Gå til innhold
Hundesonen.no

Mulig HD - men kanskje noe annet?

belgerac

Recommended Posts

Skrevet

Har fulgt med på tråden til Loke under her, og har merket meg det som blir sagt om MR og verdien av en slik undersøkelse. Litt ymse erfaringer, skjønner jeg.

Tidlig i høst var jeg hos veterinær som gikk generelt gjennom hundens helse/fysikk. I utgangspunktet var dette en enkel konsultasjon hvor jeg bare hadde noen spørsmål om sterilisering. Hunden har mao ikke vist noen symptomer/smerter som jeg har lagt spesielt merke til (men fantasien har jo nå fått næring, og når jeg tenker tilbake så er det jo alltids småting som burde ha fått ei bjelle til å ringe liksom <_< )

Veterinæren bøyde og strekte og klemte. Jeg gjengir utdrag fra journalen (om noen forstår seg på slikt):

Hunden beveger seg med noe krum rygg og litt kort bakbeinsteg med lite bøyning i kne. Eier har også observert det korte steget. Hun er stram rundt skulderblad, kraniale kant av skulderbladet kan ikke palperes, ikke berøringsøm. Stram mellom skulderblad. Latissimus dorsi er øm bilateralt. Ryggen er fleksibel, og det er ingen spesielle smerteraksjoner ved palpasjon av virvler. Øm i gluteus. Nedsatt ekstensjon i hofte bilateralt

Det ble spurt om hunden var HD-røntget. Noe hun ikke er. Jeg antar at veterinær kan ha en mulig HD-lidelse i tankene..?

Jeg ble anmodet om å massere og kjenne mye på hunden, og å stretche bakbeina hennes. Skulle se an utviklingen over tid før jeg gikk videre med undersøkelser/behandlinger. Hun er fortsatt noe stram over ryggtavla, og trekker til seg venstre bakbein når jeg prøver å strekke det ut. Men jeg er ikke så veldig flink til å følge opp daglig med skikkelig massering. Det blir mest kosemassasje og ta-og-klemme-på

Så er det det at jeg har vurdert å få henne MR-scannet først som sist. Ikke bare røntge, for siden å evt likevel måtte ta steget videre til MR.

Men kanskje jeg likevel skulle vurdere røntging i første omgang? Eller?

Hva slags andre lidelser enn HD kan det være snakk om med en slik beskrivelse av hundens fysikk? Noe man kan finne på MR?

Dette er også en Svarting, men foreløpig uten vondt`er som Loke

Skrevet

Jeg synes det høres ut som om du ser spøkelser på høylys dag... Det er MANGE hunder som pga dårlig konstruksjon beveger seg med krum rygg og kort steg.

Vi har vel alle litt "vondter" innimellom, har vi ikke, uten at det trenger å være noe seriøst galt ? SER hunden ut til å ha vondt ? Virker den hemmet i sin livsutfoldelse ? Virker den stiv og støl når den reiser seg ? Du sier jo selv at du IKKE har lagt merke til noe galt, så hvorfor bekymre seg ?

Hvilken undersøkelse har veterinæren gjort egentlig ? Klemmer man hardt nok et sted, så vil man jo få vondt liksom, så det i seg selv er iallefall ikke noe nødvendig tegn på at det er noe galt. De fleste hunder vil også trekke beina til seg om de blir strukket ut om de ikke er vant til slik behandling, så det trenger vel heller ikke å være tegn på at noe er galt.

Jeg synes du skal få gjennomført en helt normal HD-røntgen på hunden din, bare for å få status på det, og ikke engang TENKE på å ta noe som helst MR-undersøkelse så lenge du ikke har noe å undersøke.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...