verken påstått at du selger hunder med garanti for at de blir gode avsldyr (eller at det generelt sett er greit å selge hunder med slike "garantier"), eller at en "skarve familiehund" ikke behøver å være frisk?

Og slik jeg oppfatter trådstarter, har h*n heller ikke fått slike "garantier", men har kjøpt seg valp med avl i tankene. Forhåpentligvis har vedkommende kjøpt valp fra foreldre som har gitt gode valper før, og forhåpentligvis har vedkommende fremdeles mulighet til å gi hunden et godt hjem (selv om bikkja har HD C og dermed ikke bør brukes i avl).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis har vedkommende kjøpt valp fra foreldre som har gitt gode valper før, og forhåpentligvis har vedkommende fremdeles mulighet til å gi hunden et godt hjem (selv om bikkja har HD C og dermed ikke bør brukes i avl).

Vil bare bekrefte det du sier, begge deler :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke nødvendigvis noe oppdretter kan "skyldes for", da HD arver polygenetisk og ikke i rett linje. Det vil si at dersom hundens bestefar sin onkel har HD kan hun arve det, hvis du skjønner hva jeg mener.

Hehe, ingen arver noe fra sin onkel med mindre mor har et svin på skogen, og da blir jo avkommet halvt gris :icon_redface:

(All arv er horrisontal, selv om det ikke ser slik ut. Meg bekjent kan kun bakterier kan ha vertikal formering)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var din oppdretter, ville jeg bedt om at du røntget hunden din på nytt om seks måneder eller mer (forutsatt at hunden din er rundt 14 måneder, som jeg tolker innlegget ditt, men som kan være feil). En C kan forbedre seg og bli til en fridiagnose, og det er et forsøk som er verdt å gjøre før man snakker om eventuell refusjon, bytte, anger og tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke godkjent å avle på C hofter på Beagle?

( ikke at jeg hadde avlet på C hofter) men jeg har sniffa litt rundt, og har funnet ut at det faktisk er lov å avle på det, så da kan du vel ikke komme særlig langt i det kravet ditt til oppdretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke godkjent å avle på C hofter på Beagle?

( ikke at jeg hadde avlet på C hofter) men jeg har sniffa litt rundt, og har funnet ut at det faktisk er lov å avle på det, så da kan du vel ikke komme særlig langt i det kravet ditt til oppdretter?

Det er "lov" å avle på c-hofter på labradorer også (i avlspolicyen står det at foreldrene bør være HD-frie), men jeg hadde allikevel tatt kontakt med oppdretter om refusjon hvis de pengene jeg evt hadde fått tilbake hadde betydd så mye for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er "lov" å avle på c-hofter på labradorer også (i avlspolicyen står det at foreldrene bør være HD-frie), men jeg hadde allikevel tatt kontakt med oppdretter om refusjon hvis de pengene jeg evt hadde fått tilbake hadde betydd så mye for meg.

har snakka med ei som har beagle nå, og her er hennes komentar :

Må nok sjekke kontrakten din og finlese og evnt finne smutthull i den tenker jeg, men jeg tviler på at du kommer noen vei.

Vi garanterer IKKE for noe når vi selger valper.

Men hentet fra http://beagleringen.no så står det om kriterier om tisper anbefalt i avl:

1) Jaktpremiert, eller begge foreldre jaktpremiert,

eller

minst 2 jaktpremierte helsøsken/avkom

2) godt gemytt

3) minimum 2 premie i AUK utstilling

4) HD fri

(hofter av grad C kan vurderes i særskilte tilfelle)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har snakka med ei som har beagle nå, og her er hennes komentar :

Må nok sjekke kontrakten din og finlese og evnt finne smutthull i den tenker jeg, men jeg tviler på at du kommer noen vei.

Vi garanterer IKKE for noe når vi selger valper.

Men hentet fra http://beagleringen.no så står det om kriterier om tisper anbefalt i avl:

1) Jaktpremiert, eller begge foreldre jaktpremiert,

eller

minst 2 jaktpremierte helsøsken/avkom

2) godt gemytt

3) minimum 2 premie i AUK utstilling

4) HD fri

(hofter av grad C kan vurderes i særskilte tilfelle)

Riktig, men en kontrakt som sier at "Dersom hunden har HD grad svak, så skal det IKKE refuseres noe beløp" er for det første en dårlig kontrakt - for det andre helt opp til valpekjøper om den ønsker å forhandle med den oppdretteren. Jeg har ikke dette spesifisert, og da har ikke oppdretter noe valg. "Varen" jeg har kjøpt er defekt, og på tross av hvor dumt noen av dere synes dette er så har jeg rett på erstatning etter loven. Det er derfor vi har kjøpsloven, og det skal vi være GLAD for! Når jeg ikke har avtalt noen sum med oppdretter så blir det et helt åpent spørsmål.

Så til dette med å avle på C-hofter. Det er *ikke* greit å avle på C-hofter selv når avlsrådet kun anbefaler det i særskilte tilfeller. Min hund har ikke noe nytt blod å tilføre rasen og lignende, og det vil derfor ikke kunne avles på. Det blir uansett ikke et særskilt tilfelle. Og å drive avl på hunder med HD:C når avlsrådet sier det er fyfy, så er det fyfy. Så valper som kjøpes for å brukes til jakt og avl vil være gjenstand til prisavslag dersom en av de to ikke er mulig. HD:C vil fortsatt kunne gjøre henne til en aktiv og god jakthund, og derfor er det ikke grunnlag for heving av kjøpet. Men avl på HD:C er egentlig ikke noe å diskutere, etter min mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et ørlite forslag til deg; Neste gang du er ute for å kjøpe deg avlsdyr, så kjøp noe som er voksent og testa for alt sånt man må teste for, gjerne med utstillingsresultater og jaktprøveresultater. Det koster rett nok mer med ei sånn tispe, men da er du garantert å få noe du kan avle på, istedetfor å begynne din oppdretterkarriere med å krangle med andre oppdrettere :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et ørlite forslag til deg; Neste gang du er ute for å kjøpe deg avlsdyr, så kjøp noe som er voksent og testa for alt sånt man må teste for, gjerne med utstillingsresultater og jaktprøveresultater. Det koster rett nok mer med ei sånn tispe, men da er du garantert å få noe du kan avle på, istedetfor å begynne din oppdretterkarriere med å krangle med andre oppdrettere :lol:

Hadde jeg hatt en oppdretter som brydde seg en millimeter så hadde nok dette ikke vært et problem. Men det er ikke helt sakens kjerne. Og jeg kommer aldri til å kjøpe en voksen hund - halve gleden er jo å få en hund du har formet selv! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt en oppdretter som brydde seg en millimeter så hadde nok dette ikke vært et problem. Men det er ikke helt sakens kjerne. Og jeg kommer aldri til å kjøpe en voksen hund - halve gleden er jo å få en hund du har formet selv! :-)

Ja, og en del av risken med å kjøpe en valp, er at den kan komme til å ikke være bra nok som avlshund som voksen, samme hvor mange forhåndsregler du og din kommende oppdretter tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med 2ne. Man tar en risiko med å kjøpe valp, det er derfor det er så stor prisforskjell på valper kontra voksne som beviselig egner seg som jakt og avlshunder. Selv venter jeg nå på valp som jeg håper blir en fantastisk flott hund både eksteriør og gemyttmessig slik at den egner seg for avl. Men blir den ikke det så neivel, da blir den ikke det - men jeg kan ikke laste oppdretter for det da de har tatt alle forholdsregler som kan tas for at det skal bli bra hunder. Så slik jeg ser det så kan du kreve kompensasjon slik normen tilsier (25% for HD-C var vel nevnt her) - men ingen kompensasjon for at hunden ikke kan brukes i avl sålenge du ikke har dette spesifisert i kontrakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...