Gå til innhold
Hundesonen.no

spørsmål ang. å få valpen stuerein


kintii

Recommended Posts

jeg har en valp på 9 uker som jeg jobber med å prøve å få stuerein i første omgang.

jeg har hatt valpen i 3 dager nå, på den tiden har den bare bæsjet inne 1 gang(første dagen)tok valpen ut

med en gang og da tisset ho og jeg roste ho opp i skyene :rolleyes:

siden har ho ikke bæsja inne, men ho tisser gjerne endel.

noen ganger ser jeg det og prøver å ta ho ut, men ho tisser gjerne når jeg

tår på ho båndet. ellers hvis jeg ser ho tisser, tar jeg ho rett ut og hvis ho tisser eller bæsjer ute

så roser jeg henne. jeg prøver å ignorere at ho tisser inne. men tar ho somsagt rett ut etterpå.

er det noe spesielt som fungerer greit for å få hunden raskt stuerein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta valpen ut når den har spist, drukket, lekt, sovet og ellers når det er lenge mellom hver gang. Etterhvert lærer du deg og se på valpen når den vil ut. Ta valpen ut med en gang, ikke tenk på bånd og jakke og slikt, det kan du ta på ute, viktigste er at valpen får komme ut fortest mulig når den må på do. Ellers er det bare og ta tiden til hjelp og passe på at valpen går mest mulig på do ute, et og annet uhell kommer alltid, men ikke la uhellene bli for mange.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eni med de andre her, det er ikke noe vits i å stresse med det. Det blir litt bedre når valpen lærer å få litt mer kontroll over blæren sin. Jeg har valp nå, hun er 6 mnd, men hun ble ikke helt stueren før hun var en 5 mnd.

Lykke til :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt valpen min i 4 dager nå, hver gang hun har spist, drukket, lekt og sovet så tar jeg henne på armen og bærer henne ut. På den måten risikerer jeg ikke at hun setter seg ned og tisser på vei til utgangsdøra. jakke og lue tar jeg med meg i hånden på vei ut, og kler på meg etter jeg har satt ned valpen, slik at hun kan få gå på do. Dette funker helt supert, vi har ikke mange uhell inne, hun har aldri bæsjet inne, bare tisset. Blir mindre uhell for hver dag synes jeg. Hun har nå begynt å pipe og løper ut i gangen når hun må på do, så synes hun er kjempe flink til å bare være 8 uker (ni uker om to dager da :icon_cry: )

De to siste nettene har vi ikke vært ute på do, da Ella har sovet fre 22.30 til 6.30-7.00 :no: Ligger ved siden av henne, slik at jeg hører om hun må ut på do om natta.

Hvor lang tid det tar med renslighettrening er nok indeviduelt, ingen valper er like. Men så lenge du er konsekvent, så blir valpen til slutt stueren. Min forrige hun Theodor ble stueren etter 1,5 uke, men måtte ut på do en gang om natten frem til han var ca 14uker). Så her må du bare ta tiden til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar

samtidig kan jeg spørre om enda en ting.

hvor lang tid pleier det å gå før jeg slipper å måtte

opp på natta for å ta ho ut for å tisse?

Jeg var ikke ut med min valp på natten i hele tatt, hun holdt seg i 7 timer første natt.

Når kl nærmet seg syv ga hun teng på at hun måtte ut, ble veldig urolig.

Hun har faktisk aldri vært ut på natten siden hun kom, det ble noen tidlige morninger i sommerferien, men det er verdt det. Når kan hun legge seg kl 10 og sove til 11 dagen etter, hun er bare 6 mnd.

Jeg anbefaler egentlig og ikke gå ut med hunden på natten, for den kan fort gjøre det til en vane.

Ta opp vannskålen en liten stund før dere skal legge dere og sørg for at hunden er godt luftet før sengetid.

Når er det hunden vill ut om natten? Kl slett? Men viss det er sånn at hun absolutt må ut, så prøv ikke ta det på samme tid hver natt. Prøv og vente lengre og lengre, for viss du går ut på samme tid kan det fort bli en vane for valpen din.

Hvor gammel er valpen forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte ut med snuppa om natta i ca fire uker. Hun pep og sa fra, og da synes jeg ingenting om å ikke gå ut med henne, når hun tydelig viste at hun måtte ut og ikke ville gjøre fra seg inne. Helt renslig ble hun etter et par mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun er snart 9 uker og har vært borte fra mammaen i 4 dager.

jeg er usikker på om hun skal på do.

i natt sov hun fraklokka 22.00 og våknet 03.00. da tok jeg

henne ut. så sov hun til klokka 8 ca.

det virker som om hun vokner ca. 3 ganger hver natt i gjennomsnitt.

dette er litt slitsomt. begynner å bli rimelig trøtt.

her i forigårs så våknet hun også på natta, men jeg prøvde bare å få

ho til å sove igjen ved å prøve å kose ho og få ho til å føle seg trygg.

men neste morgen klokka 7, så tisset ho på vei ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun er snart 9 uker og har vært borte fra mammaen i 4 dager.

jeg er usikker på om hun skal på do.

i natt sov hun fraklokka 22.00 og våknet 03.00. da tok jeg

henne ut. så sov hun til klokka 8 ca.

det virker som om hun vokner ca. 3 ganger hver natt i gjennomsnitt.

dette er litt slitsomt. begynner å bli rimelig trøtt.

her i forigårs så våknet hun også på natta, men jeg prøvde bare å få

ho til å sove igjen ved å prøve å kose ho og få ho til å føle seg trygg.

men neste morgen klokka 7, så tisset ho på vei ut.

Hun lager ikke noe lyd eller noe? Noe som tegner på at hun MÅ ut?

Hva gjør hun når hun våkner?

Når du klarer å få henne til og sove igjen, å hun våkner i 7 tiden er det første å bare skyndte seg ut, ta valpen i armene og første ut, det er smart og ha en morgenkåpe hengende og tøffler i gangen. Ikke ha valpen på gulvet, får da kan den bare gjøre fra seg.

Jeg føler med deg, det er ganske slitsomt i begynnelsen, men du må nesten bare holde det ut. Hvor sover hun? Sammens med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å la være å kose og klappe på henne når hun våkner og piper ? hun får jo faktisk en form for belønning når du gjør dette. Jeg overser hunden når hun våkner, later som at jeg sover. Jeg hører godt forskjell på vanlig sutring og "jeg må på do" pipingen hennes.... men nå sover hun jo hele natten, så det er ikke et problem her for oss. Skjønner at du blir sliten og trøtt av dette, hva med å ta deg en lur når valpen sover på dagtid ? Jeg sovner på sofaen hver dag jeg nå, når vesla sover, så sover jeg litt også :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg tenker meg om, så er det ikke alltid hun piper.

hun sover ved siden av senga mi, på en pute og et pledd. jeg våkner av at hun

står med potene på sengekantet og slikker meg i fjeset eller av at snuten er i fjeset. hehe

noen ganger piper hun, da tar jeg henne ut.

jeg skal prøve å late som ingenting når hun våkner. men det kan virke som om hun

blir veldig propell noen ganger på natta når hun våkner. da går hun rundt i rommet

og biter på dyner osv. derfor jeg prøver å kose med henne så hun sovner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg tenker meg om, så er det ikke alltid hun piper.

hun sover ved siden av senga mi, på en pute og et pledd. jeg våkner av at hun

står med potene på sengekantet og slikker meg i fjeset eller av at snuten er i fjeset. hehe

noen ganger piper hun, da tar jeg henne ut.

jeg skal prøve å late som ingenting når hun våkner. men det kan virke som om hun

blir veldig propell noen ganger på natta når hun våkner. da går hun rundt i rommet

og biter på dyner osv. derfor jeg prøver å kose med henne så hun sovner.

Viss hun piper når hun våkner kan det ha noe med at hun føler seg ensom.

Men gjør hun fra seg med en gang når du tar henne ut?

Det er ikke sikkert du vill ha valpen i sengen, men du kan prøve det, og se om hun roer seg da.

Ellers så kan jeg bare anbefale deg å ta tiden til god, det kan også være at hun leter etter mammaen sin når hun våkner om natten. Men viss du finner ut at hun ikke har behov for å ut om natten, så ikke ta henne med ut. Prøv og unngå å ta henne ut, å se om hun klarer og holde seg, eventuellt gå ut veldig tidlig på morningen. Jeg var ut i 7-8 tiden hver morgen nesten hele sommerferien min, men etterhvert så holdt hun seg lengre og lengre. Det kommer etterhvert. Men prøv en natt å ikke ta henne ut, å se hvordan det går, luft henne godt før sengetid og kanskje finne på noe som "sliter" henne litt ut, hun er jo ganske ung enda, så det skal ikke så mye til før hun blir sliten, eller eventullet gå en liten tur om kvelden.

Valpen min lå i sengen den første uken, også flyttet jeg henne på gulvet hvor hun har buret sitt atme sengen, buret er åpent, og hun har tilgang til hele rommet, nå er hun blitt så stor at hun hopper opp i sengen av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler med deg, er utrolig slitsomt.. Jeg hadde en valp som måtte ut hver natt, ofte to ganger, de første ukene.. Endte med at jeg tok henne i sengen, og da sov hun hele natten.. Nå sover hun i sengen sin igjen, men kommer innimellom oppi sengen :icon_redface:

Men jeg er enig med de andre her, LØFT valpen ut.. ta på deg morgenkåpe, ikke kle på deg selv først.. Valpen er første prioritet, den MÅ ut å tisse.. Bær den til stedet der den skal tisse, og sett den ned.. Da blir det enklere for valpen å skjønne at den faktisk skal ut. Og du slipper teite uhell, som fint kunne vært unngått om du løftet den.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk vel ut med valpen vår i to uker tenker jeg, og etter det stod vi opp tiiiidlig neste morgen. Tror det er veldig individuelt hvor lenge valpene holder seg. Om hunden din virker som om det må tisse hadde jeg tatt henne med ut, selv om det er superkjipt. Tror vi har tjent mye på at vi var så konsekvente med å ha han med ut, Bailey var så og si helt stueren etter tre uker...Lykke til uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler med deg, er utrolig slitsomt.. Jeg hadde en valp som måtte ut hver natt, ofte to ganger, de første ukene.. Endte med at jeg tok henne i sengen, og da sov hun hele natten.. Nå sover hun i sengen sin igjen, men kommer innimellom oppi sengen :icon_redface:

Men jeg er enig med de andre her, LØFT valpen ut.. ta på deg morgenkåpe, ikke kle på deg selv først.. Valpen er første prioritet, den MÅ ut å tisse.. Bær den til stedet der den skal tisse, og sett den ned.. Da blir det enklere for valpen å skjønne at den faktisk skal ut. Og du slipper teite uhell, som fint kunne vært unngått om du løftet den.. :)

Litt OT: :rolleyes:

Men som du sier her, kan det ha noe med å gjøre at valpen føler seg ensom eller utrygg på det store rommet helt alene på gulvet? Vi hadde vår oppi sengen ganske lenge og hun sov hele natten, men vi måtte opp i 6-7-8 tiden for en liten lufte tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT: :rolleyes:

Men som du sier her, kan det ha noe med å gjøre at valpen føler seg ensom eller utrygg på det store rommet helt alene på gulvet? Vi hadde vår oppi sengen ganske lenge og hun sov hele natten, men vi måtte opp i 6-7-8 tiden for en liten lufte tur.

Min var garantert utrygg.. Skulle tatt henne opp i sengen fra første stund.. Men ble anbefalt av alle å øverhøre pipingen om natten, bare ta henne ut en gang, og så legge henne tilbake i buret.. Endte med at jeg måtte opp 3-4 ganger om natten, og til slutt orket ikke jeg mer, og tok henne oppi sengen.. Endelig fikk vi begge sove en heeel natt :P

Hun sover som oftest på plassen sin nå, så hun har ikke tatt noen skade av å sove i sengen da hun var valp akkurat :lol: Er jo dem som sier at om du først tar hunden oppi sengen så får du den aldri utav..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg benytter samme tråd for å spørre om dere har noen tips for å roe henne når ho blir heilt propell? :Laugh:

ta henne mellom forbeina dine mens du sitter på huk, og stryk henne på brystet.. Denne ro-øvelsen fikk vi på valpkurset, og den kan fungere som en time-out om valpen leker for røft, eller om den er helt propell, elller om den bare må roes ned litt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...