Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôrallergi


Turnip

Recommended Posts

Mike har jo sliti lenge med oppkast og diare over lengre tid fra han var valp, var perioder hvor han kunne kaste opp 1 gang om dagen i 3-4 dager på rad. Viste seg at det ikke er tykktarmbetennelse ikke magesår og er en form for allergi han har, vi har pøvd oss mye frem og tilbake for å se hva han tåler og ikke tåler. Tanken var at han kunne reagere på tørrfòr da det suger ut fuktigheten i tarmene hans(sa veterinæren), så da gikk vi over til Hills i/d boksmat, dette har han tålt helt fint i 4-5 uker nå. På hundelivsmessa fikk jeg endel prøvepakker fra RC og blandet litt av dette inn i fòret til Mike, dette tålte han helt fint, og vi fortsatte og blande litt tørrfòr i maten hans resten av uken. Men en dag så fikk han noe middagsrester (kyllingfilet og ris) dette kastet han da opp (han har helt fint tålt kyllingfilet før) Så jeg trodde det kunne være tørrforet. Stoppet med tørrfòret et par dager og prøvde vi litt igjen, han reagerte ikke noe da, på fredagen så fikk han også litt kylling og ris i maten sin, 4 timer etterpå så kastet han opp dette. I dag så fkk han smake bittelitt kyllingkjøttdeig, og 2 timer etterpå gikk alt opp igjen (+ alt han har spist av måltider i dag) Kan det være at han ikke tåler kylling? Kan det være fordi han hiver i seg maten og sluker den når det er kylling i maten hans? Han er helt vill etter kylling og han tygger det ikke engang, bare hiver det rett ned...

For tenkte på hvis det var tørrfòret så ville han kanskje reagert med oppkast eller diare litt fortere enn 5 dager etterpå? Blir så usikker på hva han kan tåle og ikke tåle.. Trodde kylling var ganske lett å fordøye, men hørt om fler hunder som ikke tåler kylling.. Ble litt rotete innlegg dette her, men noen som har litt råd??

Ellers så tåler magen hans endel, for han får middagsrester innimellom (selvfølgelig ikke krydret, løk og sånne ting) Han har også stjålet endel mat fra middagsbordet (måltid for 4 personer) og ikke antydning til noen reaksjon på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke uvanlig at hunder er allergisk mot proteinkilden i foret de får (i dette tilfellet kylling).

Du kan jo isåfall prøve Hills lam og ris. Dette er det eneste tørrforet Hills har som ikke er iblandet kylling. Eukanuba lam og ris inneholder også kylling.

Ellers mener jeg at Nutro Choice har et for som inneholder bare lam...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kastet opp all maten i dag tidlig også, formen hans virker helt fint, men mulig resten av den kyllingen han spiste i går måtte opp. Vi har prøvd litt forskjellige typer tørrfòr, men han reagerer på det meste, også de uten kylling. Fikk høre av veterinæren at vi skulle prøve å gi han youghurt tabletter i maten hans og sehvordan han reagerte på dette. Så mulig det blir en bedring der, er så vanskelig når han reagerer så forskjellig... Han klør også forresten endel, hvis jeg koser med han og klør litt forsiktig litt her og der så kommer "hjelpelabben" med en gang og masse godlyder og han klær seg ofte på tepper her i leiligheten. Så noe er det han ikke tåler hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, han har tykktarmsbetennelse og fungerer fint(?) på diettfôr..eller?

Med fare for å høres usannsynelig streng og slem ut så ..here goes.. Jeg vet hvor lett det er å gi noe "ekstra" godt på toppen av maten eller blande inn noe "godt", fordi det er koselig å se en hund koser seg med maten og spise med god apetitt og det er lørdag eller whatever.. men det er også det dummeste du kan gjøre.

Fungerer han på diett så hold han på diett, det sparer både han og deg for mye bryderi og ubehag. Skal du prøve ut proteinkilder så skal det skje med et slag protein av gangen, systematisk. Ikke litt tørrfôr her eller kylling der.. (Sånn..Da er formaningen over.. :P )

Er det slik at han ikke lenger tåler Hills i/d så kan Eukanuba Dermatosis (basert på fisk og potet) være et alternativ, men tåler han Hills i/d så ville jeg faktisk holdt han på det så lenge som mulig. Det at han ikke tåler kyllingen du gav han betyr ikke at han plutselig ikke tåler all kylling. Siden du også har gitt han annen tørrfôr så kan det være noe helt annet han reagere på faktisk..

En normal tarm vil takle og styrkes av forandringer i diett, men en sensitiv tarm strenger goood tid på endringer og diettfôret trenger tid til å fungere, men da må dietten holdes.

God bedring til Mike :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med LivB her :P godt skrevet!

HVIS du har et for du VET at han fungerer på, så gi ham DET og INGENTING ANNET i en mnd. Etter en mnd kan du feks gi ham en liten kyllingbit og se om han reagerer. Hvis du gjør det på 3 dager og han ikke reagerer, så gi ham en litt større kyllingbit, hver dag i 3 dager. Du vil kunne se om han tåler det eller ikke.

Så slutter du med kyllingen, og prøver å gi ham en ting til som du vet han liker. Begynn med en bitteliten mengde, og gi ham samme mengde over tre dager hvis det ser ut til at det går bra. Så kan du øke.

Man bare MÅ være streng og ikke gi ham godbiter her og der, det er det slemmeste du gjør mot hunden din! Sammenlign det med å gi ham en godt spark i magen hver gang du gir ham godbit, han blir ikke bedre av det!

Det er VI som har et behov for å gi hundene våre noe godt, de har ikke behov for godbiten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mike tåler hills i/d boksmat (kun boksmat) men fo å prøve å finne ut hva han er allergisk mot, så har vi prøvd litt forskjellig, jeg putter da ikke alt mulig rart i hunden min, såpass vet jeg. Tørrfòr prøvde vi smått å blande inn i maten hans (RC) i noen dager, han reagerte ikke noe der, så fikk han litt kyllingfilet en dag, og da kastet han opp, alle gangene han har fått kyllingfilet denne uken har han kastet opp. Grunnen til at jeg ga han kyllingfilet så ofte var for å sjekke reaksjonen hans på det.

Middagsrester har han så og si aldri reagert på. Nå får han ikke hva som helst som middagsrester, noen ganger får han en halv potet i kveldsmaten sin, andre ganger litt pasta (makaroni) noen ganske en liten biffbit i maten hans. Jeg ser ikke på dette som å putte i han masse rart.

Og hvor kjedelig er det ikke for hunden å få det samme kjedelige fòret dag ut og dag inn når jeg innimellom kan gi han en liten potetbit i maten hans. Har da aldri tatt noen skade.

Han har ikke tykktarmbetennelse som jeg skrev tidligere her, veterinæren har utelukket dette nå, men vi trodde i en periode at han hadde det.

Eukanuba tåler han ikke... det er prøvd før også intestinal, men dessverre...

Tar å hører med veterinæren igjen i morgen jeg og begynner å gi youghurttabletter i maten hans. Det skulle vist hjelpe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middagsrester har han så og si aldri reagert på. Nå får han ikke hva som helst som middagsrester, noen ganger får han en halv potet i kveldsmaten sin, andre ganger litt pasta (makaroni) noen ganske en liten biffbit i maten hans. Jeg ser ikke på dette som å putte i han masse rart.

Og hvor kjedelig er det ikke for hunden å få det samme kjedelige fòret dag ut og dag inn når jeg innimellom kan gi han en liten potetbit i maten hans. Har da aldri tatt noen skade.

Men skjønner ikke du at "med alt mulig rart" så mener vi ALT utenom det hundeforet han fungerer på? Å si at "ingen hund har vel tatt skae av det før" er jo totalt feil, hunden DIN blir nemlig skadet av det!

Hunder kan bli matlei ja, men de tenker ikke at åååå så godt det hadde vært med biff i maten idag. Gi ham den maten han tåler over en mnd tid og begynn med utredning etter det. Dette for at tarmene hans skal få resette seg og ikke bli overbelastet! Gjør nå det som er best for hunden, og ikke tenk på menneskemåten overfor ham, han tenker helt annerledes enn deg. Når du etter utprøvingsmetoden finner ut av hva han tåler, så kan du blande inn litt ekstra i foret hans etpar ganger i uken. Det eneste du må gjøre er å være streng med ham i en mnd av livet hans, det er da ikke så mye forlangt i forhold til 10-15 år..

hvis du fortsetter slik du har gjort til nå så gjør du situasjonen verre for dere begge to..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. Tonia har faktisk helt rett, og det kan kanskje være greit å ta til seg rådene fra oss som har vært gjennom denne prosessen selv.

Er det slik at dere skal teste ut hva Mike tåler eller ikke tåler så er det snakk om å være konsekvent, om det skal gjøres ordentlig liksom..

Det tar opp til 8 uker før allergenene er helt ute av kroppen, så en potetbit her og litt tørrfor der kan faktisk ha mye å si for det store bildet og være feilkilder når dere skal se på helheten. Min hund tålte bla annet ikke soya og fikk han kyllingfilet stekt i soyaolje så tålte ikke han maten, selv om han da egentlig tålte kylling.. skjønner.?

Den billigste og enkleste måten å finne ut av fôrallergi/intoleranse på, å bare gi 1 proteinkilde i løpet av f.eks 8 uker, altså ingenting annet. For da blir det som sagt feiklilder og alt er spolert. Det er slitsomt, vanskelig, kjedelig og tungvindt, men det er altså sånn det er. En hund dør ikke av "matleihet", og et strengt regime nå kan spare dere for mye senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er skrevet mye bra så skal ikke gjenta alle. Men jeg vil bare si at hvis hunden fungerer bra på et fòr og ikke blir dårlig, hva er egentlig poenget med å finne ut hva han ikke tåler? Har han fòrallergi/intoleranse og han blir utsatt gang på gang av noe han ikke tåler så blir det fort dominoeffekt og ender opp med at det blir flere ting han blir allergisk mot/tåler mindre. Jeg har flere ganger kunnet fòre hunden min på et fòr i flere månder før han har blitt dårlig. Men for hver gang dette skjedde så ble han dårligere og dårligere. Det er ikke mengden der og da som teller (f.eks en potetbit en kveld) men det er mengden over tid.

Så ikke gå i den samme fellen som hvertfall jeg har gjort. Hadde jeg visst det jeg vet i dag så hadde jeg gjort mye annerledes og ikke "testet" så mye ut. hvis hunden fungerer på noe så er eliminerings opplegget bull s*** å gamble på spør du meg. De første leveårene til hunden min levde han som alle andre hunder og fikk det meste normale. Nå 8år gammel trenger han bare minimale mengder av noe han ikke tåler (forsåvidt alt mulig nå) for å blir ordentlig syk igjen og jeg er redd for at neste gang han blir ordentlig syk så er det den siste da han reagerer sterkere for hver gang og sykdomsperioden blir lengre. Han trenger ikke mer enn å finne en liten brødbit på bakken og han blir dårlig.

Jeg kan ramse opp alt hunden min ikke tåler som jeg har funnet ut opp gjennom årene, men hva hjelper det? Det er det han tåler som er det vesentlige. Det kommer stadig nyere og flottere fòrtyper, men når jeg sitter med dårlige kort på hånden så roper jeg ikke ut "all in" for å si det sånn:) Det er det samme om han fungerer på det fòret han har nå eller om han fungerer på det nye fòret. Tåler, tåler ikke, hva får man ut av det?

Jeg vet, og mange sier kanskje at de fleste hunder er ikke så allergiske som min hund. Men sannheten er ofte at alle de hundene er mye yngre enn min hund og veldig lik sånn som han var på den alderen de er. Han tålte mye og levde et ganske normalt liv. Så hvorfor ta sjansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er fordi innholdet i hills i/d boksene har fått annet innhold, boksmaten er mer grautete, og han spiser det rett og slett ikke, det setter seg fast i tennene hans og han sliter med å få svelget dette. Derfor gir vi han Specific CIW men det inneholdet ikke kjøtt, bare egg og sånt.. Hadde en lang prat med veterinæren min nå, og han anbefalte at jeg skulle begynne å fore med Polar (tror jeg det het eller noe) Sånn man skulle ha i fryseren fikk jeg hvertfall med meg.

Kløen skylder at han ikke tåler syntetiske ting så godt rett og slett, har hatt litt mistanker ovenfor dette, men var noe usikker, men har fått bekreftet dette med litt prøving frem og tilbake. Han reagerer også med å ha metall innpå seg. Så skal få kjøpt en lær sele og et ordentlig lærhalsbånd til han. Så håper vi at ting ordner seg :no: (Og mest sansynlig så var det kylling han reagerte på sa veterinæren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste allergihunder tåler vom og hundemat råfòr , kjenner ikke til så mange som får polar siden det er ikke like "rent" som vom og hundemat derfor velger de fleste vom og hundemat,men det er ingen tvil at det fungerer bedre enn tørrfòr.

Lykke til. Vom og hundemat er det eneste han her fungere på hvertfall. Alt annet som skal være så fin og flott og spesialtlaget til hunder med allergi fungerer ikke på han her hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei okey, er det store forksjellen på V&H og Norwegian polar??

Tipper jeg vil prøve NP først da veterinæren kjenner hele sykdomshistorien til Mike og anbefalte dette.

Noe usikker på mengden han skal ha dog... 15,5 kg, ca 1 times tur om dagen (sånn at han går og går i en time) og er ganske mye hodebry,spor,feltsøk i livet hans... han blir stresset av å gå for mye tur,derfor kan vi ikke dette i den prosessen vi er i nå med å få roet ned nervene hans, så han kan fort bli fet.

Hvor mye burde han egentlig ha per dag? Har bare sånn kombiskap, så kan ikke kjøpe fryseren full heller.. Får du NP helt nedfrosset? Hvordan deler du det opp? Bor i blokk så har ikke tilgang til å "bruke øksa i hagen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei okey, er det store forksjellen på V&H og Norwegian polar??

Tipper jeg vil prøve NP først da veterinæren kjenner hele sykdomshistorien til Mike og anbefalte dette.

Noe usikker på mengden han skal ha dog... 15,5 kg, ca 1 times tur om dagen (sånn at han går og går i en time) og er ganske mye hodebry,spor,feltsøk i livet hans... han blir stresset av å gå for mye tur,derfor kan vi ikke dette i den prosessen vi er i nå med å få roet ned nervene hans, så han kan fort bli fet.

Hvor mye burde han egentlig ha per dag? Har bare sånn kombiskap, så kan ikke kjøpe fryseren full heller.. Får du NP helt nedfrosset? Hvordan deler du det opp? Bor i blokk så har ikke tilgang til å "bruke øksa i hagen"

NP er varmebehandlet V&H er rått..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei okey, er det store forksjellen på V&H og Norwegian polar??

Tipper jeg vil prøve NP først da veterinæren kjenner hele sykdomshistorien til Mike og anbefalte dette.

Noe usikker på mengden han skal ha dog... 15,5 kg, ca 1 times tur om dagen (sånn at han går og går i en time) og er ganske mye hodebry,spor,feltsøk i livet hans... han blir stresset av å gå for mye tur,derfor kan vi ikke dette i den prosessen vi er i nå med å få roet ned nervene hans, så han kan fort bli fet.

Hvor mye burde han egentlig ha per dag? Har bare sånn kombiskap, så kan ikke kjøpe fryseren full heller.. Får du NP helt nedfrosset? Hvordan deler du det opp? Bor i blokk så har ikke tilgang til å "bruke øksa i hagen"

Jeg er litt usikker rundt NP hvordan du får det oppdelt. Men vom og hundemat kjøper jeg i 500g pølser sånn så jeg kan ta frem en nesten hver dag å tine. Mest praktisk. Ene skuffen i fryseren er Argon sin og der får jeg plass til rundt 12 pølser + 2poser med klassik wok grønnsaksblanding, så det er 14dagers mat for han. Koker , skjærer opp og tørker i ovnen 1-2 pølser også og deler opp i posjonsposer så jeg har godbiter til trening liggende også.

Første gang jeg har hørt om en ren veterinær anbefale råfòring. Mulig de begynner å våkne litt rundt om kring:) For min del har jeg sluttet å høre med veterinæren angående ernæring for de har stort sett for lite kunnskap og utdanning på det feltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg har hørt om en ren veterinær anbefale råfòring. Mulig de begynner å våkne litt rundt om kring:) For min del har jeg sluttet å høre med veterinæren angående ernæring for de har stort sett for lite kunnskap og utdanning på det feltet.

Hehe, ja.. er ikke mange som anbefaler dette. Men er en utrolig dyktig veterinær og vi har grublet mye på hva Mike tåler og ikke tåler... Så da anbefalte han NP på det sterkeste :no:

men er det vanlig at hunder reagerer på syntetiske ting? Fikk høre at han kunne ha reaksjoner på halsbåndet og selen sin da han klør mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja.. er ikke mange som anbefaler dette. Men er en utrolig dyktig veterinær og vi har grublet mye på hva Mike tåler og ikke tåler... Så da anbefalte han NP på det sterkeste :no:

men er det vanlig at hunder reagerer på syntetiske ting? Fikk høre at han kunne ha reaksjoner på halsbåndet og selen sin da han klør mye..

Ikke hørt om det før , men hunder kan ha alle slags samme type allergier som oss mennesker.

Jeg ville tro det var grunnet midd o.l fordi halsbånd ikke blir vasket så ofte heller. Blir det samme som med hundesengen, tepper o.l. Enten må man fjerne alt, ellers må det vaskes ofte. Alt som er pelsete og pusete er en luksusbolig for midden. Her i huset er det ikke selen til hunden som er problemet, men pelsen på selve bikkja så han må vaskes med spesialschampoo litt mer enn 2 ganger i året som han ble før:)

Grunnen til at f.eks mange hunder ikke tåler tørrforet er ikke bare innholdet i det men at det er mat som blir lagret og dermed blir det fullt av husstøvmidd osv i det. En del hunden fungerer derfor bra om man fryser tørrfòret i posjonsposer, mens de fleste har det nok best av å kutte ut hele tørrfòret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

NP får du helt nedfrosset ja. Kommer i en 20kg-blokk som du må slå/banke/hamre løs de enkelte stykkene. Et godt tips er å begynne med delingen straks du henter foret. Om det har tint så lite som bare litt, så blir jobben ca umulig og du må stå å sage i evigheter :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kyllingen du gav hunden, var den stekt? For det kan være at hunden reagerer på stekt mat. Mange hunder får allergi og/eller matintoleranse pga tilsettninger i foret og/eller måten det er laget på. Ville anbefalt deg vom og hundemat eller Købers (www.hunde-sport.no) som er for med lite eller ingen(Købers) kjemikalier og som er produsert på en mer skånsom måte. Ei jeg kjenner litt hadde en puddel valp som kastet opp alt den spiste og var skikkelig syk, hun prøvde Købers light/gj og nå er hunden frisk og rask og har lagt på seg mye, så det hjalp skikkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...