Gå til innhold
Hundesonen.no

Ta med hunden til Asia

Ane_

Recommended Posts

Skrevet

Jeg tenker på å være i Filippinene en lengre periode og vil gjerne da finne ut av mulighetene for å ta med meg Solo. Jeg vet at hun må gjennom et rabies-prgram og at det vil være en helvetes flytur. Ei venninne av meg, som er dyrepleier, sier hun har vært med på hundrevis av familier som har tatt med seg hundene til utlandet ved å dope hundene før flyreisen og det har gått kjempe bra. Hun sier dagens dopingmidler er veldig bra og at jeg ikke skal bekymre meg, så lenge jeg bruker litt god tid i forveien på å prøve ut litt ulike midler og hva fungerer best på Solo. Hmm.. Jeg er bare så skeptisk mot det.. :unsure:

Jeg er redd dette blir en fysj-a-meg tråd og at jeg aldri må finne på å ta henne med meg og sånn.. Jeg har ikke sagt at jeg skal det, men bare at jeg vil finne ut av mulighetene. Håper jeg kan få litt hjelpe av dere til lover og regler og erfaringer... :P

Guest Gråtass
Skrevet

Nå aner jeg ikke hva regelverket sier, men jeg vil tro at det ikke er noe problem å ta henne med til Asia, mer problematisk å få henne med hjem igjen vil jeg tro. Mattilsynet er stedet å henvende seg.. Jeg ser ikke noe problem å sende henne til Filipinene, oppdrettere sender jo hunder til både Australia og Amerika..

Lykke til!

Skrevet
Nå aner jeg ikke hva regelverket sier, men jeg vil tro at det ikke er noe problem å ta henne med til Asia, mer problematisk å få henne med hjem igjen vil jeg tro. Mattilsynet er stedet å henvende seg.. Jeg ser ikke noe problem å sende henne til Filipinene, oppdrettere sender jo hunder til både Australia og Amerika..

Lykke til!

Tusen takk! :-) Må si jeg var redd for å bli skikkelig angrepet her jeg nå, bare for at jeg tenkte tanken å ta henne med på en så lang reise..

Der er mange steder mine hunde kommer med mig i udlandet, men med mit kendskab til de asiatiske lande, ville jeg aldrig byde min hund det.

Skriv gjerne hvorfor..

Jeg har aldri vært i Asia, så jeg har ikke peiling. Jeg drar til Filippinene nå om 2 uker, så da får jeg vel en viss feeling på hvorda det er der hvertfall..

*Dobbelpost mod. Emilie*

Guest Gråtass
Skrevet
Tusen takk! :-) Må si jeg var redd for å bli skikkelig angrepet her jeg nå, bare for at jeg tenkte tanken å ta henne med på en så lang reise..

Vel, nå er jeg en av dem som ikke tror at hunder er hverken porselensboller eller krystallvaser. De er langt mer robuste enn vi tiltror dem. Emm.

Skrevet
Skriv gjerne hvorfor..

Jeg har aldri vært i Asia, så jeg har ikke peiling. Jeg drar til Filippinene nå om 2 uker, så da får jeg vel en viss feeling på hvorda det er der hvertfall..

Jeg har tilbragt en del tid i asien er selv thai/filipiner. Du skal tænke på du kommer med en velopdragen og velholdt hund.

asiatiske hund løber rundt på gader og stræder om de har ejer eller ej. De færreste hunde ser ikke en dyrlæge hele deres liv, og kan være bærere af diverse sygdomme, og holder sig ikke tibage med evt. at hoppe på din hund, hivs du evt. skulle give den en hundekiks, hunde bliver ikke set på som kæledyr, de er "vagthunde" der klarer sig selv med hensyn til at finde mad.

Asiater ved at hunde ikke er til at stole på, så selv om du kommer med din fint i snor ved siden af dig, kan du risikere at din hund bliver sparket eller slået efter, Ingen har forståelse for at din hund er velopdragen.

det er meget nymodens i asien med hunde som kæledyr, oftest kun rige high society der har kæledyr.

Det kan være svært at finde en dyrlæge til din hund, hvis der skulle ske noget, da man ikke lige slår op i telefonbogen.

Og der er mulighed for at du selv bliver lidt skræmt af hvordan de behandler hundene, og hvordan de oftest ser ud, og ingen er interesseret i at gøre noget.

Skrevet

ses ikke hund på som mat der nede også?

En jeg kjenner har fått servert hund til middag i fillepinene. Han fikk vite etterpå at det var hund, ingen som sa noe før han hadde spist maten sin.

Skrevet

ja folk af kinesisk afstamning spiser hunde, de er over hele asien, disse hunde der bliver spist, bliver enten stjålet eller opkøbt fra fattige folk der kan bruge pengene, de bliver stuvet sammen på ladet af en pickuptruck med gitter på, alt fra bittesmå hvalpe til voksne hunde, ofte er der 20-35 hunde på ladet før de bliver kørt til destinationsstedet, hvor de bliver solgt til kineserne.

Skrevet

Jeg kommer hvertfall uansett aldri til å selge Solo, og hvis hun blir med så kommer jeg jo selvfølgelig til å passe på henne. Jeg skjønner jo at de har et annet forhold til hunder enn det vi har her i Norge, men tullinger finnes det overalt. Jeg setter pris på at dere forteller om erffaringer assa, men er det virkelig så krise å ha med en hund til Asia? Det spørs jo veldig på hvordan man bor da? Filippinene, og Manila, er jo stort.

Er det ingen som vet noen regler om dette?

Skrevet

Filipinene er så vidt jeg kan se et "ikke-listeført tredjeland", dvs at du er nødt til å ha hunden i karantene når du kommer hjem igjen. Det blir isåfall en forholdsvis dyr fornøyelse å ha henne med :P

Regler finner du her, listeførte tredjeland finner du her..

Skrevet

Men tenk litt på hva hunden er vant til, og hva du vil ha å tilby den der. Vil du bo et sted hvor du har tilgang til egen hage? Eller skal den luftes i parker - vil du tøre å slippe den løs noe sted, eller blir det båndgåing i en storby?

Som Einstein & Charlie skriver... det er stor forskjell på hvordan de rike har dyr, de har kanskje gjerne også eiendom/mulighet til å tilrettelegge, som du kanskje ikke helt vil ha samme mulighet til? En hund som er vant til å være mye med, som er vant til å møtes med velvilje stort sett, slik hunder blir her til lands, og som er vant til å løpe løs og vant til natur og liv og lek med andre hunder... kan den få det samme dit du flytter?

Jeg mener også at hunder tåler mye, inklusive en lang flyreise, men det er dagliglivet over tid som blir det viktigste å vurdere - hvordan hunden din vil ha det. Du burde kanskje prøve å finne frem til en eller annen hundeklubb/organisasjon der nede, som kan gi deg noen KONKRETE råd om det stedet du skal til.

• 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...