Gå til innhold
Hundesonen.no

Melde flytting?


Benedicte

Recommended Posts

Jeg er 16 år og er folkeregistrert i Bergen. Med et "uhell" kom jeg inn på en skole i Sør-Trøndelag, og verken Hordaland eller Sør-Trøndelag betaler skoleplassen min. Dette er fordi jeg ikke har meldt flytting til Sør-Trøndelag, men Hordaland vil ikke betale for at jeg går i et annet fylke. Men dersom jeg melder flytting innen Juni/Juli, så betaler Sør-Trøndelag plassen min for neste år. Men kan jeg melde flytting når jeg ikke er myndig og jeg ikke har noe familie her oppe? Og vil det ha negative konsekvenser for meg om jeg melder flytting? Vil jeg f.eks. miste borteboerstipendet mitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mister borteboerstipend om du melder flytting til folkeregisteret, ja...

Er du sikker på det? Det gjorde ikke jeg nemlig :( Fikk derimot mye mye mer i stipend jeg. Det var større problemer med å få riktig stipend FØR jeg meldte flytting enn etter faktisk. Såvidt jeg vet så opererer de ikke med folkeregistrert adresse som krav, men at du bor så og så langt fra foreldrehjemmet. Jeg gjorde det samme som Labbis med skole i et annet fylke, var bare et år eldre, og meldte flytting. Alikevel hadde jeg borteboerstipend.

Jeg tror du bør undersøke det litt med f.eks rådgiveren på skolen. På lånekassen sine sider så bruker de foreldrehjemmet istede for folkeregistret adresse når det er snakk om borteboerstipend. Min erfaring er iallefall at selv om jeg var folkeregistret i trøndelag og mamma (det som ble regnet som foreldrehjemmet mitt) bodde i nordland. Kan hende jeg bare var et unntak da. Jeg har ikke lest igjennom unntak og diverse som også står på siden deres så kan hende det står noe nyttig der.

Jeg husker forresten ikke om jeg var 17 eller 18 når jeg endret folkeregistret adresse så det vet jeg ikke helt sikkert. Men jeg husker jeg måtte sende bekreftelse fra skolen om at jeg gikk der for å få godkjent flyttingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på det? Det gjorde ikke jeg nemlig :) Fikk derimot mye mye mer i stipend jeg. Det var større problemer med å få riktig stipend FØR jeg meldte flytting enn etter faktisk. Såvidt jeg vet så opererer de ikke med folkeregistrert adresse som krav, men at du bor så og så langt fra foreldrehjemmet. Jeg gjorde det samme som Labbis med skole i et annet fylke, var bare et år eldre, og meldte flytting. Alikevel hadde jeg borteboerstipend.

Jeg tror du bør undersøke det litt med f.eks rådgiveren på skolen. På lånekassen sine sider så bruker de foreldrehjemmet istede for folkeregistret adresse når det er snakk om borteboerstipend. Min erfaring er iallefall at selv om jeg var folkeregistret i trøndelag og mamma (det som ble regnet som foreldrehjemmet mitt) bodde i nordland. Kan hende jeg bare var et unntak da. Jeg har ikke lest igjennom unntak og diverse som også står på siden deres så kan hende det står noe nyttig der.

Jeg husker forresten ikke om jeg var 17 eller 18 når jeg endret folkeregistret adresse så det vet jeg ikke helt sikkert. Men jeg husker jeg måtte sende bekreftelse fra skolen om at jeg gikk der for å få godkjent flyttingen.

Da jeg flytta hjemmefra snakka vi både med rådgiver ved skolen og lånekassa sine veiledere. Det vi fikk vite da var at om jeg endra den folkeregistrerte adressa ville jeg miste retten til borteboerstipend ettersom det da ble regna som at jeg var "selvstendig". Om du skjønner. Mulig det har skjedd endringer i etter tid, men det er ikke sååå lenge siden så tviler. (Jeg var forøvrig 17 da jeg flytta. Mulig alder også spiller inn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg flytta hjemmefra snakka vi både med rådgiver ved skolen og lånekassa sine veiledere. Det vi fikk vite da var at om jeg endra den folkeregistrerte adressa ville jeg miste retten til borteboerstipend ettersom det da ble regna som at jeg var "selvstendig". Om du skjønner. Mulig det har skjedd endringer i etter tid, men det er ikke sååå lenge siden så tviler. (Jeg var forøvrig 17 da jeg flytta. Mulig alder også spiller inn)

Jeg snakket og med rådgiver på skolen og han snakket også med lånekassen, og da fikk vi vite det motsatte. Merkelig at de ikke skal være samkjørte om dette :) Du og jeg er jo like gamle, og flyttet på ca samme alder så at alder spiller så mye inn tror jeg ikke. Så vanskelig det skulle være når det florerer med forskjellige beskjeder. Jeg er ikke sikker på hva lånekassen sa i min sak, for det var rådgiver som snakket med dem (både for meg og ei anna fra nordland - som forøvrig var eldre enn meg og hun fikk også borteboerstipend). Snodige greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket og med rådgiver på skolen og han snakket også med lånekassen, og da fikk vi vite det motsatte. Merkelig at de ikke skal være samkjørte om dette :)

Hehe... Det er mye mulig at de jeg snakka med tok feil altså. Jeg ser ikke bortifra den muligheten. :P Men i grunn ikke så overraskende at det ikke er samme beskjed å få overalt. Har jobba ved en skole et par år og det tok evigheter for en beskjed å komme fra et sted til alle de gjaldt. :P Tror i grunn det gjelder i de fleste offentlige bedrifter... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en titt på Lånekassen sine sider. Men kan ikke si at de behandlet denne problematikken direkte, ikke som jeg så iaf!

Ville tatt en telefon til dem direkte jeg og husk, få navnet på den du snakker med! I tilfelle det skulle vise seg å være feil info du blir gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...