Gå til innhold
Hundesonen.no

Gordonsetter

maaren

Recommended Posts

Når kan man starte å jakte med gordon settere?? Jeg har en gordonsetter på 3mnd.

Jeg har tenkt til å stille henne ut, men jeg vet ikke helt hvordan hun skal gå og sånnt, noen tips??

Noen som vil ta opp mer om gordonsettere som valp skriv det her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å lese: fuglehunden skrevet av Vibeke Skaar som driver fuglehundskolen, den er veldig bra om det å trene fuglehund.

Ellers så har vi hatt gordon i familien i 22 år og når valpene er rundt 6-8 mnd har de fått værte med på jakt, men brukes ikke som "jakthund" før året etter (1-2 år gamle altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel brukt og ta hundene med på fjellet fra de er ganske så unge og det har gått greit det. Men det du må ha greit FØR du prøver å få hunden opp i så mye fuggel er dressur. Innkallingen må sitte og fungere samt SITT eller noen tilsvarende kommando. Hvis hunden bare delvis lystrer dette så glemm det og ta den med på fjellet og ikke minst dit det er fuggel. Lar du hunden rampe og springe etter ryper når den er ung kommer du nok til og slite med det lenge. Jeg mener at ro i oppflukt skal du kreve nesten fra første gang hunden har stand. Da er SITT en fin kommando og kreve at hunden skal lystre. Den samme kommandoen kan/bør du bruke om hunde skulle støkke en fuggel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil du nok oppleve stor forskjell... En gordon setter krever mer både av dressur og aktivitet. Dette er hunder med større drifter og som er relativt sta, så det er viktig at du allerede fra barnsben av er konsekvent i treningen din med valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har fått deg en krevende hund, til gjengjeld er det jo en kjempekamerat å ha med på jakt.

Har bare hatt en ES tidligere men den hadde vi med på jakt når den var ca ettogethalvt år. Var jo endel nykker men det gikk for det meste greit. Er enig med andre her at grunndressuren er alfa og omega. Hvis den ikke lystrer gjør du vondt verre med å ta den med på jakt. Da ville jeg heller kanskje ha prøvd den på duer først, mange tilbud rundt om kring. Da får du en liten ide om hvordan samspillet dere i mellom er. Men det er ikke det samme som jakt da..

Vet imidlertid at noen jegere tar de med i snor veeeldig tidlig. Da bør du vite hva du holder på med i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...